• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۲۶ - ۰۲:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در «سردر» این هفته از واحد سبزوار بخوانید

واحد سبزوار قطب صنایع غذایی کشور می‌شود

دکتر طهرانچی:حوزه صنایع غذایی مورد توجه قرار گیرد این شهرستان با دارا بودن محصولات زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی است.

واحد سبزوار قطب صنایع غذایی کشور می‌شود

 راضیه فلاح، خبرنگار: در سردر این هفته میهمان سبزوار، شهری تاریخی در استان خراسان‌رضوی هستیم. مقصد اصلی ما دانشگاه آزاد اسلامی این شهر است که از سال1363 در مساحت 24هکتاری فعالیت خود را آغاز کرده است. اعضای هیات‌علمی تمام‌وقت این واحد 80نفر هستند. در این واحد دانشگاهی 146رشته در مقاطع کاردانی، کارشناسی، ارشد و دکتری زیرمجموعه علوم‌پزشکی، علوم فنی‌ومهندسی، علوم‌انسانی، علوم‌پایه و هنر به 4هزار و 764نفر دانشجوی این واحد تدریس می‌شوند. در این واحد دانشگاهی رشته‌های علوم‌انسانی مانند روان‌شناسی، حقوق، مدیریت و حسابداری برای تعداد بیشتری از دانشجویان جذاب و رشته‌های فنی‌ومهندسی مانند برق و مکانیک جذابیت کمتری را بین دانشجویان دارند. مسئولان این واحد به‌دنبال کسب مجوز برای جذب دانشجوی خارجی هستند و توانسته‌اند تاییدیه‌های اولیه برای جذب دانشجوی خارجی را اخذ و در انتظار صدور مجوز از وزارت علوم هستند. با توجه به فعالیت‌های انجام‌گرفته، به‌نظر می‌رسد در ترم بهمن اولین دانشجوی خارجی در این واحد ثبت‌نام کند. مدارس سمای واحد سبزوار نیز در همه مقاطع فعال و درحال حاضر حدود 900دانش‌آموز دختر و پسر در آن مشغول به تحصیل هستند. در کتابخانه این واحد 150هزار جلد کتاب موجود و این کتابخانه از بهترین بانک «CD» در سطح استان با بیش از 6هزار و 500 لوح‌فشرده برخوردار است. یکی از مهم‌ترین ماموریت‌هایی که توسط مسئولان واحد سبزوار دنبال می‌شود، توجه به صنایع‌غذایی است. دکتر طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد نیز در سفری که خرداد امسال به این واحد دانشگاهی داشت تاکید کرد توجه به حوزه صنایع غذایی مورد توجه قرار گیرد زیرا این شهرستان با دارا بودن محصولات زراعی و باغی یکی از قطب‌های مهم تولیدات کشاورزی است و حالا واحد سبزوار برای رسیدن به این هدف برنامه‌ریزی و تلاش می‌کند.

رئیس دانشگاه آزاد واحد سبزوار:
برای راه‌اندازی مرکز نوآوری غذایی برنامه داریم

قاسم قاسمی، رئیس دانشگاه آزاد واحد سبزوار درخصوص اقدامات این واحد برای رسیدن به اهداف سند پنج‌ساله تحول و تعالی دانشگاه اظهار کرد: «برای رسیدن به اهداف سند تحول از مسیر آمایش رشته‌ها حرکت کرده‌ایم. با توجه به آمایش رشته‌‌ای، پیشینه و ظرفیت آزمایشگاهی بالای این واحد دانشگاهی در رشته صنایع غذایی تلاش داریم تا شهر سبزوار را به‌عنوان قطب رشته صنایع غذایی کشور معرفی کنیم.» او اضافه کرد: «یکی از اقدامات‌مان در این راستا این بود که طرح مرکز نوآوری صنایع غذایی را به استان خراسان‌رضوی و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد ارسال کردیم. یکی از مواردی که درحال انجام است بحث نان حجیم اروپایی است که از خمیر ترش استفاده می‌شود که طرح اولیه آن نیز آماده شده و طرح کسب‌وکار آن به‌زودی تهیه خواهد شد و به‌دنبال این هستیم تا آن را تجاری‌سازی کنیم.» قاسمی خاطرنشان کرد: «شهرستان سبزوار از نظر محصولات استراتژیک کشاورزی در وضعیت مطلوبی قرار دارد و دارای محصولاتی ازجمله زعفران، پسته، گل‌محمدی و... است. همچنین از نظر اقلیمی گیاهان دارویی خوبی در سبزوار وجود دارد تا جایی که می‌توان گفت سبزوار قطب تولید محصولات استراتژیک و کشاورزی است.»

تاسیس دانشکده موضوعی تجارت و بازرگانی در دستورکار واحد
او در ادامه افزود: «همچنین، با توجه به محبوبیت رشته‌های مدیریت و حسابداری بین دانشجویان و همچنین ظرفیت شهر سبزوار در امور تجاری، پیشنهاد تاسیس دانشکده موضوعی تجارت و بازرگانی مطرح شده است. سبزوار به‌لحاظ تجاری و بازرگانی در استان خراسان‌رضوی و حتی در کشور پیشگام است، بنابراین در این حوزه پیشنهاد راه‌اندازی دانشکده تجارت و بازرگانی بین‌الملل مطرح شد.» رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار عنوان کرد: «قیمت زیره کشور در سبزوار تعیین می‌شود و بسیاری از بحث‌های تجاری در سبزوار رقم می‌خورد، بنابراین از نظر تجاری و بازرگانی شهر اول استان است. از این جهت به‌دنبال راه‌اندازی این دانشکده هستیم که درخواست راه‌اندازی آن به استان ارسال شد، اما هنوز مجوزهای اولیه آن اخذ نشده است.» قاسمی در ادامه با بیان رونق کلینیک‌های تخصصی این واحد برای پیشبرد اهداف و رسیدن به قله‌های سند تحول و تعالی گفت: «با توجه به نیازی که در سطح منطقه و شهرستان وجود داشت، دوره‌های آموزشی بلندمدت و کوتاه‌مدت تعریف و برگزار شده است. بر این اساس، با ادارات و شرکت‌های مختلف قرارداد منعقد و آموزش‌ها مختلف اجرا شده‌اند. درنتیجه این اقدام همه اعضای هیات‌علمی و اساتید واحد سبزوار در کلینیک‌های تخصصی با اشتیاق فعال بوده و در مدت یک‌سال گذشته توانستیم 10کلینیک مانند آمار، زبان، روانشناسی، دامپزشکی، حسابداری و بهداشت را فعال کنیم. حتی برخی از این کلینیک‌ها مانند زبان در هر ماه توانستند حدود دو دوره را برای داوطلبان برگزار کند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد سبزوار درباره چگونگی مهارت‌آموزی فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی و علوم‌تربیتی عنوان کرد: «فارغ‌التحصیلان رشته‌های روانشناسی و علوم‌تربیتی برای گذراندن دوره‌های آموزشی در کلینیک تخصصی روانشناسی یا «مرکز مشاوره امین» این واحد فعالیت می‌کنند. همین امر باعث شده در یک‌سال گذشته فعالیت مرکز مشاوره امین در زمینه مشاوره انتخاب رشته بالاترین میزان مراجع را در سطح منطقه برای خود ثبت کند.» او درخصوص فعالیت‌های هسته‌های فناور این واحد اظهار کرد: «یکی از هسته‌های فناور واحد در زمینه تولید اسانس از گیاه کُمای فعالیت دارد. این گیاه زیست‌بوم منطقه بوده و برای درمان بیماری‌های گوارشی مناسب است. همچنین یکی دیگر از هسته‌های فناور این واحد در زمینه تولید کود صنعتی بر پایه «لارو» فعالیت می‌کند.» رئیس دانشگاه آزاد واحد سبزوار درباره اقداماتی که درقالب طرح پویش در این واحد انجام شده، گفت: «شهرستان سبزوار یک شهر صنعتی نیست و تنها چند شرکت صنعتی در این شهرستان فعال هستند. درنتیجه این امر تاکنون درقالب این طرح اقدامات قابل‌قبولی ارائه نشده است؛ اما در تلاشیم با ارتباط گرفتن با همین تعداد محدود صنایع مانند کارخانه «الکتروموتور جمکو» حدود 20نفر از فارغ‌التحصیلان را در سال آینده درقالب این طرح برای مهارت‌آموزی معرفی کنیم.» او درخصوص چگونگی اجرای طرح پایش در واحد سبزوار اظهار کرد: «همه پایان‌نامه‌هایی که در مقاطع ارشد و دکتری در این واحد ارائه می‌شوند، براساس نیازهای منطقه و درقالب طرح پایش و براساس نیازهای این شهرستان در رشته‌های مدیریت، حسابداری، صنایع غذایی، کشاورزی و برق انجام گرفته‌اند.»

معاون علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار:
سال گذشته یک‌میلیارد تومان درآمد غیرشهریه‌ای کسب کردیم

ابوالقاسم امیراحمدی، معاون علمی دانشگاه آزاد واحد سبزوار درمورد تعداد پژوهش‌های انجام‌شده در این واحد اظهار کرد: «در این واحد از سال1363 تا امروز حدود هزار و 550مقاله ارائه و تنها در سال گذشته 59مقاله را چاپ کرده است. از این تعداد سه مقالهQ1، پنج مقاله Q2، هفت مقالهQ3، سه مقاله در پایگاه اسکوپوس، 34مقاله وزارتین، یک مقاله در نشریات WUS، دو مقاله در نشریات دارای امتیاز علمی دانشگاه آزاد و یک مقاله در نشریه ایرانی پایگاه IST ارائه و بارگذاری شده است.» او با بیان اینکه در این واحد حدود 314طرح پژوهشی ارائه‌شده، ادامه داد: «در سال گذشته 11طرح درون‌دانشگاهی و برون‌دانشگاهی ارائه شده که از این تعداد 7طرح برون‌دانشگاهی بوده که دو طرح از آنها سال گذشته اجرایی شد. این دو طرح برای شهرداری شهر سبزوار در زمینه فضای سبز و پیاده‌روی خیابان بیهقی شهر سبزوار اجرا و از ارائه این دو طرح هم براساس حق بالاسری 20درصد به دانشگاه آزاد واحد سبزوار تعلق گرفت.»
امیراحمدی درخصوص فعالیت‌هایی که در این واحد برای رسیدن به دانشگاه نسل سوم و کارآفرین انجام شده است، گفت: «فعالیت‌های این واحد در زمینه کارآفرینی از زمان جداشدن دانشکده مهارتی از سما آغاز شد. در این خصوص گزارش‌هایی نیز به استان و سازمان مرکزی دانشگاه آزاد برای جذب دانشجو ارسال شده است. پیشنهاد تدریس رشته‌های طراحی دوخت، تولید لوازم آرایشی و بهداشتی با منشأ گیاهی، حسابرسی و تجارت داده شده است. درحال حاضر رشته‌های امور اداری و تاسیسات ساختمان نیز در این دانشکده تدریس می‌شود. همچنین مجوز 8رشته الکتروتکنیک، مهندسی صنعتی، مدیریت صنعتی، بهداشت مدارس، گیاهان دارویی و رشته تئاتر برای مقطع کاردانی اخذ شده است.»
معاون علمی واحد سبزوار درباره فعالیت‌های مرکز رشد این واحد عنوان کرد: «در این مرکز، چهار شرکت دانش‌بنیان و یک هسته فناور فعالیت دارند. فعالیت شرکت دانش‌بنیان آزماگسترش کارافن در زمینه تولید سِت‌های آزمایشگاهی و ابزار دقیق است. برمبنای قراردادی که در سطح استان منعقدشده، محصولات این شرکت در سطح دانشگاه‌های استان عرضه می‌شوند. همچنین محصولات این شرکت مانند سِت آموزشی برق ساختمان پیشرفته، اعلام حریق، دوربین مداربسته، مدیریت هوشمند ساختمان، دزدگیر و برق صنعتی پیشرفته به ذوب‌آهن اصفهان نیز فروخته شده است.»
او در ادامه افزود: «تلاش داریم تنها هسته نان‌های اروپایی با استارتر خمیر ترش را به یک شرکت دانش‌بنیان تبدیل کنیم. این هسته برای اولین‌بار در کشور اقدام به تولید نان حجیم اروپایی براساس خمیر ترش کرده است. این نان‌ها بیشتر در کشورهای فرانسه و آلمان بر روش کهن و قدیمی خمیر ترش، تولید می‌شوند. درحال حاضر تولیدات نان این هسته فناور در سطح شهر سبزوار توزیع و امید است تا دوسال آینده تولیدات این مجموعه در سطح استان خراسان‌رضوی و منطقه خراسان فروخته و بازار مطمئن خود را بسازد.»
معاون علمی واحد سبزوار درخصوص میزان درآمد غیرشهریه‌ای این واحد در سال گذشته اظهار کرد: «این واحد با کسب درآمد یک‌میلیارد تومانی توانست جزء بهترین واحدهای استان خراسان‌رضوی از نظر کسب درآمد غیرشهریه‌ای قرار بگیرد.»

مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد واحد سبزوار:
35 استاد واحد در نقش مشاوران فرهنگی ایفای وظیفه کردند

حسین براتی، مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد واحد سبزوار درخصوص برنامه‌های فرهنگی و رتبه کارنامه فرهنگی که این واحد کسب کرده، عنوان کرد: «واحد سبزوار در سال گذشته توانسته رتبه خیلی خوب را به‌علت برگزاری درست فعالیت‌های فرهنگی تقویمی و بخشنامه‌ای کسب کند. فعالیت‌های فرهنگی این واحد در ایام کرونا بیشتر درقالب فضای مجازی و به‌صورت وبینار بوده که به این منظور سامانه «رسا» مستقل برای واحد طراحی شد. در این سامانه حدود 60وبینار مختلف در موضوعات خانواده، امور بانوان و روانشناختی برای خانواده‌ها، کارکنان و اساتید برگزار شد.»
براتی در ادامه افزود: «مشاوران فرهنگی در سال گذشته توانستند تعامل بسیار خوبی را نیز با اساتید واحد برقرار کنند. درنتیجه این تعامل 35نفر از اساتید حکم دریافت کرده و در برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی به تیم‌های حاضر بسیار یاری رساندند. همچنین این افراد در مباحث آموزشی، عاطفی، سیاسی و... نیز توانستند مشاوره‌های مناسبی به مراجعان ارائه کنند. از دیگر نتایج خوب این تعامل، تشکیل انجمن اسلامی دانشگاهیان بود.»
او درخصوص تعداد کانون‌های فعال در واحد سبزوار عنوان کرد: «در این واحد چهار کانون فعال مانند هلال‌احمر، کیان و کوثر در زمینه فرهنگی و اجتماعی فعالیت دارند.»
مدیر فرهنگی واحد سبزوار درمورد فعالیت‌های تشکل‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد سبزوار گفت: «تشکل دانشجویی دادمهر یک انجمن تازه‌تاسیس واحد است که در زمینه معرفی مباحث روانشناسی و نحوه درمان و پیشگیری بیماری‌ها و آسیب‌ها فعال است. این تشکل برای اجرای برنامه‌های خود از راه‌های مختلف مانند اجرای مسابقات و سخنرانی‌ها استفاده و تاثیر مناسبی را بین دانشجویان ایجاد کرده است.»
براتی درباره چگونگی برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی در این واحد اظهار کرد: «دبیرخانه استان خراسان‌رضوی برعهده واحد سبزوار قرار گرفت و 200تیم از استان خراسان‌رضوی در این رویداد شرکت کردند. از واحد سبزوار 12تیم هرکدام متشکل از چهار نفر تشکیل و در رقابت‌ها حاضر شدند. حتی تیم‌های تربت‌حیدریه و کاشمر از این استان توانستند تا مراحل بالای کشوری صعود کنند.»
مدیر فرهنگی دانشگاه آزاد واحد سبزوار درخصوص تعداد نشریات فعال این واحد عنوان کرد: «در سال‌های قبل از کرونا تعداد نشریات این واحد در حدود 10عنوان بود که متاسفانه این تعداد در این سال‌ها با ریزش روبه‌رو بوده و به دو نشریه تقلیل پیدا کرده است. درحال حاضر نشریه طلوع و معراج در این واحد فعالیت محدود و کمی دارند. تلاش داریم تعداد نشریات را به‌صورت الکترونیک بالا برده و این فعالیت را ادامه دهیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار