• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۲۵ - ۰۲:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت‌وگوی خبرنگار اعزامی «فرهیختگان» به قونیه با نمایندگان پاراشنای ایران

می‌شود در شنا هم مدال گرفت

ایزدیار: درمجموع عملکرد خوبی داشتیم و کسب 15 مدال برای پاراشنا نمایشی بسیار خوب محسوب می‌شود.

می‌شود در شنا هم مدال گرفت

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: تیم ملی پاراشنای ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی توانست عملکردی بسیاری خوب از خود به جای گذاشته و با کسب 15 مدال از نظر کیفی و نتیجه‌گیری بسیار موفق عمل کرد. این تیم درحالی‌که تنها با 5 ورزشکار و یک مربی در این بازی‌ها حاضر شده بود درنهایت توانست با کسب 5 مدال طلا، 6 نقره و 4 برنز نقش مهمی در بهتر شدن رتبه کاروان ایران در جدول مدالی این مسابقات داشته است. تغییر سیستم کلاس‌بندی این مسابقات و امتیازی شدن آن باعث شد رنگ برخی مدال‌های شناگران ایران تغییر کند؛ اما درنهایت باز هم تیم ایران موفق شد با نمایشی ارزنده قونیه را ترک کند. به همین بهانه سراغ سه نماینده این ورزش رفتیم تا درباره حضور در این بازی‌ها و موفقیت کسب‌شده صحبت کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با اعضای این تیم را در ادامه می‌خوانید.

ایزدیار: به مدال پارالمپیک شنا فکر می‌کنم
شاهین ایزدیار یکی از موفق‌ترین نمایندگان پاراشنای ایران در سال‌های اخیر است که به‌عنوان تنها ایرانی دوبار سابقه حضور در پارالمپیک را نیز در کارنامه دارد و با تجربه‌ای خوب در این رقابت‌ها حاضر شده است.

در ابتدا درباره شرایط مسابقات و سطح بازی‌های کشورهای اسلامی صحبت کنیم.
این نخستین‌باری بود که مسابقات پاراشنا در بازی‌های کشورهای اسلامی برگزار می‌شد و از سوی دیگر هیچ اطلاعی از تیم‌هایی که در آن شرکت می‌کردند و همچنین رقبای خود نداشتیم. یک روز مانده به اعزام تیم ما، ایمیلی از طرف میزبان ارسال شد که رقابت‌ها قرار است براساس امتیازبندی برگزار شود و این موضوع کار ما را خیلی سخت می‌کرد؛ چراکه از کلاس S1 تا S10 همه ورزشکاران باید در کنار هم رقابت می‌کردند. این موضوع تعداد رقیبان ما را زیاد می‌کرد. خداراشکر با وجود این رقابت نزدیک توانستیم عملکرد خوبی در این مسابقات داشته باشیم و مدال‌های خوشرنگی کسب کنیم.

پیش‌بینی خودت قبل از شروع مسابقات کسب 2 طلا، 3 نقره و یک برنز بود؟
چون بازی‌ها به‌صورت پوینت‌بندی برگزار می‌شد اصلا تصوری از اینکه رنگ مدال‌هایم چه خواهد بود، نداشتم و فقط به‌دنبال رکورد خوبی بودم تا بتوانم مدال خوشرنگی بگیرم. در برخی ماده‌ها هم رسیدن به مدال طلا دور از دسترس بود؛ چراکه شناگر ترکیه‌ای که در کلاس S5 بود رکورد بسیار خوبی داشت و با زمان خوبی شنا می‌کرد و فکر می‌کنم در کلاس خودش رتبه چهارم یا پنجم دنیا را کسب می‌کرد که همین موضوع باعث شده بود امتیاز بالایی بگیرد و ما نتوانیم به کسب قهرمانی در این رشته‌ها امیدوار باشیم. بااین‌حال درمجموع عملکرد خوبی داشتیم و کسب 15 مدال برای پاراشنا نمایشی بسیار خوب محسوب می‌شود.

یکی از رقبای اصلی‌ات هم سینا ضیغمی‌نژاد بود که دقیقا رنگ و تعداد مدال‌هایش با تو مساوی شد.
سینا شناگر جوان و آینده‌داری است. من از سال 87 عضو تیم ملی پاراشنا شدم اما سینا فکر می‌کنم سومین یا چهارمین سفر برون‌مرزی‌اش بود. او شناگر خوب، توانمند و آینده‌داری است و می‌تواند پشتوانه بسیار خوبی برای تیم ملی ما باشد.

در یکی از مسابقه‌ها به اینکه بین 2 فینالی که داشتی فاصله زمانی کمی بود، معترض بودی و درنهایت هم به مدال نقره رسیدی.
مسابقه فینال 50متر کرال سینه و 100متر قورباغه بود که هر دو هم رشته تخصصی‌ام است. صبح آن روز که مسابقه مقدماتی بود میزبان به ما اجازه داد که وقت استراحت بیشتری بین دو مسابقه داشته باشیم و تصور ما این بود که عصر هم به همین منوال خواهد بود. وقتی مسابقه اول تمام شد می‌خواستم با تعویض مایو برای فینال دوم آماده شوم. آن مایو خیلی تنگ است و پوشیدن آن حدود 15 دقیقه زمان می‌برد اما وقتی مشغول تعویض مایو بودم، دیدم که مسئولان برگزاری مسابقات اسم ورزشکاران را برای حضور در کنار استخر و انجام مسابقه صدا می‌کنند. این خیلی برایم بد شد؛ چراکه هم استرس زیادی به من وارد شد که فکر می‌کردم شاید به مسابقه نرسم و نکته بعدی هم این بود که نتوانستم به شکل درست مایو را بپوشم که در جریان مسابقه شنای قورباغه که نیاز دارد پاها باز شده و ضربات را بزنید، برایم مشکل‌ساز شد. درنهایت هم همین اتفاقات باعث شد با30صدم ثانیه نسبت به سینا دوم شدم.

کسب همین تعداد مدال هم نقش مهمی در ارتقای جایگاه کاروان ایران داشت.
بله ما تا همین امروز (دوشنبه) 32 مدال طلا کسب کرده بودیم و اینکه 5 طلای کاروان را رشته ما به‌دست آورد، نشان از اهمیت کار ما دارد. مثلا برخی رشته‌های تیمی ما با تعداد زیادی از نفرات بدون مدال ماندند اما تیم ما با 5 نماینده این تعداد مدال گرفت و توانست یکی از تیم‌های موفق و درخشان کاروان ایران در این دوره از مسابقات باشد. این نشان می‌دهد که شنا با وجود کم‌هزینه بودن نسبت به رشته‌های دیگر بسیار پرمدال است و سرمایه‌گذاری در این رشته می‌تواند کمک زیادی به بهتر شدن شرایط کاروان ما در این‌گونه تورنمنت‌ها داشته باشد. شما اندازه یک ورزشکار هزینه می‌کنید، یک بلیت می‌گیرید و یکدست لباس برای یک شناگر تهیه می‌کنید ولی همان یک نفر می‌تواند 6 یا 7 مدال کسب کند.

همه پاداشی که به شما قول داده بودند توسط کمیته ملی المپیک پرداخت شد؟
مدال‌های طلا را کامل دادند و بنابر این بود که پاداش مدال نقره و برنز را هم کامل پرداخت کنند اما بعد قرار شد اگر بیش از یک مدال نقره و برنز به دست آورید پاداش آن نصف شود. بااین‌حال من پول دو مدال نقره را کامل گرفتم و یکی از نقره‌هایم هم نیم‌بها شد که البته کمیته پارالمپیک قول دادند جبران کنند.

برنامه‌های آینده‌ات برای سال جاری چیست؟
تمریناتم را از همین فردا  با انرژی بیشتر و تمرکز بالاتر استارت می‌زنم و می‌خواهم در یک مسابقه مسافت کوتاه مخصوص شناگران المپیکی که قرار است در اصفهان برگزار شود، شرکت کنم. آنجا سطح مسابقات بالا است؛ چراکه رقبای المپیکی در آن حضور دارند اما می‌خواهم رکورد پاراشنا را ارتقا دهم و پس از آن هم تمرکزم برای حضوری موفق در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو چین خواهد بود. بعد از آن هم تمریناتم را برای پارالمپیک پاریس دنبال خواهم کرد.

هنوز هم حسرت خط‌خوردن اسمت از کاروان اعزامی به پارالمپیک توکیو را می‌خوری و فکر می‌کنی در سومین پارالمپیک دوران ورزشی‌ات می‌توانستی مدال بگیری؟
الان دیگر به آن فکر نمی‌کنم اما در چند ماه اول خیلی اذیت شدم. سعی کردم دیگر به آن فکر نکنم و به‌دنبال اهدافم در آینده باشم. خیلی موقعیت خوبی برای مدال‌آوری بود و با توجه به اینکه کرونا هم شیوع یافته بود، رسیدن به مدال کار به‌مراتب راحت‌تری نسبت به دوره‌های قبلی بود. حالا تمام هدفم برای موفقیت در هانگژو و پاریس است.

در پاریس 2024 روی سکو خواهی بود؟
ان‌شاءالله تمام تلاشم را می‌کنم و خیلی به این موضوع امیدوارم.

صحبت پایانی؟
از کمیته ملی پارالمپیک، آقای اقبالی رئیس انجمن پاراشنا، آقای حضرتی مربی شخصی بنده و آقای ایزدی مربی پاراشنا در بازی‌های کشورهای اسلامی که در این مدت زحمات زیادی برایم کشیدند، تشکر می‌کنم.

ضیغمی‌نژاد: دنبال تکرار این موفقیت در هانگژو هستم
سینا ضیغمی‌نژاد، ستاره جوان پاراشنای ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی بود که توانست فراتر از پیش‌بینی‌ها ظاهر شده و درنهایت هم همانند ایزدیار به 6 مدال رنگارنگ دست پیدا کند. ضیغمی‌نژاد در این دوره از مسابقات توانست 2 مدال طلا کسب کند و اگر کمی خوش‌شانس‌تر بود، می‌توانست تعداد مدال‌های زرین خود را بیشتر کند. بااین‌حال او در 21سالگی آینده بسیار خوبی در این ورزش دارد و می‌تواند یکی از امیدهای کاروان پارالمپیکی ایران در بازی‌های آسیایی هانگژو و همچنین پاریس 2024 باشد. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با او را می‌خوانید.

6 مدال در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی عملکرد درخشانی برای تو در این سن‌وسال محسوب می‌شود. درمجموع این تورنمنت چطور بود؟
مسابقاتی که در شهر قونیه ترکیه برگزار شد، در 7 ماده شرکت کردم که خوشبختانه توانستم 6 مدال(2 طلا، سه نقره و یک برنز) کسب کنم. سطح بازی‌ها بسیار بالا بود و رقبای سرسختی در آن داشتیم. یکی از مشکلات ما این بود که میزبان اعلام کرد مدال‌ها براساس امتیاز داده می‌شود و در چنین شرایطی چون کلاس‌های پایین امتیاز بیشتری نسبت به ما کسب می‌کنند این اتفاق کار ما را بسیار سخت می‌کرد. خداراشکر با تمام این شرایط توانستیم رکوردهای خوبی را ثبت کنیم و 6 مدال خوشرنگ برای کاروان ایران به دست آوردم. فعلا چند روز می‌خواهم استراحت کنم و پس از آن تمریناتم را برای بازی‌های آسیایی هانگژو آغاز می‌کنم. آنجا هم برای ما اهمیت زیادی دارد و امیدوارم دوباره بتوانم مدال‌های متعددی کسب کرده و موفق باشم.

از بازی‌های جوانان آسیا در سال 2017 به پاراشنا معرفی شدی و در این مدت هم پیشرفت بسیار خوبی داشتی.
اولین اعزام برون‌مرزی من سال 2017 بود که برای بازی‌های قهرمانی جوانان آسیا راهی دبی شدم و توانستم در آنجا یک مدال طلا و 4 نقره کسب کنم. در این مدت تلاش کردم در هر تورنمنتی بهتر از قبل باشم و امیدوارم این روال در آینده و در رقابت‌های مهم پیش‌رو هم ادامه داشته باشد.

با وجود رقیبی چون شاهین ایزدیار تصور چنین درخششی را در بازی‌ها داشتی؟
اگر رقابت‌ها به‌صورت امتیازبندی برگزار نمی‌شد، تقریبا می‌توانم بگویم هر 7 مدال طلا و نقره به ما می‌رسید ولی با این اتفاق باز هم خوب کار کردیم و هم من و هم شاهین از عملکردمان راضی بودیم و توانستیم نمایش خوبی ارائه کنیم.

با درخشش در این رقابت‌ها حالا امید اصلی موفقیت در هانگژو و حتی اعزام به پارالمپیک پاریس هم هستی.
هدف اصلی من درحال‌حاضر درخشش در بازی‌های آسیایی هانگژو است و امیدوارم در آن مسابقات بتوانم بدرخشم. پس از آن هم به پاریس و حضور در رقابتی مهم همچون پارالمپیک فکر خواهم کرد.

ایزدی: پاراشنا نیاز به سرمایه‌گذاری ویژه دارد
هدایت تیم ملی پاراشنای ایران در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی را علیرضا ایزدی برعهده داشت که یکی از اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد در واحد تهران‌شرق است و از خانواده بزرگ دانشگاه آزاد محسوب می‌شود. ایزدی که در روزهای برگزاری رقابت‌های پاراشنا تلاش زیادی برای موفقیت شاگردانش داشت در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره عملکرد تیمش اینچنین می‌گوید.

تیم ملی پاراشنا در نخستین حضورش در بازی‌های کشورهای اسلامی 15 مدال کسب کرد. چقدر از عملکرد شاگردان‌تان راضی هستید؟
در فهرست اولیه تیم ما قرار بود با 12 ورزشکار در این رقابت‌ها حاضر شویم اما با توجه به اینکه میزبان اعلام کرد تنها کسانی که کلاس‌بندی بین‌المللی دارند می‌توانند در بازی‌ها شرکت کنند، مجبور شدیم چند نفر را خط زده و با تیمی متشکل از 5 ورزشکار راهی مسابقات شویم. ادغام کلاس‌ها و برگزاری مسابقات به‌صورت امتیازبندی باعث شد شرایط نسبت به بازی‌های پاراآسیایی و همچنین پارالمپیک تغییر کند و همه کلاس‌ها در یک ماده فقط یک سکو داشتند. بااین‌حال فقط با 5 ورزشکار 5 طلا، 6 نقره و 4 برنز گرفتیم که نتیجه بسیار خوبی بود و بچه‌های ما بسیار خوب کار کردند.

ارزیابی اولیه شما از رنگ و تعداد مدال‌ها پیش از شروع بازی‌ها چه بود؟
انتظار مدال‌ها را داشتیم اما شاید کمی کمتر از این تعداد. این نخستین دوره‌ای بود که پاراشنا در بازی‌های کشورهای اسلامی حضور داشت و به همین دلیل شناخت چندانی از رقبا نداشتیم. بااین‌حال درمجموع مردان و زنان تیم ترکیه اول شد و ما دوم شدیم اما در بخش مردان تیم ما اول شد و میزبان به مقام دوم رسید.

ایزدیار و ضیغمی‌نژاد ستاره‌های تیم ما در این بازی‌ها بودند. عملکرد آنها را چطور دیدید؟
شاهین و سینا بسیار خوب کار کردند و جالب اینکه 6 مدال گرفتند که مرغوبیت این مدال‌ها هم عین هم بود. نتایج خیلی خوبی کسب کردند و هر دو از مدعیان کلاس خودشان در آسیا هستند و امیدواریم در بازی‌های پاراآسیایی هانگژو هم بتوانند این روند خوب را ادامه دهند. محمد کریم‌زاده هم با کسب یک مدال طلا و یک برنز نمایش خوبی در این دوره داشت.

یکی از پدیده‌های ما در این مسابقات هم ابوالفضل ظریف بود که نشان داد آینده خوبی دارد.
ظریف با 15 سال سن یکی از نفرات آینده‌دار پاراشنای ما محسوب می‌شود که سال گذشته در مسابقات جوانان بحرین خود را معرفی کرد. پتانسیل بسیار بالایی دارد و قطعا در آینده از او خیلی بیشتر خواهیم شنید و جزء شناگران مطرح ما خواهد بود. درنهایت هم در 100 متر کرال پشت توانست به مدال برنز برسد.

چه برنامه‌هایی برای آماده‌سازی تیم ما برای حضور موفق در بازی‌های پاراآسیایی گوانگژو دارید؟
قرار است چند مسابقات جهانی در ماه‌های آینده برگزار شود که در ایتالیا، آلمان و سنگاپور خواهد بود و احتمالا یک یا دو مورد از آنها را شرکت خواهیم کرد تا ورزشکاران ما آماده شوند. یک کمپ تمرینی خارج از کشور هم برای ورزشکاران خود درنظر داریم.

در فاصله نسبتا کمی از هانگژو بازی‌های پارالمپیک را پیش‌رو داریم و فکر می‌کنید در آنجا هم بتوانیم موفق باشیم؟
اگر ما هدف‌گذاری بلندمدت خود را پاریس قرار دهیم و به هانگژو به‌عنوان یک برنامه میان‌مدت و آماده‌سازی نگاه کنیم، قطعا می‌توانیم یک یا دو شناگر در پاریس داشته باشیم و به عملکرد خوب‌شان امیدوار باشیم.

در پایان چه خواسته‌هایی برای موفقیت بیشتر پاراشنای ایران دارید؟
کمیته ملی المپیک و پارالمپیک و همچنین فدراسیون ورزش‌های جانبازان و معلولان شرایط خوبی را در این مدت برای تیم ما به وجود آوردند اما امیدواریم نگاه ویژه‌تری به پاراشنا داشته باشند. این رشته بسیار پرمدال است و اگر سرمایه‌گذاری خوبی در این ورزش انجام شود می‌توانیم به مدال‌آوری در پارالمپیک هم امیدوار باشیم. همان‌طور که در جاکارتا شاهین با 6 مدال طلای خود یک پله رنکینگ کاروان پاراآسیایی ما را بالا برد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک