• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۲۳ - ۱۲:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

دشواری‌های بازیگری با صدا 

اجرای نقش یکی از منفورترین چهره‌های تاریخ اسلام را پذیرفتم و شدم صداپیشه یزید.

مهدی جاور، خواننده نقش یزید:از سال 80 در ارکستر سمفونیک تهران مشغول به فعالیت حرفه‌ای بودم، عضویت در گروه کر به‌عنوان یک خواننده با صدا باربتون، کاری که برایش بسیار زحمت کشیده بودم و هنوز هم پایش ایستاده‌ام. 5 سال بعد بود که یک روز آقای بهزاد عبدی عزیز با من تماس گرفتند و گفتند مشغول ضبط یک اپرا هستند. با توجه به شناختی که از صدای بنده داشتند، تصمیم گرفته بودند نقش یزید را به من بسپارند. نقشی کوتاه اما بسیار پیچیده، نقشی که با یک قهقهه شروع می‌شود و در ادامه بزمی از بیشمار بزم‌های میگساری او را نشان می‌دهد. یزید مست است و شاد، با شمر درحال گفت‌وگو است و ناگهان از شادی به خشمی بزرگ رسیده و فرمان قتل امام حسین(ع) را صادر می‌کند. برای چنین نقشی، صدایی کمی خشن و بم لازم بود که من انتخاب شده بودم. این‌طور شد که اجرای نقش یکی از منفورترین چهره‌های تاریخ اسلام را پذیرفتم و شدم صداپیشه یزید. حال و شرایط یزید برای اجرا خیلی سخت بود. ارائه خوشحالی و عصبانیت‌های او که در شرایط طبیعی نیست، نیاز به تمرین مستمر داشت. از خوشحالی می‌رسد به عصبانیت و در اوج خشم این دستور مهم را صادر می‌کند و به شمر می‌گوید سر حسین را برای من بیاور. درواقع به نظرم برای یک خواننده چالش بزرگی است که بتواند از پس اجرای چنین موقعیتی برآید. اجرای خیلی سختی بود، چون از من خواستند نقش یک فرد منفور را بازی کنم و اجرای چنین نقش‌هایی پیچیده است. کار با آقایان عبدی و غریب‌پور فوق‌العاده بود. آقای غریب‌پور بسیار حساس بود. خودش می‌آمد داخل استودیو و حرف‌ها و نکاتی را بیان می‌کرد که روی حس ما اثر می‌گذاشت. برخوردهایی می‌کرد که آن حس لازم دربیاید. کار فوق‌العاده‌ای شده که هر سال اجرا می‌شود و هنوز هم جذاب است.» 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار