• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۲۴ - ۰۲:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
علی حدادی، سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

طرح قانون انتخابات مجلس هنوز به کمیسیون شوراها نیامده

اصلاح قانون انتخابات مجلس برای ما اولویت بالایی دارد. به همین خاطر دارد روی آن کار می‌شود اما هنوز به صحن کمیسیون نیامده است.

طرح قانون انتخابات مجلس هنوز به کمیسیون شوراها نیامده

نرگس چهرقانی، خبرنگار گروه سیاست: به‌بهانه بررسی طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس با سخنگوی کمیسیون شوراها و امور داخلی، علی حدادی به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

در اواسط همین ماه (مرداد 1401) یک فوریت طرح اصلاح موادی از قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی تصویب شد، چرا رسیدگی به این طرح به‌صورت یک فوریتی در نظر گرفته شد؟ همان‌طور که می‌دانید یک‌فوریتی درکنار مزایا یک‌سری معایب هم دارد.
ببینید بخش مهمی که در محتوای طرح اصلاح قانون انتخابات وجود دارد به کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس برمی‌گردد. اما یک‌فوریتی یا دوفوریتی بودن این طرح، برمی‌گردد به اینکه نمایندگان خودشان تصمیم گرفتند این کار را انجام بدهند. موردی که الان در کمیسیون امور داخلی و شوراها برای ما اولویت دارد، این است که تاکید کردیم از سوی دولت لایحه‌ جامعی بیاید تا در موضوع انتخابات جمع‌بندی داشته باشیم. الان ما در کمیسیون شوراها و امور داخلی چند اصلاح قانون در دست داریم؛ یک مورد اصلاح انتخابات شوراها و شهرداران است که این تقریبا دارد نهایی می‌شود و به صحن می‌آید تا اگر اصلاحاتی وجود دارد روی آن انجام شود. دومین مورد اصلاح قانون انتخابات مجلس است و سومین مورد هم قانون انتخابات ریاست‌جمهوری.

اصلاحاتی که بناست روی قانون انتخابات مجلس انجام شود، الان در چه مرحله‌ای است؟
اصلاح قانون انتخابات مجلس شورای اسلامی برای ما اولویت بالایی دارد. به همین خاطر دارد روی آن کار می‌شود اما هنوز به صحن کمیسیون نیامده است. علت اینکه هنوز به کمیسیون نیامده هم این است که کارگروه‌های تخصصی درحال بررسی آن هستند و به‌محض آنکه جمع‌بندی کنند، به‌دست کمیسیون می‌رسد. نکته قابل‌توجه آنکه تا این جمع‌بندی صورت نگیرد، به کمیسیون ارجاع نخواهند شد. زمانی هم که به صحن کمیسیون آمد باید اطلاع‌رسانی به‌موقع درخصوص آن انجام شود، چون طرح‌های متفاوتی درحال‌ بررسی است، یک بخش رای حداکثری است، یک بخش پیشنهاد طرح شهرستانی، استانی و تناسبی است. قرار است روی همه اینها کار شود و هرکدام در کارگروه تخصصی مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

سال آینده موعد انتخابات مجلس است. با توجه به روند فعلی که هنوز طرح قانون انتخابات در کمیسیون شوراها و امور داخلی مورد بررسی قرار نگرفته، فکر می‌‌کنید این طرح تا قبل از انتخابات سال آینده به قانون تبدیل شود؟ چون باید زمان‌بندی رفت‌وبرگشت احتمالی این طرح به شورای نگهبان هم درنظر گرفته شود.
ما الان اولویت‌مان بحث اصلاح قانون انتخابات مجلس است، بررسی‌هایش را انجام دادیم تا به‌موقع جمع‌بندی شود و فرصت لازم برای مراحل رفت‌وبرگشت به شورای نگهبان را داشته باشیم تا برای قبل از انتخابات مجلس سال آینده ابلاغ و عملیاتی شود وگرنه هیچ فایده‌ای ندارد.

اصلاحاتی که روی قانون انتخابات شوراها و شهرداران انجام دادید، چه مواردی است؟
درخصوص شوراها باید گفت اصلاح ساختار انتخابات با در اولویت قراردادن بهبود فرآیندهای نظارت بر عملکرد آن‌، طی سال‌های گذشته یک حلقه مفقوده بوده است. برای رفع خلأ‌های این حوزه، نیازمند تشکیلات و ساختاری بودیم که هدفش نظارت بر عملکرد شوراها باشد. علاوه بر نظارت، به‌عنوان یک عامل بازدارنده و پیش‌گیرنده‌ای شناخته شود. به این معنا که بعد از گذشت چهار سال از عمر شورا، دیگر شاهد آن نباشیم که شورا نتوانسته کارکرد لازم برای منطقه داشته باشد. مساله‌ای که نمونه‌اش را در سطح شهرها و روستاها داشته‌ایم. این یک مورد بود که انجام شد. مورد دیگر، مباحث مرتبط با نحوه انتخاب شهرداران است. به‌عنوان مثال یک زمان در ساختاری انتخاب شهردار برعهده شوراهاست اما در ساختاری دیگر، انتخاب شهردار به‌طور مستقیم یا غیرمستقیم با مشارکت مردم انجام می‌شود. یعنی کار به‌نحوی پیش می‌رود که مردم علاوه بر انتخاب اعضای شوراها، بتوانند در انتخاب شهردار هم بیش از گذشته تاثیرگذار باشند. یعنی پیش از آغاز فرآیند ثبت‌نام کاندیداهای شرکت در انتخابات شوراها، کاندیداهای شهرداری‌ها ثبت‌نام کرده و فرآیند بررسی صلاحیت‌شان آغاز شود. بالاخره برای هر شهر تعداد نفراتی مطرح هستند که می‌‌توان با این ساختار شاهد حضور آنان در فرآیند انتخاب شهردار بود. در اینجا، برای هر مجموعه و شهرهای کوچک و بزرگ به‌طور مشخص معیارهایی تعیین کرده‌ایم. درخصوص اصلاح ساختار هم به این‌ صورت اقدام شد که وقتی شوراها قصد دارند شهرداری انتخاب کنند، پیش از این فرآیند، همانطور که پیش‌تر توضیح داده شد، افراد متقاضی شهرداری کاندیدا شده و صلاحیت‌شان موردبررسی قرار گیرد. بعد از فرآیند بررسی صلاحیت‌، شوراها شهردارهای پیشنهادی خود را معرفی می‌کنند. اولویت‌های اول تا سوم خود را اعلام می‌کنند. مردم با نگاه به این اولویت‌ها و باتوجه به تیم درنظر گرفته‌شده از سوی هر کاندیدا برای شهرداری به یکی از افراد داخل این لیست رای می‌دهند.

در رابطه با اصلاح قانون انتخابات ریاست‌جمهوری کار را تا کدام مرحله جلو برده‌اید؟
باید روی آن کار شود. البته در ارتباط با انتخابات ریاست‌جمهوری شاهد بودیم پیش از انتخابات سال 1400، کارهایی انجام شد و اقداماتی در راستای اصلاح قانون صورت گرفت. اما بعد از آنکه این اصلاحات به شورای نگهبان رفت و مباحثی روی آن شکل گرفت، درنهایت به مجمع تشخیص مصلحت نظام منتقل شد و در مجمع هم درباره محورهای اصلاحات بحث و بررسی‌هایی انجام شد. نتیجه این بحث و بررسی‌ها باید مجددا در کمیسیون بررسی شود تا کمیسیون درخصوص آن به یک جمع‌بندی نهایی برسد. به‌هرحال ما در کمیسیون خودمان، اصلاح قانون انتخابات‌، چه شوراها، چه مجلس شورای اسلامی و چه ریاست‌جمهوری را در دستورکار داریم و امیدوار هستیم بتوانیم با اولویت‌بندی درست به بررسی و اصلاح هرکدام بپردازیم. نکته دیگر آنکه در پایان هر جلسه‌ کمیسیون، مواردی که در آن نشست مطرح می‌شود را به اطلاع عموم خواهیم رساند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار