• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۲۴ - ۰۱:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
شکستن رکورد ویژه امیر قلعه‌نویی، شاید 10 سال دیگر

ژنرال اولین مربی در تالار 1000 امتیازی‌ها

مرد 58 ساله تصاحب‌کننده لقب ژنرال با کسب پیروزی برابر تراکتور ارمغان‌شان را به عدد منحصربه‌فرد 1002 امتیاز رساند.

ژنرال اولین مربی در تالار 1000 امتیازی‌ها

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: هفته نخست دوره بیست‌ودوم لیگ برتر جدا از تمام کاستی‌هایش با ثبت یک رکورد جذاب و خوشایند برای امیر قلعه‌نویی در ذهن فوتبال‌دوستان باقی خواهد ماند. مرد 58 ساله تصاحب‌کننده لقب ژنرال در روزی که برای پانصدوپنجاه‌ویکمین‌بار روی نیمکت تیم‌های لیگ برتری نشست با کسب پیروزی برابر تراکتور ارمغان‌شان را به عدد منحصربه‌فرد 1002 امتیاز رساند که به‌طور قطع تا سال‌ها هیچ مربی‌ای نمی‌تواند به رکورد سرمربی محبوب اسبق استقلال تهران نزدیک شود.

 تاثیر درخشان در 4 باشگاه
بهترین مربی تاریخ لیگ‌برتر با کسب 5 قهرمانی و 4 نایب‌قهرمانی تا این لحظه هدایت 8 تیم در سطح نخست فوتبال ایران را برعهده داشته که این حضور باعث شده دستاوردش در باشگاه‌های استقلال، سپاهان، تراکتور و گل‌گهر کسب 402، 236، 155 و 99 امتیاز باشد و از حیث کسب امتیاز در جایگاه نخست تاریخ این 4 باشگاه در لیگ برتر قرار گیرد. ایضا قلعه‌نویی در باشگاه‌های ذوب‌آهن، مس کرمان، استقلال اهواز و ملوان نیز موفق به کسب 55، 28، 24 و 3 امتیاز شده است.

 قلعه‌نویی در گل‌گهر به 100 حضور می‌رسد؟
سرمربی گل‌گهر تا پیش از آغاز هفته دوم در 61 دیدار هدایت سیرجانی‌ها را برعهده داشته است. وی همچنین در 214، 125 و 81 دیدار به ترتیب هدایت استقلال تهران، سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز را برعهده داشته است و ارمغانش در تیم‌های ذوب‌آهن اصفهان، استقلال اهواز، مس کرمان و ملوان، 30، 21، 17 و 2 حضور بوده است. سرمربی ایران در جام ملت‌های آسیای 2007 درطول ادوار مختلف لیگ برتر توانسته 273 پیروزی به دست آورد که بیشترین پیروزی او برابر باشگاه سایپا با ثبت 18 برد بوده است. فاتح 2 دوره جام‌حذفی تا این لحظه 95 بار طعم تلخ شکست را در لیگ برتر چشیده است که تیم‌های سپاهان اصفهان و فولاد خوزستان با کسب 11 پیروزی برابر امیر قلعه‌نویی بیشترین توفیق را برابر این سرمربی موفق داشته‌اند. از دیگر رکوردهای این سرمربی می‌توان به 3 حریف محبوب مرد 58 ساله اشاره کرد که او موفق شده برابر سایپا، ذوب‌آهن و پیکان 66، 59 و 58 امتیاز به دست آورد.

 جای خالی یک افتخار در رزومه ژنرال
سوپرجام فوتبال ایران تنها افتخاری است که سرمربی فعلی گل‌گهر سیرجان در کسب آن ناکام بوده؛ علت این عدم کامیابی برگزارنشدن سوپرجام در حدفاصل سال‌های 1385 تا 1394 بوده است اما می‌توان با اطمینان اعلام کرد بزرگ‌ترین حسرت مربیگری قلعه‌نویی عدم‌توفیق در مسابقات لیگ قهرمانان آسیاست. سرمربی 58 ساله پیش از این با حضور در 8 دوره لیگ قهرمانان آسیا یعنی فصول 2009، 2010، 2011، 2013، 2014، 2016، 2018 و 2020 حضور یافته که حاصل آن 4 حذف در مرحله گروهی، 2 حذف در مرحله یک‌هشتم نهایی، یک صعود به مرحله یک‌چهارم و حذف در مرحله نیمه‌نهایی لیگ قهرمانان آسیای 2013 بوده است. این مربی در 55 دیدار لیگ قهرمانان آسیا هدایت تیم‌های استقلال، سپاهان، تراکتور و ذوب‌آهن را برعهده داشته و موفق شده آمار 25 پیروزی، 12 تساوی و 18 باخت را ثبت کند.

 رکوردی که حالاحالاها نمی‌شکند
با بررسی تمام جوانب به نظر می‌رسد تا حداقل 10 سال آینده درصورت رقم نخوردن اتفاقات خاص هیچ شخصی نمی‌تواند به جایگاه سرمربی فعلی گل‌گهر نزدیک شود. دستاورد سرمربی قلعه‌نویی تا این لحظه 1002 امتیاز است که طبق شواهد و قرائن با ادامه حضور این سرمربی در فوتبال ایران بهبود خواهد یافت. در جایگاه دوم و سوم مربیان امتیازآورتر تاریخ لیگ برتر اسامی مجید جلالی و علی دایی دیده می‌شود که با ثبت 571 و 487 امتیاز نمی‌توان آنها را تهدیدی برای جایگاه قلعه‌نویی تصور کرد. بین مربیان فعال فوتبال ایران تنها یحیی گل‌محمدی که تا این لحظه نتیجه تلاش‌هایش 480 امتیاز بوده است درصورت تداوم طولانی‌مدت شاید بتواند خود را به صدر مربیان امتیازآور تاریخ لیگ برتر برساند. همچنین ماحصل تلاش مربیان با استراتژی فعلی لیگ برتر همچون مهدی تارتار، جواد نکونام، مجتبی حسینی، ساکت الهامی و محمد ربیعی 320، 157، 112، 86 و 85 امتیاز بوده است که به‌طور قطع افراد اشاره‌شده راه صعبی برای رسیدن به رکورد منحصربه‌فرد قلعه‌نویی پیش‌روی خود می‌بینند.

 قلعه‌نویی در نزدیکی پایان‌خط؟
 آخرین قهرمانی سرمربی موفق تاریخ فوتبال ایران به فصل فوتبالی 1392-1391 برمی‌گردد که با صلابت و جسارتی جالب تیم پرستاره استقلال را مدیریت و هدایت می‌کرد اما بعد از پنجمین قهرمانی در لیگ‌برتر دیگر این مربی در کسب قهرمانی لیگ برتر ناکام ماند و دستاوردش به ترتیب از لیگ سیزدهم تا بیست‌ویکم ایستادن در جایگاه پنجم، ششم، چهارم، سوم، دوم، دوم، پنجم، پنجم و چهارم بود. همچنین این مربی در بازه زمانی اشاره‌شده با صعود به فینال جام حذفی 1396-1395 نایب‌قهرمانی در جام حذفی را تجربه کرد. با بررسی وضعیت فعلی فوتبال ایران و شناخت از افکار قلعه‌نویی متوجه خواهیم شد این مربی برای کسب قهرمانی نیازمند تغییرات زیادی در افکار فنی‌اش است اما هنوز برای کسب سهمیه لیگ قهرمانان آسیا و ایستادن در جایگاه 6 تیم بالای جدول صلابت و قدرت کافی را دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار