• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۲۲ - ۰۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بررسی عملکرد خرید جدید پرسپولیس که به تیم‌های بزرگ اروپا گل زده است

خرید باب‌ میل یحیی از بوندس‌لیگا

با اعلام رسمی باشگاه پرسپولیس یورگن لوکادیابه جمع شاگردان گل‌محمدی پیوسته است.

خرید باب‌ میل یحیی از بوندس‌لیگا

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: پرسپولیس در سالیان گذشته همواره با معضلی خسته‌ و مایوس‌کننده مواجه بوده است؛ سرخ‌پوشان پایتخت در 10 سال اخیر با جذب مهاجمان ناموفقی همچون ژوزه تادئو، ولادیمیر پریمیوف، ماریو بودیمیر، جونیور براندئو، کریستین اوساگونا و شیرزاد تمیروف که توانایی‌های فنی ارائه‌شده آنها با مبلغ قراردادشان اختلاف فاحش داشت، بسیار در شناخت و جذب مهره‌های زهردار خارجی ضعیف و ناموفق عمل کردند اما حالا با اعلام رسمی باشگاه پرسپولیس بازیکنی به جمع شاگردان گل‌محمدی پیوسته است که با نگاه اجمالی به کارنامه‌اش می‌توان اسم او را در لیست برترین بازیکنان خارجی تاریخ لیگ برتر قرار داد. یورگن لوکادیای 28ساله حضور در تیم‌های سرشناسی همچون پی‌اس‌وی آیندهوون هلند، برایتون انگلیس، هوفنهایم آلمان، سینسیناتی آمریکا و بوخوم آلمان را تجربه کرده است که موفقیت نسبی در لیگ‌های معتبر قاره اروپا و آمریکا حتی شرایط دعوت این مهاجم بلندقامت را به اردوی لاله‌های نارنجی فراهم کرد تا نایب‌قهرمان فصل فوتبالی 1401-1400 فوتبال ایران با جذب لوکادیا قدم در دوره بیست‌ودوم لیگ برتر بگذارد.

 شاگرد محبوب بازیکن اسبق بارسلونا
مهاجم 193 سانتی‌متری اهل استان درنته هلند که در کارنامه‌اش سابقه بازی در تیم‌های زیر 17 سال تا زیر 21 سال هلند را می‌بیند، بعد از درخشش در تیم‌های بارگرس، امن، سارتو و ویلم تیلبورخ موفق شد در نقل‌وانتقالات تابستانی فصل 2011-2010 پیراهن تیم زیر 19 سال آیندهوون را بر تن کند و هم‌تیمی بازیکن مشهوری مثل ممفیس دیپای شود. درخشش‌های این مهاجم در تیم زیر 21ساله قرمزها و سفیدها شرایطش برای حضور در تیم اصلی آیندهوون را تسهیل کرد و لوکادیا با 118 دقیقه حضور در نودوچهارمین دوره جام‌حذفی فوتبال هلند و گلزنی در مرحله نخست این مسابقات برابرvvsb نوردویک توانست اولین جام قهرمانی‌اش در پیراهن کشاورزان را کسب کند. سال شکوفا شدن این بازیکن را می‌توان فصل 2014-2013 نامید که با به ثمر رساندن 13 گل در پنجاه‌وهشتمین دوره لیگ هلند بالاتر از هم‌تیمی خود ممفیس دیپای به جایگاه هفتم برترین گلزن فوتبال هلند تکیه زد و در مرحله مقدماتی لیگ قهرمانان اروپا دروازه زولته وارخم بلژیک را گشود. فصل 2015-2014 از حیث گلزنی برای مهاجم هلندی به‌دلیل ثبت آمار 6 گل و 3 پاس گل چندان جذاب نبود اما نقش نسبتا موثر این مهاجم به حسرت 8ساله آیندهوون در کسب جام قهرمانی لیگ هلند پایان داد. بهترین سال فوتبالی لوکادیا را می‌توان فصل 2016-2015 نامید که شاگرد محبوب اسطوره سابق فوتبال هلند و بازیکن اسبق بارسلونا، فیلیپ کوکو با ثبت آمار 8 گل زده و 13 پاس گل به‌همراه لوک دی‌یونگ زمینه‌ساز اصلی دومین قهرمانی متوالی قرمز و سفیدها بودند؛ او همچنین در مرحله گروهی لیگ قهرمانان اروپا موفق به گشودن دروازه وولفسبورگ شد تا دستاوردش در این فصل رقم زدن روزهای خوش برای هواداران ارتش قرمز و سفید باشد. این مهاجم با درخشش در پیراهن آیندهوون توسط دیک ادووکات به تیم ملی هلند دعوت شد و در دیدارهای برابر بلاروس و سوئد در مرحله مقدماتی جام‌جهانی از روی نیمکت به نظاره پیروزی لاله‌های نارنجی نشست.

 حضور در شهر برایتون
لوکادیا در وضعیتی با مبلغ 17 میلیون یورو به برایتون در نقل‌وانتقالات زمستانی 2018-2017 پیوست که با ثبت آمار 9 گل زده و 6 پاس گل از بازیکنان تاثیرگذار تیم تحت هدایت فیلیپ کوکو بود اما این مهاجم تصمیم گرفت گام در یکی از جذاب‌ترین لیگ‌های دنیا بگذارد که گذشت زمان نشان داد او همچون علیرضا جهانبخش که در پنجره تابستانی فصل 2019-2018 هم‌تیمی لوکادیا شد، در فوتبال انگلیس نمی‌تواند لحظات تاثیرگذار زیادی خلق کند. اما مهاجم عموما ذخیره مرغان دریایی از معدود فرصت‌هایش برای گشودن دروازه حریفان استفاده کرد و با فتح دروازه سوانزی سیتی، آرسنال و اورتون در لیگ جزیره و کاونتری‌سیتی، دربی‌کانتی و میلوال در جام‌حذفی انگلیس آمار 6 گل زده و 3 پاس گل را در این باشگاه 121ساله ثبت کرد.

 کسب تجارب جدید
لوکادیا در فصل 2020-2019 به‌دلیل برآورده نکردن توقعات در پیراهن برایتون تنها در هفته اول و سوم برای شاگردان گراهام پاتر به میدان رفت تا این موضوع زمینه 2 انتقال قرضی را فراهم کند. وی ابتدا راهی بوندس‌لیگا و تیم هوفنهایم شد که نیم‌فصل حضور او در پیراهن تیم تحت هدایت آلفرد شرودر چندان از حیث دقایق حضور خوب پیش نرفت و دستاورد این بازیکن 482 دقیقه حضور در مستطیل سبز، گشودن دروازه هرتابرلین، پادربورن، کلن و آگسبورگ و ثبت پاس گل برابر دورتموند بود. مهاجم هلندی در نقل‌وانتقالات زمستانی با پوشیدن پیراهن تیم سینسیناتی حضور در لیگ حرفه‌ای فوتبال آمریکا را نیز به تجاربش افزود و در همان دیدار نخست مقابل نیویورک‌ردبولز موفق به گلزنی شد اما در ادامه نتوانست دستاورد قابل‌قبولی داشته باشد و ارمغانش 1364 دقیقه حضور و به ثمر رساندن یک گل در مستطیل سبز بود که البته طبق شواهد و قرائن تعطیلی بلندمدت این لیگ به‌دلیل بیماری کرونا بسیار در عملکرد لوکادیا تاثیر گذاشت. فصل 2021 ام‌ال‌اس نیز حاصل خوشایندی برای مهاجم فعلی سرخ‌پوشان پایتخت نداشت و این مهاجم اکثر اوقات نیمکت‌نشین که تا هفته نهم پیراهن سینسیناتی را بر تن داشت با 358 دقیقه حضور در مستطیل سبز و گلزنی برابر سی‌اف‌مونترال کانادا با پایان مدت قرارداد قرضی‌‌اش دوباره به جمع برایتونی‌ها پیوست.

حضور کوتاه اما موثر
لوکادیا که در 21 دیدار ابتدایی فصل فوتبالی 2022-2021 انگلیس تنها 22 دقیقه برابر لیدز یونایتد به میدان رفت، در نقل‌وانتقالات زمستانی فصل گذشته با پیوستن به بوخوم دوباره به بوندس‌لیگا بازگشت که همچون تیم‌های گذشته‌اش آنچنان فرصت بازی به‌عنوان بازیکن اصلی نصیبش نشد اما 442 دقیقه حضور در مستطیل سبز برای گشودن دروازه بایرن‌مونیخ و دورتموند و ثبت پاس گل برابر کلن کافی بود تا ارزش این تاثیرگذاری در انتهای فصل با ایستادن در جایگاه سیزدهم مشخص شود.

 گل‌محمدی به خواسته‌اش خواهد رسید؟  
سرمربی سرخ‌پوشان پایتخت که از نیم‌فصل دوم لیگ نوزدهم هدایت پرسپولیس را برعهده گرفت، با خریدهایش در خط حمله نشان داد بسیار به استفاده از توپ‌های بلند و برد در دوئل‌های هوایی یک‌سوم هجومی علاقه‌مند است که خرید بازیکنانی همچون آرمان رمضانی و کریستین اوساگونا بر این موضوع مهر تایید می‌زند اما به جز مدتی کوتاه که شهریار مغانلو در نوک پیکان هجومی سرخ‌پوشان به میدان رفت و استراتژی گل‌محمدی عملی شد؛ تلاش‌های قرمزهای پایتخت به‌دلیل طراحی تمرینات نامناسب و گاه انتخاب افراد غیرآماده با ناکامی همراه بود اما حالا به نظر می‌رسد بعد از حضور سعید صادقی که تبحرش در ارسال‌های هوایی را در باشگاه گل‌گهر بر همگان اثبات کرد و یورگن لوکادیا به‌دلیل سبک بازی و قد 193 سانتی‌متری‌اش بسیار به آورده شدن خواسته تاکتیکی گل‌محمدی کمک خواهند کرد. از سوی دیگر بازیکنانی همچون مرتضی پورعلی‌گنجی، گئورگی گولسیانی و علی نعمتی نیز مهارت مناسبی در دوئل‌های هوایی دارند که همین موضوع زهر سرخ‌پوشان را در شروع‌های مجدد و کرنرها بیش از فصول گذشته خواهد زد.

 چالش پیش‌روی سرخ‌های پایتخت
سرخ‌پوشان بعد از آغاز همکاری با این مهاجم زهردار یک چالش بزرگ پیش‌روی خود دارند. لوکادیا در سال‌های اخیر به‌دلیل مصدومیت‌های مختلف از نواحی کشاله ران، زانو و همسترینگ دیدارهای زیادی را از دست داده که نمونه مشهود آن را می‌توان در فصل 2017-2016 جست‌وجو کرد که این مهاجم تنها موفق به 766 دقیقه حضور در لیگ هلند و ثبت آمار 3 گل و 3 پاس گل شد. به‌طور قطع اگر مدیران و کادرفنی سرخ‌پوشان از نظر حواشی و مسائل پزشکی بهترین وضعیت را پدید آورند، بی‌گمان تمام تیم‌های حاضر در بیست‌ودومین دوره لیگ برتر از زهر خط حمله پرسپولیس در امان نخواهند ماند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار