• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۲۰ - ۰۱:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت‌وگوی خبرنگار اعزامی «فرهیختگان» به قونیه با مربی و دونده تیم ملی دوومیدانی

فصیحی: با این آمادگی به المپیک می‌رفتم اتفاقی تاریخی رخ می‌داد

سپهوند: قول می‌دهم تفتیان به رکورد زیر 10 ثانیه برسد

خانم فصیحی یکی از بهترین‌های این مسابقات بودودونده بحرینی قهرمان در اصل ورزشکار بومی این کشور محسوب نمی‌شود.

فصیحی: با این آمادگی به المپیک می‌رفتم اتفاقی تاریخی رخ می‌داد

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: نمایندگان دوومیدانی ایران در بازی‌های کشورهای اسلامی تا اینجای مسابقات نمایش خوبی ارائه کرده‌اند و به‌خصوص در دوهای سرعت علاوه‌بر کسب مدال موفق شدند رکوردهای ملی را نیز جابه‌جا کنند. در مواد سرعت فرزانه فصیحی به‌عنوان سریع‌ترین بانوی ایران راهی این مسابقات شد و با عملکردی عالی توانست دوبار رکورد ملی را جابه‌جا کرده و درنهایت هم با کسب مدال نقره در ماده دوی 100 متر به کار خود پایان داد. حسن تفتیان هم که در 100 متر رقبای سرسخت و قدرتمندی را در کنار خود داشت در فینال توانست رکورد ایران را یک‌صدم ثانیه بهبود بخشد؛ اما با همین عملکرد هم عنوانی بهتر از پنجمی کسب نکرد. مسعود کامران و محمدحسین ابارقی هم دیگر دوندگان سرعت ایران بودند که نمایشی قابل‌قبول در این بازی‌ها ارائه کردند. به همین بهانه سراغ فرزانه فصیحی، دختر بادپای دوومیدانی ایران و همچنین سیاوش سپهوند، مربی نمایندگان سرعت و موانع تیم ایران در این مسابقات رفتیم تا نظر آنها را درباره این رقابت‌ها جویا شویم. در ادامه گفت‌وگوی «فرهیختگان» با آنها را می‌خوانید.

سپهوند: دوهای سرعت ایران آینده خوبی دارد
ابتدا درباره شرایط و سطح دوومیدانی بازی‌های همبستگی کشورها توضیح دهید.
سطح این مسابقات بسیار فراتر از رقابت‌های آسیایی و حتی بازی‌های آسیایی است و می‌توان گفت در برخی رشته‌ها مثل سرعت حتی در حد جهانی است چون نفر اول این دوره از مسابقات در سرعت دوصدم ثانیه از نفر اول مسابقات قهرمانی جهان در آمریکا سریع‌تر دویده و همین موضوع به‌خوبی بیانگر رقابت سختی است که در این بازی‌ها جریان دارد. با توجه به اینکه ورزشکاران خوبی از الجزایر، کویت و نیجریه در این دوره از مسابقات حاضر هستند در بخش دوهای سرعت و دوهای بامانع می‌توان این‌گونه گفت که تقریبا شبیه مسابقات جهانی است. واقعا سطح بازی‌ها با تمام دوره‌های قبلی متفاوت است و از آفریقا، اروپا و آسیا بهترین‌ها حاضر شده‌اند و همه در این بازی‌ها شرکت کرده‌اند.

عملکرد نمایندگان ایران را در این بازی‌ها چگونه ارزیابی می‌کنید؟
حسن تفتیان در این دوره از مسابقات نمایش خوبی داشت و البته عملکرد خانم فصیحی خیره‌کننده بود. او به‌عنوان یک پدید هم رکورد ملی ایران را با زمان 11:12 ثانیه جابه‌جا کرد و هم توانست به مدال نقره این بازی‌ها دست پیدا کند. این در تاریخ ورزش کشور یک اتفاق به‌یادماندنی بود و از این به‌بعد می‌توانیم حساب ویژه‌ای روی جامعه دوومیدانی بانوان داشته باشیم. تفتیان هم بار دیگر در این مسابقات توانست رکورد زیر 10 ثانیه را تجربه کند که البته با توجه به شرایط باد و سرعت بالای آن متاسفانه این رکورد رسمی نشد. بااین‌حال در فینال رکورد عالی 10:02 را به جای گذاشت و توانست رکورد ایران را بشکند. ما در یک روز توانستیم سه‌بار رکوردشکنی در دوهای سرعت ایران را تجربه کنیم که اتفاقی جالب و نادر بود. مسعود کامران نیز به‌عنوان دیگر نماینده ایران نمایش خوبی داشت و او هم موفق شد رکورد شخصی‌اش را در این دوره از رقابت‌ها ارتقا دهد. او روند خوب رکوردهای زیر 14 ثانیه خود را چندبار تکرار کرده است و نباید از عملکرد خوبش در این مدت به‌عنوان یک جوان آینده‌دار غافل شد. محمدحسین ابارقی هم در دوهای سرعت یک کار خارق‌العاده انجام داد و با 10:31 ثانیه موفق شد رکورد خود را بهتر کند. درمجموع تا اینجای مسابقات در دوهای سرعت و موانع شاهد عملکردی بسیار خوب و راضی‌کننده از بچه‌های تیم ایران بودیم. ما همچنین در تیم دوومیدانی خود احسان حدادی را داریم که ورزشکار بسیار بزرگ و مدال‌آور المپیک است که حضورش تمامی بازی‌های کشورهای اسلامی را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد. حتما در این بازی‌ها از او عملکرد خوبی خواهیم دید. همچنین در پرتاب نیزه و پرتاب چکش هم دو ورزشکار پرامید داریم. تیم ما در این تورنمنت بسیار پرامید است.

پس با توجه به این نمایش خوب، به حضور موفق در بازی‌های آسیایی هم امیدوار هستید؟
بله. این بازی‌ها باعث شد امیدواری ما برای آن تورنمنت هم بیشتر شود و می‌توانیم با یک برنامه‌ریزی خوب و مدون در بازی‌های آسیایی صاحب مدال و عنوان شویم. به گواه تمام کارشناسان و مربیان حاضر در این مسابقات بچه‌های سرعت ما بسیار مثبت و خوب ظاهر شدند و روندی صعودی را طی کردند. این موضوع نشان می‌دهد که ما آینده خوبی را در این بخش شاهد خواهیم بود. از سوی دیگر ثابت شد اینکه می‌گویند ایران در دوهای سرعت حرفی برای گفتن ندارد، درست نیست و خلاف آن ثابت شد.
خانم فصیحی یکی از بهترین‌های این مسابقات بود و البته این را نباید فراموش کرد که دونده بحرینی که در این ماده قهرمان شد هم ورزشکار عاریتی است و از کشوری دیگر تابعیت بحرین را پذیرفته است و در اصل ورزشکار بومی این کشور محسوب نمی‌شود.

در این شرایط فکر می‌کنید حسن تفتیان بتواند در آینده نزدیک به رکورد زیر 10 ثانیه برسد؟
این قول را همین‌جا به شما می‌دهم که تفتیان در یک مسابقه خوب و در شرایط مناسب بتواند رکورد زیر 10 را تجربه کند. او در کشور جامائیکا با یکی از مربیان خوب این کشور مشغول تمرین است و قطعا برای رسیدن به رکورد زیر 10 ثانیه برنامه و انگیزه زیادی دارد.

با این عملکردی که 2 نماینده 100 متر ایران در این مسابقات داشتند چقدر امیدوارید که تفتیان و فصیحی را در المپیک پاریس ببینیم؟
تا المپیک فرصت زیادی باقی مانده است و آنها فعلا باید در تورنمنت‌های زیادی شرکت کنند. به همین دلیل قضاوت در این‌باره کمی زود است ولی هم خانم فصیحی و هم آقای تفتیان ثابت کرده‌اند که هیچ‌چیز برای آنها دور از دسترس نیست.

ما قبلا در دوهای سرعت خیلی خوب نبودیم؛ اما در این سال‌ها پیشرفت بسیار مناسبی داشته‌ایم. آیا بین دوندگان جوان و نوجوان خود کسانی را داریم که در آینده بتوانند جای خالی امثال تفتیان و فصیحی را پر کنند؟
من در کنار مسئولیتم در تیم مسئول کمیته جوانان و نوجوانان و استعدادیابی فدراسیون هم هستم و قطعا جوانان خیلی خوبی را در تیم‌های خود داریم و در سال‌های آتی حرف‌های زیادی برای گفتن خواهند داشت. آنها حتی در رده‌های پایه رکوردهای بسیار خوبی نزدیک به نفرات بزرگسال دارند که بسیار امیدوارکننده است. حتی ابارقی هم می‌تواند در سال‌های آینده عملکرد به‌مراتب بهتری ارائه کند. در رده‌های پایه چند ورزشکار خوب داریم که با برنامه‌ریزی مناسبی که داشته‌ایم، امیدواریم در آینده بتوانیم از آنها در مسابقات مهم استفاده کنیم.

صحبت پایانی؟
جا دارد همین‌جا از تمامی اصحاب رسانه که در این مدت از ما حمایت کردند، تشکر کنم. همچنین لازم می‌دانم از صیامی، رئیس فدراسیون و رضایی، دبیر فدراسیون تشکر کنم که برای حضور تیم دوومیدانی در این مسابقات و به‌صورت کامل بیش از یک سال به‌صورت شبانه‌روزی کار کردند. این تیم با حضور 12 مرد و 4 زن به‌صورت کامل اعزام شد و هدایت، برنامه‌ریزی و برگزاری اردو برای آنها کار سختی بود که با وجود کمبود بودجه و مشکلات دیگر درنهایت انجام شد.

فصیحی: رکورد زیر 11 ثانیه؟
عملکردی عالی و استثنایی در این بازی‌ها داشتید. درمورد شرایط مسابقه و کسب این موفقیت بزرگ صحبت کنید.
شرایط مسابقه بسیار سخت بود و چون حال مساعدی هم نداشتم حضورم در این مسابقه بسیار مشکل بود. رقبایم هم یا آفریقایی و آمریکایی بودند که توسط دیگر کشورها خریداری شده بودند یا از کشورهای آفریقایی بودند که در دوهای سرعت همیشه حرف اول را می‌زنند.

فکر می‌کردید دوبار پیاپی بتوانید رکورد ایران را ارتقا دهید؟
واقعیت این است که در این چند روز اینقدر حالم بد بود که هر لحظه فکر می‌کردم دیگر نمی‌توانم مسابقه دهم ولی خب وقتی مسابقه دادم و دویدم، دیدم خداراشکر از نظر بدنی آماده هستم، البته برنامه داشتیم و می‌دانستیم این رکورد زده می‌شود.

پیش از شرکت در بازی‌ها و سفر به قونیه از خودتان انتظار کسب مدال داشتید؟
اینقدر سطح این بازی‌ها بالا بود و در ابتدا تصورم این بود که اگر بتوانم رکورد خوبی ثبت کنم، کافی است چون مدال گرفتن در چنین سطحی و مسابقاتی که با ورزشکارانی که تابعیت آنها عوض شده است اصلا کار راحتی نیست. به همین دلیل دوست داشتم به مدال برسم، اما خیلی به آن فکر نمی‌کردم چون مطمئن نبودم بتوانم به این موفقیت برسم. به همین دلیل اولویتم را رسیدن به یک رکورد و زمان خوب قرار داده بودم.

بعد از مسابقه نیمه‌نهایی دچار مشکلات تنفسی شدید و حتی گفته می‌شد پزشکان توصیه کرده‌اند که دیگر مسابقه ندهید اما با غیرت مثال‌زدنی در فینال حاضر شدید و مدال هم گرفتید.
من حدود 10 روز قبل به کرونا مبتلا شدم و هنوز عوارض تنفسی آن در بدنم باقی مانده که مشکلاتی را برایم ایجاد کرده است. آن حمله تنفسی هم بخشی از عوارض آن بیماری بود که پس از مسابقه سراغم آمد. حتی ضربان قلبم هم خیلی بالا رفت، چون نمی‌توانستم درست نفس بکشم ولی خداراشکر به خیر گذشت. وقتی دیدم شرایط خوبی دارم اصلا دوست نداشتم مسابقه نهایی را از دست بدهم.

بااین‌حال درنهایت مجبور شدید از مسابقه دیروز 200 متر کنار بکشید. الان شرایط جسمی‌تان بهتر شده است؟
شکر خدا بهتر هستم. حتی حضور در فینال 100 متر هم برایم ریسک زیادی داشت و پزشکان گفتند با مسئولیت خودت در این مسابقه شرکت کن اما برای 200 متر دیگر نتوانستم مسابقه دهم و کنار کشیدم.

سطح بازی‌ها را درمجموع چگونه ارزیابی می‌کنید؟
سطح مسابقات بسیار بالا رفته و اصلا قابل‌قیاس با دوره‌های قبل نیست. مثلا با رکوردی که نفر هشتم فینال امسال دوید در دوره قبل دونده دیگری مدال طلا گرفته بود و این به‌خوبی نشان می‌دهد که بازی‌ها چقدر پیشرفت کرده است.

با این عملکرد رویایی که داشتید آیا به رکورد زیر 11 ثانیه هم فکر می‌کنید؟
حتما! با نتایجی که روز سه‌شنبه کسب کردم و اتفاقاتی در مسابقات نیمه‌نهایی و فینال رخ داد کلا محاسباتم تغییر کرد و حالا به نظرم هر چیزی ممکن است رخ دهد و با این شرایط و رکوردی که کسب کردم حالا هیچ‌چیزی را دور از دسترس نمی‌دانم.

در دوهای سرعت شرایط به‌گونه‌ای است که برای حتی یک‌صدم ثانیه بهتر شدن باید مدت‌ها تلاش کرد. بااین‌حال شما حدود سه‌دهم ثانیه رکورد ایران را بهتر کردید. برای رسیدن به این فرم عالی چقدر تلاش کردید؟
در 4 سال اخیر و به‌خصوص امسال تمرینات بسیار خوبی را پشت‌سر گذاشتم و تلاش کردم حتی یک جلسه تمرین را هم از دست ندهم. البته به‌جز زمان‌هایی که مصدوم و مشغول مداوای آن بودم. با توجه به اینکه یک جلسه غیبت و سهل‌انگاری در تمرینات نداشتم حالا هم نتیجه آن را دیدم و توانستم به این موفقیت دست پیدا کنم که حاصل مدت‌ها تلاشم بود.

چه مسابقاتی را در ماه‌های آینده درپیش دارید؟
مهم‌ترین هدفم در سال جاری حضور موفق در این مسابقات بود که به آن رسیدم و مسابقات بعدی ما حضور در رقابت‌های داخلی لیگ است. پس از آن هم مدتی استراحت خواهم داشت تا برای حضور در فصل بعدی آماده شوم.

الان به نظر در بهترین فرم خود هستید و فکر می‌کنید اگر پیش از المپیک توکیو هم چنین شرایطی داشتید، در آن مسابقات هم می‌توانستید تاریخ‌سازی کنید؟
قطعا اگر در آن زمان شرایط الان را داشتم در المپیک می‌توانستم به نیمه‌نهایی و حتی فینال هم برسم. ولی خب پیش از المپیک من یک آسیب‌دیدگی خیلی جدی داشتم که باعث شد از شرایط مطلوب دور باشم و حتی بعد از آن مسابقات اینقدر شدت مصدومیتم زیاد بود که حدود 5 ماه درمانش طول کشید. مطمئنا اگر با این آمادگی در توکیو 2020 حاضر می‌شدم یک اتفاق تاریخی رخ می‌داد.

برای رفتن به المپیک پاریس 2024 چقدر امیدوارید؟
نه‌تنها امیدوارم بلکه برای رفتن به پاریس کاملا آماده‌ام و می‌خواهم در این المپیک حاضر باشم.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار