• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۱۳ - ۰۳:۱۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

مهم این است که کجای مجلس وعظ ایستاده باشی

منبری‌های مختلفی را از گذشته تا‌به‌حال سراغ داریم که هواداران بسیاری پیدا کرده‌اند و موفق شدند؛ اما تنوع قابل‌توجهی بین لحن و شیوه‌های این افراد، هم به‌رغم بعضی شباهت‌ها می‌توان پیدا کرد.

مهم این است که کجای مجلس وعظ ایستاده باشی

منبری‌های مختلفی را از گذشته تا‌به‌حال سراغ داریم که هواداران بسیاری پیدا کرده‌اند و موفق شدند؛ اما تنوع قابل‌توجهی بین لحن و شیوه‌های این افراد، هم به‌رغم بعضی شباهت‌ها می‌توان پیدا کرد. به عبارتی اصول موفقیت یک منبر فقط به بیان فن بیان برنمی‌گردد وگرنه تنوعی تا این حد گسترده را بین فرم اجرای منبری‌های مختلف نمی‌شود سراغ گرفت و همه از یک فرمول ساده و یکدست تکنیکی استفاده می‌کردند. یک فرمول ساده و یکدست برای همه منبرهای موفق وجود ندارد و اگر بخواهیم معادل‌های کلی در این باب را جست‌وجو کنیم، باید سر وقت گزاره‌های دیگری هم برویم که به نوع ارتباط واعظان با مردم و جانمایی اجتماعی آنها در پازل مخاطبان برمی‌گردد. منبری کسی است که مردم هم از او می‌آموزند و هم تذکار و تاکید بر چیزهایی که می‌دانند را دریافت می‌کنند. پس منبری هم باید باسواد باشد و در هر جلسه چیزهایی به مستمعین ارائه کند که عموما نمی‌دانستند و هم باید حکایت‌گری را خوب بداند و همان چیزهایی که بلد هستند را با زبانی تفکربرانگیز و تاثرآمیز بیان کند. اینها به محتوای کار برمی‌گردد. زبان و ادبیات هم بحث‌های مستقل و مستوفایی دارند که بهترین نتیجه‌گیری‌ها از چنین مباحثی هم دارای خروجی‌های متنوعی است؛ اما جانمایی خطیب مذهبی در اجتماع و میان توده مردم چگونه باید باشد؟ دو رویکرد افراط و تفریط در قبال مومنان و کسانی که در دایره اهالی مناسک نیستند وجود دارد. عده‌ای دایره دین را به قدری وسیع می‌کنند که حتی دشمنان هویتی دین هم داخل آن قرار می‌گیرند. دین در این معنا از هر هویتی خالی می‌شود و مرز آن به قدری کمرنگ شده که هر چیزی، حتی آنچه که ضددین است، از این مرز عبور می‌کند. شنیدن این حرف‌های ساختارشکنانه اگرچه عده‌ای را ذوق‌زده می‌کند اما به دلیل بعد هویت‌ستیزی مستتر در خودش، خدمتی به دم و دستگاه دین نمی‌کند. دین یعنی بندگی و دنیای هرکی به هرکی و بی‌قاعده‌ای که افراد در آن از ظلم و کلاهبرداری و انواع معصیت‌ها نترسند یا خودشان را موظف به انواع ایثارگری ندانند و به عبارتی، دینی که قائل بودن به آن به قدری آسان شده که با دیندار نبودن تفاوتی ندارد، دارای هیچ خاصیتی نیست و از هویت خالی شده است. این دینداری به هیچ دردی نمی‌خورد جز اینکه یک نفر بدون عمل به رهنمودهای آن، دلخوش به این باشد که دیندار هم هست. اما از آن‌سو کسانی هم هستند که دایره دینداران را مرتب تنگ‌تر می‌کنند. کسانی که خود و امثال خودشان را معیار حق و باطل قرار داده‌اند و خارج از این دایره را تکفیر می‌کنند. اینها معمولا به مسائل قشری دین هم توجه بیشتری دارند نه باطن آن و به ظواهر و مناسک بیشتر اهمیت می‌دهند تا یقین و شناخت و ایمان حقیقی. اینها همان‌هایی هستند که قرآن در خطاب به آنها می‌گوید: «ای کسانی که ایمان آورده‌اید، ایمان بیاورید.» هیچ‌کدام از چنین افرادی در امتحانات مهم و ابتلائات خاص و پیچیده زمانه، سربلند بیرون نمی‌آیند؛ چون دینی که فقط به ظواهر بیندیشد و دینداری که به خودحق‌پنداری و خویش‌بیش‌بینی دچار است و معیار را رفتار خودش می‌گیرد، درحقیقت فقط ادای دینداری را درآورده و آمار مومنان را بیشتر کرده و به چهره و وجهه دین با چهره و وجهه عبوس خودش صدمه زده است. اما خطیبی که محبوب است و نامش به نیکی می‌ماند جایی در میان این دو حیطه می‌ایستد. جایی که نمی‌شود خیلی فرموله‌اش کرد و روی کاغذ به‌طور دقیق نوشت که کجاست و باید برای یافتنش آنجا زیست کرده باشی. حسین انصاریان جمله‌ای دارد که تا حدود زیادی مشخص می‌کند این نقطه را چطور پیدا کرده است؛ «پدرم خودش برای من تعریف می‌کرد و می‌گفت از بهترین عنایات خدا به من این بود که محل زندگی‌ام از همان اول ورود به تهران، در منطقه جنوب شهر، خیابان خراسان، خیابان لرزاده قرار گرفت.» اگر این جمله از حسین انصاریان نقل شد، درحقیقت به دلیل اشاره به بحث فقیر و غنی نیست؛ بلکه بیشتر بحث بر سر نزدیکی بیشتر مردم به‌هم در بافت‌های جنوب شهر و سنتی است. جایی که انسان‌ها بیشتر آموخته‌اند به‌رغم تفاوت‌هایشان در بسیاری از رتبه‌بندی‌ها، نه‌تنها با هم کنار بیایند، بلکه همدیگر را دوست داشته باشند. خیلی‌ها ممکن است در جنوب شهر منبر رفته باشند یا آنجا کارشان شروع شده باشد اما لزوما همه دراین‌باره به خودآگاهی نرسیده‌اند. 

در این رابطه بیشتر بخوانیم:

شیخ منبری ها(لینک)

در دل مردم(لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار