• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۱۲ - ۰۱:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دلیل انصراف امیدها از بازی‌های کشورهای اسلامی مشکلات داخلی است یا بیماری؟

کرونا، بهانه کمیته برای جریمه‌نشدن ایران

کاروان اعزامی ایران به مسابقات کشورهای اسلامی درغیاب یکی از اصلی‌ترین تیم‌های خود راهی این رقابت‌ها خواهد شد.

کرونا، بهانه کمیته برای جریمه‌نشدن ایران

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: کاروان ایران درحالی قرار است عازم مسابقات کشورهای اسلامی شود که در آستانه آغاز رقابت‌ها یکی از تیم‌های اصلی یعنی تیم‌ملی امید فوتبال از حضور در این رقابت‌ها انصراف داده است! یکی از عادات فوتبال ایران در سال‌های اخیر عدم توجه به وضعیت تیم‌ملی امید بوده که هربار در آستانه مسابقات انتخابی المپیک تازه مدیران فدراسیون و کمیته ملی المپیک به فکر تشکیل این تیم، انتخاب سرمربی و آماده‌سازی می‌افتادند که درنهایت هم همان‌طور که از قبل انتظار می‌رفت این تیم نمی‌توانست وضعیت مناسبی پیدا کند و هربار در رسیدن به المپیک محروم می‌ماند. حسرت حضور در المپیک از سال1976 و رقابت‌هایی که در مونترال کانادا برگزار شد به دل فوتبال ایران مانده است و از آن زمان ما 48سال در این رقابت‌ها غیبت داشته‌ایم. این‌بار و برای رسیدن به پاریس2024 این تیم خیلی زودتر از بسیاری از دوره‌ها تشکیل شد و هدایت آن به مهدی مهدوی‌کیا سپرده شد، اما ظاهرا مشکلات و چالش‌های این تیم قرار نیست به این راحتی به پایان برسد. شاگردان مهدوی‌کیا پس از حضوری نه‌چندان موفق در رقابت‌های قهرمانی آسیا که در ازبکستان برگزار شد قرار بود در بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی که پنجمین دوره آن از چند روز دیگر در قونیه برگزار خواهد شد شرکت کنند اما پس از چندروز بحث و شایعه درباره احتمال کناره‌گیری این تیم از مسابقات نهایتا دیروز رسما فدراسیون فوتبال نامه انصراف این تیم را ارسال کرد تا تیم‌ملی امید به دلایل مختلف ازجمله دراختیار نداشتن بازیکنانش و همچنین ابتلای برخی نفرات به کرونا و عدم همکاری باشگاه‌ها، حضور در این تورنمنت را که می‌توانست فرصت مناسبی برای آماده‌سازی این تیم باشد از دست بدهد و طبعا این اتفاق خوبی برای کاروان اعزامی ایران به مسابقات نیست. اما نکته جالب اینجاست که نمی‌توان به برگزارکنندگان گفت که امیدهای ما انصراف داده‌اند چون باشگاه‌ها بازیکن نمی‌دهند و در این شرایط بحث کرونا گرفتن بازیکنان بهانه خوبی برای توجیه ماجراست!

صالحی‌امیری: باید بگوییم دلیل اصلی کرونا بوده
ماجرای این کناره‌گیری پس از دیدار دوستانه این تیم برابر پرسپولیس که روز شنبه این هفته برگزار شد جدی شد، وقتی مهدوی‌کیا پس از باخت در این دیدار تدارکاتی با ناراحتی برابر خبرنگاران قرار گرفت و از مشکلات تیمش سخن گفت. ازجمله اینکه با توجه به اینکه قرار است لیگ برتر از هفته آینده استارت بخورد و چند هفته ابتدایی این رقابت‌ها با بازی‌های کشورهای اسلامی همزمان است چند نفر از بازیکنان اصلی این تیم که در تیم‌های خود هم تقریبا فیکس هستند این باشگاه‌ها تمایلی به آزاد کردن بازیکنان خود برای حضور در قونیه نداشتند. از طرف دیگر ابتلای چند بازیکن این تیم به کرونا باعث شد این نگرانی در اردوی تیم ایجاد شود که ممکن است این بیماری به سایر نفرات نیز سرایت کند و در چنین شرایطی سرمربی تیم تصمیم گرفت از حضور در مسابقات کشورهای اسلامی کناره‌گیری کند. او البته از روند آماده‌سازی تیمش نیز ابراز نارضایتی کرد و معتقد بود در چنین شرایطی نباید به صعود تیم زیر 23ساله‌‌های ایران به المپیک پاریس امید چندانی داشت.
روز گذشته رضا صالحی‌امیری، رئیس کمیته ملی المپیک نیز درباره وضعیت این تیم و دلایل کناره‌گیری آنها از این مسابقات گفت: «من با میرشاد ماجدی (سرپرست فدراسیون فوتبال) در این زمینه صحبت کردم و اتفاقی که در این چند روز افتاد این بود که تست کرونای 4بازیکن این تیم مثبت شد و با توجه به اینکه تیم در اردو بود و امکان سرایت بیماری به سایر نفرات هم وجود داشت چنین تصمیمی گرفته شد. از طرف دیگر تیم چند بازیکن مصدوم هم داشت و برخی باشگاه‌ها نیز در این زمینه با تیم ما همکاری لازم را برای دادن بازیکنان مدنظر انجام ندادند. ما فقط وظیفه حمایتی خود را از این تیم انجام می‌دهیم و طی دو مرحله تاکنون یک‌میلیاردتومان به آنها کمک کرده‌ایم. بازی با تیم‌های آفریقایی می‌توانست کمک زیادی به روند آماده‌سازی تیم کند ولی حالا با انصراف تیم ایران جدول مسابقات هم دچار تغییر شده است. البته ما باید بگوییم که کرونا دلیل اصلی این اتفاق بوده است تا توجیه قانع‌کننده‌ای برای برگزارکنندگان باشد و فکر نمی‌کنم جریمه‌ای برای ما در نظر بگیرند.»

رحیمی: تیمی جایگزین ایران نمی‌شود
کمیته ملی المپیک از مدت‌ها قبل تلاش‌های خود را برای حضوری موفق در این بازی‌ها آغاز کرده است و تلاش زیادی انجام شد تا این تیم بتواند راهی مسابقات شود اما با وجود ثبت‌نام اولیه و با توجه به اینکه مسابقات قرار بود با شرکت تنها 8تیم و در دو گروه برگزار شود حالا برنامه بازی‌ها هم با مشکل روبه‌رو خواهد شد.
اصغر رحیمی، سرپرست کاروان اعزامی ایران به قونیه دراین‌باره به «فرهیختگان» گفت: «ما ثبت‌نام اولیه، کارهای اسکان و حتی خرید بلیت‌های پرواز تیم امید را انجام دادیم و وسائل لازم را نیز برای آنها خریداری کرده بودیم. درحقیقت ما تمامی کارهایی را که باید برای این تیم انجام می‌دادیم همانند سایر ورزشکاران و تیم‌های اعزامی به‌صورت کامل نهایی کردیم اما چند روز پیش شایعه‌ای منتشر شد که مهدوی‌کیا اعلام کرده ما قصد حضور در این بازی‌ها را نداریم. البته ما چون نمی‌توانستیم تنها به حرف سرمربی تیم اکتفا کنیم و درواقع طرف حساب ما فدراسیون فوتبال بود با آنها چک کردیم و فدراسیون هم شفاها این ماجرا را تایید کرد که نمی‌خواهند در مسابقات حاضر شوند و دیروز هم نامه رسمی برای انصراف زدند. وقتی دلیل این ماجرا را سوال کردیم به ما گفتند که اولا چند مورد تست کرونا مثبت در تیم وجود دارد، از طرف دیگر چند مصدوم هم داریم و باشگاه‌ها هم به ما بازیکن نمی‌دهند.»
سرپرست کاروان اعزامی به قونیه درباره اینکه آیا این اتفاق تبعاتی برای ما به‌دنبال خواهد داشت و آیا ممکن است جرایمی برای تیم ایران در این دوره یا دوره‌های بعدی در نظر گرفته شود یا خیر، افزود: «ما به‌عنوان یکی از 8تیم برای حضور در این مسابقات انتخاب شدیم و دو هفته قبل هم قرعه‌کشی بازی‌ها انجام و گروه‌بندی مسابقات مشخص شد. طبیعتا اینکه ما بخواهیم به مسئولان برگزاری مسابقات اعلام کنیم که باشگاه‌ها به تیم ما بازیکن نداده‌اند برایشان قابل‌قبول نیست. با توجه به اینکه تیم امید اعلام کرده چند مصدوم و چند کرونایی در تیم خود دارند قرار شد مدارک پزشکی آنها را برای ما ارسال کنند تا ما با کمیته برگزاری مذاکراتی داشته باشیم و این موضوع را حل‌وفصل کنیم. مسلما با توجه به اینکه بازی‌ها به‌زودی آغاز خواهد شد برگزارکنندگان فرصتی برای جانشین‌کردن تیم دیگری به‌جای ایران نخواهند داشت و البته تیمی هم حاضر نیست در این زمان کم راهی بازی‌ها شود. در این شرایط جدول مسابقات به‌هم خورده و باید دید درنهایت چه تصمیمی گرفته خواهد شد.»

غایبان پرتعداد تیم امید و کاروانی که ناقص شد
با توجه به اینکه رجیستر نام بازیکنان مدتی قبل انجام شده بود و تمامی نفرات اعزامی به کاروان ایران پیش از ضرب‌الاجل کمیته برگزاری بازی‌ها نهایی شده بودند، امکان هیچ تغییری در فهرست نفرات اعزامی حتی در بین کادر فنی تیم‌ها نیز وجود ندارد. در چنین شرایطی شاید اگر این اتفاقات کمی زودتر رخ می‌داد با توجه به اینکه امکان تغییرات در موارد پزشکی وجود داشت شاید می‌شد جابه‌جایی‌هایی انجام داد اما در فاصله کمتر از یک هفته امکان آن وجود ندارد و کاروان اعزامی ایران در غیاب یکی از اصلی‌ترین تیم‌های خود راهی این رقابت‌ها خواهد شد که این نمی‌تواند اتفاق خوبی برای وجهه ورزش ما باشد. چیا فوادی، مدیر رسانه‌ای تیم ملی امید در پاسخ به این سوال «فرهیختگان» که آیا در این شرایط نمی‌شد هیچ چاره‌ای اندیشیده شود که نه تیم امید با مشکل روبه‌رو شود و نه کاروان اعزامی ایران آسیب ببیند، می‌گوید: «ما 4مورد تست کرونای مثبت داشتیم که سه بازیکن و فاطمی، سرپرست تیم بودند. البته دو بازیکنی که تست‌شان مثبت شده بود از هم‌اتاقی‌هایشان هم دوباره تست گرفتیم که منفی بود اما با توجه به اینکه ممکن بود ناقل باشند، آنها را هم قرنطینه کردیم. در چنین شرایطی 5 بازیکن ما قرنطینه شدند و وقتی ما اردو را با 13 نفر شروع کردیم در این شرایط فقط 8 بازیکن را در اختیار داشتیم. یاسین سلمانی (سپاهان)، مهدی هاشم‌نژاد (تراکتور)، محمدمهدی احمدی (پرسپولیس) و امیرعلی صادقی (استقلال) بازیکنانی بودند که باشگاه‌هایشان آنها را در اختیار ما قرار ندادند. میلاد کر مدافع اصلی تیم ما هم در اردوی تراکتور مصدوم شد و به این ترتیب ما 10 بازیکن اصلی خود را در اختیار نداشتیم. 23 بازیکن را ثبت‌نام کرده بودیم و وقتی 10 نفرشان را در اختیار نداشتیم نمی‌توان با تیمی نصفه‌ونیمه راهی مسابقات شد. تازه از این تعدادی که در اختیار داشتیم تعدادی از آنها در بدنسازی بودند یا در تیم‌هایشان بازی نمی‌کنند. شیوه مربیگری مهدوی‌کیا نیز این نیست که با نگاه کردن به بازیکن بگوید در چه شرایطی قرار دارد و با آنالیز وضعیت فیزیکی او از طریق جی‌پی‌اس و همچنین ضربان قلب و دیگر پارامترها به این نتیجه می‌رسد که نفراتش در چه شرایطی قرار دارند. همه بازیکنان زیر 50 درصد آمادگی داشتند و البته شاید بتوان آنها را به مسابقات برد اما شانس مصدومیت‌شان بسیار زیاد خواهد بود.»
او درباره اینکه چرا با وجود اینکه لیگ درحال آغاز است، هنوز بازیکنان در شرایط بدنی خوبی قرار ندارند، افزود: «باشگاه‌ها باید آنها را آماده کنند و البته برخی معتقدند در 5 هفته ابتدایی مسابقات چون تیم هنوز در شرایط بدنسازی است نباید انتظار نتیجه‌گیری داشت. حالا جدا از این شرایط شما نمی‌توانید تنها با 12 یا 13 بازیکن راهی یک تورنمنت شوید و از طرف دیگر از کادر تیم هم فقط 7 نفر اجازه حضور در بازی‌ها را داشتند که این موضوع هم برای ما مشکل‌ساز می‌شد. فوتبال با سایر رشته‌ها متفاوت است و نیاز به افراد مختلفی ازجمله ماساژور، پزشک، فیزیوتراپ و... دارد. کادر تیم ما هم 14 نفر بود که 7 نفر آنها خط خوردند. با وجود تمام این شرایط اگر باشگاه‌ها بازیکنان‌شان را در اختیار ما قرار می‌دادند و لیگ هم یک هفته به‌تعویق می‌افتاد باز هم می‌شد راه‌حلی برای اعزام تیم پیدا کرد. اما وقتی قرار است به‌عنوان نماینده ایران راهی مسابقات شویم، باید با این بدن‌های ناآماده و تیمی ناقص به‌مصاف رقبا می‌رفتیم و در‌صورتی‌که شکست‌های سنگینی را متحمل می‌شدیم، کسی نمی‌گفت باشگا‌ه‌ها همکاری نکردند و تقصیر را گردن فدراسیون و کادر فنی می‌انداختند. از طرف دیگر برنامه‌ریزی لیگ همیشه به‌گونه‌ای بوده که توجه چندانی به تیم ملی امید نشده است و در جریان رقابت‌های قهرمانی آسیا هم این موضوع را شاهد بودیم. وقتی سهیل مهدی به ما گفت ما اردیبهشت‌ماه لیگ را برگزار می‌کنیم و در خرداد که تیم راهی ازبکستان می‌شود بازی‌های جام حذفی انجام می‌شود اما دقیقا برعکس آن عمل کردند.»
فوادی درباره برنامه‌های بعدی تیم ملی امید ایران در راه آماده‌سازی برای حضور در رقابت‌های انتخابی المپیک 2024 پاریس گفت: «از حالا به بعد اردوهای ما محدود به فیفادی‌ها خواهد بود و اردوی بعدی ما هم قرار است اواخر شهریور برگزار شود و البته هنوز مشخص نیست این اردو داخلی خواهد بود یا اینکه در کشوری دیگر تمرینات خود را برپا خواهیم کرد.»
در چنین وضعیتی کاروان ما که سومین کاروان از نظر تعداد ورزشکار در این مسابقات بود حالا بدون 23فوتبالیست خود راهی قونیه خواهد شد و اگرچه مسئولان کاروان ایران معتقد بودند با توجه به رقبای سختی که تیم ایران در این مسابقات داشت رفتن روی سکو کار بسیار سختی است اما اگر تیم در شرایط ایده‌آل و با آمادگی کامل راهی این تورنمنت می‌شد می‌توانست یکی از امیدهای ما برای کسب مدال از بازی‌های کشورهای اسلامی باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار