• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۱۱ - ۰۲:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ورزشگاه وطنی در آستانه آغاز لیگ بیست‌ودوم همچنان آماده نیست

قائمشهری‌ها از رنگرز میزبانی می‌خواهند

شیری: به‌عنوان کاپیتان نساجی از بقیه خجالت می‌کشم

صدای مدیر و مربی و کاپیتان نساجی درآمده است، آنها که یک فصل آوارگی را به جان خریدند امیدوار بودند در استادیوم خودشان به میدان بروند اما آماده بهره‌برداری نیست.

قائمشهری‌ها از رنگرز میزبانی می‌خواهند

نیلوفر مژدهی، خبرنگار: دو فصل قبل و بعد از بازی تیم‌های نساجی و ذوب‌آهن درحالی‌که هنوز دو هفته به پایان رقابت‌های لیگ برتر باقی ‌مانده بود محمدباقر نوبخت که در مازندران حضور داشت با اختصاص بودجه‌ای به اداره‌کل ورزش و جوانان خواهان بازسازی و ترمیم چمن ورزشگاه وطنی و دیگر امکانات این استادیوم شد. اما با گذشت مدت زیادی از آن تاریخ هنوز این ورزشگاه آماده بهره‌برداری نیست و این تیم که عنوان قهرمانی جام حذفی را یدک می‌کشد و نماینده فوتبال ایران در آسیا محسوب می‌شود از داشتن زمین اختصاصی محروم است.
شاید باور نکنید اما ورزشگاهی که امروز با نام شهید وطنی می‌شناسیم یکی از قدیمی‌ترین استادیوم‌های ایران است. پس از اشغال ایران در جنگ جهانی دوم، یک زمین توسط قوای شوروی تبدیل به پادگان نظامی شد. مدتی بعد آنها برای انجام فعالیت‌های ورزشی سربازان خود زمین فوتبالی در گوشه‌ای از پادگان احداث کردند. بعد از خروج قوای شوروی در سال ۱۳۲۵، این مکان تبدیل به ورزشگاه شد یا بهتر است بگوییم ورزشگاه وطنی متولد شد. کارکنان کارخانه نساجی بعد از هر شیفت کاری، در این ورزشگاه که آن زمان، شهنا نام داشت فوتبال بازی می‌کردند و در سال ۱۳۳۸ ورزشگاه تیم نساجی شد. پس از انقلاب ۱۳۵۷ نام ورزشگاه مدتی به افتخاری و سپس به یاد محمدرضا وطنی به شهید وطنی تغییر کرد. ورزشگاهی که برای هواداران نساجی یادآور اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری است. به‌طوری که گرفتن امتیاز از نساجی در این ورزشگاه معمولا کار راحتی نبوده ‌است.

استارت بازسازی چرا زده شد
همزمان با بازگشت دوباره تیم نساجی به لیگ برتر، این ورزشگاه در سال‌های ۱۳۹۷ و ۱۳۹۸ بازسازی و در سال ۱۳۹۸ تکمیل شد. ازجمله سکوهای ورزشگاه و رختکن‌های موجود مورد بازسازی قرار گرفت. در فصل بیستم از این استادیوم از سوی سازمان لیگ ایراداتی گرفتند که بار دیگر میزبانی تیم نساجی را تحت تاثیر قرار داد و در نتیجه محمد باقر نوبخت، معاون رئیس‌جمهور وقت دستور بازسازی آن را داد ولی بودجه را گرفتند اما اقدام نکردند. دولت عوض شد و سجادی وزیر جدید ورزش روی کار آمد و دستور اکید داد این استادیوم برای نیم‌فصل لیگ بیست‌ویکم آماده بهره‌برداری شود.
این ورزشگاه تا نیم‌فصل آماده بهره‌برداری که نشد هیچ حتی چمنش هم آماده نبود. در نتیجه این بار مردم دست به دامان رئیس‌جمهور شدند. این بار اما انگار دستور رئیس‌جمهور تلنگر جدی شد تا وزیر متوجه اهمیت موضوع شده و به نمایندگانش در استان مازندران فشار بیشتری بیاورد. بعد از همه این دستورات و فشارها باز هم می‌بینیم که این استادیوم آماده نیست. فشار هواداران نساجی و فرصت چهارماهه رئیس‌جمهور نیز مزید بر علت شد تا اقداماتی صورت بگیرد اما موفق نشدند در این چهار ماه کار را به‌خوبی پیش ببرند.
در این فرصت پیمانکاری انتخاب شد که البته این کاره نبود. شاید مسئولان مربوطه برای پیشرفت کار خیلی زحمت کشیده باشند ولی زحماتی که با نقص همراه باشد و حق مطلب را ادا نکند بی‌فایده است. در این راه نواقص آنقدر زیاد است که بعد از گذشت این همه وقت هنوز به نتیجه نرسیدند. کار درحالی‌که یک مرتبه سرعت می‌گیرد ناگهان به دلایل نامشخص می‌خوابد و بیشتر این‌طور به نظر می‌رسد که اختلافاتی درونی و البته مراوداتی در این بین مانع از پیشرفت کار است. اختلافاتی که دودش به چشم تیم نساجی و هوادارانش می‌رود.
بودجه که وجود دارد و می‌گویند از سازمان هدفمندی یارانه‌ها حتی مبلغی تزریق شده اما چطور نمی‌تواند جوابگوی نیاز پیمانکار باشد؟ در 5 ماه اخیر بارها مشاور پروژه تغییر کرده و هر بار هزینه‌هایی صرف این مشاوران می‌شود. آیا وقتی با این پیمانکار کار پیش نمی‌رود نمی‌توان به فرد امتحان پس داده و قابل‌تری کار را بسپارند؟

چمن آماده است
تنها نقطه مثبت این پروژه بازسازی چمن ورزشگاه است. هنوز آن روز بذرپاشی که آقایان بذر به دست به این طرف و آن طرف ورزشگاه بذر می‌پاشیدند و خود را سوژه رسانه‌ها کرده بودند در خاطرمان هست. از آن روز که آقایان عکس‌هایشان را گرفتند 7 هفته می‌گذرد. چرا آن زمان همه حاضر بودند و حالا هیچ‌کس پاسخگو نیست که تکلیف این استادیوم با این نواقص چه می‌شود؟ صدای مدیر و مربی و کاپیتان نساجی درآمده است. آنها که یک فصل آوارگی را به جان خریدند امیدوار بودند این‌بار در استادیوم خودشان به میدان بروند اما این‌طور که پیش می‌رود جز چمن ورزشگاه سایر بخش‌ها آماده بهره‌برداری نیست و این یعنی نمی‌تواند بازی را در ورزشگاه وطنی برگزار کرد.

واکنش کاپیتان نساجی
مهدی شیری، کاپیتان نساجی در این مورد به «فرهیختگان» گفت: «به‌عنوان کاپیتان نساجی خجالت می‌کشم. از همبازیانم که از دیگر شهرها می‌آیند شرمسارم. وقتی فصل قبل در استانم نتوانستیم یک ورزشگاه پیدا کنیم و مدام خانه به دوش بودیم نمی‌توانستم در چشم همبازیانم نگاه کنم. یعنی این استان اینقدر ناتوان است که امکان ترمیم یک استادیوم را هم ندارد. یعنی استان ما نمی‌تواند از مسابقات لیگ برتر میزبانی کند؟ این واقعا برای من به‌عنوان کاپیتان این تیم خجالت‌آور است.»

رنگرز پاسخگو باشد
روز قهرمانی نساجی در ورزشگاه آزادی را به یاد داریم. حسن رنگرز به‌عنوان نماد ورزش مازندران و در قالب رئیس اداره‌کل ورزش این استان که مسرور از قهرمانی بود مقابل در ورزشگاه با مردم عکس می‌گرفت. به سراغش رفتیم و از او خواستیم در مورد بودجه 17 میلیاردی و 30 میلیاردی که گفته می‌شود به بازسازی ورزشگاه شهید وطنی اختصاص یافته توضیح دهد و بگوید وقتی ورزشگاهی بازسازی نشده این بودجه کجا رفته است. او که ابتدا جلوی دوربین ژست قهرمانانه گرفته بود و توقع این سوال را نداشت ناگهان تغییر موضع داد و مدعی شد این ادعاها کذب است. حال سوال ما از رنگرز این است که چرا با گذشت این همه ماه و سال از استارت بازسازی نه‌تنها ورزشگاه آماده نیست بلکه این همه داستان‌های نازیبا پشت پرده این ورزشگاه وجود دارد. یعنی اداره‌کل ورزش استان مازندران که یکی از استان‌های پرمسافر و توریستی کشور محسوب می‌شود توان بازسازی و ساخت یک ورزشگاه معمولی را ندارد؟
مگر رنگرز همان شب قهرمانی از آماده‌سازی این استادیوم نگفت پس چرا هنوز این همه ابهام در مورد بهره‌برداری از ورزشگاه وطنی در هفته اول لیگ وجود دارد؟ ورزشگاه وطنی چه امتیازی دارد یا چه آپشن‌هایی قرار است در آن تعبیه شود که هنوز موفق به آماده‌سازی آن نشدند؟ اصلا چرا وقتی تجهیزات و امکانات موجود نیست جایگاه ویژه این استادیوم را تخریب کردند. چرا بی‌جهت به رختکن‌ها دست زدند. بهتر نبود آنها که از پس این کار برنمی‌آیند به همان ترمیم چمن و بازسازی سکوهای تخریب شده اکتفا می‌کردند تا حداقل نساجی این‌طور آواره نمی‌شد؟ آقایان چقدر زمان می‌خواهند که ورزشگاه را ترمیم کنند؟

پروژه 4ماهه یک‌ساله شد
خیلی‌ها بر این باورند که نساجی این فصل هم میزبان نخواهد بود. این تیم در لیگ بیست‌ویکم هر هفته میزبان حریفان خود در شهر‌های مختلف بود. این ورزشگاه تا کمتر از ۵ ماه دیگر هم به بهره‌برداری نخواهد رسید. نور این استادیوم هنوز آماده نیست. پیمانکار پروژکتور دیروز 10 مرداد تازه آغاز به کار کرده است. جایگاه ویژه تخریب شده و عوامل اخیرا به فکر بازسازی افتادند و هنوز نتوانستند این جایگاه را آماده کنند. جالب است که عملیات تعویض چمن ورزشگاه شهید وطنی قائمشهر ۱۹ مرداد سال گذشته و پس از پایان بازی‌های خانگی نساجی در لیگ بیستم آغاز شد و قرار بود که تا پیش از آغاز لیگ بیست‌ویکم به پایان برسد  اما پس از یک سال هنوز آماده نشده است. مدتی بعد اعلام شد که این ورزشگاه برای نیم‌فصل دوم لیگ بیست‌ویکم تکمیل می‌شود، اما توقف‌های پی‌درپی به دلایل مختلف ازجمله تامین نشدن اعتبار سبب شد که اجرای این پروژه با تأخیر طولانی‌مدت همراه شود. عکس‌ها نشان می‌دهد این استادیوم هنوز کار زیادی دارد و بعید است تا 10 روز دیگر و شروع لیگ آماده شود.
اخیرا مدیرعامل این باشگاه در ملاقات با استاندار و رئیس اداره‌کل ورزش استان مازندران قول داد که استادیوم آماده خواهد شد. آنها امیدوارند بتوانند ورزشگاه را در روز 21 مردادماه و برای بازی با مس رفسنجان در اختیار بگیرند. با این حال تصاویر ارسالی از مازندران و شهر قائمشهر چیز دیگری را نشان می‌دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار