• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۱۰ - ۱۲:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بازتاب عملکرد 2 مهاجم اصلی تیم ملی در آغاز فصل جدید فوتبال اروپا

کولاک طارمی بدون‌ پنالتی، اعتراض به تعویض عجیب سردار

سایت «گل‌پوینت»دردیدار سوپرجام به طارمی نمره کامل 10 را داد؛آزمون درنیمه اول اولین بازی حذفی دو پاس‌گل داده و یک ضربه نیز به‌تیردروازه زد.

کولاک طارمی بدون‌ پنالتی، اعتراض به تعویض عجیب سردار

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: فصل جدید رقابت‌های باشگاهی در کشورهای اروپایی به‌تدریج درحال استارت‌خوردن است و شنبه‌شب سه لژیونر فوتبال ما در رقابت‌های مختلف به میدان رفتند که شروع قابل‌توجهی در فصل جدید داشتند. مهدی طارمی در سوپرجام پرتغال با دو گلی که زد نقش مهمی در قهرمانی تیمش در این مسابقه داشت و نشان داد که در فصل جدید هم می‌تواند یکی از ستاره‌های تاثیرگذار پورتو باشد. طارمی در شبی که تیمش 3 گل به توندلا زد روی هر سه گل تاثیرگذار بود و اوانیلسون روی ریباند ضربه مهاجم ایرانی که به تیم دروازه خورد توانست گلزنی کند. در آلمان هم دور نخست رقابت‌های جام‌حذفی این کشور پیش از شروع مسابقات لیگ برگزار شد که لورکوزن در حضور یک‌نیمه‌ای سردار آزمون و با وجود درخشش او درنهایت در کمال شگفتی برابر حریفی دسته‌سومی مغلوب شد و وداعی زودهنگام و دور از انتظار از این رقابت‌ها داشت. لورکوزن در این دیدار در نیمه‌نخست 2 گل زد که هردو گل روی پاس ملی‌پوش ایرانی این تیم به دست آمد اما سرمربی این تیم در تصمیمی بحث‌برانگیز آزمون را بین دو نیمه تعویض کرد تا تیمش درنهایت بازی را 4 بر 3 واگذار کند و همین تصمیم باعث اعتراض هواداران تیم در فضای مجازی شد که این حرکت را اشتباه می‌دانستند.

نمره عالی گل‌پوینت برای طارمی
پورتو فصل قبل توانست دوگانه را فتح کند و هم در لیگ و هم جام‌حذفی جام قهرمانی را بالای سر برد. به این ترتیب و با توجه به قوانین فوتبال پرتغال آنها باید دیدار سوپرجام را برابر دیگر فینالیست جام‌حذفی یعنی توندلا برگزار می‌کردند. سایت «گل‌پوینت» در پایان این بازی به عملکرد طارمی نمره کامل 10 را داد که کمتر درطول فصل بازیکنی موفق به دریافت آن می‌شود اما این ستاره ایرانی به‌قدری در این مسابقه خوب کار کرد که حتی این سایت که بسیار در نمره‌دهی سختگیر است نیز به او بهترین امتیاز را داد. گل‌پوینت درباره این مسابقه نوشته است: «پورتو در رقابت‌های پیش‌فصل نمایش چندان خوبی نداشت و به نظر می‌رسید سرجیو کونسیسائو دوست ندارد به این زودی دستش را برای رقبا رو کند. او به همین دلیل بیشتر ترجیح می‌داد تا تاکتیک‌های تیمش را در تمرینات مرور کرده و خود را برای شروع فصل جدید آماده کند. نخستین بازی جدی آنها در این فصل شنبه‌شب و برابر توندلا در سوپرجام برگزار شد. به نظر می‌رسد تمرینات او نتیجه داده و شاهد عملکردی بسیار خوب از پورتو مقابل توندلا بودیم. آنها حتی از دیدار فینال جام‌حذفی در آخرین مسابقه فصل قبل هم نمایش بهتری داشتند و این نوید تیمی آماده را برای فصل جدید می‌دهد. طارمی در این مسابقه دو گل زد و بهترین بازیکن تیمش بود. او البته در دیدار قبلی برابر این حریف هم بهترین عملکرد را داشت اما این‌بار بسیار بهتر بود و توانست به سقف امتیازات ما دست پیدا کند. عجب شروع خوبی برای این مهاجم ایرانی. پورتو بازی را بسیار خوب شروع کرد و بارها با حرکات خود باباکار نیاسه، گلر حریف را به زحمت انداختند. این دروازه‌بان اهل موریتانی بهترین بازیکن تیمش در این مسابقه بود. او درحالی در نیمه‌اول به رختکن رفت که دو گل خورده بود و اگرچه 8 مدافع مقابل او بازی می‌کردند اما همه شوت‌های حریف در چهارچوب بود و 5 تای آنها از فاصله نزدیک زده شد. این آمار به‌خوبی قدرت خط حمله آبی و سفیدها را نشان می‌دهد. در نیمه دوم بازی کمی آرام‌تر شد و نیاسه دردسر کمتری داشت اما نخستین شوت حریف هم به گل تبدیل شد و بازهم این طارمی بود که هنر گلزنی خود را نشان داد. بدون هیچ تردیدی مرد اول این مسابقه مهدی طارمی بود که عملکردی تماشایی برابر حریف ارائه کرد. البته او را نباید تنها به‌دلیل گلزنی و اینکه گل‌های زیبا یا دشواری به ثمر رسانده مورد قضاوت قرار داد بلکه آمارش در این بازی بسیار عالی بود و نشان داد در تمرینات پیش‌فصل به‌خوبی خود را برای فصل جدید آماده کرده است. او برای فصل جدید هم می‌تواند ستاره پورتو لقب بگیرد. در دقیقه 30 و درحالی که پیش از آن اوانیلسون دو موقعیت خوب را از دست داده بود خود را در موقعیت گلزنی قرار داد و تیمش را پیش انداخت. این مهاجم ایرانی 5 شوت به سمت دروازه حریف زد که سه مورد آن در چهارچوب بود و دو پاس خطرناک نیز به هم‌تیمی‌هایش داد که موقعیت خوب گلزنی را برای آنها ایجاد کرد. طارمی در این بازی فرصت‌های خوبی ایجاد کرد و به‌خوبی خود را در فضاهای خالی پشت مدافعان قرار می‌داد و البته خیلی خوب توانایی خود در کسب نمره 10 را نشان داد. از 5 تلاش او برای دریبل‌زدن سه مورد با موفقیت همراه بود و 12 بار نیز در محوطه جریمه حریف صاحب توپ شد. دو توپ‌ربایی و همچنین دو بار قطع توپ هم باعث شد تا دراین مسابقه مرد شاخص میدان باشد. آمار جالب دیگر او این بود که در این مسابقه نه خطایی مرتکب شد و نه برای تیمش خطا گرفت تا به‌نوعی به منتقدانش بی‌توجهی کرده باشد.»

زوج خطرناک طارمی - اوانیلسون
پورتو در دو پنجره اخیر نقل‌وانتقالاتی چند مهره تاثیرگذار و مهم خود را از دست داده است و کارشناسان فوتبال پرتغال معتقد بودند در این شرایط دفاع از عنوان قهرمانی برای کونسیسائو و تیمش کار راحتی نخواهد بود اما آنها گام نخست را محکم برداشتند و با کسب یک جام دیگر برای رقبای خود در فصل جدی خط‌ونشان کشیدند. سایت «پورتگل» درباره این مسابقه اینچنین نوشته است: «پورتو یک جام قهرمانی دیگر را به کمک طارمی و اوانیلسون به ویترین افتخاراتش اضافه کرد. البته اگر درخشش باباکار نیاسه درون دروازه حریف نبود نتیجه سنگین‌تری رقم می‌خورد. کونسیسائو حالا به رکورد آرتور جورج که 8 بار به همراه این تیم عناوین قهرمانی را فتح کرده رسیده و در ادامه فصل این فرصت را دارد که پرافتخارترین مربی تاریخ باشگاه شود. در این بازی مهم طارمی بود که مقاومت حریف را درهم شکست و با عملکرد فوق‌العاده خود توانست یک جام دیگر را برای تیمش به ارمغان آورد. او گل اول و سوم تیمش را زد و یکی از بازی‌های خوبش را برای پورتو انجام داد تا هواداران تیم به فصل جدید امیدوارتر شوند. این عملکرد خوب درحالی رقم خورد که پورتو به‌تازگی امبمبا را به‌عنوان بازیکن آزاد به مارسی واگذار کرده و ویتینا (41.5 میلیون یورو به پاری‌سن‌ژرمن) و فابیو ویرا (35 میلیون یورو به آرسنال) دیگر ستاره‌های این تیم بودند که از جمع شاگردان کونسیسائو جدا شدند. دیوید کارمو، ژوائو مارسلو و گابریل ورون نیز خریدهای جدید این تیم بودند. امید اصلی این تیم در خط حمله به زوج طارمی-اوانیلسون است که به‌خصوص در فصل قبل بازی‌های زیادی درکنار هم انجام داده و به درک متقابل خوبی از هم رسیده‌اند و در فصل جدید می‌توانند برای هر خط دفاعی دردسرساز باشند.»
روزنامه «جورنال‌دنوتیسیاس» پرتغال هم با اشاره به تاریخ‌سازی طارمی در این مسابقه آورده است: «مهاجم ایرانی پورتو تفاوت را رقم زد و به‌عنوان بهترین بازیکن زمین برابر رقیب موردعلاقه‌اش انتخاب شد. اولین بازیکن آسیایی که در سوپرجام پرتغال گل زده است؟ رسیدن به رکورد 50 گل زده با لباس پورتو؟ گلزنی در تمامی تورنمنت‌هایی که به همراه پورتو حضور داشته؟ همه این رکوردها با گل نخست طارمی برابر توندلا شکسته شد و او توانست یک نمایش فوق‌العاده دیگر را با پیراهن پورتو ارائه کند. شنبه‌شب در فینال سوپرجام طارمی برابر تیمی به میدان رفت که به‌نوعی رقیب موردعلاقه‌اش در فوتبال پرتغال است و بارها برابر این تیم گلزنی کرده است. او از زمانی‌که وارد فوتبال پرتغال شده هربار برابر توندلا به میدان رفته موفق به گلزنی شده و این‌بار هم این قاعده را رعایت کرد. این هفتمین‌بار بود که او برابر این تیم بازی می‌کرد و توانست یازدهمین گلش را نیز وارد دروازه آنها کند. تا پیش از این هم چنین سابقه نداشت که یک بازیکن آسیایی بتواند در سوپرجام گل بزند. از سوی دیگر او به رکورد 50 گل زده (گل 51 را نیز در همین مسابقه زد) با لباس پورتو رسید، درحالی که 97 بار در ترکیب این تیم به میدان رفته است. او پیش از این در جام اتحادیه، لیگ، جام‌حذفی پرتغال، لیگ قهرمانان و لیگ اروپا برای تیمش گل زده بود و حالا این افتخار نصیبش شده که در سوپرجام نیز برای تیمش گل بزند.»

تصمیم اشتباه مربی سوئیسی
در آلمان سردار آزمون پس از اینکه در نیم‌فصل دوم سال قبل توانست تا حدی با سایر نفرات تیم هماهنگ شود در نخستین مسابقه رسمی فصل جدید برای لورکوزن از ابتدا در ترکیب اصلی قرار گرفت تا به‌عنوان مهاجم دوم و پشت سر پاتریک شیک بازی کند. اتفاقات این مسابقه البته درنهایت به سود لورکوزن رقم نخورد و تغییرات سرمربی سوئیسی تیم درنهایت به جای اینکه باعث برتری برابر تیم ناشناخته و دسته سومی الورسبرگ شود درنهایت حذف این تیم از جام حذفی را رقم زد. سایت «کیکر» درباره این دیدار نوشته است: «لورکوزن امیدوار بود شروعی بسیار خوب و قدرتمند در فصل جدید داشته باشد اما درنهایت شکست 4 بر 3 برابر الورسبرگ، تیمی که به تازگی به دسته سه صعود کرده است نصیب‌شان شد. رویای فتح یکی از جام‌های این فصل خیلی زود برای جراردو سوانه و تیمش بر باد رفت و البته مهم‌ترین دلیل آن تصمیماتی بود که این مربی در طول مسابقه گرفت. او در این دیدار دو تصمیم اشتباه گرفت که یکی از آنها در بین دو نیمه گرفته شد. زمانی که سوانه بهترین بازیکن تیمش یعنی سردار آزمون را از زمین بیرون کشید و پائولینیو را جانشینش کرد. این درحالی بود که آزمون در نیمه اول دو پاس‌گل داده و یک ضربه نیز به تیر دروازه زده بود. سوانه در توجیه این تصمیمش می‌گوید: «با بیرون کشیدن سردار که به‌عنوان مهاجم دوم بازی می‌کرد می‌خواستیم خط میانی خود را تقویت کنیم؛ چراکه فضای بسیار زیادی را در اختیار حریف قرار می‌دادیم. این یک تغییر تاکتیکی بود.» اما این تغییر جواب نداد و درحالی که لورکوزن با آزمون فرصت‌های زیادی را در نیمه نخست ایجاد کرد اما در نیمه دوم کمتر شاهد این اتفاق بودیم و درنهایت هم تیم شکستی تلخ را تجربه کرد.»
این تغییر حتی اعتراض هواداران باشگاه را نیز به دنبال داشت و آنها در فضای مجازی از اینکه سوانه با تصمیماتش باعث شکست برابر چنین حریف ضعیفی شده بسیار عصبانی هستند. یکی از آنها در توئیتی نوشته است: «دفاع تیم واقعا افتضاح بود. از طرف دیگر آمدن پائولینیو به جای آزمون را درک نمی‌کنم و یک راز برای من است. چرا باید بازیکنی که در نیمه نخست دو پاس‌گل داده و می‌توان از او انتظار گلزنی برابر چنین رقیبی را داشت بیرون کشید؟»
کاربر دیگری هم نوشته است: «دیابی و شیک عملکرد بسیار ضعیفی در این بازی داشتند اما در بین دو نیمه ناگهان شاهد تعویض آزمون بودیم. بازیکنی که بهترین عملکرد را در نیمه اول داشت اما با دو پاس‌گل بیرون رفت تا دو بازیکن ضعیف در زمین باقی بمانند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک