• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۹ - ۰۱:۵۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
بارسا چگونه از تیمی با مشکلات مالی تبدیل به صدرنشین خریدهای تابستانی شد؟

بی‌پول‌های ولخرج

بارسا تا اینجای تابستان با بیش از 150 میلیون یورو خرید، بیشترین هزینه را در بین تمامی باشگاه‌های اروپایی داشته است.

بی‌پول‌های ولخرج

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: همین تابستان قبل بود که بارسلونا به‌دلیل بدهی‌های سنگینی که داشت، مجبور شد قید ادامه همکاری با لئو مسی، بهترین بازیکن تاریخش را بزند و قرارداد این فوق‌ستاره آرژانتینی تمدید نشد. رسانه‌های اسپانیایی معتقد بودند بدهی بیش از یک میلیارد یورویی باشگاه که بیشتر آن بر اثر سوءمدیریت در سال‌های گذشته ایجاد شده، علت اصلی این تصمیم بوده است و مسی که تمایل زیادی داشت در نوکمپ بماند و حاضر بود بخش عمده‌ای از دستمزدش را نیز کاهش دهد، درنهایت مجبور شد با چشمانی اشکبار این تیم را ترک کرده و راهی پاری‌سن‌ژرمن شود. البته خوان لاپورتا، رئیس باشگاه که کمی بیشتر از یک سال از این سمت را برعهده گرفته است در نیم‌فصل سال قبل سراغ خرید چند بازیکن جدید رفت و البته در آن زمان هم به زحمت توانست مجوز ثبت قرارداد آنها را به دست آورد. یکی از مهم‌ترین موانع در این میان قوانینی بود که لالیگا برای سقف دستمزدها تعیین کرده و بارسا با توجه به عملکردش در این سال‌ها باید تا میزان مشخصی به ستاره‌هایش حقوق پرداخت می‌کرد. درنهایت لاپورتا پیش از شروع نقل‌وانتقالات تابستانی سراغ برخی پروژه‌های درآمدزا رفت و با فروش حق پخش بازی‌های باشگاه و بستن چند قرارداد مهم دیگر توانست منابع مالی جدیدی را برای خرید بازیکن تامین کند. آنها تا اینجا بیشترین خرید را بین تمامی تیم‌های اروپایی انجام داده‌ و ستاره‌های زیادی را به ترکیب تیم خود اضافه کرده‌اند. بااین‌حال برخی هواداران تیم معتقدند لاپورتا با این قراردادها عملا آینده‌فروشی کرده است و در سال‌های بعد همین ولخرجی‌ها هم می‌تواند برای کاتالان‌ها دردسرساز باشد مگر اینکه ژاوی به کمک این ستاره‌ها بتواند دوباره روزهای طلایی باشگاه را تکرار کرده و از این طریق سود خوبی نصیب باشگاه شود تا بتواند کاملا از بحرانی که در این چند سال گرفتارش شده، خارج شود.

تامین بودجه با فروش آینده باشگاه
اما ناگهان چه اتفاقاتی افتاد که بارسای بی‌پول که به نظر می‌رسید در مسیر افول قرار دارد و به‌خصوص بعد از جدایی مسی دوران افت را تجربه خواهد کرد، دوباره توانست قد علم کرده و به‌عنوان یکی از مدعیان در اسپانیا و حتی اروپا مطرح شود؟ آنها ابتدا کارشان در بازار نقل‌وانتقالات را با خرید بازیکنان آزاد مثل آندرس کریستنسن و فرانک کسیه آغاز کردند اما وقتی صحبت از خرید افرادی چون لواندوفسکی و رافینیا مطرح شد هواداران این تیم تردید داشتند که باشگاه بتواند بودجه لازم برای خرید چنین بازیکنانی را تامین کند. بااین‌حال درنهایت هر دو بازیکن با لباس بارسا عکس یادگاری گرفتند تا رقبا با تعجب به نقل‌وانتقالات این باشگاه نگاه کنند. بارسا که در بحران مالی دست‌وپا می‌زد حالا 50 میلیون یورو برای لواندوفسکی پرداخت کرده است و رافینیا هم که بسیاری معتقد بودند بین دو تیم لندنی چلسی یا آرسنال یکی را انتخاب خواهد کرد ناگهان در ازای 59 میلیون یورو راهی نوکمپ شد. همین ولخرجی‌ها باعث اعتراض برخی باشگاه‌ها در اروپا شد.
ماجرای خرید لواندوفسکی مدتی طول کشید و وضعیت کمی پیچیده شده بود اما درنهایت اصرار این ستاره لهستانی برای ترک مونیخ باعث شد سران باشگاه به این جابه‌جایی رضایت دهند. بااین‌حال وقتی لوا به جمع آبی‌واناری‌ها پیوست، جولین ناگلزمن، سرمربی بایرن در واکنش به این اتفاق گفت: «آنها تنها باشگاهی در جهان هستند که بدون اینکه پولی داشته باشند بازیکن می‌خرند. این اتفاقات واقعا عجیب است و نمی‌دانم آنها بودجه چنین خریدهایی را چگونه تامین می‌کنند.»
خوان لاپورتا برای اینکه بتواند تیمش را در تابستان تقویت کند، مجبور شد سراغ اقدامات مالی معروف به اهرم‌های اقتصادی برود و درحقیقت این کار به نوعی فروش بخشی از دارایی‌های مادی و معنوی یک شرکت برای تامین هزینه‌ها و همچنین کاهش بدهی‌هاست. این اهرم‌ها به معنای استفاده از فرصت‌های سودآور است؛ اما درعین‌حال ریسک بسیار بالایی دارد و اگر اوضاع مطابق آنچه پیش‌بینی شده، پیش نرود ممکن است عواقب بدی در انتظار باشگاه باشد. درمورد بارسا، این اقدام فروش حق پخش تلویزیونی و همچنین برخی حقوق و مجوزهای مربوط به سال‌های آتی است که به این ترتیب لاپورتا توانست سرمایه جالب‌توجهی در مدت کم جمع‌آوری کند. مدیران باشگاه در جلسه خود در ماه ژوئن فروش بخشی از حق پخش باشگاه به شرکتی بام BLM را تصویب کردند تا از این طریق بخشی از بدهی هنگفت خود را کاهش دهند و از طرف دیگر تیمی قدرتمند و پرستاره را برای فصل جدید بسازند.
بلوگرانا در سال 2021 مبلغی معادل 1.35 میلیارد یورو بدهی داشت و همین موضوع باعث شد مجوز واگذاری 49.9 حق پخش به این شرکت صادر شود. لاپورتا تاکنون 582 میلیون یورو با فروش 25درصد از حق پخش تلویزیونی لالیگا برای 25 سال آینده به یک شرکت سرمایه‌گذاری به دست آورده است. البته باشگاه در ابتدا 10درصد از این حقوق را به این شرکت فروخت که 267 میلیون یورو برایش درآمدزایی داشت و بعد این شرکت با خرید 15درصد دیگر 315 میلیون یورو به حساب بارسا واریز کرد.
به این ترتیب، دست لاپورتا و ژاوی برای خریدهای جدید بازتر شد و آنها با خیالی آسوده‌تر سراغ خریدهای جدید خود رفتند. کریستنسن نخستین بازیکنی بود که با این باشگاه به توافق رسید و درحالی‌که یک تکه‌کاغذ در دست داشت که نشان می‌داد از کودکی رویای بازی برای بارسا را در سر داشته است، قراردادش با این تیم را امضا کرد. این نخستین حمله بارسا به چلسی نبود و آنها علاوه‌بر اینکه رافینیا و ژول کنده را از یک قدمی پیوستن به این تیم انگلیسی هایجک کردند، به‌دنبال خرید مارکوس آلونسو و سزار آزپیلیکوئتا از این تیم لندنی هستند. حالا اخبار مربوط به خریدهای بارسا به مهم‌ترین خبرهای نقل‌وانتقالاتی در فوتبال اروپا بدل شده بود و آنها یکی پس از دیگری برای خرید بازیکنان مدنظر خود پیشقدم می‌شدند. رافینیا درحالی‌که آرزوی بازی در بارسا را داشت با توجه به بحران مالی این تیم درحال انتقال به یک تیم انگلیسی بود که ناگهان خبر رسید او با کاتالان‌ها توافق کرده است. ماجرا لواندوفسکی بسیار طولانی شده بود؛ اما از همان ابتدا هم مشخص بود او در این تابستان از بایرن جدا می‌شود و مقصد بعدی‌اش هم به احتمال قریب‌به یقین بارساست. درنهایت بارسا پیشنهادی بهتر ارائه کرد و بایرن هم مجبور به پذیرش آن شد. لاپورتا ماموریت‌های دیگری هم داشت، او به‌صراحت از تمایل باشگاه برای خرید برناردو سیلوا سخن گفت که البته هنوز قطعی نشده است و همچنین تمدید قرارداد با عثمان دمبله یکی دیگر از خواسته‌های مهم ژاوی در این تابستان بود.

لطمه‌ای که کرونا زد
دمبله هم پس از اینکه مذاکراتش برای تمدید قرارداد به جایی نرسید و عملا بازیکن آزاد شد در مسیر رفتن به چلسی یا پاری‌سن‌ژرمن قرار داشت اما بارسا باز هم توخل و مدیران چلسی را در یک خرید دیگر ناکام گذاشت و این وینگر فرانسوی هم بالاخره برای تمدید دو ساله قراردادش توافق کرد. ژول کنده، مدافع فرانسوی سویا دیگر بازیکنی بود که در این تابستان باز هم موردتوجه باشگاه‌های مختلف قرار داشت و یک بار دیگر کاتالان‌ها توانستند چلسی را در بازار نقل‌وانتقالات ناکام کرده و زودتر از رقیب خود با کنده به توافق برسند.
حالا حتی این تیم برای فروش فرانکی دی‌یونگ به منچستریونایتد هم تمایلی ندارد. در ابتدای تابستان گفته می‌شد بارسا برای تامین بودجه خریدهایش مجبور است یکی از گران‌ترین بازیکنانش را که در سال 2019 نزدیک به 85 میلیون یورو برای خریدش هزینه کرده بود به فروش برساند. یونایتد که در این فصل اریک تن‌هاگ را روی نیمکت خود دارد به درخواست این مربی برای خرید شاگرد سابق او در آژاکس دست به کار شده است اما هنوز نتوانسته در این زمینه به توافقی برسد و حتی در روزهای اخیر گفته می‌شود که بارسا دیگر تمایلی به این جابه‌جایی و فروش دی‌یونگ ندارد.
البته اگرچه بارسا توانسته بودجه لازم برای خریدهایش را تامین کند اما هنوز لالیگا به آنها مجوز لازم برای استفاده از ستاره‌هایش را نداده است و ثبت قرارداد آنها نیازمند برخی تغییرات در ترکیب تیم خواهد بود. یکی از این پیش‌نیازها فروش ممفیس دپای خواهد بود. مهاجم هلندی که به خواست رونالد کومان خریداری شد تا جای خالی لئو مسی را پر کند اما حالا با ترافیکی که در خط حمله این تیم وجود دارد عملا فرصت چندانی برای بازی به او نمی‌رسد و فروش او به سود هر دو طرف خواهد بود. به‌خصوص که خلاصی از دستمزد بالای او می‌تواند دست تیم را برای ثبت خریدهای جدیدش بازتر کند.
این البته تمام داستان نیست و بارسا باید به لالیگا تضمین بدهد که اوضاع مالی باشگاه در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و همچنین بلندمدت مساعد است و این تغییرات لطمه‌ای به آینده باشگاه نخواهد زد. از طرف دیگر آنها باید تضمین بدهند که معیارهای لالیگا را رعایت خواهند کرد و قوانین فیرپلی مالی را اجرا می‌کنند. لالیگا به همه باشگاه‌ها اعلام کرده که دستمزدهایی که در طول سال به بازیکنان خود پرداخت می‌کنند نباید بیش از 60 درصد درآمدهای باشگاه باشد. تمامی این محدودیت‌ها باعث می‌شود که بارسا همچنان راه درازی برای آماده کردن یک تیم پرستاره برای فصل جدید داشته باشد. البته راه‌هایی برای فرار از قوانین و دور زدن آن وجود دارد مثلا اتفاقی که در جریان جابه‌جایی آرتور ملو و میرالم پیانیچ رخ داد و بارسا برای اینکه پرداخت‌هایش را به تعویق بیندازد تن به چنین معامله‌ای داد.
نتایج ضعیف تیم در این سال‌ها به‌خصوص در رقابت‌های اروپایی از یک‌سو و همچنین شیوع کرونا و بحرانی که گریبانگیر اکثر باشگاه‌ها شد از سوی دیگر لطمه زیادی به بلوگرانا زد اما آنها امیدوارند با کمک مدیریت لاپورتا و همچنین هدایت ژاوی بتوانند به سلامت از این بحران عبور کنند.

احتمال فروش دی‌یونگ با خرید سیلوا
بارسا با خرید کنده تا اینجای تابستان با بیش از 150 میلیون یورو خرید، بیشترین هزینه را در بین تمامی باشگاه‌های اروپایی داشته است. البته کاتالان‌ها درحالی برای خرید 5 بازیکن جدید خود در این تابستان چنین هزینه‌ای انجام داده‌اند که در سال 2018 فقط برای به خدمت گرفتن فیلیپه کوتینیو 140 میلیون یورو خرج کردند و البته درنهایت هم به خدمت گرفتن این برزیلی ثمره چندانی برایشان نداشت و مجبور شدند امسال تنها در ازای 17 میلیون یورو او را به استون‌ویلا بفروشند.
با این حال به نوشته مارکا این تیم هنوز هم نمی‌تواند قرارداد خریدهای جدیدش را ثبت کند و مجبور است برخی نفرات فعلی خود را فروخته یا قرض دهد تا بتوانند سقف بودجه را رعایت کنند. از سوی دیگر همچنان اخباری مبنی‌بر احتمال ورودی‌های جدید به گوش می‌رسد و به نظر می‌رسد تابستان شلوغ آبی‌اناری‌ها به این زودی به پایان نمی‌رسد.
تازه‌ترین نامی که این روزها حول‌وحوش این تیم به گوش می‌رسد برناردو سیلوا، هافبک پرتغالی منچسترسیتی است که به نوشته روزنامه فرانسوی اکیپ از سوی خورخه مندز، مدیر برنامه‌هایش به دو باشگاه رئال مادرید و بارسلونا پیشنهاد شده است. گفته می‌شود سیتیزن‌ها برای خرید پاکتای برزیلی از لیون نیاز به پول دارند و به همین دلیل می‌خواهند سیلوا را در ازای 80 میلیون یورو به تیمی دیگر بفروشند. ژاوی علاقه زیادی به بازی این ملی‌پوش پرتغالی دارد و پیش از این هم برای به خدمت گرفتن او تلاش‌هایی انجام داده بود اما با توجه به شرایطی که باشگاه دارد تامین چنین پولی بسیار دشوار خواهد بود مگر اینکه باتوجه به ترافیکی که در خط میانی تیم ایجاد می‌شود، بارسا با جدایی دی‌یونگ موافقت کرده و با پولی که از فروش او به دست می‌آورد به سراغ به خدمت گرفتن سیلوا برود. در این مدت شایعات مختلفی درباره هافبک هلندی و عدم تمایلش برای ترک نوکمپ منتشر شده است اما از طرف دیگر برخی رسانه‌ها معتقدند که او به دنبال حقوق معوقه خود است و اگر بتواند طلب خود را از این تیم بگیرد مشکل چندانی برای ترک نوکمپ و پیوستن به سرمربی سابقش ندارد.
منچستریونایتد همانند سال‌های اخیر دوباره برای خرید یک بازیکن بزرگ دست به کار شده و باز هم ماجرای این خرید بسیار طولانی شده است. آنها حدود دو سال تلاش کردند تا سانچو را از دورتموند بخرند و حالا هم با وجود اینکه مدت‌هاست به دنبال خرید دی‌یونگ هستند اما هنوز نتوانسته‌‌اند با بارسا به توافق برسند. حالا به نظر می‌رسد فرصت خوبی نصیب آنها شده تا بالاخره مهم‌ترین هدف نقل‌وانتقالاتی خود در این تابستان را بخرند. شباهت پست سیلوا و دی‌یونگ می‌تواند به سود این تیم انگلیسی باشد با توجه به اینکه پیش از این نیز حتی خود لاپورتا تلویحا از تمایل این باشگاه برای خرید هافبک پرتغالی خبر داده بود به نظر می‌رسد شاید او خرید بعدی این تیم باشد. سیلوا فصل پیش در تمامی رقابت‌ها 50 بار برای سیتی به میدان رفت که حاصل آن 13 گل و 7 پاس‌گل بود. البته ژاوی ظاهرا در فاز دفاعی هم همچنان به دنبال تقویت تیمش است و اگر بتواند چلسی را برای فروش آلونسو و آزپیلیکوئتا متقاعد کند حداقل روی کاغذ تیمی پرستاره و مدعی را برای فصل جدید روانه مسابقات خواهد کرد. البته با توجه به جنگی که دو تیم در تابستان امسال بر سر خرید بازیکن داشتند و هایجک‌هایی که بارسا از تیم انگلیسی داشت بعید است مالکان این تیم به راحتی اجازه پیوستن بازیکنان خود به تیم رقیب را بدهند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار