• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۸ - ۰۲:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 0
  • 0
در جلسه بررسی پیش‌نویس بودجه دانشگاه آزاد استان گیلان مطرح شد

انتقاد دکتر طهرانچی از عدم توجه واحدهای دانشگاهی به ظرفیت‌های استانی

از طریق تحولات و اصلاح ساختار و سامانه سپاری در دانشگاه آزاد اسلامی به ثبات مالی دست یافته‌ایم و بحمدالله میزان حقوق و دستمزد اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد در سال 1401 نسبت به سال 1397 تغییر چشمگیری پیدا کرده است.

انتقاد دکتر طهرانچی از عدم توجه واحدهای دانشگاهی  به ظرفیت‌های استانی

جلسه بررسی پیش‌نویس بودجه سال مالی 1402-1401 دانشگاه آزاد استان گیلان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد در واحد رشت برگزار شد. دکتر طهرانچی در این جلسه، برنامه راهبردی عملیاتی پنج‌ساله و بودجه سنواتی دانشگاه آزاد را دو اتفاق مهم در این دانشگاه عنوان کرد و گفت: «مجموعه دانشگاه آزاد اسلامی در تحقق و اجرای سند تحول و تعالی و بودجه سنواتی بسیار جدی و مصمم است. در دوره جدید، سال مالی دانشگاه از سال شمسی به سال تحصیلی تغییر پیدا کرده است؛ چراکه درآمدها و هزینه‌های دانشگاه در سال تحصیلی مشخص می‌شود. ازاین‌رو توانستیم به‌تدریج سیستم مالی دانشگاه را اصلاح کنیم.»
وی ادامه داد: «از طریق تحولات و اصلاح ساختار و سامانه سپاری در دانشگاه آزاد اسلامی به ثبات مالی دست یافته‌ایم و بحمدالله میزان حقوق و دستمزد اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد در سال 1401 نسبت به سال 1397 تغییر چشمگیری پیدا کرده است.» رئیس دانشگاه آزاد با بیان اینکه منابع درآمدی دانشگاه در سه حوزه آموزش، درآمد حاصل از فعالیت‌های دانش‌بنیان و درآمد حاصل از بهره‌وری به دست می‌آید، گفت: «منابع درآمدی حوزه آموزش دانشگاه شامل سه بخش دانشجو، دانش‌پذیر و دانش‌آموز می‌شود. از واحدهای دانشگاهی انتظار می‌رود برای جبران کاهش شهریه دانشجویی، شهریه دانش‌پذیران را از طریق برگزاری دوره‌های مهارتی افزایش دهند.» دکتر طهرانچی، کلاس، استاد و تجهیزات را ملزومات تحقق درآمدها از محل برگزاری دوره‌های مهارتی عنوان کرد و افزود: «دانشگاه آزاد اسلامی شرایط لازم را جهت افزایش جذب دانش‌پذیران در دوره‌های مهارتی در اختیار دارد، اما واقعیت این است که تاکنون عملکرد واحدها در این حوزه مطلوب نبوده و انتظار این است که امسال منابع درآمدی استان‌ها از محل برگزاری دوره‌های مهارتی، فعالیت‌های دانش‌بنیان و افزایش بهره‌وری، رشد قابل‌قبولی داشته باشد.» وی با تاکید بر مولدسازی منابع دانشگاه آزاد اسلامی، اظهار داشت: «یکی از موضوعاتی که به تمامی استان‌ها ابلاغ شده، لزوم مولدسازی منابع دانشگاه ازجمله آزمایشگاه‌ها و کارگاه‌هاست. ازاین‌رو یکی از اقداماتی که واحدها در سال جاری باید انجام دهند، راه‌اندازی و تقویت آزمایشگاه‌های همکار استاندارد است؛ چراکه این اقدام علاوه‌بر یک کار علمی، منجر به ارتقای جایگاه دانشگاه و افزایش درآمدزایی واحدها خواهد شد. بنابراین نگاه به دانشگاه به‌عنوان یک عنصر تاثیرگذار باید تغییر کند.»
عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با انتقاد از عدم توجه واحدهای دانشگاهی به مزیت‌ها و ظرفیت‌های استانی، تصریح کرد: «به‌عنوان نمونه دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با وجود نزدیکی به بندرانزلی و ظرفیت‌های ویژه در حوزه کشاورزی و ماهیگیری، باید از این ظرفیت‌ها نهایت بهره را ببرد. اعضای هیات‌علمی این دانشگاه طرح‌های خوبی در حوزه کشاورزی هوشمند، چرم ماهی، کواتکوپتر سمپاش و... داشته‌اند، اما اثر این طرح‌ها و فعالیت‌های دانش‌بنیان در پیش‌نویس بودجه لحاظ نشده است.» دکتر طهرانچی خاطرنشان کرد: «انتظاری که از تمامی استان‌ها داریم، این است که درآمد سراهای نوآوری، طرح‌های برون‌دانشگاهی، فعالیت‌های کشاورزی، محصولات دانش‌بنیان و... باید در بودجه سنواتی مشخص و در حد قابل‌قبول باشد.» رئیس دانشگاه آزاد در پایان گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی استان‌ها لایه میانی بین سازمان مرکزی و واحدهای دانشگاهی نیستند؛ بلکه نقش لایه هماهنگی و برنامه‌ریزی را برعهده دارند. همچنین انتظاری که امسال از واحدها داریم، این است که باید به روش‌های متنوع درآمدی فکر کرده و برای تحقق آن برنامه‌ریزی داشته باشند.»
در ادامه این جلسه، تفاهمنامه همکاری‌های علمی و تحقیقاتی اداره‌کل حفاظت محیط‌زیست گیلان و دانشگاه آزاد اسلامی استان گیلان با حضور دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد به امضای محمد دوستار، رئیس دانشگاه آزاد استان گیلان و رضا زمانی، مدیرکل حفاظت محیط‌زیست استان گیلان رسید.
دکتر طهرانچی در نشست امضای این تفاهمنامه، از آمادگی دانشگاه آزاد برای تدوین نظام موضوعات و احصای چالش‌های زیست‌محیطی استان گیلان با همکاری اداره‌کل محیط‌زیست استان خبر داد و گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی با در اختیار داشتن سالانه 100 هزار پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد و 10 هزار رساله دکتری، ظرفیت بی‌نظیری در حوزه پژوهش و پرداختن به چالش‌ها و مسائل کشور در اختیار دارد و اداره‌کل محیط‌زیست استان گیلان می‌تواند از ظرفیت شبکه کشوری دانشگاه آزاد استفاده کند.»

راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی در واحد امارات دانشگاه آزاد
تفاهمنامه همکاری آموزشی بین دانشگاه آزاد اسلامی واحد امارات و بیمارستان ایرانی دبی وابسته به جمعیت هلال‌احمر جمهوری اسلامی ایران منعقد شد.
با امضای این تفاهمنامه که به امضای روسای بیمارستان و دانشگاه آزاد واحد امارات رسید، زمینه راه‌اندازی رشته‌های علوم پزشکی مهیا شده است.
براساس این تفاهمنامه مقرر شد با استفاده از ظرفیت‌های موجود و با به‌کارگیری سایر توانمندی‌های موجود در کشور امارات متحده عربی نسبت به تربیت دانشجو در رشته‌های علوم پزشکی برنامه‌ریزی و اقدام شود تا در آینده نزدیک شاهد پذیرش دانشجو در این رشته‌ها باشیم.
شایان ذکر است دانشگاه آزاد واحد امارات با بیش از 30سال حضور در کشور امارات و پذیرش دانشجو در مقاطع کارشناسی، کارشناسی‌ارشد و دکتری در رشته‌های غیرعلوم پزشکی و بیمارستان ایرانی دبی با قریب به ۵۰ سال فعالیت درمانی، از پیشگامان حوزه آموزش و درمان در این کشور محسوب می‌شوند.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال پیوند میان دانشگاه و مسائل جامعه است
فرزاد جهان‌بین در بیست‌ویکمین جلسه هیات‌امنای دانشگاه آزاد آذربایجان‌غربی با تسلیت فرارسیدن ایام محرم، گفت: «براساس سند تحول و تعالی در دانشگاه آزاد اسلامی، 5 چرخش تحولی مورد تاکید است. چرخش اول، چرخش از آموزش‌های حافظه‌محور به آموزش‌های عمیق، کاربردی و بسترساز اشتغال است که براساس آمایش منطقه‌ای در واحدهای دانشگاه آزاد پیگیری می‌شود.» جهان‌بین با بیان اینکه امروز حجم بسیار زیادی از بیکاران را فارغ‌التحصیلان دانشگاهی تشکیل می‌دهند، عنوان کرد: «اقبال اجتماعی به علم ناشی از کاربست علم توسط عالمان در جامعه است و در دانشگاه باید در کنار تخصص، مهارت هم موردتوجه قرار گیرد.» وی با بیان اینکه توسعه رشته‌های دانشگاهی باید متناسب با زیست‌بوم دانشگاهی باشد، گفت: «تاسیس دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی و طرح پویش اشتغال براساس همین مبنا و در راستای تربیت نیروهای کارآمد است.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد خاطرنشان کرد: «چرخش تحول‌آفرین دوم، چرخش از عرضه‌محوری و مقاله‌گرایی به‌سمت مساله‌گرایی و حل مسائل کشور و منطقه است که در این قسمت به‌دنبال ارائه راه‌حل برای مساله‌های موجود در جامعه خواهیم بود. ضروری است پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها با مسائل جامعه پیوند داشته باشند.» جهان‌بین با بیان اینکه چرخش سوم، چرخش از اقتصاد شهریه‌محور به اقتصاد مولد است، ابراز کرد: «حرکت به‌سمت پایداری اقتصادی لازمه تداوم حیات دانشگاه آزاد اسلامی است، به‌طوری‌که دیگر نباید اقتصاد دانشگاه متکی به شهریه‌ها باشد و در این چرخش به‌سمت اقتصاد پایدار مبتنی‌بر نوآفرینی و دانش‌بنیانی حرکت خواهیم کرد. چرخش از رشد کمی واحدها به واحدهای ماموریت‌محور چهارمین رویکرد تحولی دانشگاه آزاد است و واحدهای دانشگاهی باید در خدمت مسائل مردم و حل مشکلات جامعه باشند.» معاون فرهنگی و دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی با تاکید بر اینکه هیچ‌یک از واحدهای دانشگاه آزاد تعطیل نمی‌شود، تصریح کرد: «این دانشگاه بدون هیچ وابستگی به دولت، امید مردم بوده و علی‌رغم مشکلات اقتصادی، اجازه تعطیلی هیچ واحد دانشگاهی را نمی‌دهیم.»
وی خاطرنشان کرد: «پنجمین رویکرد تحولی دانشگاه آزاد اسلامی چرخش فرهنگی است؛ تربیت در دل تعلیم اتفاق می‌افتد. سوال اینجاست چرا دانشگاه و احتمالا آموزش‌وپرورش به‌صورت جالب‌توجهی نقش نهاد بازتولیدکننده مدرنیته را آن هم در جمهوری اسلامی بازی می‌کنند. غفلت از متن و استاد و کمرنگ بودن دین در مبانی، اصول، مفروضات، مسائل و..‌. در حوزه‌های دانشی عملا چنین وضعیتی ایجاد کرده و این درحالی است که ما گمان می‌کنیم با فعالیت‌های فرهنگی اجتماعی در حاشیه آموزش‌وپژوهش می‌توانیم تغییری ایجاد کنیم.»

تمدید مهلت ثبت‌نام پذیرش بدون آزمون مقطع کارشناسی دانشگاه آزاد
مهلت ثبت‌نام و شرکت در پذیرش براساس سوابق تحصیلی دانشگاه آزاد اسلامی در مقطع کارشناسی ناپیوسته نیمسال اول(مهرماه ۱۴۰۱) تا روز پنجشنبه ۲۷ مردادماه تمدید شد.
داوطلبان می‌توانند با مراجعه به سامانه مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به نشانی http://azmoon.org ابتدا دفترچه راهنمای ثبت‌نام را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، در صورت تمایل و داشتن شرایط با تهیه کارت اعتباری نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته اقدام کنند.

کلینیک روانشناسی دانشگاه آزاد اصفهان آغاز به کار کرد
پیام نجفی در افتتاحیه کلینیک روانشناسی با حضور هیات‌رئیسه دانشگاه، اساتید، مسئولان و روانشناسان اظهار کرد: «‌اولین جلسه تاسیس این مرکز تقریبا یک سال پیش برگزار شد و با ممارست و پیگیری دوستان و همدلی افراد توانستیم یک قدم مثبت در حوزه روانشناسی برداریم و این کلینیک را افتتاح کنیم.»  وی ادامه داد: «با فرازوفرودها و مشکلات شیوع ویروس کرونا در زندگی افراد نیاز آنها به پزشکان و رواشناسان نیز بیشتر شده است. بسیار خوشحالیم که توانستیم با جمعی از پزشکان و روانشناسان و دانشجویان روانشناسی این اتفاق مهم را رقم بزنیم.»  رئیس دانشگاه آزاد اصفهان باتوجه به دغدغه شغلی دانشجویان گفت: «این کلینیک می‌تواند فرصتی مناسب برای دانشجویان فارغ‌التحصیل رشته روانشناسی باشد؛ مخصوصا در دنیای امروز که جامعه به‌شدت، نیاز به این قشر از پزشکان دارد و امیدوارم شاهد پیشرفت روزافزون این کلینیک باشیم.»

امضای تفاهمنامه دانشگاه آزاد واحد کرج با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز
حسین کلانتری‌خلیل‌آباد در نشست انعقاد تفاهمنامه دانشگاه آزاد اسلامی واحد کرج با سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز با تشریح فعالیت‌های این دانشگاه بیان داشت: «دانشگاه آزاد استان البرز با دارا بودن ۵۴۰ عضو هیات‌علمی تمام‌وقت و ۱۳ دانشکده مصوب و حدود ۴۱ هزار دانشجو که ۳۶ هزار دانشجو در واحد کرج و حدود ۵ هزار نفر در واحد هشتگرد و مرکز نظرآباد مشغول تحصیل هستند و متاسفانه رشته‌های کشاورزی نسبت به سایر رشته‌های دیگر در وضعیت مطلوبی نبوده و استقبال از این رشته‌ها بسیار پایین است که در این راستا دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند با تدوین و طراحی رشته‌های جدید و پیوند دادن آن با نظام مهندسی کشاورزی و همچنین ایجاد سرای نوآوری تاثیر بسزایی در احیای این رشته کاربردی داشته باشد و زمانی که مردم احساس کنند فرزندان‌شان در دانشگاهی کارآفرین، فناور و نوآور تحصیل می‌کنند و پس از فراغت از تحصیل، کارآفرین می‌شوند قطعا به سمت دانشگاه سوق پیدا خواهند کرد.»  کلانتری‌خلیل‌آباد افزود: «همکاری ما در تکمیل زیست‌بوم کشاورزی استان نیز تاثیر بسزایی دارد و با وجود زمین آموزشی – تحقیقاتی دانشگاه در منطقه ماهدشت کرج و ارائه طرح جامع به شهرداری ماهدشت ازجمله ایجاد دانشکده کشاورزی، ایجاد سرای نوآوری و فناوری، ایجاد شرکت‌ها، ایجاد مراکز تحقیقاتی در حوزه کشاورزی و تحقیقات دام و تحقیقات کشاورزی و پرورش ماهی می‌توانیم فضاهای مدنظر را به کمک سازمان نظام مهندسی کشاورزی اجرایی و راه‌اندازی کنیم.»  دبیر هیات‌امنای دانشگاه آزاد استان البرز اضافه کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی می‌تواند در زمینه راه‌اندازی مرکز خدمات تخصصی کشاورزی، برگزاری سمینارها و همایش‌های تخصصی همان‌گونه که برای سایر دانشکده‌های خود برنامه‌ریزی کرده در زمینه کشاورزی نیز با سازمان نظام مهندسی کشاورزی همکاری مشترک داشته باشد و قطعا با وجود اعضای متخصص و همچنین وجود دانشکده مهارت و کارآفرینی و دانشکده کشاورزی می‌توان با ایجاد سرفصل‌های جدید دوره‌های تخصصی مهارتی در سطح استان برگزار کرد.»  در ادامه این نشست پس از صحبت و ارائه نظرات حاضران تفاهمنامه همکاری مشترک میان دانشگاه آزاد واحد کرج و سازمان نظام مهندسی کشاورزی استان البرز با هدف اجرای پروژه‌های تحقیقاتی سازمان با همکاری اساتید و دانشجویان دانشگاه، همکاری در تدوین و چاپ کتب علمی اساتید دانشگاه و سازمان، فراهم کردن امکان اجرای کارآموزی‌های دانشجویی و کارگاه‌های علمی با سازمان، تدوین طرح‌های پژوهشی و پایان‌نامه‌های دانشجویی براساس اولویت‌های اعلام‌شده از سازمان با نگاه حمایتی، تعامل و همفکری در زمینه حل مشکلات و معضلات بخش کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز، برگزاری سلسله سخنرانی‌ها، سمینارها و همایش‌های مشترک، انجام پروژه‌ها و طرح‌های تحقیقاتی و ارائه مقالات علمی مشترک، برگزاری نمایشگاه‌های علمی و پژوهشی و فناورانه مشترک، برگزاری دوره‌های آموزشی ویژه دانشجویان (براساس ضوابط و مقررات دانشگاه)، برگزاری دوره‌های تخصصی کوتاه‌مدت در قالب کارگاه‌های آموزشی جهت پرسنل طرفین، نشر و چاپ تحقیقات پروژه‌های علمی ـ تحقیقاتی به‌صورت مشترک، همکاری در حوزه‌های فناورانه(برگزاری چالش فناوری، استارتاپ، تجاری‌سازی و...) با همکاری سرای نوآوری تولیدات کشاورزی و فرآورده‌های ارگانیک دانشگاه، بهره‌مندی از امکانات رفاهی، تفریحی، گردشگری سازمان و شرکت‌های وابسته به سازمان برای افراد معرفی شده از طرف دانشگاه به امضای حسین کلانتری‌خلیل‌آباد، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان البرز و واحد کرج و نصرالله شمس‌آذر، رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان البرز رسید.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار