• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۸ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هیات‌های‌دانشجویی امسال با شعار «موجیم و وصل ما از خود بریدن است» خیمه‌های عزای حسینی را برپا کردند

زمزمه نوای حسینی در دانشگاه‌ها می‌پیچد

برنامه‌های عزاداری توسط هیئات‌دانشجویی در عمده دانشگاه‌ها برای دهه اول محرم دنبال می‌شود.

زمزمه نوای حسینی در دانشگاه‌ها می‌پیچد

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: محرم امسال هم از راه رسید. برپایی خیمه عزای امام حسین(ع) تنها به هر محله و مسجد محدود نمی‌شود. هیئات دانشجویی مامن عزاداران جوان حسینی برای تدارک برنامه‌های عزاداری در دانشگاه‌ها هستند. هیئات‌هایی که برخی از آنها در میان مردم شهره هستند و در 10 روز اول محرم، مقصد اصلی بخش قابل‌توجهی از خانواده‌ها هستند. هیئات «میثاق با شهدا»ی دانشگاه امام صادق(ع)، «الزهرا»ی دانشگاه صنعتی شریف یا «محبان الحسین(ع)» دانشگاه علم‌وصنعت را باید جزء همان هیئات‌هایی دانست که هرسال میزبان جمعیت قابل‌توجهی از مردم هستند. جمعیتی که باعث شده آنها درکنار برنامه‌های عزاداری، برنامه‌های جنبی هم برای کودکان درنظر بگیرند و حتی اقدام به برپایی هیئات نوجوانان کنند. در این گزارش با توجه آغاز ماه عزای حسینی سراغ برخی مسئولان هیئات دانشجویی رفتیم تا در جریان برنامه‌هایشان قرار بگیریم.

مسئول هیئات‌دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها:
امسال کارویژه اصلی هیئات برنامه‌ریزی اعزام دانشجویان به پیاده‌روی اربعین است

امین پویان‌راد، مسئول هیئات‌دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها گفت: «با توجه به اینکه محرم امسال همزمان با تعطیلی دانشگاه‌ها بوده، طبیعی است که شرایط برگزاری برنامه‌های عزاداری در دانشگاه‌ها کمی متفاوت از سال‌های قبل باشد. بااین‌حال برنامه‌های عزاداری توسط این هیئات‌ها در عمده دانشگاه‌ها برای دهه اول محرم دنبال می‌شود. به‌طور مثال در دانشگاه‌های اصلی پایتخت مراسم‌ها را داریم و دانشجویان و خادمیان هیئات‌ها برنامه‌ریزی‌ها را انجام داده و در این دانشگاه‌ها مراسم عزاداری نیز از شب گذشته آغاز شده است.»
او با بیان اینکه هرچند برنامه‌های عزاداری در دانشگاه‌های اصلی استان‌های دیگر هم دنبال می‌شود،‌ بااین‌حال شاید همه دانشگاه‌ها در دهه اول محرم برنامه نداشته باشند، ادامه داد: «بازه زمانی تعطیلی دانشگاه‌ها این فرصت را فراهم کرد تا هیئات‌دانشجویی بتوانند در طول دوماه محرم و صفر اقدام به برگزاری برنامه کنند، یعنی برخی دانشگاه‌ها برای دهه دوم و برخی دیگر برای دهه سوم برنامه‌ریزی کرده‌اند. دهه اول و آخر ماه صفر نیز یکی دیگر از بازه‌های زمانی است که دانشگاه‌ها برای اقامه عزای حسینی در آن برنامه‌ریزی کرده‌اند.»
مسئول هیئات‌دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها با تاکید بر اینکه همه هیئات دانشجویی روی اعزام کاروان‌های دانشجویی در اربعین تمرکز کرده‌اند، اظهار داشت:‌ «با توجه به اینکه دانشجویان و دانشگاه‌ها شروع‌کننده اولیه راهپیمایی گسترده اربعین بوده‌اند، امسال نیز همین مساله را دنبال خواهیم کرد و برنامه‌ریزی‌ها صورت گرفته تا دانشجویان بتوانند در این راهپیمایی حضور جدی داشته باشند. به‌طوری‌که یکی از محورهای اصلی فعالیت این هیئات‌ها در محرم، ثبت‌نام و جذب دانشجویان برای حضور در این اتفاق است که توسط همه هیئات دانشجویی دنبال می‌شود.»
او ادامه داد: «امسال شعار محوری‌ای برای همه هیئات‌‌های‌دانشجویی انتخاب کرده‌ایم و آن هم «موجیم و وصل ما از خود بریدن است» است. این شعار را خود هیئات‌های سراسر کشور با همفکری همدیگر انتخاب کرده‌اند. این کار نیز از طریق قرارگاه‌های استانی و درنهایت قرارگاه مرکزی دنبال شد، به‌طوری‌که از مسئولان هیئات کل کشور دور هم جمع شده و از بین گزینه‌های مختلف و با بررسی محتوای گوناگون، به این شعار رسیدند. اصل محوریت این شعار نیز آن است که می‌خواهیم کنار یکدیگر قرار بگیریم و تبدیل به یک تشکیلات منسجم شویم.»
پویان‌راد با بیان اینکه در هیئات‌دانشجویی می‌دانیم که به‌تنهایی نمی‌توانیم آن‌طور که انتظار می‌رود کاری از پیش ببریم،‌ تصریح کرد: «لازمه موج شدن هیئات‌دانشجویی نیز جز از خود بریدگی نیست؛ با توجه به این مساله لازم است این هیئات بحث ازخودگذشتگی را میان دانشجویان ترویج کرده و این بحث را تبیین کنند که دانشجو به‌تنهایی نمی‌تواند خود را محور قرار دهد. متاسفانه درطول سال‌های گذشته شاهد این مساله هستیم که ازخودگذشتگی تا حدی در میان دانشجویان مغفول مانده و همین مساله باعث شد در محرم امسال به این موضوع اهمیت ویژه داده شود. قطعا اگر این مقوله میان دانشجویان ترویج شود شاهد این خواهیم بود که به‌تدریج یک تشکیلات منسجم در میان هیئات دانشجویی شکل می‌گیرد که می‌تواند اتفاقات مهمی را رقم بزند.»
مسئول هیئات‌دانشجویی نهاد رهبری در دانشگاه‌ها اظهار داشت: «با توجه به اینکه امسال به نسبت سال‌های قبل بیماری کرونا کاهش‌یافته و حضور مردم در جامعه شکل جدی‌تری به‌خود گرفته، پیش‌بینی‌مان این است که استقبال قابل‌توجهی از هیئات‌دانشجویی در دهه اول محرم را شاهد خواهیم بود و همین مساله هم باعث شده برنامه‌ریزی‌های دقیقی در سطح هیئات شکل بگیرد.»
پویان‌راد خاطرنشان کرد:‌ «با توجه به اینکه هرسال شاهد حضور مردم عادی در بین عزاداران هیئات‌دانشجویی بوده‌ایم، امسال هم قرار بر تداوم این موضوع است و هیچ‌دانشگاهی را نخواهیم داشت که از حضور مردم عادی سرباز بزند. همچنین برای خوابگاه‌ها نیز برنامه عزاداری از سوی هیئات دانشجویی هر دانشگاه برگزار می‌شود تا از این طریق دانشجویانی که به هر دلیلی نمی‌توانند در مراسم اصلی شرکت کنند، مشکلی نداشته باشند، البته تلاش می‌شود تا آنها امکان حضور در برنامه اصلی دانشگاه خود را داشته باشند.»

مسئول هیئات‌دانشجویی الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف خبر داد
حیات عاشورایی؛ محور سخنرانی‌ها و مداحی‌های امسال هیئات‌الزهرا(س)

محمدمهدی گرجی، مسئول هیئات‌دانشجویی الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف بیان اینکه برنامه‌های این هیئات از شب اول محرم آغاز و تا شب سیزدهم ادامه دارد، گفت: «پنج شب اول آقایان قاسمیان و قمی به‌عنوان سخنران حضور خواهند داشت. «پنج شب دوم آقای امیرنژاد و سه شب آخر نیز آقای قنبریان را خواهیم داشت. در این ایام محمد رستمی و رشدی به‌عنوان مداحان در هیئات حضور پیدا می‌کنند. همچنین در این بازه زمانی برنامه از ساعت 20 شروع و تا 22 ادامه خواهد داشت.» او ادامه داد: «امسال مراسم را به سالن ورزشی دانشگاه منتقل کرده‌ایم، این سالن هم سقف بلند و هم تهویه مناسبی دارد، موضوع دیگر ظرفیت این سالن نسبت به مسجد بیشتر است و قطعا ازلحاظ رعایت پروتکل‌های بهداشتی مشکلی نخواهیم داشت. پیش‌بینی‌مان این است که مجموعا 6 هزار نفر در مراسم هیئات شرکت می‌کنند که شامل دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و خانواده شهدا خواهد بود.» مسئول هیئات‌دانشجویی الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف اظهار داشت: «شعار محرم ما «حیات عاشورایی» است و بنا داریم تا امسال به مساله زندگی عاشورایی بپردازیم، یعنی می‌خواهیم این مساله را تبیین کنیم که عاشورا در زندگی ما چگونه تجلی پیدا می‌کند و مولفه‌های رسیدن به یک زندگی درست را معرفی کنیم، البته درکنار آن به مباحث واقعه عاشورا هم خواهیم پرداخت. رویکرد ما این است که به مخاطبان این مساله را نشان دهیم که چگونه می‌توان زندگی را ساخت و با توجه به این مساله، در محرم امسال مباحث اجتماعی محور سخنرانی و مداحی هیئات خواهد بود.» برجی در همین زمینه افزود: «موضوع و شعار امسال را با توجه به مباحث اجتماعی امروز دنبال می‌کنیم. شعار محرم هم اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل‌محمد است و قطعا با توجه به این فضا محتوای سخنرانی و مداحی تنظیم می‌شود، یعنی مساله‌محوری و محتوایی هیئات، حیات عاشورایی است و شعار امسال اللهم اجعل محیای محیا محمد و آل‌محمد است.» او با بیان اینکه امسال دو مهدکودک داریم که یکی از آنها مهدمادران است، گفت: «این مهد برای نوزادان چندماه تا سه‌ساله خواهد بود، درکنار آن برای کودکان سه تا 6 سال هم مهدکودکی را خواهیم داشت و همچنین محلی ویژه دختران 6 تا 9 سال نیز داریم. همچنین امسال برای دومین سال هیئات نوجوان را نیز برای شب‌های سوم تا هشتم خواهیم داشت که شامل نوجوانان 11 تا 14 سال می‌شود و در آن نیز علاوه‌بر سخنرانی و مداحی، فعالیت‌های مختص این گروه سنی را در نظر گرفته‌ایم.» مسئول هیئات‌دانشجویی الزهرا(س) دانشگاه صنعتی شریف خاطرنشان کرد: «قطعا در دهه اول محرم امسال همانند سال‌های قبل پخش نذری را هم برای عزاداران حسینی خواهیم داشت.»

مسئول هیئات‌دانشجویی میثاق با شهدا دانشگاه امام صادق(ع):
برای نوجوانان برنامه ویژه‌ای تدارک دیده‌ایم

مهدی تورانلو، مسئول هیئات‌دانشجویی میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) با بیان اینکه برنامه‌های دانشگاه از شب گذشته آغاز و به مدت 11 شب ادامه دارد، گفت: «سخنران مراسم نیز پناهیان خواهد بود و مداحی آن هم برعهده عباسی و برخی دانشجویان دانشگاه است. البته در دو روز تاسوعا و عاشورا دسته عزاداری هم خواهیم داشت و درکنار آن تجمعی نیز در میدان شهید طهرانی‌مقدم توسط دسته عزاداری برگزار می‌شود.»
او با اشاره به برنامه ویژه این هیئات در روز تاسوعا و عاشورای حسینی بیان داشت: «مکتب‌خوانی عصر عاشورا را در نظر گرفته‌ایم که توسط میثم مطیعی انجام می‌شود؛ یکی از نکات ویژه‌برنامه‌های محرم این است که برای نوجوانان نیز برنامه خاص به خودشان را دارند. اینطور نیست که بگوییم صرفا به عزاداری برای شرکت‌کنندگان بسنده کنیم.»
مسئول هیئات‌دانشجویی میثاق با شهدای دانشگاه امام صادق(ع) در همین زمینه افزود:‌ «هیئات نوجوانان، مشاوره خانواده، غرفه کتاب، غرفه کودک را نیز درطول برگزاری مراسم عزاداری خواهیم داشت تا از این طریق کارهای فرهنگی هم دنبال شود. مساله دیگر اینکه شعار هیئات نیز با توجه به شرایط روز انتخاب و «هرکس مرید راه تو شد، ناامید نیست» را به‌عنوان شعار امسال گذاشته‌ایم. طبیعتا برنامه‌ها و سخنرانی‌ها نیز حول همین شعار دنبال می‌شود.» تورانلو خاطرنشان کرد:‌ «با توجه به شرایط همه‌گیری کرونا، برای خانم‌ها فضای روبازی را در نظر گرفته‌ایم و آقایان نیز در مسجد که دارای سه طبقه است، به عزاداری می‌پردازند. با توجه به مکان برگزاری عزاداری، مشکلی از نظر رعایت پروتکل‌ها وجود ندارد. موضوع دیگر هم اینکه امسال در سه‌روز پایانی، توزیع غذای نذری را خواهیم داشت و پیش‌بینی پخت 75 هزار پرس غذا را کرده‌ایم.»

مسئول هیئات محبان‌الحسین(ع) دانشگاه علم و صنعت:
محور محتوایی امسال امید و جایگاه قیام امام حسین(ع) است

محمدصادق اکبری، مسئول هیئات محبان‌الحسین(ع) دانشگاه علم و صنعت گفت: «برنامه‌هایمان از شب اول آغاز و به مدت 11 روز ادامه خواهد داشت، همچنین مراسم شام غریبان را نیز برگزار می‌کنیم. سخنران پنج‌شب اول نیز علی رضاییان خواهد بود و برای پنج روز بعد قاسمیان را خواهیم داشت. قاسمی، هادیان و ناصربخش نیز به‌عنوان مداح در روزهای مختلف حضور خواهند داشت.»
او بیان داشت: «موضوع اصلی هیئات‌مان بحث امید و جایگاه قیام امام حسین(ع) در جامعه اسلامی است و قطعا مداحی و سخنرانی‌ها نیز پیرامون همین موضوع دنبال می‌شود. در همین راستا شعارمان را «آنچه بر ملت اسلام حیاتی بخشید، جنبش آزاده و نهضت خونی تو بود» انتخاب کرده‌ایم تا از این طریق وضعیت آنچه قرار است در این 11شب دنبال شود، تا حدی برای مخاطب مشخص شود.»
مسئول هیئات محبان‌الحسین(ع) دانشگاه علم‌وصنعت با بیان اینکه اغلب هیئات بزرگ عزاداری در غرب تهران واقع شده‌اند، ادامه داد:‌ «از این رو هیئات دانشگاه‌مان در شرق‌تهران جایگاه خوبی دارد و جمعیت قابل‌توجهی در آن شرکت می‌کنند. با توجه به اینکه حضور در برنامه‌های عزاداری دانشگاه علم‌وصنعت برای عموم نیز آزاد است، می‌بینیم که هرسال بخش قابل‌توجهی از مخاطبان‌مان غیردانشجو هستند. به‌طوری‌که سال‌های گذشته تا سقف چهارهزار نفر در شلوغ‌ترین شب‌ها را داشتیم و به‌صورت متوسط 500 تا 600 نفر از آنها دانشجویان را شامل می‌شد که این نشان از استقبال بالا از برنامه‌های این دانشگاه است.»
اکبری به عدم پخش غذای نذری از سوی این هیئات اشاره و تصریح کرد: «سال‌های گذشته هر شب پخش غذای نذری را داشتیم اما امسال به‌دلایل مسائل مالی و موضوعات مرتبط به کرونا چند شب اول این مساله را نداریم اما در شب‌های آخر حتما این اتفاق می‌افتد.»
او خاطرنشان کرد:‌ «بحث هیئات نوجوانان ما از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است و سعی می‌کنیم تا حتما این هیئات را برای نوجوانان دختر و پسر داشته باشیم، درکنار آن مهدکودک را نیز در این مدت برپا می‌کنیم که در آن متناسب با سن کودکان، برنامه‌های مختلفی را خواهیم داشت.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار