• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۵ - ۰۲:۵۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 2
  • 0
حسین میرمحمدصادقی، حقوقدان و سخنگوی اسبق قوه‌قضائیه در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

شورای نگهبان نباید مصلحت‌اندیش باشد

شورای نگهبان جای این نیست که براساس مصلحت‌هایی که گاهی وقت‌ها هم خیلی مصلحت‌های دقیقی نیست بخواهد مصوبه‌ای را رد یا قبول کند.

شورای نگهبان نباید مصلحت‌اندیش باشد

روز گذشته سه نفر از حقوقدانانی که توسط شورای نگهبان برای حضور در این شورا معرفی شده بودند توانستند رای لازم را از نمایندگان مجلس برای حضور در این شورا کسب کنند. عباسعلی کدخدایی با ۱۸۲ رای، خیرالله پروین با ۱۴۹ رای و سیامک ره‌پیک با ۱۱۶ رای برای یک دوره ۶ ساله، به‌عنوان عضو حقوقدان شورای نگهبان انتخاب شدند. درمورد چالش‌های شورای نگهبان و توانایی ترکیب جدید در مدیریت این چالش‌ها با حسین میرمحمد‌صادقی، حقوقدان و سخنگوی اسبق قوه‌قضائیه به گفت‌وگو پرداخته‌ایم. میرمحمد صادقی معتقد است تغییراتی که انجام ‌شده خیلی قابل‌توجه محسوب نمی‌شود. این تغییرات نمی‌تواند اتفاق خاصی رقم بزند. مشروح این گفت‌وگو را در ادامه می‌خوانید.

مهم‌ترین چالش‌هایی که شورای نگهبان با آن مواجه است را چه چیزی می‌دانید؟ پیش‌بینی‌تان از توانمندی ترکیب جدید شورا در مدیریت این چالش‌ها چیست؟
تغییراتی که انجام شده خیلی تغییرات قابل‌توجهی محسوب نمی‌شود. عمدتا افرادی انتخاب شده‌اند که از قبل در شورای نگهبان بوده‌اند و این درکل یکی از ایراداتی است که در تمام انتصابات در کشور ما وجود دارد و به‌نوعی افراد خاصی هستند که مسئولیت‌ها را در جاها و حوزه‌های مختلف انجام می‌دهند. بنابراین اینکه این تغییر بتواند یک اتفاق خاصی را رقم بزند به نظر من چنین اتفاقی نیفتاده و همان رویه سابق ادامه پیدا خواهد کرد. به‌هرحال به نظر من خوب است در تمام مراکزی که نیروهایی انتخاب می‌شوند واقعا یک گردش نخبگانی صورت بگیرد و افکار مختلفی وارد شوند. ولی در این زمینه یک مقاومت و یک بی‌اعتمادی نسبت به دیگران وجود دارد که معمولا همان افراد هستند که چند سال می‌روند و دوباره خارج هم که می‌شوند وارد جایگاه دیگری می‌شوند؛ این به نظر من یکی از اشکالات در انتصابات کشور ماست که باعث شده نیروهای ما محروم شوند. نکته دوم در رابطه با شورای نگهبان این است که وظیفه این شورا مشخص بود و آن تشخیص مغایرت مصوبات مجلس با شرع و قانون اساسی است. درمورد اینکه تعریف از مغایرت چیست علی‌رغم اینکه شورای نگهبان هم نسبت به این مساله بحث‌هایی داشته به نظر نمی‌رسد چندان مشخص باشد که چه وقت‌هایی می‌شود گفت قانون مغایرت دارد تا اگر مغایرت داشت شورای نگهبان بتواند آن مصوبه را نقد کند. تکلیف این خیلی مشخص نیست و در قانون اساسی هم خیلی روشن نیست. در برخی مسائلی که در مجلس خبرگان قانون اساسی مطرح شده از مجموع بحث‌ها می‌شود یک چیز‌هایی را استنباط کرد اما نکته مهم دیگر این است که شورای نگهبان جای مصلحت‌اندیشی نیست. جای این نیست که براساس مصلحت‌هایی که گاهی وقت‌ها هم خیلی مصلحت‌های دقیقی نیست بخواهد مصوبه‌ای را رد یا قبول کند. گاهی وقت‌ها در برخی موارد که شورای نگهبان قانونی را قبول می‌کند کاملا هرکسی می‌فهمد که براساس مصلحت‌اندیشی است. چنانچه درمورد برخی از تاییدصلاحیت‌هایی که درمورد افرادی که داوطلب شرکت در انتخابات ریاست‌جمهوری هستند چندین‌بار اتفاق افتاده است که واقعا این رد‌صلاحیت‌ها هیچ مبنای قانونی‌ای ندارد و براساس مصلحتی که اعضای تاثیرگذار شورای نگهبان تصور کرده‌اند فردی تایید‌صلاحیت یا ردصلاحیت شده است. در قوانین هم همین‌طور است. اگر بنا بر بررسی مصلحت‌های نظام باشد جای آن در مجمع تشخیص مصلحت نظام است و شورای نگهبان باید صرفا مغایرت‌ها را تشخیص دهد و حتی این هم نه که بخواهد انطباق داشته باشد بلکه فقط مغایرت نداشتن مهم است. درمواردی که قانون مغایرتی با شرع و قانون اساسی داشته باشد این را باید رد کنند و اصل را هم بر این بگذارند که چنین اتفاقی نیفتاده است و حتی‌المقدور مجلس شأنیت قانونگذاری خودش را از دست ندهد. الان متاسفانه نقش مجلس خیلی ضعیف شده است؛ چراکه نهادهای قانونگذاری موازی زیاد شده‌اند. بنابراین مصلحت‌اندیشی‌ها نباید در شورای نگهبان جایی داشته باشد و فقط وظیفه‌ای که دارد را انجام دهد و از وارد شدن به آنچه بیش از دایره صلاحیتش در قانون اساسی است، بپرهیزد. بالاخره هر قدرتی تمایل دارد تا قدرتش زیاد شود و این باعث می‌شود هرکس قانون اساسی را به نحوی تفسیر کند که به‌نفع افزایش صلاحیت خودش باشد و این به نظر درست نمی‌رسد.

یکی از چالش‌هایی که شورای نگهبان با آن مواجه است فارغ از شیوه تصمیم‌گیری نوع مواجهه با افکار عمومی است. شورای نگهبان برای اینکه بتواند همراهی بیشتر افکارعمومی را داشته باشد باید چه راهکار‌هایی را در پیش بگیرد؟ آیا صرفا گرفتن تصمیمات درست کفایت می‌کند یا نوع استدلال‌های اعضای شورا نیز برای پاسخگویی اهمیت دارد؟
هردو لازم است، اگر عملکرد‌ها درست نباشد هرچقدر هم که سخنگو تلاش کند افکار عمومی را قانع کند این اتفاق نمی‌افتد. بنابراین هم باید عملکرد‌ها مبتنی‌بر قانون باشد و هم تلاش شود آن عملکرد درست تبیین شود که ما متاسفانه نه در رد قوانین و نه در بحث احراز و یا عدم‌احراز صلاحیت‌ها هیچ‌وقت چنین تلاشی را شاهد نبوده‌ایم. به‌نظرم الان مردم نسبت به برخی عملکردهای شورای نگهبان قانع نیستند و باید افرادی انتخاب شوند که بتوانند مردم را اقناع کنند و این امر لازم است که عموم ادله‌ای که در رابطه با مغایرت یک قانون با شرع و قانون اساسی توسط شورای نگهبان مطرح می‌شود به‌صورت شفاف و روشن برای افکار عمومی مطرح شود تا بتوان آن را قضاوت کرد. اینکه صرفا بگوییم این خلاف شرع است استدلال کافی‌ای نیست. ضمن اینکه اساسا درمورد معنی مغایرت با شرع ابهام وجود دارد. رد‌صلاحیت‌ها هم باید به همین ترتیب با استدلال و دقیق مطرح شود تا اگر داوطلبی مایل بود بتوان آن را درمعرض افکار عمومی قرار داد.

تا چه حد مشی فقهی شورای نگهبان در مواجهه با مسائل روز جامعه را کارآمد می‌دانید؟ آیا شورای نگهبان توانسته موفق عمل کند یا اینکه باید سرعت به‌روز‌رسانی خود با مسائل جامعه را افزایش دهد؟
من معتقدم اگر با فکر بازتری به مسائل نگاه شود بسیاری از قوانین مورد‌نیاز جامعه با همان احکام اولیه فقهی قابل‌تصویب است و بسیاری از قوانین مغایر با شرع تشخیص داده نمی‌شد. اساسا اگر یک اجتهاد پویا براساس شرایط زمانی و مکانی اعمال می‌شد شاید ما خیلی به این بعد مجمع تشخیص مصلحت نظام هم نیاز نداشتیم و خیلی از قوانین را می‌توانستیم خلاف موازین شرع تشخیص ندهیم، منتها این هم منوط به این است که مغایرت با شرع را تعریف کنیم که یعنی چه. آیا اگر نظری مغایر با فتوای امام‌خمینی(ره) یا رهبری وقت جامعه یا مغایر با فتوای فقهای مشهور امامیه یا فتوای فقها شورای نگهبان بود می‌شود چنین استنباط کرد که این مغایر با شرع است. اگر ما این امر را مبنا قرار ندهیم و بگوییم این‌طور نیست که یکی از این چهار مورد شرط مغایرت با شرع باشد، آن وقت شورای نگهبان می‌توانست بسیاری از قوانین مجلس که تامین‌کننده منافع حداکثری جامعه است را تصویب کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما