• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۳ - ۰۳:۲۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره

به لحاظ سازمانی در تولید انیمیشن آماتور هستیم

رویداد «رویازی» با هدف ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری در صنعت انیمیشن، توسط حوزه هنری و از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد.

به لحاظ سازمانی در تولید انیمیشن آماتور هستیم

رویداد «رویازی» با هدف ایجاد فرصت برای سرمایه‌گذاری در صنعت انیمیشن، توسط حوزه هنری و از سال ۱۳۹۷ فعالیت خود را آغاز کرد. درواقع این رویداد به‌گونه‌ای برگرفته شده از پیچ‌های بزرگ بین‌المللی برای ایجاد فرصت در جذب سرمایه‌گذاری طراحی شده و شکل گرفته است که به گفته امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره و برگزارکننده «رویازی» سعی شده تا این رویداد در هر دوره نسبت به گذشته بیشتر بومی شود و تمام تلاش خود را در این زمینه انجام داده است. جذب سرمایه در حوزه انیمیشن در ایران از اهمیت بسیاری برخوردار است و بسیاری از انیمیشن‌ها در بخش خصوصی به دلیل جذب نکردن سرمایه مناسب هیچ‌گاه به مرحله تولید نمی‌رسد، به همین دلیل است که رویدادی مانند «رویازی» می‌تواند از اهمیت بسیاری برخوردار باشد. در همین راستا امیررضا مافی، رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره در گفت‌وگو با مهر درباره چگونگی بسترسازی برای ایجاد شرایط مناسب و جذب سرمایه گفت: «پیش از هرچیز باید بگویم که «پیچ» جزء امور وارداتی بود که در صنایع فرهنگی و خلاقه اتفاق افتاد که البته این اتفاق در دوره من کلید نخورد و در مدیریت سابق مرکز انیمیشن حوزه هنری یعنی احسان کاوه صورت گرفت. وی در بازدیدی که از «میفا» داشت با پیچینگ آشنا شده و مطالعاتی در این زمینه انجام داد و بعدتر نهادها و گروه‌های مختلفی دعوت شدند تا دوره اول «رویازی» با رونق قابل‌توجهی برگزار شود.»
وی ادامه داد: «درواقع در دور اول همه گروه‌ها و هرکسی که طرحی داشت در این رویداد شرکت کرد و با کمک آقایان لیوانی و آقایی و دیگر افراد حاضر این رویداد برگزار شد. در دوره دوم به دلیل آنکه دوره اول خروجی روشنی نداشته یا حداقل این خروجی اطلاع‌رسانی نشده بود، با افت استقبال مواجه شدیم. البته این را هم باید بگویم که در دوره اول روی یک انیمیشن سینمایی با نام «مسافری از دایتیا» سرمایه‌گذاری شد که صندوق دانشگاه تهران و صندوق سپهر حوزه هنری به همراه همان شرکت تولیدکننده در مشهد سرمایه‌گذاران و سهامداران این پروژه بودند. درحال حاضر ۶۰ درصد از تولید «مسافری از دایتیا» به پایان رسیده و پروژه تا سال ۱۴۰۲ آماده اکران است.»
مافی سپس درباره اختلاف بین نهادها گفت: «در دوره دوم، به دلیل اختلافاتی که بین نهادهای برگزارکننده وجود داشت و البته نگاه آرمانی به «رویازی» در دو دوره اول، باعث کاهش استقبال از دور دوم شده بود. درواقع می‌خواستیم «رویازی» را به‌گونه‌ای برگزار کنیم که مثلا در «میفا» با همان استانداردها و کیفیت برگزار می‌شود و البته که چنین استانداردی اجرایی نمی‌شد. بخشی از این اجرا نشدن به واسطه نوع برگزاری و بخشی دیگر نیز به واسطه خود جامعه انیمیشن ما صورت گرفته است. پیش از این هم بیان کرده‌ام که ما در انیمیشن ایران به لحاظ تکنیکی بسیار رشد کرده و هنرمندان بسیاری خوبی داریم که لازم به تاکید است که رشد انفرادی افراد در این بخش بسیار خوب بوده است.»
وی ادامه داد: «من انیمیشن، رشد و موفقیت آن را همیشه به درختی تشبیه می‌کنم که شاخه‌های آن نامتوازن رشد کرده است. به این معنا که به لحاظ تکنیکی و آرتیستی رشد کرده‌ایم اما به لحاظ سازمان‌یافتگی انیمیشن ایران رشد نکرده است. یعنی استودیو به معنای آن استودیویی که در کشورهای مختلف وجود دارد در ایران تقویت نشده است. در این میان معدود استودیوهایی هستند که به صورت حرفه‌ای مسیر استودیو شدن را طی کرده‌اند که از آن جمله می‌توان به استودیو «هورخش» اشاره کرد و ما از این استودیوها در ایران بسیار کم داریم.»
رئیس مرکز انیمیشن سازمان سینمایی سوره درباره تبدیل انیمیشن به یک صنعت گفت: «درواقع چنین چرخه و سازمان‌یافتگی که تبدیل به یک صنعت شود در انیمیشن کشور وجود ندارد. همین وجود نداشتن در انیمیشن، باعث می‌شد که افراد میل به حضور در «رویازی» را داشته باشند. حالا این افراد ممکن است یک تیمی هم داشته باشند اما سازمان‌یافتگی نداشته باشند. ما در ساختار انیمیشن ایران همچنان ضعف‌های زیادی داریم. من بارها گفته‌ام هرچقدر که به لحاظ فنی و تکنیکی حرفه‌ای شده‌ایم اما از لحاظ سازمانی و ساختاری هنوز آماتور هستیم و هنوز در این زمینه حرفه‌ای نشده‌ایم. حتی ما در جذب سرمایه هم حرفه‌ای نشده‌ایم. در دوره دوم «رویازی» اشکالاتی از این دست باعث کاهش استقبال شد، علاوه‌بر آن کرونا نیز خود تاثیر دوچندانی در این زمینه داشت.»
مافی اظهار کرد: «از زمانی که به‌عنوان مدیر در این بخش حضور پیدا کردم، برند «رویازی» را یک برند مفید می‌دانم و در صحبت‌هایی که با آقای رهگذر داشتیم تا در «رویازی» حضور داشته باشد، همین نکته را یادآور شدم که در «رویازی» اگر ضعف‌هایی وجود دارد و اگر مبانی رشد و حرکت درست شکل نگرفته بود و ما پیش‌نیازهایی داشتیم که آنها باید محقق می‌شد تا درنهایت «رویازی» برگزار می‌شد، اما حالا که این رویداد برگزار شده باید سعی کنیم تا در مسیر حرکت آن را اصلاح کنیم و اگر توانستیم در مبانی آن دست ببریم.»

* روشنک دور اندیش 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار