• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۳ - ۰۳:۲۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 1
  • 0
سینمای جهان برای تابستان بچه‌ها چه تدارکی دیده است

انیمیشن‌هایی که تابستان 2022 اکران می‌شوند

آمریکا بیشتر از کشورهای دیگر به‌واسطه استودیو پیکسار و والت‌دیزنی هرسال تعداد قابل‌توجهی انیمیشن‌تولیدمی‌کندکه‌اغلب‌موردتوجه مخاطبان‌هم قرارمی‌گیرد.

انیمیشن‌هایی که تابستان 2022 اکران می‌شوند

کیانا تصدیق مقدم، خبرنگار:تابستان فصل فراغت دانش‌آموزان از تحصیل است و نسبت به قبل آزادی بیشتری دارند و به همین سبب یکی از نیازهای اساسی‌شان سرگرمی مناسب است. انیمیشن‌ها یکی از مهم‌ترین بسته‌های سرگرمی است که در انواع مختلف خودش طرفداران زیادی دارد. جدا از اینکه انیمیشن‌ها به‌صورتی ذاتی آدم‌ها را در هر سن‌وسالی درگیر خودشان می‌کنند؛ نمی‌توان نقش و تاثیری که روی کودکان ‌می‌گذارند را نادیده گرفت. برای مثال بعد از اینکه مجموعه «باب‌اسفنجی» یا «مینیون‌ها» در ایران پخش شد سلیقه کودکان و خانواده‌ها را تحت‌تاثیر خود قرار داد؛ مثلا لوازم‌التحریر با عکس «مینیون‌ها» یا لباس‌هایی که با این کاراکترها در بازار به فروش می‌رسید، محبوبیت بیشتری از مدل‌ها و سبک‌های دیگر داشت. علاوه‌بر این، تولیدات این حوزه تاثیرات بسزایی هم می‌تواند بر بخش‌های اقتصادی یک کشور بگذارد تا جایی که می‌توان گفت صنعت انیمیشن از مهم‌‌ترین و سودآورترین صنایع هنری در جهان به‌‌شمار می‌‌رود. آمریکا بیشتر از کشورهای دیگر به‌واسطه استودیو پیکسار و والت‌دیزنی که جزء بهترین استودیوهای انیمیشن‌سازی دنیا هستند، هرسال تعداد قابل‌توجهی انیمیشن تولید می‌کند که اغلب مورد توجه مخاطبان هم قرار می‌گیرد. در ادامه انیمیشن‌هایی را که در تابستان2022 اکران می‌شوند بررسی کردیم که آن را می‌خوانید.

من گروت هستم

مجموعه‌ای از انیمیشن‌های کوتاه آمریکایی است که بر پایه شخصیت گروت طراحی شده. انیمیشن «من گروت هستم» توسط کمپانی دیزنی تولید شده و این مجموعه دارای شخصیت‌‌هایی از دنیای سینمایی مارول (انیمیشن ابرقهرمانی) است. «من گروت هستم» قرار است درقالب 5اپیزود کوتاه در 10آگوست2022 (19مردادماه1401) به‌عنوان بخشی از فاز چهارم دنیای سینمایی مارول منتشر شود. هر فیلم کوتاه، بیبی‌گروت را که در کهکشان بزرگ می‌‌شود دنبال می‌کند و با شخصیت‌‌های جدید و غیرعادی به ماجراجویی می‌‌پردازد که او را به دردسر می‌اندازد. بخش‌های کوتاهی از این مجموعه در مجمع عمومی سالانه دیزنی در مارس2022 در یک حلقه برجسته محتوا نشان داده شد. اولین پوستر این مجموعه که تاریخ انتشار آن را اعلام می‌‌کرد، در 5ژوئن2022 (15خردادماه1401) فاش شد که بلافاصله در فضای مجازی ترند شد. این مجموعه دارای سبک انیمیشن فوتورئالیستی است و تولید آن از آگوست۲۰۲۱ آغاز شده‌ است. با توجه به تحلیل داده‌‌های ورایتی 231٫000تعامل کاربری جمع‌‌آوری شده ‌است که ترکیبی از توئیت‌‌ها، ریتوئیت‌ها، لایک‌ها و هشتگ‌ها را اندازه‌‌گیری می‌کند که این انیمیشن دومین مورد از نظر تعداد در هفته 30می تا 5ژوئن2022، پس از سریال «چیزهای عجیب» نتفلیکس است. استودیوی مارول با واندرفول کمپانی و فریم‌‌استور برای کمپین بازاریابی همکاری کرد که «گروت» را در تبلیغات تلویزیونی، پست‌های دیجیتال رسانه‌‌ای و رسانه‌‌های اجتماعی و همچنین نمایش‌‌های داخل فروشگاه تا 31آگوست2022 به نمایش می‌‌گذارد.

مینیون‌‌ها: ظهور گرو

«مینیون‌ها: ظهور گرو» یک انیمیشن کمدی آمریکایی محصول سال2022 است. این فیلم دنباله‌ فیلم «مینیون‌‌ها» در سال2015 و پنجمین قسمت از ادامه «من نفرت‌انگیز» است. «مینیون‌ها: ظهور گرو» نخستین‌بار در جشنواره بین‌المللی فیلم انیمیشن انسی در 13ژوئن2022 به نمایش درآمد و در اول جولای2022 توسط یونیورسال‌پیکچرز در ایالات‌متحده اکران شد. منتقدان موسیقی متن فیلم و ارزش سرگرمی آن را برای کودکان تحسین کردند، درحالی که انتقادها بیشتر متوجه طرح داستانی فیلم بود. این فیلم با 567میلیون‌دلار فروش در سراسر جهان به پرفروش‌ترین فیلم پویانمایی2022 تبدیل شده و ششمین فیلم پرفروش2022 است. «مینیون‌ها: ظهور گرو» قرار است به‌عنوان بخشی از یک قرارداد 18ماهه، در مدت چهارماه پس از اکران در سینما، در سرویس استریم‌پیکاک پخش شود. پس از آن، این فیلم به مدت 10ماه به نتفلیکس منتقل می‌‌شود و در چهارماه آخر به پیکاک بازمی‌‌گردد. تا تاریخ 22جولای2022، «مینیون‌ها: ظهور گرو» 276٫5میلیون‌دلار در ایالات‌متحده و کانادا، و 291٫1میلیون‌دلار در مناطق دیگر جهان فروش داشته ‌است که فروش کلی 405٫8میلیون‌دلار در گیشه جهانی را نشان می‌‌دهد. «مینیون‌ها: ظهور گرو» یک‌هفته پیش از اکران در ایالات‌متحده، در استرالیا اکران شد و با فروش 3٫7میلیون‌دلاری پس از «الویس» در جایگاه دوم قرار گرفت.

لایت یر

«لایت یر» یک انیمیشن علمی، تخیلی و ماجراجویی آمریکایی محصول سال2022 است که توسط استودیوی انیمیشن‌پیکسار و والت‌دیزنی‌پیکچرز تولید و توسط استودیوی سینمایی والت‌دیزنی توزیع شده ‌است. این فیلم در ادامه «داستان اسباب‌بازی» است که به داستان پیدایش «باز» لایت یر، فضانورد خیالی می‌‌پردازد که در فیلم‌‌های قبلی «داستان اسباب‌‌بازی» تماشا می‌شد. این انیمیشن داستان فضانورد جوان «باز» لایت‌ یر را به تصویر می‌کشد که پس از فرود آمدن در سیاره‌‌ای به‌همراه فرمانده و خدمه خود، سعی می‌‌کند راهی برای بازگشت به خانه از طریق فضا و زمان پیدا کند و در عین حال با تهدیدی برای امنیت کیهان مواجه می‌‌شود. «لایت ‌یر» 8ژوئن2022 در لس‌آنجلس به نمایش درآمد و در 17ژوئن در ایالات‌متحده در قالب‌‌های ریل‌‌دی3دی، 4دی‌اکس، دالبی‌سینما و آی‌مکس اکران شد.
این فیلم به‌‌طور کلی نقدهای عموما مطلوبی از منتقدان دریافت کرده‌ است که پویانمایی، صداپیشگی، موسیقی متن و ارزش سرگرمی آن را ستایش کردند، اما با انتقاد از فیلمنامه، داستان آن را مطابق با استانداردهای کیفی پیکسار نمی‌دانستند.
یکی از حواشی‌ای که این فیلم به‌دنبال داشت اصرار روی ترویج همجنسگرایی در داستانش بود و باعث شد اکران آن در بسیاری از کشورها ممنوع شود. علی‌رغم تبلیغات گسترده‌ای که پیکسار و دیزنی برای این فیلم انجام دادند، فیلم قبل از اکران با یک بحران انتقادی به‌دلیل صحنه‌های همجنسگرایی‌اش مواجه شد و ممنوعیت آن در چندین کشور عربی و آسیایی، نهایتا مانع از قرار گرفتنش در صدر باکس‌آفیس بین‌المللی شد.
این فیلم علاوه‌بر چین، در ۱۴کشور شرق و غرب آسیا به‌دلیل یک صحنه چندثانیه‌ای توقیف شد. دیزنی ابتدا این صحنه را حذف کرده بود، اما با تجمع و اعتراض کارمندانش ناچار شد آن را بازگرداند. این لحظه بسیار مهمی در تاریخ سینماست و می‌توان چنین رویدادی را یک نقطه‌عطف در جریان‌شناسی گفتمانی هنر هشتم دانست.

ابرحیوانات خانگی

«ابرحیوانات خانگی» یک انیمیشن کمدی ابرقهرمانی سه‌بعدی آمریکایی است که توسط گروه انیمیشن وارنر براساس تیم ابرقهرمانی دی‌سی‌کامیکس لژیون‌سوپر حیوانات خانگی ساخته شده ‌است. «ابرحیوانات لیگ‌دی‌سی» 29جولای2022 توسط برادران وارنر در ایالات‌متحده اکران شد. در ژانویه 2019، این فیلم قرار بود در 21می2021 اکران شود. تاریخ اکران بعدا به‌نفع «رستاخیزهای ماتریکس»، یکی دیگر از فیلم‌‌های این استودیو، به 20می2022 عقب افتاد. «ابرحیوانات لیگ‌دی‌‌سی» در تاریخ 29جولای2022 درکنار انتقام در سینماها اکران شد. این فیلم در آخر هفته افتتاحیه‌‌اش 40 تا 60میلیون‌دلار فروش داشته است. یک بازی ویدئویی با عنوان «ابرحیوانات لیگ‌دی‌سی: ماجراهای کریپتو و ایس» بر پایه این فیلم، در جریان ملاقات با هواداران دی‌سی‌فن ‌دوم اعلام و در 15جولای2022 منتشر شد. داستان این انیمیشن درباره کریپتو سگی با قدرت‌های زیاد است که دوست سوپرمن به‌شمار می‌‌رود و همانند او اهل سیاره کریپتون است. آن‌ها از یکدیگر جدا نمی‌‌شوند و بیشتر اوقات به‌همراه یکدیگر هستند. زمانی که سوپرمن و کل گروه لیگ عدالت ربوده می‌‌شوند، کریپتو به‌دنبال آن است تا آنها را نجات دهد اما برای این کار به کمک دیگران نیاز دارد. در این انیمیشن شخصیت اصلی سوپرمن است و حضور این نقش به‌خودی‌خود برای مشتاق نگه داشتن تماشاگران کافی است.

بچه‌های بد


«بچه‌های بد» یک انیمیشن کمدی آمریکایی محصول سال2022 است که بر پایه مجموعه‌ کتا‌ب‌های کودکانه به همین نام ساخته‌ و توسط یونیورسال‌پیکچرز توزیع شده ‌است. این فیلم داستان گروهی از حیوانات شرور را روایت می‌‌کند که پس از دستگیری وانمود می‌‌کنند قصد دارند خود را به‌عنوان یک شهروند نمونه اصلاح کنند، با این وجود رهبرشان که نقشه‌‌های خودش را دارد، واقعا متمایل به تغییر روش خود می‌شود. تولید این انیمیشن در سال2018 آغاز شد؛ داستان فیلم از فیلم‌های جنایی و مجموعه‌های پویانمایی الهام گرفت. «بچه‌های بد» در چندین کشور از تاریخ 16مارس2022 و در ایالات‌متحده در 22آوریل منتشر شد و به‌‌طور کلی تمجیدهای زیادی ازسوی کارشناسان دریافت کرد. این فیلم با فروش 244میلیون‌دلار در سراسر جهان درمقابل بودجه 69 تا 80میلیون‌دلاری، عملکرد مطلوبی در گیشه داشت و دومین فیلم پویانمایی پرفروش 2022 شد. یونیورسال‌پیکچرز این فیلم را در 21ژوئن2022 درقالب‌ های‌دی‌‌وی‌دی و بلوری و همچنین برای توزیع دیجیتالی در دسترس قرار دارد. در وبسایت بازبینی‌خوانی راتن تومیتوز، 88درصد از بررسی منتقدان مثبت است. اجماع این وبسایت چنین نوشت: «بچه‌های بد» فیلمی سریع، خنده‌‌دار و مملو از جذابیت‌‌های بصری رنگارنگ است که خبر خوبی برای مخاطبانی است که به‌دنبال گزینه‌‌هایی هستند که تمام خانواده بتوانند از آن لذت ببرند.

پسر دلفینی


انیمیشن «پسر دلفینی» در سال1399 به کارگردانی و نویسندگی محمد خیراندیش و تهیه‌کنندگی محمدامین همدانی تولید شد و اولین اکران خود را در روسیه و آسیای‌میانه تجربه کرد؛ تجربه‌ای موفق برای فیلمی که طی دوهفته سقف فروش 1.7میلیون‌دلار را لمس کرده است. این انیمیشن قرار بود برای اولین‌بار در سی‌ونهمین جشنواره ملی فیلم فجر اکران شود اما به‌دلیل قرار گرفتن در بخش غیررقابتی از حضور در جشنواره انصراف داد و حالا بعد از اکران در کشور روسیه، قرار است اوایل شهریور1401 در سینماهای ایران اکران شود. این انیمیشن که قبل از اکران در ایران در روسیه به نمایش درآمد با فروش 1.7میلیون‌دلار در گیشه این کشور توانست دومین رتبه فروش در روسیه را به‌دست آورد. داستان «پسر دلفینی» درباره هواپیمایی است که در دریا سقوط کرده و یک دلفین به‌همراه مادرش، نوزاد انسانی را که پسر دلفینی است در دریا پیدا و از او نگهداری می‌کنند. پسر دلفینی بزرگ شده و پس از اینکه متوجه می‌شود یک انسان است به‌دنبال پیدا کردن مادرش از دریا خارج شده و راهی جزیره می‌شود. او توسط ناخدا مروارید و دخترش شیرین نگهداری می‌شود. پسر دلفینی در مسابقه جمع‌آوری مروارید شرکت می‌کند و توسط دزدان دریایی که برای بیبی‌زار کار می‌کنند، دزدیده می‌شود. از این انیمیشن به‌قدری تمجید شده که مخاطبان زیادی منتظر اکران آن در ایران هستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار