• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۳ - ۰۳:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آمارهایی از بزرگ ترین مرکز فناوری و نوآوری دنیا

سیلیکون‌ولی و آنچه باید از آن بدانید

سیلیکون‌ولی، محل استقرار بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های های‌تک دنیاست و به‌عبارتی، دفتر مرکزی بیش از 30کسب‌وکار و هزاران شرکت استارتاپی در آن قرار گرفته است.

سیلیکون‌ولی  و آنچه باید از آن بدانید

ندا اظهری، مترجم: سیلیکون‌ولی در منطقه‌ای در شمال کالیفرنیا واقع شده که مرکز جهانی فناوری‌ها و نوآوری‌های برتر است. این مرکز محل قرار گرفتن بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های های‌تک دنیاست. همین حالا اگر معروف‌ترین اسامی بزرگ‌ترین شرکت‌های دنیا از ذهن‌تان عبور کند، به‌طور قطع چند مورد از آن در سیلیکون‌ولی مستقر بوده یا شعبه‌ای از آن در این مرکز مستقر شده است. این مرکز با توجه به استعدادها و محققانی که دراختیار دارد بسیاری از اولین تولیدات حال حاضر دنیا را کلید زده به‌طوری که برترین فناوری‌های روز دنیا از همین مرکز سر درمی‌آورند که از نمونه‌های آنها می‌توان به مدار یکپارچه بر پایه سیلیکون، میکروپردازشگر و میکروکامپیوتر میان فناوری‌های دیگر اشاره کرد. هرکدام از این نوآوری‌ها در عرصه‌های فناوری حرف‌های زیادی برای گفتن دارند و بازار قابل‌توجهی را به‌خود اختصاص داده‌اند.

سیلیکون‌ولی چند مهندس نرم‌افزار دارد؟

با توجه به اینکه شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ولی بیشتر در حوزه‌های فناوری فعال هستند، نیاز به حضور مهندسان نرم‌افزار از اهمیت بالایی برخوردار است. جنگ استعداد برای مهندسان نرم‌افزار در دنیا شدت گرفته و این رقابت به‌ویژه در سیلیکون‌ولی که تعداد شرکت‌های فناور و نوآور بیشتر است، با شدت بیشتری در جریان است. به‌طور کلی، حدود 5میلیون مهندس نرم‌افزار در آمریکای‌شمالی وجود دارد و شماری از آنها نیز در این مرکز فناوری‌ونوآوری حضور دارند. آمارها نشان می‌دهد که به‌طور کلی حدود 341هزار مهندس نرم‌افزار در سیلیکون‌ولی در شرکت‌های مختلف مشغول به فعالیت هستند. این درحالی است که 57درصد مهندسان کمتر از 10سال تجربه کاری دارند. حدود 50درصد مهندسان نرم‌افزار سیلیکون‌ولی مدرک کارشناسی‌ارشد خود را از یکی از کشورهای خارجی به‌ویژه چین یا هند کسب کرده‌اند. در این میان، تقریبا 10درصد از مهندسان هم بدون داشتن مدرک دانشگاهی تجربه لازم را در این رشته کسب کرده‌اند و به‌عنوان مهندس تجربی مشغول به‌کار هستند. به‌طور متوسط، مهندسان فعال در سیلیکون‌ولی معمولا به مدت دوسال و 9ماه در شغل اول و دوسال و سه‌ماه در شغل دوم خود باقی می‌مانند.

کدام دانشگاه‌ها در فعالیت سیلیکون‌ولی تاثیر بیشتری دارند؟

پیشگامی دانشگاه استنفورد در این میان اهمیت ویژه‌ای در توسعه اولیه سیلیکون‌ولی داشته است. تمام این عوامل درکنار هم، پایه رشد و موفقیت شرکت‌ها را در این مرکز ایجاد می‌کند. به‌عبارتی، دانشگاه‌ها نقشی منحصربه‌فرد در اکوسیستم‌های نوآوری سیلیکون‌ولی ایفا می‌کنند. آنها در تعامل با دیگر عوامل، توسعه علمی حوزه‌های صنعتی و دولت‌ها را برعهده دارند. دانشگاه‌های پیشگام شامل دانشگاه کالیفرنیای برکلی، دانشگاه استنفرد و دانشگاه کالیفرنیا در سیلیکون‌ولی شکل گرفته و در راستای تامین نیازهای جدید، ارائه داده‌های کیفی و آزمایش تغییرات ایجادشده طی سال‌های اخیر تلاش‌های زیادی داشته‌اند؛ اما در این میان، نقش همکاری‌های دوجانبه میان دانشگاه استنفورد با سیلیکون‌ولی را نمی‌توان نادیده گرفت. برخی دانشگاه‌های برتر آمریکا، بیشترین نیروهای متخصص شرکت‌های فناوری دنیا را تامین می‌کنند اما به‌نظر می‌رسد بیشترین دانشجویان و فارغ‌التحصیلان سیلیکون‌ولی از دانشگاه واشنگتن هستند. در این میان، شرکت‌های اپل، فیسبوک و گوگل بیشترین نیروهای خود را از دانشگاه استنفورد جذب می‌کنند. دانشگاه واشنگتن با 16786کارمند، دانشگاه کالیفرنیا و برکلی با 13260کارمند، دانشگاه استنفورد با 12973کارمند، دانشگاه تگزاس با 11049کارمند،دانشگاه کالیفرنیای‌جنوبی با 9071کارمند، دانشگاه ایالت آریزونا با 8320کارمند، دانشگاه ملون‌کارنگی با 8274کارمند، موسسه فناوری جورجیا با 7961کارمند، دانشگاه کالیفرنیا و لس‌آنجلس با 7829کارمند و دانشگاه ایلینویز با 7671کارمند بیشترین تعداد نیروهای موردنیاز بزرگ‌ترین شرکت‌های مستقر در سیلیکون‌ولی را تامین می‌کنند.

ایرانیان سیلیکون‌ولی چند نفر هستند؟

از آنجا که ایرانیان در بسیاری از جایگاه‌های علمی مهم دنیا حضور دارند، سیلیکون‌ولی هم از آن مستثنی نیست. به گزارش fastcompany، درحال‌حاضر حدود 40 متخصص و دانشمند ایرانی در سیلیکون‌ولی در پست‌های مهم و جالب‌توجه مشغول فعالیت هستند و این می‌تواند افتخار بزرگی برای ما به شمار رود. درحال‌حاضر مدیر شرکت «اوبر» و رئیس سابق شرکت Expedia؛ موسس شرکت LinkExchange و Tellme Networks که زیرمجموعه مایکروسافت‌اند، دو برادر ایرانی هستند. آنها همچنین سرمایه‌گذاران اولیه فیسبوک، Dropbox، AirBnB، اوبر، Zappos و بسیاری دیگر از استارتاپ‌ها در سیلیکون‌ولی هستند. بنیانگذار و مدیر اجرایی پروژه «هایپرلوپ یک» هم یکی ایرانی بوده است. موسس شرکت eBay؛ مدیر اجرایی توئیتر و مدیر تجاری گوگل و هم بنیانگذار Oracle ازجمله شاخص‌ترین ایرانیان فعال در سیلیکون‌ولی هستند.

میزان سرمایه‌گذاری در سیلیکون‌ولی چقدر است؟

سیلیکون‌ولی با توجه به تعداد زیاد شرکت‌هایی که در خود جای داده، ‌سرمایه بالایی را به خود اختصاص می‌دهد. سرمایه‌داران آمریکایی تنها در سه‌ماهه نخست سال 2021، حدود 69 میلیارد دلار در منطقه سیلیکون‌ولی سرمایه‌گذاری کردند که بیش از 25 میلیارد دلار از این سرمایه به شرکت‌های مستقر در این مرکز تزریق شد. این مبلغ، بیشتر از سرمایه سه شهر نیویورک، بوستون و لس‌آنجلس گزارش شده است. از آنجا که استارتاپ‌های اولیه پرخطر هستند، یک صندوق سرمایه‌گذار خطرپذیر باید به این مساله توجه داشته باشد که یک شرکت چگونه می‌تواند به یک شرکت برتر تبدیل شود. از آنجا که سرمایه و رقابت بر سر جذب آن زیاد است، استارتاپ‌هایی که این سرمایه‌ها را به خود جذب می‌کنند معمولا برای تسلط بر بازار، برای هزینه کردن هرچه سریع‌تر این سرمایه تحت فشار قرار می‌گیرند. به گزارش restofworld، به نظر می‌رسد مبالغی را که سرمایه‌گذاران روی شرکت‌های واقع در سیلیکون‌ولی سرمایه‌گذاری می‌کنند هر سال تا 200درصد رشد می‌کند. اما مساله اینجاست که این سرمایه تنها نصیب تعداد محدودی از شرکت‌ها می‌شود و مابقی شرکت‌ها از آن محروم می‌مانند و باید روی پای خود بایستند و به توانمندی‌های خود تکیه کنند تا بتوانند در رقابتی که بین شرکت‌هاست، سربلند بیرون بیایند.

یک فارغ‌التحصیل نرم‌افزار چگونه می‌تواند در سیلیکون‌ولی مشغول کار شود؟

بسیاری از فارغ‌التحصیلان نرم‌افزار در دنیا رویای اشتغال در سیلیکون‌ولی را در سر می‌پرورانند و در این میان، اپل، فیسبوک و گوگل از بالاترین اقبال برخوردارند. حدود نیمی از میلیاردرهای فناوری دنیا در این منطقه سکونت دارند اما آنچه آنها از حضور در این مرکز در سر می‌پرورانند بیشتر شبیه رویاست تا واقعیت. درحال‌حاضر، بازار کار مهندسی نرم‌افزار در آمریکا با کمبود 472 هزار نفری استعدادهای فناوری مواجه است، به‌طوری‌که از هر 10 صاحب کسب‌وکار، 9 شرکت به‌دنبال یافتن متخصصان آی‌تی هستند. بسیاری از مشکلات اشتغال در سیلیکون‌ولی برای یک تبعه خارجی، اخذ ویزا برای کار در آنجاست. از بهترین راه‌ها برای حل این مشکل، دریافت ویزای دانشجویی است که به این افراد امکان می‌دهد تا دو سال پس از فارغ‌التحصیلی در شرکت‌های آمریکا همکاری کنند. اگر این افراد متقاضی برای کار در سیلیکون‌ولی مشغول تحصیل باشند، درخواست برای اخذ مدرک کارشناسی‌ارشد در آمریکا این امکان را برای آنها فراهم می‌کند. یکی دیگر از راه‌ها برای اشتغال در سیلیکون‌ولی، دریافت ویزای اسپانسرشیپ توسط یکی از شرکت‌هاست، به‌طوری‌که هزینه‌های حضور در آن کشور را این شرکت برعهده می‌گیرد که البته هم زمان بیشتری صرف اخذ ویزا می‌شود و هم هزینه گران‌تری برای کارفرما و فرد متقاضی در پی دارد. مشکل این مورد، پیدا کردن شرکتی است که بتواند ویزای اسپانسرشیپ را تقبل کند. گذراندن دوره کارآموزی و اخذ ویزای نوع J1 به‌ویژه برای دانشجویان ایرلندی و فارغ‌التحصیلان آن مرسوم است. البته درخواست کارآموزی در سیلیکون‌ولی هم کار آسانی نیست و درصورتی‌که فرد اهل آمریکا نباشد، این مراحل دشوارتر هم می‌شود.

تعداد استارتاپ‌های این مرکز چقدر است؟

استارتاپ‌ها، کسب‌وکارهای نوپایی هستند که دانشجویان، فارغ‌التحصیلان و محققانی که در آنها فعالیت می‌کنند، سرشار از ایده‌های نویی هستند که حرف‌های زیادی برای گفتن دارند. به گزارش Startup Genome، اگرچه سیلیکون‌‌ولی هم مانند دیگر مراکز فناوری تحت‌تاثیر همه‌گیری کرونا و قیمت‌های بالا و رکود اقتصادی قرار گرفته، اما تعداد زیادی از استارتاپ‌ها، شرکت‌های سرمایه‌گذاری خطرپذیر و شرکت‌های فناور هنوز در این مرکز فناوری‌ونوآوری باقی‌مانده و به فعالیت خود ادامه می‌دهند. آمارها حکایت از آن دارد که بیش از 40هزار استارتاپ در سیلیکون‌ولی حضور دارند که می‌توان امیدوار بود با رشد و توسعه‌ای که دارند، به‌زودی به شرکت‌های دانش‌بنیان تبدیل شوند و فعالیت دوچندانی در دستیابی به تازه‌ترین دستاوردهای علمی‌وفناوری و نوآوری داشته باشند.

پرداختی شرکت‌های فناورانه چقدر است؟

به گزارشsfgate ، کمپانی‌های معروفی چون فیسبوک، اپل و گوگل به بالاترین پرداخت‌هایی که به کارمندان خود دارند، معروفند. گوگل با میانگین کل غرامت سالانه 295.884دلار پیشتاز در پرداخت حقوق کارمندان به‌شمار می‌رود. این مبلغ در سال2018 میانگین سالانه 246.884دلار بود اما این مبلغ در سال2021 با افزایش 197.274دلاری نسبت به سال2017 مواجه بود. شرکت Okta  در سال2021 میانگین حقوق 258.684دلار را برای کارمندان خود در نظر گرفته بود. این حقوق برای شرکت Dropbox حدود 257.164دلار، برای شرکت Twitter  حدود 232.626دلار و برای Nvidia قریب به 217.542دلار اعلام شده است، درحالی که شرکت Netflix  این حقوق را بالای 200هزار دلار اعلام کرده بود، اما میانگین پرداختی به کارمندان خود را 201.743دلار تعیین کرد. برخی دیگر از شرکت‌ها چون Adobe، eBay و Intel بالای 100هزار دلار را به‌عنوان پرداختی به کارمندان خود مشخص کرده‌اند. کارفرمایان شرکت‌های بزرگی چون آمازون و اپل به ترتیب میانگین 68.254دلار و 39.677دلار را اعلام کرده‌اند که به‌نظر می‌رسد با کاهش مواجه بوده است.

چند کمپانی در سیلیکون‌ولی مستقر هستند؟

سیلیکون‌ولی، محل استقرار بسیاری از بزرگ‌ترین شرکت‌های های‌تک دنیاست و به‌عبارتی، دفتر مرکزی بیش از 30کسب‌وکار و هزاران شرکت استارتاپی در آن قرار گرفته است. سیلیکون‌ولی حدود یک‌سوم تمام سرمایه‌گذاری سرمایه خطرپذیر را در آمریکا به‌خود اختصاص داده که به جایگاه برتر این مرکز و اکوسیستم استارتاپی آن برای نوآوری‌های های‌تک کمک کرده است. تولد این مرکز نوآوری به عوامل مختلفی چون استفاده از پایگاه تحقیقاتی علمی ماهر مستقر در دانشگاه‌های منطقه، سرمایه‌های خطرپذیر متعدد و هزینه‌های ثابت وزارت دفاع آمریکا بستگی دارد. به‌طور کلی، بیش از 60کمپانی و شرکت فناور در این مرکز در زمینه‌های مختلفی از هوش‌مصنوعی گرفته تا نرم‌افزارهای پیشرفته فعالیت می‌کنند. کمپانی‌های بزرگ دنیا یعنی اپل، hp، ادوبی، انویدیا، الکترونیک‌آرتس، ای‌ام‌دی، ای‌بی، اینتل، اینتویت، تسلاموتورز، زایلینکس، ژونیپرنتورکس، سیسکوسیستمز، سیمنتک، فیسبوک، نت‌اپ، نت‌فیلیکس، وسترن‌دیجیتال، ویزاکارت و چند شرکت دیگر در این مرکز حضور دارند که بسیاری از فناوری‌های تولیدشده را می‌توان به جرات راه‌حل چالش‌ها و تامین نیاز دنیا دانست. برخی شرکت‌ها هم هستند که با وجود حضور در سیلیکون‌ولی، شرکت اصلی به‌شمار نمی‌روند بلکه تنها شعبه‌هایی از آن در این مرکز واقع شده‌اند که از معروف‌ترین‌ها می‌توان به چند مورد اوبر، اوراکل، سامسونگ، سامسونگ‌الکترونیکس، لینکدین، مایکروسافت‌دل و زیمنس اشاره کرد.

مهم‌ترین مشاغل سیلیکون‌ولی کدامند؟

در سیلیکون‌ولی با وجود شرکت‌ها و استارتاپ‌هایی که فعالیت می‌کنند، مشاغل مرتبط زیادی حضور دارند و موردنیاز است که از آن جمله می‌توان به مهندس نرم‌افزار، مهندس نرم‌افزار ارشد، مدیر تولید، معمار نرم‌افزار، مدیر تولید ارشد، دانشمند داده، مهندس عملیات توسعه و مهندس تست نرم‌افزار اشاره کرد. آمازون با 3/74درصد مشاغل فناورانه بالاترین درصد این شغل‌ها را در سیلیکون‌ولی در اختیار دارد و بعد از آن، Walmart با 3درصد، اپل با 2/8درصد، Cisco با 2/51درصد، گوگل با 1/1درصد، Deloitte و فیسبوک با 0/92درصد در رده‌های بعدی قرار می‌‌گیرند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین