• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۲ - ۰۳:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

آغاز ثبت‌نام دانشجویان متقاضی انتقال از خارج کشور به دانشگاه آزاد اسلامی

دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی درصورت اخذ مجوز انتقال از وزارت بهداشت و پس از بارگذاری مجوز یادشده، نسبت به ثبت درخواست و انتخاب رشته‌محل اقدام کنند.

آغاز ثبت‌نام دانشجویان متقاضی انتقال از خارج کشور به دانشگاه آزاد اسلامی

ثبت‌نام دانشجویان متقاضی انتقال از خارج کشور به دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شده است. بر این اساس، دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه‌های خارج از کشور در رشته‌های پزشکی، دندانپزشکی و داروسازی درصورت اخذ مجوز انتقال از مرکز خدمات آموزشی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی می‌توانند به سامانه ثبت‌نام به نشانی http://azmoon.org  مراجعه کرده و پس از بارگذاری مجوز یادشده، نسبت به ثبت درخواست و انتخاب رشته‌محل اقدام کنند.

انتخاب رشته داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد دانشگاه آزاد تا سوم مردادماه ادامه دارد
روابط‌عمومی دانشگاه آزاد اسلامی اعلام کرد: «آن‌دسته از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی‌ارشد سال1401 که براساس کارنامه صادره ازسوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب رشته شده‌اند و علاقه‌مند به انتخاب رشته‌محل‌های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، می‌توانند با استفاده از کد دسترسی انتخاب رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش تا ساعت24 روز دوشنبه سوم مرداد با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند.
به داوطلبان توصیه می‌شود، ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب رشته را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، نسبت به انتخاب رشته اقدام کنند. داوطلبان لازم است پس از انتخاب رشته‌محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت‌نام خود را تهیه و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند. داوطلبانی که در فرصت اولیه نسبت به انتخاب رشته اقدام کرده‌اند نیز طی این مدت درصورت تمایل می‌توانند نسبت به ویرایش رشته‌محل‌های انتخابی خود اقدام کنند.»

امکانات واحدهای دانشگاه آزاد در خدمت مدارس سما قرار می‌گیرد
گردهمایی مدیران مدارس با حضور سیدمحمد بطحایی معاون دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس سازمان سما و جمعی از مدیران مدارس سما دیروز شنبه یکم مرداد در اردوگاه شهیدباهنر برگزار شد.
بطحایی، با اشاره به جلسات مجازی برگزارشده با مدیران مدارس طی یک‌سال گذشته گفت: «اگرچه جلسات مجازی در دوره شیوع ویروس کرونا کارکردهایی داشت اما در نشست‌های حضوری و تعاملات رودررو، اثرگذاری بیشتری را شاهد خواهیم بود.»
وی در آغاز با تاکید بر اهمیت شایستگی نیروی انسانی خاطرنشان کرد: «امروزه همگان بر این موضوع اتفاق‌نظر دارند که شرط اول موفقیت مجموعه، سازمان یا مدرسه، شایستگی نیروی انسانی است.»
بطحایی خطاب به مدیران مدارس عنوان کرد: «اگر شما امروز در مدرسه‌تان با محدودیت‌هایی روبه‌رو هستید، گام نخست برای عبور از این موانع و رفتن به‌سمت کیفیت، ارتقای شایستگی نیروی انسانی است. از طریق ارتقای شایستگی نیروی انسانی است که می‌توان به یک مدرسه موفق که برخوردار از ویژگی‌های سند تحول باشد، دست پیدا کرد.»
وی ادامه داد: «ثابت شده که منابع مالی، فضا، تجهیزات و تکنولوژی لازمه موفقیت است اما پله اول نیست، شایستگی نیروی انسانی مهم‌ترین عامل و پله اول موفقیت است. بنابراین ما به‌عنوان مدیران این مجموعه قبل از آنکه به فکر همه‌چیز باشیم، باید به فکر ارتقای شایستگی باشیم.»
رئیس سازمان سما، شایستگی را یک طیف دانست و افزود: «شایستگی یک مفهوم انتزاعی نیست، شایستگی مجموعه‌ای از ویژگی‌ها، قابلیت‌ها و سنجه‌هایی هست که منجر به بهبود عملکرد می‌شود و محل، ابزار و وسیله ارتقای شایستگی در این دوره، کارگاه‌های پیش‌بینی‌شده است.»
مدیریت تعارض یکی از مولفه‌های موردنظر بطحایی بود که در این جلسه به آن اشاره کرد و گفت: «یکی از مهم‌ترین مولفه‌های شایستگی این است که بلد باشیم آنچه علم مدیریت به ما آموخته در عمل به کار بگیریم.»
توانایی‌های ذهنی، جسمی و روحی و شادابی مولفه دیگری از شایستگی بود که بطحایی به آن اشاره کرد و گفت: «مدیر مدرسه شاداب و پرانرژی مسئولیت محوله خود را به بهترین نحو ممکن اجرایی خواهد کرد.»
معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه سخنان خود از اهمیت نامگذاری دهکده شایستگی‌ها یاد کرد و گفت در این محل و به‌وسیله کارگاه‌ها می‌توانیم فرآیندهای شایستگی مدیران مدارس را دنبال کنیم.
محمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد استان تهران نیز در این نشست گفت: «مدارس سما می‌توانند از امکانات آموزشی واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استفاده کنند، برای مثال دانشگاه آکسفورد برای افراد خاص مدرسه ایجاد کرده است و بنده بعید می‌دانم که چنین هدفی در تعلیم‌و‌تربیت دوره‌های پیش از دانشگاه اینچنین باشد. نمی‌دانیم چه اقداماتی برای ارتقای سطح آموزش انجام شده اما به باور بنده تا سال گذشته چندان مناسب نبود و باید اقدامات این حوزه هدفمند باشد.»
به گفته وی، هدف از ایجاد مدارس سما، تربیت افراد و رشد علمی دانش‌آموزان است. رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران مرکزی ادامه داد: «اگر معلمی تعهد و اخلاق داشته باشد می‌تواند دانش‌آموز متعهدی را نیز تربیت کند؛ البته ۹۰درصد معلمان ما از این لحاظ وضعیت مناسبی دارند. مدرسه باید مکمل خانواده باشد و به‌همراه مشاور در تعامل با دانش‌آموز و خانواده باشد. با ایجاد مدارس جدید موافق نیستیم و در تلاش هستیم به ارزیابی مجدد مدارس خود بپردازیم. برای مثال یکی از رسالت‌های دبیرستان سما توجه به مقوله اقتصادی است درحالی که روح تربیتی با روح اقتصادی سازگار نیست. در استان تهران گسترش مدارس براساس اهداف عالی سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی دنبال می‌شود و به باور بنده نباید مدارس به اخذ بودجه بپردازند.»
آقامیری خطاب به معلمان افزود: «مدارس سما به‌دنبال استعدادیابی است تا بتوان با امکانات موجود استعدادها را رشد داد و در مسیری هدفمند حرکت کرد.»

  42 مدرسه سما میزبان 7 هزار دانش‌آموز استان تهران هستند
در آغاز این جلسه فرشته حشمتیان، معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی استان تهران به‌عنوان میزبان دوره ارتقای شایستگی مدیران مدارس سمای استان‌های تهران، البرز، گلستان، مازندران و سمنان ماموریت‌های اصلی مدیران مدارس را حفظ ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب اسلامی و اجرای برنامه‌هایی دانست که آنان را به این هدف نزدیک می‌کند. حشمتیان با قدردانی از نگاه دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به مجموعه مدارس سما و ظرفیت‌های موجود در آن، نگاه ایشان را فراتر از مدرسه خواند و سیاست راه‌اندازی دانشکده‌های تعلیم و تربیت ازسوی ایشان را، یکی از مصادیق آن دانست. معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی مدارس سمای استان تهران ادامه داد: «استان‌ها قرار است درکنار هم کار تحولی انجام دهند که در این میان مدیران مدارس پیشگامان تحقق هدف سند تحول بنیادین آموزش‌وپرورش و سند تحول دانشگاه آزاد اسلامی هستند، بدون نقش‌آفرینی مدیر اقدامی صورت نمی‌گیرد.»
وی با اشاره به اولویت نقش معلمی مدیران گفت: «اگر معلمی ما می‌خواهد نقش‌آفرین در تحقق اهداف سند باشد باید نقش دیروز را فراموش کنیم و نقش امروز را تحولی پیش ببریم. اگر قرار باشد همانند دیروز کار کنیم، تحولی حاصل نخواهد شد.» حشمتیان با اشاره به رویکردهای خاص مدارس سما وابسته به دانشگاه آزاد اسلامی عنوان داشت: «شما مدیران مدارس در خط‌مقدم هستید، تحول‌آفرینی در دستان شماست.» وی در خاتمه گزارشی از وضعیت مدارس سمای استان تهران ارائه کرد و افزود: «در حال حاضر استان تهران ۴۲مدرسه و در حدود هفت‌هزار و 300دانش‌آموز دارد که این اعداد و ارقام برای سال تحصیلی جدید افزایش خواهد داشت و این امر مسئولیت ما را در ایفای تعهدات و وظایف‌مان سنگین‌تر خواهد کرد.» معاون آموزش‌های عمومی و مهارتی استان تهران ادامه داد: «انتخاب مدارس الگوی تربیتی را در دستورکار قرار دادیم تا روش‌های نوین را اجرایی و پس از ارزیابی‌های لازم در سال‌های بعد برای سایر مدارس نیز پیاده‌سازی کنیم.» تاکید بر مهارت‌آموزی، توسعه کمی و کیفی هدفمند مدارس و جلب اعتماد خانواده‌ها به مدارس به‌عنوان یکی از ارکان نظام مقدس جمهوری اسلامی و ضرورت تبادل تجربه مدیران مدارس در این گردهمایی از دیگر موضوعاتی بود که حشمتیان در این جلسه به آن اشاره کرد. گردهمایی دوروزه مدیران مدارس سمای استان‌های تهران، البرز، سمنان، گلستان و مازندران صبح دیروز در اردوگاه شهیدباهنر تهران کار خود را آغاز کرده است. برنامه‌ریزی عملیاتی مدرسه، رویکردهای متاثر از مکاتب مدیریت در مدرسه‌داری، برنامه‌ریزی عملیاتی در مدرسه، مهارت آموزش‌وپرورش خلاقیت، اقتصاد مدرسه و تامین منابع و... ازجمله عناوین کارگاه‌های پیش‌بینی‌شده برای مدیران در این گردهمایی است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار