• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۱ - ۰۲:۰۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گفت‌وگوی «فرهیختگان» با سرپرست کاروان اعزامی ایران به بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی

رحیمی: فوتبال کار سختی دارد، امیدمان به والیبال است

ترکیه قطعا قهرمان می‌شود، رقابت سختی برای نایب‌قهرمانی داریم

در این دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی هم قطعا ترکیه قهرمان خواهد شد و برای رتبه‌های دوم تا چهارم هم رقابت بین ایران، آذربایجان و ازبکستان خواهد بود و یکی از این سه رده را برای کاروان خود پیش‌بینی می‌کنیم.

رحیمی: فوتبال کار سختی دارد، امیدمان به والیبال است

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: پنجمین دوره بازی‌های همبستگی کشورهای اسلامی پس از وقفه‌ای یک‌ساله به‌دلیل شیوع کرونا قرار است حدود سه‌هفته دیگر در شهر قونیه ترکیه برگزار شود. این مسابقات ابتدا قرار بود در شهر استانبول برگزار شود اما ترکیه در سال2019 درخواست تغییر شهر میزبان را به قونیه که مدفن مولانا نیز است، ارائه کرد تا از این طریق بتواند فرهنگ خود را بهتر معرفی کند. این درخواست درنهایت مورد قبول قرار گرفت و این رقابت‌ها به‌زودی در این شهر با حضور حدود 6هزار ورزشکار برگزار خواهد شد. کاروان کشور ما هم قرار است با 279ورزشکار در 20رشته مختلف در این رقابت‌ها حاضر شود و به همین بهانه به‌سراغ اصغر رحیمی، سرپرست این کاروان رفتیم تا درباره شرایط تیم‌های مختلف اعزامی، مشکلات کاروان و پیش‌بینی کمیته ملی المپیک از تعداد مدال‌ها و رتبه کاروان ایران در این دوره از بازی‌ها سوال کنیم. گفت‌وگوی «فرهیختگان» را با وی در ادامه می‌خوانید.

در ابتدای صحبت وضعیت کاروان ایران در پنجمین دوره رقابت‌های کشورهای اسلامی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
کاروان ما در این دوره از رقابت‌ها در سه رشته جانبازان و معلولان و 17 رشته غیرمعلولان در مسابقات حاضر خواهد بود. ما مجموعا 279 ورزشکار خود را برای حضور در این تورنمنت ثبت‌نام کرده‌ایم و اعزام خواهند شد. اولین گروه اعزامی ما 12 مرداد راهی قونیه می‌شوند. افتتاحیه این مسابقه روز 18 مرداد و اختتامیه نیز 27 مردادماه برگزار خواهد شد.

در این مدت ظاهرا برخی فدراسیون‌ها اسامی نفرات اعزامی خود را کمی دیر برای کمیته ملی المپیک ارسال کرده بودند و همین موضوع برای شما مشکل‌ساز شده بود. آیا این مشکل در فاصله کمی مانده تا شروع مسابقات حل شده است؟
هنوز نه و همچنان در چند رشته مشکل داریم. تیم سرپرستی کاروان قرار است پنجم این ماه راهی ترکیه شود تا جلسه‌ای را برگزار کنیم و اگرچه تا حالا مشکل حل‌نشده است اما امیدواریم نهایتا در جریان این جلسه بتوانیم آن را حل کنیم و کاروان ما بدون‌دغدغه راهی رقابت‌ها شود. کمیته برگزاری هم با توجه به اینکه باید 57 کشور را مدیریت و از آنها میزبانی کنند، کار سختی دارند. با توجه به اینکه از این تعداد حدود 34 کشور نیاز به ویزا دارند -و البته ما با این مشکل روبه‌رو نیستیم- کمیته مسابقات برای تامین ویزای کاروان این کشورها با مشکلاتی روبه‌رو شده است و عملا در این فرصت کم مشغول برطرف کردن این ایرادها هستند. در این شرایط آنها به‌سختی جواب تلفن‌ها و ایمیل‌های ما را می‌دهند و به‌خصوص در رابطه با تغییر سهمیه‌ها و جابه‌جایی ورزشکاران وقتی با آنها تماس می‌گیریم سریعا جواب می‌دهند که متاسفانه مقدور نیست.

قبلا هم اعلام شده بود با توجه به اینکه مهلت ارسال اسامی به پایان رسیده تنها می‌توانیم از تعداد نفرات اعزامی کم کنیم و جابه‌جایی یا افزایش تعداد اصلا ممکن نیست.
طبق قانون تنها درصورتی‌که ورزشکاران دچار مصدومیت و آسیب‌دیدگی شوند می‌توان برای آنها جایگزین در نظر گرفت. البته کمیته مسابقات برخلاف ضوابطی که در بازی‌های المپیک و همچنین مسابقات آسیایی وجود دارد کمی غیرمنطقی درباره جابه‌جایی نفرات برخورد می‌کنند و همین موضوع کار ما را سخت‌تر کرده است. البته در مورد بحث پزشکی هم در موارد خاص می‌توانیم جابه‌جایی داشته باشیم و این درحالی است که ما هنوز در برخی رشته‌ها با مشکل مواجه هستیم.

درحال‌حاضر تکلیف نفرات اعزامی در کدام رشته‌ها مشخص نشده است؟
در هندبال، تیراندازی باکمان و کشتی آزاد هنوز تکلیف نفرات نهایی نشده است و البته اگرچه هنوز ناامید نیستیم اما کار بسیار سختی پیش رو داریم. همان‌طور که گفتم به‌محض اینکه با آنها مکاتبه می‌کنیم پاسخ منفی می‌دهند و تمامی جواب‌ها هم موجود است اما امیدواریم در آن جلسه سرنوشت‌ساز رودررو بتوانیم این موضوع را پیگیری و حل کنیم.

مسابقات در چند رشته برگزار می‌شوند؟
این رقابت‌ها در 25 رشته انجام می‌شود که ما برخی رشته‌ها را نداریم و در آنها حضور نخواهیم داشت. البته یک‌رشته تیراندازی باکمان سنتی هم دارند و قرار است در این مسابقات برگزار کنند که مدال‌های آن در جدول مسابقات اعمال نخواهد شد و بیشتر جنبه معرفی این رشته را خواهد داشت. تقریبا در همه رشته‌ها کاروان ما نماینده خواهد داشت.

به این ترتیب در هر دو بخش مردان و زنان حضور فعال خواهیم داشت.
بله، در تمام رشته‌هایی که بانوان ما می‌توانند حضور داشته باشند شرکت کرده‌ایم، مثل هندبال، والیبال، بسکتبال 3 نفره، تکواندو، جودو و کاراته. فوتبال هم که فقط در بخش مردان برگزار می‌شود و برخی رشته‌ها مثل شنا هم که نمی‌توانیم شرکت کنیم اما تلاش شده تا در رشته‌هایی که امکان حضور زنان ورزشکار ما وجود دارد، نماینده داشته باشیم.

در هندبال بانوان هم مشکلاتی برای تیم ما ایجاد کرده بودند که حتی گفته می‌شد تیم ما نمی‌تواند در این مسابقات حاضر شود اما ظاهرا حل شده است.
در جلسه‌ای که حدود دوهفته پیش با کمیته برگزاری مسابقات داشتیم، تلاش زیادی کردیم این ماجرا حل شود و بالاخره با جنگ‌ودعوا موفق شدیم تیم هندبال بانوان را نیز به کاروان اعزامی اضافه کنیم.

تیم ملی فوتبال امید قرار است نماینده ما در این تورنمنت باشد. با توجه به شرایط این تیم فکر می‌کنید بتوانیم به حضور روی سکو و حتی قهرمانی تیم زیر 23 سال ایران امیدوار باشیم؟
کار این تیم بسیار سخت است. در مسابقات فوتبال 8 کشور حضور دارند که در دو گروه 4 تیمی با هم به رقابت خواهند پرداخت. تیم ما رقبای سرسختی در این دوره دارد؛ چراکه تیم‌هایی چون عربستان، الجزایر، سنگال و البته خود ترکیه به‌عنوان میزبان هستند که مدعی قهرمانی هستند. البته با توجه به اینکه هدف‌گذاری سرمربی تیم برای المپیک 2024 پاریس است، بازیکنانی را انتخاب کرده که برای آن مسابقات بتوانند حضور داشته باشند و به همین دلیل میانگین سنی تیم از سایر رقبا هم کمتر خواهد بود.

این تیم‌ها هم قرار است با بازیکنان رده امید در مسابقات حاضر شوند؟
ترکیه که قطعا با تیمی قوی راهی مسابقات خواهد شد تا بتواند مدال طلای این رشته را کسب کند. سایر تیم‌ها هم مدعی هستند و تیمی خوب و آماده را روانه مسابقات می‌کنند. ما درمجموع در این 20 رشته‌ای که قرار است در مسابقات حضور داشته باشیم در همه آنها رقابت سنگین و بسیار نزدیکی با سایر کشورها خواهیم داشت و در هیچ‌رشته‌ای نمی‌توانیم بگوییم که به‌راحتی می‌توانیم قهرمان شده و مدال‌ها را جمع‌آوری کنیم. دلیلش این است که از این 57 کشور حاضر در مسابقات کشورهایی مثل ترکیه هستند که سطح ورزش آنها بسیار بالاست و تلاش زیادی دارند تا بهترین عملکرد را در مسابقات داشته باشند. آذربایجان و ازبکستان با کاروانی بسیار قوی در رقابت‌ها حاضر خواهند بود. همین تیم ازبکستان در بازی‌های آسیایی بالاتر از ما قرار گرفت و نشان داد که جهش خوبی در ورزش داشته است.  در همه رشته‌ها کار سختی داریم، مثلا در تکواندو که تیم ما یک مدعی است و آذربایجان به‌عنوان قهرمان اروپا و ازبکستان به‌عنوان قهرمان آسیا در آن حضور دارند که مشخص است چه مسیر دشواری پیش رو داریم. در سایر رشته‌ها هم کم‌وبیش همین وضعیت است، مثلا در کشتی ازبکستان، قزاقستان و ترکیه هستند که در این رشته حرف‌های زیادی دارند و جزء مدعیان هستند و همین کشورهای آسیای میانه درکنار تیم‌هایی چون مصر، کامرون و الجزایر از قاره آفریقا می‌توانند برای نمایندگان ما مشکل‌ساز شوند. در وزنه‌برداری هم علی مرادی مدال نقره المپیک را در کارنامه دارد و علی یوسفی هم قهرمان جوانان جهان شده است اما آنها هم رقبای دشواری دارند و نمی‌توان قاطعانه درباره موفقیت آنها سخن گفت.

در والیبال هم که تیم ملی ما به‌تازگی در مسابقات لیگ ملت‌ها حضور داشته، آیا در این مسابقات قرار است با تیم امید خود حاضر شویم؟
طبق اعلام فدراسیون قرار است ما با تیم دوم خود در این مسابقات حاضر شویم. والیبال جزء رشته‌هایی است که در هر دوره‌ای که حضور داشته، توانسته عنوان قهرمانی را کسب کند و به همین دلیل در این دوره هم امید زیادی داریم تا بتوانند مدال طلا را به‌دست آورند. با توجه به اینکه حتی تیم «ب» والیبال ما هم بسیار قدرتمند است، به‌نظرم در این 20 رشته بیشترین امید قهرمانی را به آنها داریم. البته نهایتا باید ببینیم در زمین مسابقه چه نتایجی رقم خواهد خورد.

برای اعزام مربیان و کادر فنی تیم‌های هم با محدودیت مواجه شدیم؟
بله، دقیقا یکی از چالش‌های ما همین موضوع بود؛ چراکه براساس عرف معمول در رقابت‌های المپیک و بازی‌های آسیایی به‌طور میانگین بین 35 تا 40 درصد تعداد ورزشکار به کاروان‌ها سهمیه مربی و سرپرست می‌دهند اما ترکیه در این زمینه بی‌منطق عمل کرد و تنها 25 درصد سهمیه مربی در اختیار ما قرار داد. یکی از دلایل آن هم ظرفیت کم خوابگاه‌های تیم‌ها و ورزشکاران بود اما ما در این بخش هم تلاش زیادی داشتیم و روش‌هایی را به‌کار گرفتیم تا بتوانیم این کمبود را به طرق مختلف جبران کنیم. اکنون شرایط بد نیست و حداقل‌هایی را از نظر تعداد افراد فنی حاضر درکنار ورزشکاران داریم تا تیم‌ها از این لحاظ لطمه نخورند.

این روزها دوباره شاهد اوج‌گیری ویروس کرونا در دنیا هستیم و در کشور ما هم آمار و ارقام حکایت از سیر صعودی مبتلایان دارد. چه تدابیری اندیشیده شده تا کاروان ایران در این زمینه با کمترین مشکل بتواند در مسابقات حاضر باشد؟
کمیته برگزاری توصیه‌هایی داشته تا در این زمینه با مشکل کمتری روبه‌رو شویم. یکی اینکه تمامی افراد حاضر در کاروان باید دز چهارم واکسن خود را پیش از حضور در مسابقات تزریق کنند که قرار است طی دو هفته آینده این اتفاق رخ دهد. خبر مهم بعدی این است که باتوجه به اینکه در کل دنیا این بیماری درحال اوج‌گیری است احتمالا مسابقات بدون تماشاگر برگزار خواهد شد. البته هنوز به‌صورت رسمی این موضوع اعلام نشده است اما در روزهای اخیر بحث‌هایی در این زمینه صورت گرفته و از طرف دیگر با توجه به اینکه اعلام شده قرار نیست در بازی‌ها بلیت‌فروشی انجام شود مشخص است که احتمالا معنای آن عدم حضور تماشاگران در مسابقات است. در افتتاحیه هم حتی قرار نیست بلیت‌فروشی انجام شود و اعلام کرده‌اند که احتمالا تنها از بین مقامات هر کشور افرادی را به این مراسم دعوت خواهند کرد. باتوجه به اینکه ترکیه کشوری توریستی است برایشان اهمیت زیادی دارد که دوباره این بیماری در کشورشان اوج نگیرد و به همین دلیل به‌شدت این موضوعات را رعایت می‌کنند.

با توجه به اینکه در سه دوره قبلی که این مسابقات برگزار شده کاروان ما از نظر تعداد مدال رشد داشته اما از نظر رتبه نوسان داشته‌ایم چه پیش‌بینی و ارزیابی‌ای از تعداد مدال‌ها و همچنین رتبه کاروان ما در قونیه دارید؟
در این مسابقات در هر دوره کشوری که میزبان بوده توانسته عنوان نخست را کسب کند و حتی در اندونزی هم این اتفاق رخ داد. در این دوره هم قطعا ترکیه قهرمان خواهد شد و برای رتبه‌های دوم تا چهارم هم رقابت بین ایران، آذربایجان و ازبکستان خواهد بود و یکی از این سه رده را برای کاروان خود پیش‌بینی می‌کنیم. در دوره قبلی کاروان ما 98 مدال کسب کرد و در این دوره هم ارزیابی ما این است که در همین حدود خواهد بود و البته با توجه به شرایط مسابقات احتمالا چند درصد جابه‌جا می‌شود. برای اینکه بتوانیم در جایگاه خوبی قرار بگیریم و به نایب‌قهرمانی فکر کنیم باید در زمینه کسب مدال طلا موفق عمل کنیم؛ چراکه نقره و برنز در رده‌بندی تفاوت زیادی ایجاد نمی‌کند. هدف‌گذاری ما تقریبا کسب همین تعداد مدال است و در مورد جایگاه‌مان در جدول کلی هم رقابت نزدیکی با ازبک‌ها و آذربایجان داریم. در این دوره ترکیه با 400 ورزشکار بزرگ‌ترین کاروان را در اختیار دارد و پس از آنها هم آذربایجان با 300 ورزشکار رده بعدی را در اختیار دارند که همین تعداد نفرات نشان می‌دهد به دنبال رسیدن به جایگاهی خوب در جدول هستند. در چنین مسابقاتی تعداد ورزشکاران تا حدی می‌تواند رتبه تیم‌ها را در جدول مشخص کند و با توجه به این ارقام می‌توان گفت رقابت برای رده‌های دوم و سوم بین ایران و آذربایجان خواهد بود. البته نباید فراموش کرد که ازبک‌ها هم در سال‌های اخیر پیشرفت چشمگیری در ورزش داشته‌اند و رقیبی جدی برای ما خواهند بود. به‌خصوص از سال 2018 به بعد که در رشته‌هایی مثل فوتبال، جودو، کاراته و تکواندو نتایج بسیار خوبی به دست آورده‌اند.

در بحث ضددوپینگ چه کارهایی انجام شده است؟
ما لیست ورزشکاران نهایی را برای فدراسیون پزشکی ارسال کرده‌ایم و آنها هم به‌صورت شانسی و تصادفی از برخی از آنها نمونه‌گیری انجام خواهند داد و در این زمینه هم باید حواس‌مان جمع باشد تا آسیبی به کاروان ایران وارد نشود.

لباس کاروان از چه برندی تامین شده و آیا طرح آن نهایی شده است؟
در این دوره ورزشکاران ما لباس رسمی و کت و شلوار ندارند و فقط گرمکن و تی‌شرت به آنها داده می‌شود که همه آماده است و با همان گرمکن هم در مراسم رژه حضور خواهند داشت. برند لباس هم از تولیدی یکی از ملی‌پوشان بسکتبالیست است که لباس‌های بسیار باکیفیتی را تولید کرده‌اند و از نظر قیمتی هم با کمیته المپیک تعامل خوبی داشته‌اند و می‌توانم بگویم که تقریبا هیچ سودی از ما نگرفته‌اند. به تعهدات خود هم در زمان مقرر عمل کرده‌اند و لباس‌ها از هفته آینده توزیع خواهد شد.

پرچمدار کاروان ما مشخص شده؟
هنوز نه و به‌زودی اعلام خواهد شد. البته عجله‌ای هم نداریم؛ چراکه پرچمدار ما باید روز 18 مرداد در مراسم حاضر باشد و ظرف یک هفته تا 10 روز آینده نامش مشخص خواهد شد.

صحبت پایانی؟
کار کاروان ما بسیار سخت پیش رفت؛ چراکه کمیته برگزاری مسابقات بسیار کم‌تجربه بود و آنها تجربه برگزاری مسابقات در چند رشته را نداشتند. در یکی دو ماه گذشته خیلی اذیت شدیم و خدا را شکر کار پیش رفت و از حالا به بعد باید به ورزشکاران خود کمک کنیم تا بتوانند با روحیه خوبی در این مسابقات شرکت کرده و بهترین عملکرد را داشته باشند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار