• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۵-۰۱ - ۰۱:۴۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
با استقلالی‌ها در اردوی ترکیه؛ سرمربی پرتغالی هم سیستم استقلال را تغییر نمی‌دهد

مهری و آمانوف چشم ساپینتو را گرفتند

بازیکنان: شب و روزمان را گم کرده‌ایم/ سرمربی: فشار را تحمل کنید، به‌نفع‌ خودتان است

شنیده می‌شودمهری و آمانوف حسابی توجه ساپینتو را به خود جلب کرده‌اند و احتمالا در فصل جدید جزءنفراتی باشند که سرمربی پرتغالی روی‌شان حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد.

مهری و آمانوف چشم ساپینتو را گرفتند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم فوتبال استقلال که از دوشنبه گذشته به‌صورت رسمی اردوی خود را در کشور ترکیه آغاز کرده تا خود را برای حضور پرقدرت در فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر آماده و از عنوان قهرمانی خود در این رقابت‌ها دفاع کند، پنجشنبه گذشته اولین دیدار تدارکاتی خود را در این کشور برگزار کرد تا به این ترتیب از استقلال با دست‌فرمان سرمربی جدید پرتغالی این تیم نیز رونمایی شده باشد.
استقلال در گام نخست به مصاف تیم دسته‌اولی گنچلربیر رفت که این دیدار با تساوی بدون گل به پایان رسید. در این بازی دو تیم در هر نیمه با ترکیب‌های متفاوت و تعویض‌های نامحدود بازی کردند. در نیمه اول بازی نسبتا پایاپای و برابر دنبال شد اما در نیمه دوم تیم استقلال که تا حدودی به ترکیب اصلی خود نزدیک شده بود، به‌مراتب برتر از میزبانش نشان داد تا جایی که شاگردان ساپینتو چندین فرصت مناسب گلزنی داشتند و حتی توپ را به تیرک دروازه حریف هم زدند.
در این دیدار روزبه چشمی به‌عنوان کاپیتان وارد میدان شد اما در نیمه دوم سیدحسین حسینی با حضور در میدان بازوبند را به بازو بست تا به این ترتیب و به‌صورت رسمی بعد از جدایی وریا غفوری، از کاپیتان آبی‌ها در فصل بیست‌ودوم هم رونمایی شده باشد. این درحالی است که با جدایی محمد دانشگر نیز روزبه چشمی به‌عنوان کاپیتان دوم استقلال در فصل جدید این تیم را همراهی خواهد کرد.
در ادامه برگزاری این اردوی تدارکاتی شاگردان ساپینتو در دومین بازی تدارکاتی خود طبق برنامه‌ریزی‌ها و درصورتی که این برنامه تغییر نکند، احتمالا امروز به مصاف تیم فاتح کاراگومروک می‌روند که در سوپرلیگ ترکیه حضور دارد که هدایت این تیم برعهده آندره‌آ پیرلو، بازیکن اسبق و مشهور فوتبال ایتالیا است.

 سرمربی پرتغالی از تجربه استراما درس می‌گیرد؟
استقلال درحالی برای فصل جدید با سرمربی پرتغالی استارت کار خود را زد که با توجه به بررسی رزومه سرمربی جدید این تیم، این امر در اذهان متبادر می‌شد که احتمالا آبی‌ها با تغییر سیستم کار خود را در فصل جدید آغاز می‌کنند. از آنجایی که سیستم پایه این مربی در دوران مربیگری برحسب سیستم چهاردفاعه معرفی شده است، به نظر می رسید ساپینتو در استقلال هم این موضوع را لحاظ خواهد کرد اما از آنجایی که آبی‌ها در این چند سال اخیر و با مربیان مختلف داخلی و خارجی همواره با سیستم سه‌دفاعه به میدان رفته‌اند و در سال‌های اخیر موفقیت‌های این تیم روی همین اصل و سیستم استوار بوده به‌نظر می‌رسد سرمربی پرتغالی هم چنین تدبیری را در پیش گرفته تا تیمش را با سه دفاع روانه میدان کند. البته این موضوع می‌تواند یک مزیت برای استقلال، مدافع عنوان قهرمانی محسوب شود؛ چراکه شاکله این تیم دوباره از نو ساخته نخواهد شد و ادامه روند موفق قبلی ازسوی ساپینتوی پرتغالی همچنان پیگیری می‌شود.
نکته قابل‌توجه اینکه در زمان استراماچونی نیز این تیم در هفته‌های ابتدایی لیگ برتر با چهار دفاع مقابل حریفانش به میدان می‌رفت که اتفاقا استقلال در این دیدارها نتایج قابل‌قبولی را کسب نکرد اما در ادامه و با تغییر پلن و تاکتیک آبی‌ها به سه‌دفاعه، روند برای این تیم به‌طور کامل دچار تغییرات شد و نتایج درخشان استقلال استراماچونی نیز آغاز شد. بر همین اساس به‌نظر می‌رسد این موضوع تجربه مناسبی برای ساپینتوی پرتغالی باشد که از همان ابتدای کار تیمش را بدون تغییر سیستم نسبت به گذشته ارنج و راهی میدان کند.

 مهری و آمانوف چشم ساپینتو را گرفتند


استقلال درحالی در اولین دیدار تدارکاتی خود در ترکیه مقابل حریفش متوقف شد که در این دیدار سعید مهری که تا پیش از این در فضای مجازی از وی به‌عنوان یکی از بازیکنان مازاد آبی‌ها نام برده می‌شد، در ترکیب اصلی استقلال قرار گرفت و اتفاقا عملکرد مطلوبی را هم از خود به نمایش گذاشت.
شنیده می‌شود مهری حسابی توجه ساپینتو را به خود جلب کرده است و احتمالا در فصل جدید این بازیکن یکی از نفراتی باشد که سرمربی پرتغالی روی وی حساب ویژه‌ای باز خواهد کرد. همچنین آمانوف هم شرایط مشابهی دارد و شنیده می‌شود این بازکن ازبک هم مورد توجه ریکاردو ساپینتو قرار گرفته است.

یک استقلالی: شب‌وروز خود را گم کرده‌ایم!
اردوی ترکیه درحالی برگزار می‌شود که فشار تمرینات بیش از حد طی برگزاری این اردو باعث شده استقلالی‌ها روزهای پرفشار و عجیبی را در کمپ تمرینی در آنکارا پشت‌سر بگذارند. پیش از این در گزارش‌های متعددی به این موضوع اشاره کردیم که ساپینتو از همان روز اول فشار تمرینی عجیبی را برنامه‌ریزی کرد تا جایی که حالا این فشار در اردوی ترکیه به چندبرابر رسیده است. این مربی معتقد است لیگ برتر مانند یک مارتن طاقت‌فرساست و برای موفقیت در این رقابت‌ها و سایر جام‌های پیش‌رو باید بازیکنان آماده و جسوری را درطول برگزاری این رقابت‌ها به خدمت داشته باشد. او به دفعات به بازیکنانش تاکید کرده تحت هر شرایطی باید فشار این روزها را متحمل شوند تا با آغاز رقابت‌ها و در جریان برگزاری لیگ، با بدن‌هایی آماده و قبراق با مشکلات بزرگ‌تر و بیشتری ازجمله مصدومیت‌های متعدد و نوسانات بدنی از لحاظ آمادگی جسمانی مواجه نشوند.
اما از فشار تمرینات در اردوی ترکیه تنها دانستن همین یک موضوع کافی است که بازیکنان این تیم بعد از بازگشت به محل اسکان خود به‌قدری خسته و ناتوان هستند که بعد از صرف غذا فقط برای استراحت به اتاق‌های خود می‌روند و هیچ فرصتی برای دورهمی و نشست‌های جانبی بین بازیکنان باقی نمی‌ماند. یکی از همین نفرات به «فرهیختگان» گفت: «در اردوی ترکیه روز و شب خود را گم کرده‌ایم و اصلا نمی‌دانیم امروز چندم ماه و چندشنبه هست! تمرینات با بیشترین فشار ممکن دنبال می‌شود و فقط امیدوارم ثمره این تلاش‌ها و زحمات‌مان را با کسب نتایجی فوق‌العاده و شاد کردن دل هواداران در فصل پیش‌رو با کسب دومین عنوان قهرمانی پیاپی جشن بگیریم.»

 سختگیری‌های ساپینتو ادامه دارد
تمرین استقلالی‌ها درحالی در کمپ ترکیه دنبال می‌شود که این تیم شرایط مطلوبی را در این کشور سپری می‌کند. برنامه‌ریزی‌ها همه از قبل برای برپایی این اردو انجام‌شده و همه امکانات لازم دراختیار این باشگاه برای سپری کردن یک اردوی مناسب گذاشته شده است و درمجموع آبی‌ها احساس رضایت خاصی از برگزاری اردوی خود دارند.
در این بین جدیت و سختگیری‌های سرمربی پرتغالی و احاطه او به تمرینات و نظم اردو باعث شده حساب کار دست تمامی ارکان باشگاه از مربیان این تیم تا اعضای کادرپزشکی، تدارکات، اجرایی و بازیکنان آمده و آنها کاملا منظم و به‌دور از حاشیه کار را در جریان برپایی این اردو دنبال کنند. ساپینتو و کادرش تا اینجای کار آدم‌های جدی و دقیق و مسلط به امور نشان داده‌اند که از لحاظ نظم و انضباط و براساس تلاش، جدیت و دقت برنامه‌های تمرینی را پیش برده و به‌جز مسائل فنی روی مسائل انضباطی نیز فوکوس کرده‌اند. این مربی در اردوی ترکیه خواسته‌هایش را طبق پلن از قبل طراحی‌شده پیش می‌برد و به‌هیچ‌عنوان مماشاتی با هیچ‌کس در کار او نیست و طبق شنیده‌ها، کاری که می‌خواهد باید انجام شود. البته در خارج از زمین همین سرمربی با برخوردی متفاوت و با مهربانی با بازیکنانش برخورد می‌کند اما این موضوع هم دلیلی نمی‌شود که برپایی اردویی سخت و پرفشار استقلالی‌ها را تهدید نکند. براساس این نقطه‌نظر و با این تفاسیر گویی روح کارلوس کی‌روش، سرمربی اسبق تیم‌ملی ایران در کالبد هموطنش حلول کرده؛ چراکه کی‌روش هم در زمان برگزاری اردوهای تدارکاتی تیم‌ملی به همین منوال رفتار کرده و ضمن برخورد جدی با ارکان تیم‌ملی و بازیکنان، رابطه صمیمانه‌ای را با آنها برقرار می‌کرد.

 چرا محل کمپ استقلالی‌ها تغییر کرد؟
کمپ استقلالی‌ها در همان روزهای ابتدایی تمرین این تیم در ترکیه با نظر ساپینتو تغییر کرد. البته از طرف باشگاه استقلال این‌طور اعلام شد که یکی از اهداف اردوی تدارکاتی پیش‌فصل آبی‌پوشان در ترکیه، برگزاری دیدارهای تدارکاتی است و به همین منظور باشگاه استقلال دو محل مجزا را برای تیم خود در نظر گرفت تا آبی‌پوشان برای انجام بازی‌های تدارکاتی، حداقل مسیر ممکن را طی کنند. کاروان استقلال به همین منظور چندی‌پیش محل اردوی خود را تغییر داد و پس از انجام مسابقات تدارکاتی به محل قبلی بازمی‌گردد. این درحالی است که طبق شنیده‌های «فرهیختگان»، نداشتن برخی امکانات در کمپ اول آبی‌ها در ترکیه و فاصله زیاد تا محل تمرینی باعث شده است با دستور سرمربی آبی‌ها، محل برگزاری تمرین این تیم تغییر کند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار