• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ - ۰۴:۴۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
می‌خواستند علی دایی با 2 دستیار مطرح اروپایی بیاید

گزینه‌های خارجی کمیته فنی، گونش و پتکوویچ بودند

پشت‌پرده ابقای دراگان؛ از اکثریت افتادن هیات‌رئیسه یا نداشتن اختیار؟

نظر کمیته‌فنی به‌صورت صددرصدی روی علی دایی بود اما برای روز مبادا نام دو گزینه خارجی مطرح به نام‌های ولادیمیر پتکوویچ و سنول گونش هم مطرح شد.

گزینه‌های خارجی کمیته فنی، گونش و پتکوویچ بودند

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تیم‌ملی فوتبال ایران روزهای ناامیدکننده‌ای را سپری می‌کند، از یک‌سو مخالفان اسکوچیچ سرمربی فعلی تیم‌ملی معتقدند که حتی یک‌روز دیرتر قطع همکاری با این سرمربی می‌تواند فاجعه بزرگ‌تری را در قطر رقم بزند و ازسوی دیگر موافقان اسکوچیچ اعتقاد دارند مربی‌ای که با جابه‌جایی رکوردهای مختلف تیم‌ملی ایران را به‌عنوان نخستین کشورهای جهان راهی جام‌جهانی کرده باید در تیم‌ملی بماند و پاداش و ثمره عملکردش را به این شکل بگیرد. اما گذشته از این صحبت‌ها وضعیت در تیم‌ملی و اردوهای گذشته به‌اندازه‌ای مایوس‌کننده گزارش شده است که به‌نظر می‌رسد باید در این برهه زمانی بیشتر به مخالفان اسکوچیچ دل داده و آنها را همراهی کرد.
این مربی به‌تازگی در جمعی عنوان کرده فقط مسائل فنی به وی مربوط شده و روی انسجام فنی فوکوس کرده و برخی موضوعات انضباطی به وی ربطی ندارد و در این خصوص سرپرست تیم‌ملی و سایر ارکان غیرفنی باید به موضوع ورود کرده و اجازه شب‌نشینی و برخی جریانات را به ملی‌پوشان ندهند، اما در هر صورت بر هیچ فوتبال‌دوستی این مساله پوشیده نیست که اگر یک سرمربی از مدیریت ذاتی برخوردار باشد در زمان برگزاری اردوها، همه اتفاقات ممکن باید زیرنظر وی رقم خورده و نباید این‌طور باشد که سرمربی فقط روی مسائل فنی تمرکز کرده و سایر ارکان بقیه موارد را زیرنظر بگیرند.
این درحالی است که هنوز رفتار کارلوس کی‌روش در طول 8سال سرمربیگری تیم‌ملی در زمان برگزاری اردوهای تیم‌ملی در اذهان باقی ‌مانده تا جایی که این سرمربی پرتغالی با سختگیری‌های وسواس‌گونه محیطی شبیه پادگان را در اردو ایجاد می‌کرد تا کسی جرات نکند حتی کوچک‌ترین مساله غیرفنی را هم از وی پنهان کند. هرچند این رفتار به‌طرز عجیبی بیشتر موجب همدلی در زمین شده و بازیکنان به‌قولی در زمان کی‌روش بیش از هر زمانی برای اعتلای پرچم ایران متحد شده و این انسجام و اتحاد در آن زمان بیش از گذشته به چشم می‌آمد.

 اختلاف استیلی و اسکوچیچ علنی شد؟
اظهارات اخیر اسکوچیچ نشان داد که نه‌تنها بین ملی‌پوشان یک دودستگی و اختلاف عمیق به وجود آمده بلکه بین ارکان بالادستی نیز شکاف غیرقابل‌انکاری ایجاد شده است. البته بیش از این به دفعات شنیده بودیم که حمید استیلی سرپرست تیم‌ملی دل‌خوشی از اسکوچیچ نداشته و در رفتار و نگاه بالا به پایینش به این مربی همه‌چیز عیان است. اما برخی اتفاقات اردوی قطر باعث شده این اختلافات بین اسکوچیچ و استیلی بیشتر به چشم آمده و به‌قول معروف، علنی شود. برخی از رفتار استیلی این استنباط را دارند که چه‌بسا داستان تیم‌ملی امید و سرمربیگری حمید استیلی درحالی‌که فرهاد مجیدی سکان هدایت امیدها را برعهده داشت این‌بار به شکلی دیگر در تیم‌ملی بزرگسالان تکرار شود اما به‌نظر نمی‌رسد کار تا اینجا پیش رفته و استیلی اگر خیلی هم قدرت داشته باشد، این قدرت وی و همفکرانش در کمیته‌فنی به برکناری سرمربی کروات ختم شود.
در این بین نکته جالب آنجایی است که برخی اعضای کمیته‌فنی طی روزهای گذشته از رای صددرصدی اعضا برای برکناری اسکوچیچ خبر داده‌اند. این درحالی است که حمید استیلی نیز یکی از همین اعضای 7نفره کمیته‌فنی بود و اگر به‌واقع تمامی نفرات به برکناری اسکوچیچ رای داده باشند مطمئنا یکی از همین نفرات هم استیلی بوده که همین موضوع می‌تواند ادعای فوق مبنی‌بر اختلاف عمیق بین سرمربی و سرپرست تیم‌ملی را تایید کند.

 اسکوچیچ چطور ابقا شد؟
کمیته‌فنی فدراسیون فوتبال حدود 10روز قبل و با حضور حداکثری اعضای این کمیته در جلسه‌ای رسمی به بررسی وضعیت دراگان اسکوچیچ پرداخت و درنهایت و پس از پایان جلسه و طبق اظهارنظر تمام اعضای کمیته فنی، جمع‌بندی به این شکل شد که اکثریت قاطع اعضای کمیته‌فنی، رای به برکناری دراگان اسکوچیچ دادند. این درحالی است که هفته قبل‌تر جلسه‌ای غیررسمی با حضور برخی اعضای کمیته‌فنی در وزارت ورزش با همین موضوع نیز برگزار شد که نتیجه آن‌هم اخراج اسکوچیچ بود. البته در آن زمان این‌طور مطرح شد که قرار است جلسه کمیته‌فنی به تفصیل مورد بررسی اعضای فدراسیون فوتبال قرار بگیرد و بعید است که نظری متفاوت با موضع این کمیته ازسوی تصمیم‌گیران فوتبال ایران گرفته شود، اما درنهایت خلاف این نظر به اثبات رسیده و با نظر هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال سرمربی کروات در تیم‌ملی ابقا شد.
در ادامه جلسه کمیته‌فنی در شرایطی برگزار شد که از قبل به‌نظر می‌رسید نتیجه این جلسه برکناری اسکوچیچ باشد؛ چراکه طبق گمانه‌زنی‌ها این تصمیم قبل‌تر و از نهادهایی بالاتر از فدراسیون فوتبال گرفته شده بود، اما درست 6روز بعد و با اعلام سخنگوی فدراسیون فوتبال، مقرر شد اسکوچیچ به فعالیت خود در تیم‌ملی به‌عنوان سرمربی ادامه داده و در جام‌جهانی قطر یوزها را هدایت کند.

 چرا به کمیته‌فنی برنخورد؟
برخی عقیده دارند با توجه به رفتار هیات‌رئیسه با مجموعه زیردستی خودش یعنی کمیته‌فنی، کمترین انتظار این بود که اعضای این کمیته به‌جز ماجدی یا استیلی که در بدنه تیم‌ملی و فدراسیون نقش تاثیرگذاری ندارند از سمت خود استعفا دهند که حداقل تا لحظه تنظیم این گزارش از این اتفاق خبری نیست! حالا اینکه چرا به اعضای کمیته‌فنی برنخورده است، این موضوع به آن برمی‌گردد که آنها پذیرفته بودند باید نظر مشورتی خود را به هیات‌رئیسه ارائه دهند و این هیات‌رئیسه هست که در این خصوص حرف اول و آخر را می‌زند و تصمیم نهایی را می‌گیرد.
در این بین رسانه‌ای‌شدن ماجرا و اتفاقاتی که بعدا در جلسه هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال رخ داد باعث شد بار تصمیم گرفته‌شده روی دوش کمیته‌فنی سنگینی کند و با توجه به اینکه این اتفاق حساسیت‌هایی را برای هیات‌رئیسه به‌وجود آورد، کار را برای تصمیم بعدی دشوار کرد. در ادامه نیز به اشتباه این خبر منتشر شد که با تصمیم کمیته‌فنی، اسکوچیچ از کار برکنار شد درحالی که موضوع ادامه همکاری یا قطع همکاری با سرمربی کروات اصلا در حیطه اختیارات و صلاحیت‌های کمیته‌فنی نبوده و اعضای این کمیته نیز خود از این موضوع مطلع بودند که فقط باید نظر مشورتی خود را به هیات‌رئیسه بدهند و سایر موارد ازجمله برکناری اسکوچیچ یا انتخاب جایگزین وی اصلا ارتباطی به آنها ندارد! بنابراین اخباری مبنی‌بر استعفای اعضای کمیته‌فنی فدراسیون فوتبال به‌خاطر ناراحتی یا گلایه‌های آنها فعلا به گوش نمی‌رسد تا شرایط برای تصمیم‌گیری در روزهای آتی آرام‌تر شود.

 چرا برکناری اسکوچیچ تایید نشد
در گذشته همه تصمیماتی که کمیته‌فنی پیش از این گرفته بودند درخصوص انتخاب نفراتی مانند مرفاوی یا عبدی برای تیم‌های پایه مورد تایید هیات‌رئیسه فدراسیون فوتبال قرار گرفته اما در زمینه تیم‌ملی بزرگسالان این خود اعضای هیات‌رئیسه بودند که از کمیته‌فنی درخواست کردند درخصوص اسکوچیچ بررسی‌های لازم را داشته باشند اما حالا چرا این‌بار هیات‌رئیسه برخلاف نظر کمیته‌فنی رفتار کرده و برکناری اسکوچیچ را نپذیرفت، احتمالا به این موضوع برمی‌گردد که برکناری دراگان احتمالا از اختیارات هیات‌رئیسه هم ساقط بود و طبق شنیده‌ها، قرار است در این زمینه رئیس بعدی فدراسیون فوتبال تعیین‌تکلیف کند؛ هرچند طبق پیگیری‌ها احتمالا این موضوع هم قابل بحث خواهد بود که به‌خاطر از اکثریت افتادن هیات‌رئیسه، آنها نمی‌توانند فعلا جلسات رسمی را برگزار کنند و به تبع آن نیز تصمیمات فنی بگیرند تا به این دلیل خبر ابقای اسکوچیچ به‌صورت طبیعی منتشر شود.

 گزینه‌های فیک برای جایگزینی اسکوچیچ
ساعاتی بعد از جلسه کمیته‌فنی، گمانه‌زنی‌های رسانه‌ای درباره نام سرمربی بعدی تیم‌ملی آغاز و این خبر مطرح شد که با صحبت‌های صورت‌گرفته میان اعضا که البته ظاهرا در فضایی آنچنان دوستانه هم نبوده، نام دو گزینه خارجی برای نیمکت تیم‌ملی از دستورکار کمیته فنی خارج شد و همان‌طور که انتظار می‌رفت این کمیته نام چند مربی ایرانی را برای جایگزینی دراگان اسکوچیچ در نظر گرفته است.
این گمانه‌زنی رسانه‌ای حاکی از آن بود که علی دایی، امیر قلعه‌نویی و جواد نکونام سه گزینه اصلی کمیته‌فنی برای سرمربیگری تیم‌ملی بودند و نام کی‌روش و برانکو از جمع کاندیداها خارج شده است. این درحالی است که تا قبل از برگزاری جلسه کمیته‌فنی به‌نظر می‌رسید کی‌‌روش بیشترین شانس را برای هدایت تیم‌ملی داشته باشد که این مساله با صحبت‌های بعدی و برخی مخالفت‌ها و توصیه‌ها شکل متفاوتی به‌خود گرفت و همان‌طور که قاسم‌پور به «فرهیختگان» گفته بود، تمامی اعضای کمیته‌فنی به اتفاق صلاحیت کی‌روش را برای نیمکت تیم‌ملی رد کرده بودند.

 به مرگ گرفتند که به تب راضی شویم؟
همه اینها درحالی است که بعد از ابقای اسکوچیچ این‌طور مطرح شد که با مطرح‌کردن گزینه‌های ایرانی و گرفتن بازخورد منفی، به‌قولی به مرگ گرفته تا با ابقای سرمربی کروات، همگان به تب راضی شوند اما از کمیته‌فنی این خبر به گوش می‌رسد که برخلاف اخبار مطرح‌شده از این کمیته، ابدا سه گزینه ایرانی برای تیم‌ملی مطرح نشدند و آنها متفق‌القول اعلام می‌کنند فقط علی دایی باید جایگزین اسکوچیچ شود و دیگر هیچ اسمی از قلعه‌نویی و نکونام برای نیمکت هدایت تیم‌ملی برده نمی‌شود، البته در کمیته‌فنی این‌طور مطرح می‌شود که درصورت انتخاب دایی، او باید دو دستیار مطرح اروپایی با خود بیاورد تا آنها بار فنی را به دوش کشیده و خودش به مدیریت امور بپردازد.


طبق شنیده‌های «فرهیختگان»، نظر کمیته‌فنی به‌صورت صددرصدی روی علی دایی بود اما برای روز مبادا نام دو گزینه خارجی مطرح به نام‌های ولادیمیر پتکوویچ و سنول گونش هم مطرح شد و مورد تایید اعضای کمیته‌فنی قرار گرفت که درصورت تاییدیه هیات‌رئیسه، هرکدام از این چهره‌ها درصورت انتخاب تا جام‌ملت‌ها در تیم‌ملی ماندنی باشند.

 اسکوچیچ دعوت کمیته‌فنی را نپذیرفت
حدود دوماه پیش از تمامی سرمربیان تیم‌های ملی دعوت می‌شود با حضور در کمیته‌فنی درخصوص عملکرد خود به این کمیته توضیحات لازم را ارئه دهند و از آنجایی که اسکوچیچ در ایران حضور نداشت این امر محقق نمی‌شود اما اعضای کمیته‌فنی از همان دوماه پیش بررسی‌های خود را آغاز کرده و به این نتیجه می‌رسند که این سرمربی برای حضور در جام‌جهانی قطر نمی‌تواند به فوتبال ما کمک کند، اما الان در فاصله کم باقی‌مانده تا جام‌جهانی وقت تغییرات فنی نیست. در ادامه اما اتفاقاتی که در هفته‌های اخیر رقم خورد، ازجمله علنی‌شدن اختلافات در اردو بین بازیکنان و دودستگی ایجادشده و این موضوع که آنها علیه یکدیگر استوری گذاشتند و مشکلات و ماجراهای اینچنینی پیرامون تیم‌ملی، کمیته‌فنی را مجاب به انجام این کار کرده تا آنها نظر مشورتی خود را برای برکناری این چهره ارائه دهند.
انداختن توپ بی‌نظمی در زمین دیگران ازسوی اسکوچیچ، کمیته‌فنی را به نقطه‌جوش رسانده و آنها با این استدلال که این مربی حتی از ارائه یک برنامه یک‌هفته‌ای هم عاجز است و نمی‌تواند حتی ساعت‌خواب و بیداری بازیکنان را کنترل کند، درنهایت کار را در کمیته‌فنی علیه این سرمربی یکسره می‌کنند. بر همین اساس این کمیته به این نتیجه می‌رسد که باید یک چهره کاریزماتیک قوی که از لحاظ مدیریتی و شخصیتی قوی و محبوب باشد به نیمکت تیم‌ملی برسد تا این مسائل و بی‌انضباطی‌ها در این تیم جمع شود که براساس این اتفاقات، فقط نام علی دایی برای تیم‌ملی و جایگزینی اسکوچیچ مطرح می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار