• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۳۰ - ۰۴:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
هاشم حیدری در گفت‌وگو با «فرهیختگان»: کاوه باتجربه شده و به کار تیم ساپینتو می‌آید

محبی بهتر از حسین‌زاده است

سجاد بازیکن توپ‌نگه‌دار و پابه‌توپی است و فکر می‌کنم می‌تواند مثمرثمر باشد اما روی ارسلان و آرمان و اینکه بخواهیم حساب کنیم که کار را دربیاورند، این‌طور نیستند.

محبی بهتر از حسین‌زاده است

تیم فوتبال استقلال درحالی برای فصل جدید استارت کار خود را زده که بیشترین تغییرات در بدنه فنی این تیم به فاز هجومی مربوط می‌شود. جایی که ژستد از جمع آبی‌ها جدا شده و بابایی و شهباززاده و احتمالا محبی و رضایی به جمع مهاجمان استقلال اضافه خواهند شد. اتفاقی که از نظر مهاجم پیشین آبی‌ها مثبت است اما بااین‌حال می‌گوید استقلال هنوز کامل نیست و پلی‌میکر هم لازم دارد. گفت‌وگوی «فرهیختگان» با هاشم حیدری را در ادامه می‌خوانید.

صحبت را از فاز هجومی استقلال در فصل جدید با وجود تغییراتی که ایجاد شده است، آغاز کنیم.
کارنامه مطهری و رمضانی مشخص است. در هرصورت آنها بازیکنان زحمت‌کشی هستند اما اینکه روی آنها حساب کنید که می‌توانند در هر زمان کار را با گل‌های خود درآورده و درنهایت آقای گل شوند، در این چند سال نبودند، یعنی یک تمام‌کننده واقعی نبوده‌اند، بااین‌حال انصافا همیشه زحمت خود را در زمین کشیده‌اند ولی آنها همین هستند و همه خاصیت‌شان همین است. این‌که روی سانترها تاثیرگذار هستند و کادرفنی از این مورد استفاده می‌کند، این نقطه‌قوت آنهاست و می‌توان به همین موضوع هم اتکا کرد.

اما شهباززاده در کارنامه‌اش آقای گلی را به ثبت رسانده است.
بله. کارنامه او مشخص است. سال‌هایی هم که آقای گل نشده، تعداد گل‌های قابل‌قبولی را در هر فصل به ثمر رسانده است. هرچند سال‌به‌سال که سن او بالا می‌رود، کارش سخت‌تر می‌شود و این مشخص است که شما هر روزی که به عمر فوتبالی‌تان افزوده می‌شود، دچار افت می‌شوید و از کیفیت‌تان کاسته می‌شود. به‌خصوص در استقلال هم کار سخت‌تر است چون تیم‌ها بسته‌تر بازی می‌کنند و بازیکنان نیز بیشتر از هر تیم دیگری زیر ذره‌بین هستند. بااین‌حال سجاد بازیکن توپ‌نگه‌دار و پابه‌توپی است و فکر می‌کنم می‌تواند مثمرثمر باشد. اما روی ارسلان و آرمان و اینکه بخواهیم حساب کنیم که کار را دربیاورند، این‌طور نیستند و در بهترین حالت آنها می‌توانند مکمل یک بازیکن گلزن باشند.

صحبت از بازگشت کاوه رضایی هم مطرح است. این موضوع را چطور ارزیابی می‌کنید؟
کاوه قبل از رفتنش عملکرد خوبی در فوتبال ایران و خود استقلال داشت، ضمن اینکه در اروپا هم عملکرد قابل‌قبولی را به ثبت رساند. بازیکنی که در لیگ‌های اروپایی بازی می‌کند وقتی برمی‌گردد می‌تواند تجربیات زیادی را با خود به‌همراه بیاورد و مطمئنا دیگر آن بازیکن سابق نیست و باید خیلی فرق کرده باشد و فکر می‌کنم اگر کاوه هم بیاید می‌تواند خیلی به استقلال کمک کند.

پیمان بابایی هم که در یک انتقال ناگهانی به استقلال پیوست.
این بازیکن پابه‌توپ خیلی خوب به قلب دفاع می‌زند و او هم می‌تواند برای تیم مثمرثمر باشد.

فکر می‌کنید با وجود این بازیکنان، باز هم نیاز به یک مهاجم خارجی و گلزن هست؟
برای مهاجم که خیر، اما برای پشت مهاجم حتما یک هافبک خلاق می‌خواهیم چون اصل فوتبال الان همین بازیکنان پشت مهاجم هستند. مهاجمان اسیر مدافعان هستند و بازیکنی که از عقب اضافه می‌شود، چنین بازیکنی می‌تواند مثمرثمر باشد.

صحبت از جدایی حسین‌زاده هم مطرح است.
او در پست پشت مهاجم باز هم آن بازیکن کامل نبود و تا حدودی توانست آن خلأ را پر کند اما استقلال به یک بازیکن در این نقطه از زمین نیاز دارد؛ بازیکنی که هم پاس‌های تو در بدهد، هم دریبل‌زن باشد و به قلب دفاع بزند و هم به مهاجمان کمک و آنها را برای گلزنی تغذیه کند.

البته اخبار حکایت از پیوستن محبی به استقلال دارد.
اگر بیاید خیلی عالی است، چون یک بازیکن پابه‌توپ است که خود من نوع فوتبالش را دوست دارم و خودم هم چنین شاخصه‌ای داشتم که پابه‌توپ به‌خوبی حرکت می‌کردم و درمجموع چنین بازیکنانی خطرناک هستند. فکر می‌کنم اگر محبی بیاید می‌تواند جای حسین‌زاده را حتی بهتر از او پر کند.

در فوتبال‌مان بازیکنی را که به وی پلی‌میکر اطلاق می‌شود، کمتر داریم. در این خصوص چه فکری باید برای رفع نقیصه استقلال کرد؟
اگر بتوانیم یک بازیکن ششدانگ خارجی مانند جباروف را بیاوریم مطمئنا این موضوع به سود استقلال است. بازیکن ایرانی هم باید سطح بالایی داشته باشد استقلال واقعا به چنین بازیکنی نیاز دارد چون خیلی از بازی‌ها وقتی گره می‌خورد چنین بازیکنی می‌تواند بازی را دربیاورد. البته در فوتبال امروز فقط با یک روش نمی‌توان به موفقیت رسید چون تیم‌های دیگر آنالیز کرده و دست‌تان را می‌خوانند. یک روز مصدومیت هست و یک روز هم بازیکن در شرایط خوبش نیست و باید پلن‌های مختلف داشته باشید تا در فضاهای مختلف به گل برسید. شاید یک تیم مهاجم ششدانگ ندارد اما با سانترهای خوب، یک سرزن معمولی می‌تواند کار را دربیاورد یا یک تیم شوت‌زن دارد و به این ترتیب برای تیمش گلزنی می‌کند و یک تیم هم با پلن ایستگاهی.

درمجموع به استقلال فصل جدید امیدوار هستید؟
کار ساپینتو را هنوز ندیدیم و او هم در سطح جهان که مطرح نبوده است که کارنامه‌اش را بررسی کنیم. باید ببینیم شیوه کار او چیست و براساس مسائل هجومی استوار است یا موارد دفاعی، و باید صبر کنیم تا بازی‌های استقلال را با این مربی ببینیم. اما توقع از استقلال این است که هجومی بازی کند تا دوباره این تیم در فصل جدید هم موفق شود. این درحالی است که کار امسال برای این تیم با توجه به قهرمانی فصل گذشته با رکوردهایی که برای این تیم به دست آمد، خیلی سخت است چون توقعات زیاد است. اما از لحاظ روحی شرایط تیم خوب است و این موضوع هم می‌تواند به استقلال کمک کند.

صحبت آخر؟
فکر می‌کنم امسال لیگ خوبی داشته باشیم و تیم‌ها افراد خوبی را جذب کرده‌اند اما در هرصورت فقط نفر خوب هم نمی‌تواند ضامن موفقیت باشد و بازیکنان تیم باید با هم چفت باشند. از سوی دیگر نفر زیادی هم می‌تواند تیم را به حاشیه ببرد. به هرحال همه انتظار بازی دارند و نیمکت‌نشینی یک بازیکن می‌تواند مشکل‌ساز باشد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار