• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۹ - ۰۴:۵۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آرمان زرین‌کوب، تهیه‌کننده سریال «ستایش» در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کرد

«ستایش» سال‌ بعد هم مخاطب بیشتری از سریال‌های جدید خواهد داشت

این سریال یک درام خانوادگی است که کاملا نبض مخاطب را با قصه‌اش در اختیار دارد. به نظرم به همین دلایل است که مخاطبان پیگیر این سریال هستند و بازپخش آن را هم می‌بینند.

«ستایش» سال‌ بعد هم مخاطب بیشتری از سریال‌های جدید خواهد داشت

آرمان زرین‌کوب تهیه‌کننده تلویزیونی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» درباره محبوبیت سریال «ستایش» با وجود پخش چندباره‌اش گفت: «به‌نظر می‌رسد موضوعیت و نوع ژانر «ستایش» طوری است که با مخاطب ارتباط برقرار می‌کند و این ارتباط از نوعی است که مخاطب خود را در این قصه می‌بیند یا اینکه اتفاقات و دیالوگ‌هایی که در این سریال وجود دارد، شاید دیالوگ‌هایی باشد که همیشه به گوش آنها خورده است. در این سریال مناسبات رفتاری، اجتماعی و امور زندگی وجود دارد که برمبنای یک‌سری اخلاقیات و اموری است که مربوط به زندگی روزمره آدم‌هاست. این ویژگی‌ها باعث می‌شود مخاطب هرچند‌بار که این سریال را می‌بیند از آن خسته نشود. مخاطب از هر سکانس و از هر فضایی که در این مجموعه است نکته‌ای برداشت می‌کند که آن نکته درست برای مخاطب تعریف شده و به جان و دل او می‌نشیند، این یکی از ویژگی‌های نوشتاری «ستایش» است.»
تهیه‌کننده «ستایش» در ادامه درباره دیگر ویژگی‌های این سریال می‌گوید: «این سریال یک درام خانوادگی است که کاملا نبض مخاطب را با قصه‌اش در اختیار دارد. به نظرم به همین دلایل است که مخاطبان پیگیر این سریال هستند و بازپخش آن را هم می‌بینند.»

بازپخش‌ها از سریال‌های اورجینال مخاطب بیشتری دارند
این تهیه‌کننده درباره اینکه فیلمساز باید سراغ چه موضوعاتی برود تا مخاطبان تلویزیون را از دست ندهد، گفت: «ما باید به سمت موضوعاتی که از مخاطب جواب گرفتیم، برویم. البته سلیقه‌های مختلف را باید در نظر بگیریم. باید در هر ژانری سریال تولید کنیم و نکته‌ای که وجود دارد این است که الزاما هم همه سریال‌ها لازم نیست خیلی پرمخاطب باشند. در تمام دنیا اینچنین است. به‌هرحال سلایق مردم با یکدیگر متفاوت است. نوشتن داستان یک سریالی با پایه و اساس شناخت مخاطب می‌تواند موفق باشد و داستان ستایش کاملا وابسته به حس مخاطب است، درست جلو رفته و درست نوشته شده و توانسته مخاطبان زیادی جذب کند که حتی اگر بارها پخش شود مخاطب آن را دنبال می‌کند.»
وی درباره سریال‌های ضعیف تلویزیون گفت: «سریال‌هایی که در این سال‌ها می‌سازیم از خیلی جهات ضعیف هستند و موفق نشدند مخاطبان را جذب کنند و همین باعث می‌شود مخاطب به سمت سریال‌هایی که با آن خاطره دارد یا برای آنها جذاب‌تر بوده، ولو اینکه بارها دیده، برود. اینها دلایلی است که بازپخش چندم سریال را صاحب مخاطب می‌کند و باعث می‌شود از سریال‌های اورجینالی که پخش می‌شود پرمخاطب‌تر باشد.»

مخاطبان با سریال معمولی راضی نمی‌شوند
زرین‌کوب در پاسخ به اینکه چرا تلویزیون، نگاه ویژه‌اش به سریال‌سازی را رها کرده و سراغ سریال‌هایی می‌رود که قبلا ساخته و پخش شده است؟ گفت: «این سوال را مدیران تلویزیون باید پاسخ دهند و حتما برای این کار دلایلی دارند. من نمی‌دانم این نگاهی که وجود دارد از کجا می‌آید، شاید بخشی از آن به دلیل نداشتن متن و طرح خوب باشد که به دست صداوسیما نمی‌رسد و بخشی دیگر مربوط به حوزه مالی است. مشکل دیگری که وجود دارد رقابت شبکه‌های خانگی و فضای مجازی و... مخاطب را قانع نمی‌کند تا یک سریال معمولی را از تلویزیون ببیند. درواقع مخاطب با چیزهای معمولی راضی نمی‌شود.»
وی در ادامه درباره برنامه‌سازی در تلویزیون گفت: «به نظرم برنامه‌سازی با 10 سال پیش متفاوت شده است. 10 سال پیش شاید کارشناس‌هایی در تلویزیون حضور داشتند. البته تهیه‌کننده هم بسیار اهمیت دارد و باید تجربه کافی داشته باشد و مخاطب را بشناسد. اینها همه عواملی است که تلویزیون باید پا در میدان بگذارد آنها را جذب کند. درواقع تلویزیون باید از تهیه‌کنندگان کاربلد بخواهد تا مثل سابق که کارهای پربیننده ساختند با استفاده از همان فرمول سریال جدید تولید کرده و قصه خلق کنند. این موضوعات را تلویزیون باید در سیاست‌ها و برنامه‌ریزی‌های خود قرار دهد.»
این تهیه‌کننده در ادامه درباره بازپخش «ستایش» گفت: «به نظرم اگر سال دیگر هم «ستایش» یا سریال‌های امثال «ستایش» پخش شود، باز هم مخاطب بیشتری از سریال‌های جدید دارد، اگر اقدامی بابت جایگزینی نشود، اقدامی بابت تولید با محتوای قابل رقابت نشود امکان ندارد بتوانیم از سریال‌های قدیمی سبقت بگیریم.»

می‌خواهیم سریال بسازیم نمی‌خواهیم که اورانیوم غنی کنیم
زرین‌کوب درباره اینکه در آینده نه‌چندان دور تلویزیون چه شرایطی پیدا می‌کند، گفت: «همه‌چیز بستگی به این دارد که صداوسیما چگونه اقدام کند. تلویزیون باید کارشناسانی را در مسند امور قرار دهد که حوزه نمایش را بشناسند، مخاطب را بشناسند. تلویزیون یک رسانه ملی است و باید همه اقشار را در نظر بگیریم و جذب کنیم. باید با یک تیم کارشناسی در حوزه نمایش ورود کنیم و آدم‌هایی که در این حوزه سابقه دارند و باتجربه‌اند را به کار بگیریم. تلویزیون باید دنبال آدم‌هایی برود که برای آنها هزینه کرده است و باید آنها را حفظ کند. به نظر من این ساده‌ترین و ابتدایی‌ترین چیزی است که باید انجام شود. یعنی امر سختی نیست. می‌خواهیم سریال بسازیم نمی‌خواهیم که اورانیوم غنی کنیم.»
وی درباره ضعف‌هایی که در زمینه سریال‌سازی وجود دارد گفت: «این‌طور نمی‌شود که هم در حوزه کارشناسی ضعف داشته باشیم، هم در حوزه جذب نیروهای متخصص. وقتی ما در هر دو موقعیت نتوانیم ابتدا آدم این کار را پیدا کنیم و دور هم جمع کنیم طبیعی است 100 سال دیگر اتفاقی برای ما در حوزه سریال‌سازی نمی‌افتد. چیزهایی می‌سازیم و آنتن پر می‌شود و عده‌ای می‌بینند و عده‌ای دیگر نمی‌بینند. این امر پیچیده‌ای نیست. الان چند سالی است که به گوش شما نخورده سریالی که مردم درباره آن صحبت کنند؟ یعنی مخاطب به سمت دیگری رفته است. ما فضا را برای رقبا ایجاد کردیم و مخاطب به آن سمت رفته است.»

 تلویزیون نمی‌خواهد فصل چهارم ستایش را بسازد
تهیه‌کننده «ستایش» در پایان درباره تولید فصل چهارم این سریال گفت: «تولید فصل چهارم این سریال در برنامه کاری ما نیست. اگر یک روز تلویزیون تصمیم بگیرد باید وارد مذاکره شود و ببینیم نویسنده آمادگی دارد و سفارش بدهند و با نویسنده در میان گذاشته شود و نویسنده اگر ببیند که کشش در قصه وجود دارد می‌توان راجع‌به ساخت آن فکر کرد. اما درحال حاضر از جانب تلویزیون سفارشی وجود ندارد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار