• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۸ - ۰۴:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر محمدمهدی طهرانچی:

دانشگاه باید با نگاه به زیست‌بوم خود تمدن‌سازی کند

جریانی وجود دارد که معتقد است دانشگاه باید با نگاه به زیست‌بوم خودش، تمدن‌سازی کند؛ حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام‌معظم‌رهبری تئوریسین‌های برجسته و برتر «تفکر تمدن‌سازی توسط دانشگاه‌ها» هستند.

دانشگاه باید با نگاه به زیست‌بوم خود تمدن‌سازی کند

نشست علمی «دانشگاه؛ تعلیم‌و‌تربیت اجتماعی و مساله حجاب» با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سازمان مرکزی برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این نشست با تبریک عید سعید غدیرخم، گفت: «واقعیت این است که دانشگاه‌ها به‌عنوان یک نهاد علم و فرهنگ، رسالت‌های عمده‌ای برعهده دارند که مهم‌ترین آن «حل مساله» است. مسائل علم همانند مسائل توسعه است و مسائل دانشگاه فارغ از زیست‌بوم خود نیست. دانشگاه به‌عنوان یک نهاد تمدنی وارد کشور شده و اگر دانشگاه‌ها قدرت حل مساله نداشته باشند، تبدیل به یک دانشگاه انتزاعی و تزئینی می‌شوند.»
وی با بیان اینکه بعد از انقلاب اسلامی با دو دسته تفکر درخصوص دانشگاه روبه‌رو هستیم، افزود: «عده‌ای اصرار دارند دانشگاه را نهادی برآمده از مدرنیته غرب بدانند که وظیفه توسعه شهروندی و مدرنیته موقر را برعهده دارد. در مقابل این تفکر، جریانی نیز وجود دارد که معتقد است دانشگاه باید با نگاه به زیست‌بوم خودش، تمدن‌سازی کند. حضرت امام‌خمینی(ره) و مقام‌معظم‌رهبری تئوریسین‌های برجسته و برتر «تفکر تمدن‌سازی توسط دانشگاه‌ها» هستند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد: «برای اینکه دانشگاه‌های کشور به دانشگاه حل مساله تبدیل شوند، نیازمند دو رکن مهم هستیم. در رکن نخست، دانشگاه‌ها باید مولد علم و دانش باشند، زیرا مسائل مرتب حادث می‌شود و تحولات اقتصادی، اجتماعی، فناورانه و... خلق مساله می‌کنند. رکن دوم، درک مساله است. در قرآن از آن به «ابصار» در کنار «سمع» و «افئده» یاد می‌شود. درک به معنای رسیدن و فراگرفتن است. دانشگاهی که قدرت درک مساله نداشته باشد، قدرت حل مسائل را هم پیدا نمی‌کند.»
دکتر طهرانچی ادامه داد: «در زمینه مسائل کشور با مجموعه مسائلی که در درون بسته سبک زندگی قرار دارد، مواجه هستیم. اینکه چگونه زندگی کنیم و سبک زندگی‌مان چه باشد، یک مساله است. اگر درک درستی از آن نداشته باشیم، نمی‌توانیم سبک زندگی ایرانی ـ اسلامی را خلق کنیم. دلیل اینکه سبک زندگی غربی به‌شدت تاثیرگذار است، به خاطر این است که مولد نیستیم. پس برای اینکه مولد و اثرگذار باشیم، باید دانشگاه‌ها در این زمینه به‌عنوان حلقه فعال ورود کنند.»
وی با تاکید بر اینکه دانشگاه آزاد اسلامی با سامانه پژوهشیار هم در تولید دانش و هم در حل و درک مسائل درحال فعالیت است، افزود: «بیش از 50 رساله و پایان‌نامه دانشجویی در سامانه پژوهشیار دانشگاه آزاد اسلامی در حوزه عفاف و حجاب ثبت شده است. برای حل مسائل باید پژوهشگران پیرامون موضوعات مختلف گرد هم بیایند و ظرفیت پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی در سامانه پژوهشیار این فرصت بی‌نظیر را خلق کرده است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «باید در فعالیت‌های پژوهشی سه المان تولید دانش، دانش مولد و درک مساله را به‌خوبی انجام داد تا مدلی که برای حل مسائل ارائه می‌شود، جامع و کامل باشد. نخستین مساله دانشگاه‌ها، سبک زندگی خود کنشگران است که نیازمند دانش، بینش و گرایش است تا کنش آن مبتنی‌بر دانش باشد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه مسائل امروز، چندوجهی، پیچیده، سریع‌التاثیر، گسترده و انسان‌مدار است، تصریح کرد: «در این شرایط باید پژوهش‌های گسترده، مناسب، متنوع، نظام‌مند و قوی انجام شود؛ چراکه سرعت تحولات بالا است و در حل مسائل باید از تکثر پژوهش‌های همگرا استفاده کنیم.»
وی تاکید کرد: «شبکه‌سازی یک ضرورت است و دانشگاه آزاد اسلامی با اجرای طرح پایش که درواقع نظام پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای است به این امر مهم پرداخته است.»
دکتر طهرانچی در پایان از مرکز فرهنگی، دانشگاهی امام خمینی(ره) و انقلاب اسلامی که مساله عفاف و حجاب را به‌عنوان یک مساله دانشگاهی و یک مأموریت پذیرفتند، قدردانی کرد.

  با روایتگری زنان الگو و موفق می‌توان الگوی صحیح را  به جوانان معرفی کرد
انسیه خزعلی در نشست علمی دانشگاه تعلیم‌و‌تربیت اجتماعی و مساله حجاب که به‌صورت حضوری و مجازی برگزار شد، اظهار کرد: «پوشش نمود بیرونی افراد است و بخشی از سبک زندگی است که دشمن دنبال خدشه واردکردن به آن است. آموزه‌های دینی و ملی ما این است که با حجاب از آسیب‌ها محافظت می‌شویم. درواقع حجاب نوعی حمایت و حفاظت از خشونت برای زن است.»  وی با بیان اینکه حجاب برای حفظ جامعه از آسیب‌هاست، ادامه داد: «باید با استفاده از علم و رویکرد صحیح، مهارت‌های لازم را آموزش و حجاب را زیبا جلوه داد چون این‌گونه است که زن مورد سوءاستفاده قرار نمی‌گیرد و این بالاترین ارزشی است که خداوند برای زن قائل است.»
معاون امور زنان و خانواده رئیس‌جمهور ضمن تاکید و تایید سخنان دکتر طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی بهره‌مندی از هنر همچون رسانه را در جلوه دادن و ترسیم زیبایی حجاب با رویکرد علمی تاثیرگذار دانست.
وی با تاکید بر اثر آموزش حجاب در اجتماع به‌عنوان یک مهارت افزود: «صحیح آن است که برخلاف آموزش غرب که تاکید دارد از لحظه باید بهره برد، باید احساس و هیجان بتوانند بر جوان تاثیر و آن را جهت دهد. برنامه‌ریزی دشمن در حوزه سبک زندگی تقویت احساسی و هیجانی جوان است. بسیاری از مواردی که در آن قرار گرفتیم تلاش آن است که ذائقه‌ها را تغییر دهد، جنگ باورها در این حوزه صورت می‌گیرد که جنگ کمی نیست. امید است با کار فرهنگی جهاد تبیین، روایتگری زنان الگو و موفق بتوان الگوی صحیح را به جوانان معرفی کرد. این امر مستلزم آن است که با مردم و با زبان مردم بینش‌ها و کنش‌ها در اثر نگرش‌ها ایجاد شود.»

  دوگانه‌سازی‌ها در مقوله حجاب به نفع جامعه ایران و مصالح نظام نیست
عبدالحسین کلانتری نیز در  این نشست اظهار کرد: «پوشش در همه جای جهان وجوه فردی و اجتماعی دارد. لذا بخش‌هایی از آن خصوصی است و بخش‌های نیز اجتماعی. وجه الزامی پوشش، همان بخش اجتماعی آن است که در کشورها و جوامع مختلف متفاوت است و در همین مسیر تبدیل به عنصر هویتی آنها می‌شود. بنابراین حجاب اجباری نداریم، حجاب الزامی داریم؛ چراکه برای احکام فردی اجبار نداریم، الزام برای احکام اجتماعی است.»
وی ادامه داد: «بر همین اساس در محافل آکادمیک در سراسر جهان نیز کدهای پوششی تدارک دیده شده است و حتی منشور اخلاقی تهیه می‌شود که روابط میان کنشگران جامعه را تنظیم کند. این کدها و منشورها کاملا مشخص و روشن است و رعایت آن الزامی است.»
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: «متاسفانه در کشور ما توجه به این کدهای پوششی و اخلاقی بسیار ضعیف است و بخشی از این بی‌توجهی خود را در بدحجابی نشان می‌دهد.»
کلانتری اضافه کرد: «قسمت اعظم و قریب به‌اتفاق بدحجابی در دانشگاه‌های ما ناشی از بی‌دینی نیست، بلکه ناشی از سبک زندگی خاصی است که المان‌های خاصی از سبک زندگی غرب را در کنار سبک زندگی اسلامی دارد. این سبک زندگی، در دوران فراگیری کرونا و تکثیر فضای مجازی و اختلال در فرآیندهای تربیتی و پرورشی و جامعه‌پذیری فراگیرتر از پیش شده است.»
وی ادامه داد: «همین ترکیب متناقض نماست که هویت جامعه ایران را معمایی می‌کند و باعث می‌شود که این جامعه تصاویر ظاهرا متناقضی از خود مخابره کند؛ حضور ده‌ها میلیونی در تشییع حاج‌قاسم، حضور پرشور در لیالی قدر، مراسم محرم، مراسم اربعین و... در کنار برخی جلوه‌های ناسازگار با شرع مقدس.»
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: «این پدیده را باید بیشتر تغییری در سبک زندگی دید تا تغییری ایدئولوژیک و عقیدتی. بنابراین ما بیش از اینکه خوانش سیاسی و عقیدتی از حجاب داشته باشیم و خود را در زمین‌بازی دشمن گرفتار کنیم، باید لایه‌های سبک زندگی، تربیتی و فرهنگی آن را لحاظ کنیم و از همین منظر به حل آن بیندیشیم.»
کلانتری تصریح کرد: «باید مراقبت کرد که تفسیر غلطی از این مساله اجتماعی و فرهنگی ارائه نشود و براساس معیار حجاب، دوگانه دیندار و بی‌دین درست نشود(نظر رهبری)؛ چراکه حجاب ملاک انحصاری دینداری نیست بلکه یکی از نشانه‌هاست که البته مهم است. لذا این دوگانه‌ها نه‌تنها از حیث فرهنگی و اجتماعی خطرناک هستند و ممکن است براساس نظریه برساخت‌گرا هویت بی‌دین را برای بدحجابان برساخت کرده و براساس نظریه برچسب‌زنی هویت بی‌دین به آنها الصاق کنند که ممکن است موجب رونق کمپین‌های سیاسی جریان‌های معاند و برانداز سیاسی شود و خواسته معاندان و بدخواهان کشور همین است.»  وی اضافه کرد: «این دوگانه‌سازی‌ها قطعا به نفع جامعه ایران و مصالح نظام نیست؛ چراکه دشمن می‌خواهد براساس این دوگانه‌سازی‌ها پروژه امنیتی خود علیه نظام و دین را پیش ببرد. توجه بیش از حد به حجاب که البته درجای خود بسیار مهم است، نباید ما را از توجه به موضوع مهم‌تر عفاف غافل کند.»
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم بیان کرد: «تاکید بر سبک پوششی خاص و فراگیر و ملی از حجاب سوغات استانداردسازی، یکسان‌سازی و تولید انبوه جهان مدرن است که موجب سرکوب رنگ‌ها و پوشش‌ها در کشور شده که به‌طور سنتی در جامعه ایران رواج داشته و هیچ مشکل فقهی نیز نداشته است. این وضعیت یکی از دلایل مهم تکثیر فرهنگ برهنگی و بدن‌نمایی در کشور است.»

تشکیل ستاد اسکان تابستانی ۱۴۰۱ در دانشگاه آزاد اسلامی
معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی، بخشنامه تشکیل ستاد اسکان تابستانی ۱۴۰۱ را به روسای دانشگاه آزاد اسلامی استان ها ابلاغ کرد. در این بخشنامه آمده است: «با عنایت به بخشنامه شماره 50/15643 مورخ 1401/03/22مبنی‌بر تعطیلی واحدها و مراکز دانشگاهی در مردادماه سال جاری، به‌منظور تامین هرچه بیشتر رفاه کارکنان خدوم دانشگاه(اعم از کارمند و هیات‌علمی) و خانواده‌های آنان در برخورداری از امکانات اقامتی ـ رفاهی واحدها و مراکز آموزشی دانشگاه در ایام(1401/05/08 تا 1401/05/19) از تاریخ ابلاغ این بخشنامه کلیه واحدها به‌خصوص واحدهای مسافرپذیر و پرمخاطب مستقر در استان‌ها مکلف هستند، مطابق مفاد بخشنامه ستاد اسکان نوروزی 50/86517 مورخ 1400/12/21 با حداکثر توان و ظرفیت و با برنامه‌ریزی مناسب نسبت به تشکیل ستاد اسکان تابستانی تحت نظارت مستقیم روسا و معاونان توسعه مدیریت و منابع واحد اقدام کنند.
در این بخشنامه تاکید شده است کلیه دبیران بیمه و رفاه واحدها مکلف هستند، گزارش عملکرد خود را تا تاریخ 1401/05/27 از طریق دبیرخانه هیات امنای مربوطه(دبیران کمیته بیمه9 و رفاه استان) به اداره‌کل امور اداری و منابع انسانی ارسال کنند.»

تمدید ثبت‌نام استعدادهای درخشان کارشناسی‌ارشد و آزمون واحدهای ارس، کیش و امارات
مهلت ثبت‌نام بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد و ثبت‌نام از متقاضیان آزمون اختصاصی واحدهای ارس، کیش و امارات دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی‌ارشد ۱۴۰۱ تمدید شد.
به اطلاع متقاضیان ثبت‌نام بدون آزمون ویژه استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد اسلامی می‌رساند ثبت‌نام تا روز شنبه اول مرداد با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به نشانی http://azmoon.org پس از مطالعه دفترچه راهنما و درصورت داشتن شرایط ویژه استعدادهای درخشان مقطع کارشناسی‌ارشد، ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته/محل‌های درخواستی اقدام کنند.
همچنین ثبت‌نام از متقاضیان آزمون اختصاصی واحد‌های ارس، کیش و امارات دانشگاه آزاد در مقطع کارشناسی‌ارشد تا چهارشنبه 29 تیرماه تمدید شد.  داوطلبان با مراجعه به سامانه http://azmoon.org پس از مطالعه دفترچه راهنما و در صورت تمایل ابتدا نسبت به خرید کارت اعتباری اقدام و سپس با ورود به سامانه نسبت به ثبت‌نام و انتخاب رشته/محل‌های درخواستی اقدام کنند. هر داوطلب متناسب با مجموعه امتحانی موردنظر می‌تواند حداکثر تا 20 رشته/ محل را انتخاب و در فرم ثبت‌‌نام درج کند. آزمون این دوره به صورت مصاحبه حضوری خواهد بود و زمان و نحوه برگزاری آزمون(مصاحبه حضوری) متعاقبا اطلاع‌رسانی خواهد شد.
پذیرش نهایی در این دوره منوط به نتیجه ارزیابی گروه تخصصی مربوطه مبنی‌بر احراز شرایط علمی به‌منظور تحصیل در رشته موردنظر خواهد بود. نتیجه نهایی مبنی‌بر پذیرش یا عدم پذیرش افراد در نیمه دوم شهریورماه اعلام خواهد شد.

کلینیک دندانپزشکی بیمارستان بوعلی افتتاح شد
کلینیک دندانپزشکی و بخش‌های جدید عمرانی مرکز آموزشی درمانی بوعلی همزمان با فرا رسیدن عیدسعید غدیرخم با حضور سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، علیرضا خوشدل، معاون علوم پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی تهران، علی عبداللهی، رئیس بیمارستان بوعلی و جمعی از مسئولان، افتتاح شد.
در این بازدید، کلینیک دندانپزشکی بیمارستان بوعلی افتتاح شد و از بخش‌های بازسازی شده اتاق عمل، بخش VIP جراحی زیبایی، پاویون اینترن آقایان و بانوان و نیز بخش رزیدنت بانوان بازدید شد. آقامیری در این مراسم دستور بازسازی و نوسازی پاویون اساتید هیات‌علمی را صادر کرد.
عبداللهی نیز برآورد 6 ماهه اخیر مرکز آموزشی، درمانی بوعلی را به وی ارائه داد.

* محیا خادم آرانی 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار