• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۵ - ۰۳:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

سرودهایی که ماندگار شدند

سرودی ماندگارمی‌شود که علاوه‌بر زیبایی قابل‌فهم برای اکثریت مردم باشد.

سرودهایی که ماندگار شدند

سرودها باید به‌گونه‌ای باشند که وقتی مردم آن را می‌شنوند به‌راحتی آن را درک کنند و بعد با آن ارتباط برقرار کنند. درحقیقت ساخت سرودی که علاوه بر رعایت زیبایی شعرش بتواند قابل‌فهم برای اکثریت مردم باشد و از طرفی محتوای آن هم مفید باشد با اقبال و پسند مردم همراه خواهد شد و درنهایت تبدیل می‌شود به یک سرود ماندگار که نوایش علاوه‌بر کشوری که آن سرود را تولید کرده به گوش مردم کشورهای دیگر هم آشناست. در ادامه چهار سرود ماندگار ایرانی را مرور کردیم.

    الله ‌الله
قطعه «الله ‌الله» یکی از ماندگارترین آثار موسیقایی دوران انقلاب اسلامی است. اثری که خیلی‌ها رضا رویگری، بازیگر پیشکسوت سینما و تلویزیون را به‌واسطه آن شناختند. این قطعه موسیقی توسط فریدون خشنود آهنگسازی شد و شعر آن را افشین سرافراز سروده است. «الله ‌الله» اولین سرود پخش‌شده از صداوسیمای جمهوری اسلامی ایران بود و این سرود پس از در اختیار گرفتن مرکز صداوسیما توسط نیروهای انقلابی، از رادیو ملی پخش شد. ضبط این قطعه به‌صورت مخفیانه در استودیو صبا تهران انجام شد و آن را رضا رویگری که بعدها به بازیگر مطرحی در سینما تبدیل شد، اجرا کرد. این اثر انقلابی از پرتکرارترین سرودهایی‌ است که هرساله در سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی پخش می‌شود.

    آمریکا آمریکا، ننگ به نیرنگ تو
سرود «آمریکا آمریکا، ننگ به نیرنگ تو» تنها در 48 ساعت ساخته شد و به همین دلیل و استقبالی که بعدا از آن شد، به‌عنوان یک اثر شگفت‌انگیز و استثنایی انقلابی محسوب می‌شود.  اسفندیار قره‌باغی، خواننده این سرود درباره تولید این اثر گفته بود: «شبی در منزلی بودیم و مرحوم سیداحمد خمینی هم که در آن جمع حضور داشت، به ما گفت چرا علیه آمریکا آهنگی نمی‌سازید؟ همان صحبت یادگار امام(ره)، برای ما انگیزه‌ای شد و همان شب حمید سبزواری تا صبح نشست و شعر این اثر را سرود. روز بعد احمدعلی راغب آهنگسازی این قطعه را انجام داد و یک روز بعد نیز سیدمحمد میرزمانی آهنگ را تنظیم کرد و فردای آن روز در رادیو، نوار ترانه را ضبط کردیم. اگر بخواهیم یک آهنگ ساده را هم ضبط کنیم یک ماه طول می‌کشد.»

    به لاله در خون خفته
«به لاله در خون خفته» ساخته مرحوم مجتبی میرزاده از سرودهای محبوب دانش‌آموزی است که در سال‌های پس از انقلاب در مدارس توسط گروه‌های سرود بازتولید شده است. این سروده نوشته جهانبخش پازوکی شاعر و آهنگساز است که آن را در کشاکش روزهای مبارزه برای انقلاب همراه مجتبی میرزاده آهنگسازی و همراه با گروه کر ضبط کرد. این سرود پس از پیروزی انقلاب اسلامی هرسال به مناسبت 22 بهمن و مناسبت‌های انقلابی دیگر از صداوسیما پخش می‌شود. همچنین این اثر به زبان فارسی توسط ارتش کره شمالی در سال 1369 اجراشده است.

    بوی گل و سوسن و یاسمن آید
این سرود ماندگار ساخته محمدعلی ابرآویز است. وی در تابستان سال 1357 که برای ثبت اختراعی به انگلستان سفر کرده بود، از طریق تلویزیون از اخبار انقلاب ایران مطلع شد و خود را به ایران رساند. او با مشورت گرفتن از رهبران انقلاب، بهشتی، آیت‌الله خامنه‌ای و هاشمی‌رفسنجانی تصمیم گرفت آثاری برای انقلاب بسازد که یکی از آنها این سرود بود. مرحوم ابرآویز درخصوص مراحل ساخت این سرود گفته بود: «به ما خبر رسید که امام علاقه‌مند هستند که به وطن برگردند و از ما خواستند کاری کنیم که این تبعید بشکند و دولت مجبور به حضور ایشان در ایران شود ما مخفیانه کار  را شروع کردیم، به‌طوری‌که شب‌ها ساعت 19:30 که حکومت‌نظامی شروع می‌شد، به این استودیو می‌رفتیم و 7:30 صبح بیرون می‌آمدیم. درنهایت ما موفق شدیم این سرود را بسازیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار

خبرهای روزنامه فرهیختگانمرتبط ها