• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۳ - ۰۴:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

انتصاب سرپرستان معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی و معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، مجید مشکینی را با حفظ سمت به‌عنوان «سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه» منصوب کرد.

انتصاب سرپرستان معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی و معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با صدور حکمی، مجید مشکینی را با حفظ سمت به‌عنوان «سرپرست معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه» منصوب کرد.
در بخشی از متن حکم دکتر طهرانچی آمده است: «از جنابعالی انتظار می‌رود با بهره‌گیری از ظرفیت‌های معنوی و مادی و سرمایه‌های انسانی دانشگاه، در جهت تحقق منویات مقام‌معظم‌رهبری مبنی‌بر گسترش فضای انقلابی، حفظ کیان دانشگاه و ارتقای علمی و اجرای سند تحول و تعالی دانشگاه به‌خصوص بسته‌های کاری «ارتقای قابلیت پاسخگویی حل مساله»، «توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی» و «فعالیت منسجم و هم‌افزای شبکه‌ای» با تاکید بر محورهای زیر اهتمام ورزید.»
 پیشبرد آیین‌نامه‌های مدیریتی و راهبری شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و سراهای نوآوری، تعامل پیشدستانه با صنایع و سازمان‌های خدمات فرهنگی و اجتماعی ملی و محلی در راستای توسعه پژوهش‌های تقاضامحور همراه با جمع‌سپاری نوآوری، توانمندسازی و شبکه‌سازی و تقویت هم‌افزایی پژوهشکده‌ها و مراکز تحقیقاتی و همچنین اعضای هیات‌علمی، نخبگان و پژوهشگران، تقویت سازوکارهای مالی حمایت از پژوهش و شرکت‌های پژوهشی، طراحی و راه‌اندازی سامانه بازار فناوری دانشگاه آزاد اسلامی، تاسیس و راه‌اندازی شتاب‌دهنده‌ها، مراکز رشد و سراهای نوآوری، ترویج فرهنگ کارآفرینی، تسهیل تجاری‌سازی و حمایت‌ها و ایجاد دانشکده‌های فناوری ازجمله مطالبات دکتر طهرانچی از سرپرست جدید معاونت تحقیقات و فناوری و نوآوری است.
شایان  ذکر است دکتر مجید مشکینی که هم‌اکنون به عنوان مشاور و نماینده تام‌الاختیار ریاست دانشگاه در هیات های امنای استانی در دانشگاه آزاد اسلامی مشغول فعالیت است، پیش از این معاون توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد اسلامی بود.
دکتر طهرانچی همچنین در نامه‌ای جداگانه از زحمات و تلاش‌های دهقانی‌‌فیروزآبادی، معاون سابق تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی که به‌عنوان رئیس جهاد دانشگاهی منصوب شده است، تقدیر و تشکر و برای وی آرزوی موفقیت کرد.
در متن نامه قدردانی دکتر طهرانچی آمده است: «با عرض تبریک انتصاب شایسته جنابعالی به‌عنوان رئیس جهاد دانشگاهی، ضمن موافقت با استعفا، به این وسیله از زحمات و تلاش‌های آن جناب در دوران مسئولیت «معاون تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه» تقدیر و تشکر می‌نمایم. بی‌گمان حضور شما در عالی‌ترین سطوح مدیریت دانشگاه منشأ خدمات علمی ارزشمندی به جامعه دانشگاهی کشور بوده است. امید است با اتکال به درگاه ذات اقدس احدیت، در راه خدمت به اسلام و مسلمین و اهداف مقدس نظام جمهوری اسلامی موفق و مؤید باشید. مزید توفیقات جنابعالی را از خداوند تعالی خواستارم.»
دکتر محمدمهدی طهرانچی در حکم دیگری محمد علی‌اکبری را به سمت سرپرست معاونت علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه منصوب کرد.
متناسب‌سازی و تعادل‌بخشی به دوره‌های تحصیلی و حجم آموزش نظری، علمی و مهارتی به تناسب اهداف رشته تحصیلی و ماهیت دروس با اولویت مقاطع کاردانی و کارشناسی، برقراری ارتباط تعاملی و مستمر با صنایع و سازمان‌های محلی در راستای ارتقای کاربردپذیری محتواهای آموزشی و کارآمادگی در دانشجویان و آموزش مبتنی‌بر خلق رشته تحصیلی و محتوای آموزشی براساس تحقق رویکرد حل مسائل واقعی و مدیریت دانش و اتصال حلقه آموزش، کارآفرینی و اشتغال، تغییر نظام تعاملی استاد و دانشجو و افزایش انعطاف‌پذیری فرآیند آموزش مبتنی‌بر استعدادها و تقویت قدرت ابتکار و خلاقیت دانشجو، اصلاح نظام جذب، حمایت و ارزیابی تحصیلی دانشجویان برمبنای رویکرد یادگیری عمیق مبتنی‌بر داده‌های پیمایشی، بازآرایی ساختار نظام آموزشی با تاکید بر حوزه‌های دانشی میان‌رشته‌ای و ایجاد دانشکده‌های موضوع‌محور و فناوری و گروه‌های دانش‌محور درون آنها، شبکه‌سازی پیشروان آموزش، پژوهش و فناوری در قالب شبکه علوم‌وتحقیقات با ماموریت فعالیت در مرز دانش، الزام هدایت پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویان به پروژه‌های مساله‌محور و اجرای ماموریت‌های پیشتازی در فعالیت‌های علمی و برنامه تولید دستاوردهای علمی در مرز دانش ازجمله انتظارات دکتر طهرانچی است که در حکم سرپرست جدید معاونت فنی علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه مورد تاکید قرار گرفته است.
 شایان ذکر است محمد علی‌اکبری پیش از این، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور پژوهشی و مجری طرح پایش دانشگاه آزاد اسلامی و رئیس باشگاه پژوهشگران جوان و نخبگان دانشگاه آزاد اسلامی بوده است.
دکتر طهرانچی در حکمی، ضمن قدردانی از زحمات جواد علمایی در دوران مسئولیت معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه، وی را به‌عنوان مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در امور آموزشی منصوب کرد.

دانشگاه آزاد اسلامی به حضور بانوان در پست‌های مدیریتی اعتماد کرد
نشست هم‌اندیشی و صمیمانه بانوان همکار سازمان مرکزی دانشگاه آزاد اسلامی با دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در سالن ۹ دی برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این نشست با اشاره به اهمیت جایگاه زن و مرد در اجتماع و خانواده، تصریح کرد: «در این زمینه نکته مهمی وجود دارد و آن این است که در خلقت الهی زن و مرد زوج هستند و یکسان نبوده و مساوی نیستند. زنان تفاوت‌ها و قابلیت‌هایی دارند که لازم است در چهارچوب‌گذاری مسائل اجتماعی و خانوادگی، به این تفاوت‌ها و قابلیت‌ها توجه شود. البته این تفاوت‌ها و قابلیت‌ها نشانه ضعف یا برتری نیست.»
وی با تاکید بر اهمیت زوجیت در نظام خلقت، گفت: «این موضوع مهم است و نشان می‌دهد اگر زوج با هم همراه نشود، کمال حاصل نمی‌شود.»
عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با گرامیداشت روز عفاف و حجاب، اظهار داشت: «در فرهنگ‌های متفاوت برای شناخت زن و مرد، درک تفاوت‌ها و قابلیت‌های آنها، نگاه‌های بسیار وجود دارد که به چیستی و چرایی در نگاه انسان برمی‌گردد. زبان حلقه تفکر و نگاه است و از اهمیت زیادی برخوردار است. ما در کشوری زندگی می‌کنیم که در زبان ما- حداقل پس از فارسی دُری که وارد زبان معاصر شدیم- تفاوتی در زن و مرد وجود ندارد. در زبان‌های دیگر ضمیر و صفت و... درمورد زن و مرد تفاوت دارد؛ یعنی نگاه در بیرون از این سرزمین مبتنی‌بر تفاوت بین زن و مرد است و از دل این تفاوت، فمینیسم ظهور و بروز کرد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه فرهنگ اسلام برای مقام زن ارزش والایی قائل است، گفت: «در این فرهنگ، اساسا حقوق زن و مرد درون خانواده دیده شده، برای آنها قواعد گذاشته شده و به جایگاه و شأن زن توجه ویژه شده است. این یک نگاه متعالی است. این درحالی است که در غرب نگاه به زن یک نگاه کالایی است و بی‌حجابی و برهنگی بزرگ‌ترین توهین به شخصیت زن است. در نگاه غرب به زن، تحقیر نهفته است اما در نگاه اسلامی زنان با تفاوت‌ها و قابلیت‌هایی که دارند، دوشادوش مردان در صحنه اجتماع حضور دارند. این موضوع در نگاه تاریخی کشور ما نیز وجود دارد. در این مورد نوع پوشش نیز بسیار مهم است.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «اگر بخواهیم زن و مرد را با قابلیت‌ها و تفاوت‌هایشان درک کنیم، باید آنها را از سه جنبه «به ما هو»، «نقش‌آفرینی زن و مرد در خانواده» و «نقش‌آفرینی زن و مرد در اجتماع» بررسی کنیم. در این زمینه لازم است به تفاوت‌های روحی و فیزیولوژی و عاطفی زنان و مردان توجه داشته باشیم و مشاغل اداری را براساس این تعریف کنیم. اعتقاد داریم که زنان صرفا برای امرار معاش وارد اجتماع نمی‌شوند؛ البته این معنی عدم دریافت حقوق و دستمزد نیست بلکه منظور این است که زن برای کمال اجتماع، وارد عرصه جامعه می‌شود چون در عرصه تربیت اجتماعی بخشی از تربیت، تربیت زنانه است. در این زمینه بعضی خدمات به مردم از جنس محبت و روحیه مادری زن است؛ مانند پرستاری که این شغل‌ها بسیار مهم هستند. در این بین توجه به این نکته بسیار حائز اهمیت است که جامعه را نمی‌توان بدون حضور زنان اداره کرد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه طبق قاعده زوجیت در اجتماع مشاغلی وجود دارد که جز به حضور زن کمال نمی‌یابد، گفت: «مقام‌معظم‌رهبری در این زمینه می‌فرمایند «رشته‌های تحصیلی و مشاغل ناسازگار با طبیعت زنان به آنان تحمیل نشود.» حضور زن در اجتماع بسیار لازم است و اسلام برای صیانت از حضور زن تدابیری دارد. در این بین، مهم است که توجه داشته باشیم اصل در تساوی حضور زن و مرد در اجتماع نیست. زنان باید برای کمال اجتماع در جامعه حضور یابند و نه صرفا به‌عنوان یک عنصر کار.»
وی با بیان اینکه مشاغل و نظام اداری درنهایت کمال نیست، گفت: «ما در این زمینه گرفتار نظام غرب هستیم که از بلژیک و فرانسه وارد ایران شده است. این سیستم اداری که از غرب تحمیل شده، حقوق زن و مرد را مناسب تعریف نکرده است. یکی از مشکلات ما با غرب، نظام مردسالاری غرب است. درواقع فمینیسم به‌عنوان یک نهضت اعتراضی ظهور کرد. غرب به‌حدی زن‌ستیز بود و زنان را تحقیر می‌کرد که زنان غرب برای تغییر این نگاه، به پا خاستند.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه باید در دانشگاه به‌عنوان یک نهضت الگو، یک کار مدون علمی و انسان‌شناسانه انجام دهیم، تصریح کرد: «باید برای حل این مسائل اقدامات لازم صورت گیرد. ما در دانشگاه آزاد اسلامی طی سه سال گذشته به حضور بانوان اعتماد کردیم و امروز با افتخار بسیاری از روسای واحدها و مراکز و مدیران سازمان مرکزی از بانوان هستند. ما نیازمند یک بازآرایی سازمانی هستیم تا جایگاه، تفاوت‌ها و قابلیت‌های بانوان دیده شود.»
وی با اشاره به راه‌اندازی سازمان تربیت اسلامی کودک در دانشگاه آزاد اسلامی گفت: «مهدهای کودک مهم هستند؛ چراکه محل تربیت کودکان این مرز و بوم است. در این زمینه اقداماتی صورت گرفته که از ابتدای سال تحصیلی، سازمان تربیت اسلامی کودک در سازمان مرکزی و واحدها راه‌اندازی شود.»
 دکتر طهرانچی در پایان تاکید کرد: «برای اینکه دانشگاه آزاد اسلامی پرفروغ، محکم و استوار حرکت کند، یک مسیر انتخاب شده و آن مسیر، تحول است. اگر سازمان‌ها نتوانند در مقابل تحولات اجتماعی و فناورانه پاسخ مناسب داشته باشند، محکوم به زوال و نابودی هستند. ما در این زمینه راه محکمی انتخاب کرده‌ایم.»
در ادامه این نشست، داریوش جاوید، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی به ارائه مطالب و موضوعاتی درخصوص طرح دغدغه‌ها و مطالبات بانوان سازمان مرکزی پرداخت و تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی بحمدالله با وجود مساله کرونا، کاهش هرم جمعیت جوان در کشور، افزایش تعداد مراکز آموزش عالی و... توانسته مسیر خود را با موفقیت پیش ببرد.»
همچنین عاصمه قاسمی، مشاور ریاست دانشگاه در امور زنان و خانواده با تاکید بر اهمیت نقش و جایگاه زنان در جامعه امروز، گفت: «نقش زنان در جامعه، نقشی بی‌بدیل و غیرقابل انکار است و پیشرفت کشور مدیون تلاش تمام زنان و مردان این مرز و بوم است. در دانشگاه آزاد اسلامی نیز بانوان در دهه‌های گذشته و در حرکت جدید دانشگاه به‌عنوان گام دوم، دوشادوش آقایان برای توسعه این دانشگاه تلاش می‌کنند. البته نقش زنان به‌دلیل نقش‌های مضاعفی که در خانواده نیز برعهده دارند، جالب‌توجه‌تر است و باید به آن توجه ویژه داشت.»
شایان ذکر است، امید طیاری، مدیرکل امور اداری و منابع انسانی و امیرعباس لشگری، رئیس مرکز ورزش و تربیت‌بدنی دانشگاه آزاد اسلامی در این نشست حضور داشتند.

مراسم تکریم و معارفه معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد برگزار شد
مراسم تکریم محمدمهدی فداکار، معاون سابق و معارفه داریوش جاوید، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی رئیس دانشگاه آزاد اسلامی، علی سروری‌مجد رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌ها و مدیران کل معاونت برگزار شد.
دکتر طهرانچی در این مراسم با تبریک دهه امامت و ولایت گفت: «با رفتن دکتر فداکار از دانشگاه آزاد اسلامی، بنده یک دوست شفیق را از دست دادم. برای انتخاب جایگزین دکتر فداکار، بررسی‌های متعدد و همه‌جانبه انجام دادیم تا موفق به یک انتخاب کامل همچون دکتر جاوید شدیم.»
محمدمهدی فداکار، معاون سابق توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد نیز در ادامه این جلسه گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی در زمینه‌های مختلف به‌ویژه نیروی انسانی، کشاورزی، صنعت و... دارای ظرفیت‌های بی‌شماری است که با به‌کارگیری همه این پتانسیل‌ها می‌توانیم شاهد اتفاقات خوبی در حوزه‌های گوناگون باشیم. کار در دانشگاه آزاد اسلامی دارای مزیت‌های فراوانی است که اختیار عمل ازجمله آنهاست. خداوند را به جهت توفیق خدمت در این دانشگاه همواره شاکر هستم.»
داریوش جاوید، معاون توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در این جلسه با تبریک عیدسعید غدیر خم، گفت: «امیدوارم بتوانیم ادامه‌دهنده اقدامات موثر دکتر فداکار در دانشگاه آزاد باشیم.»
وی با قدردانی از حسن اعتماد دکتر طهرانچی اظهار کرد: «ان‌شاءالله به کمک همه همکاران معاونت توسعه و مدیریت منابع بتوانیم در راستای اهداف مقدس جمهوری اسلامی ایران و دانشگاه آزاد گام برداریم و دانشگاه را به جایگاه شایسته و مدنظرمان برسانیم.»
حسین جوادی، قائم‌مقام معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه آزاد نیز در ادامه این جلسه گفت: «دکتر فداکار با سیاست‌ها و راهبردهای خود موفق به کاهش تنش‌ها و مشکلات شد و میزان رضایتمندی در حوزه مالی و اداری دانشگاه آزاد را افزایش داد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار