• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۳ - ۰۳:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
توسط دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک صورت گرفت

تولید نانوکپسول دیابتی که می‌تواند یک میلیارد سوددهی داشته باشد

محصول تولیدی ما با ترکیب طب سنتی و نانو بیوتکنولوژی، نانوکپسول‌های خوراکی تولید کرده که معادل تزریق انسولین روی بیماران دیابتی تاثیر می‌گذارد.

تولید نانوکپسول دیابتی که می‌تواند  یک میلیارد سوددهی داشته باشد

راضیه فلاح، خبرنگار گروه دانشگاه: بیماری دیابت یا قند خون نوعی از بیماری‌های متابولیکی و مزمن است که هنوز علت مشخصی برای این بیماری ذکر نشده است. این بیماری در دو نوع یک و 2 وجود دارد که انواع خاص آن بر نحوه درمان بیماران نیز تاثیر دارد. تا قبل از سال 1922 بیماران دیابتی پس از مدت‌زمان کوتاهی که به این بیماری مبتلا می‌شدند؛ به علت روند سریع گسترش آن و از بین رفتن سلول‌های تولیدکننده انسولین در بدن، فوت می‌کردند. پس از این سال روند تحقیق روی داروهای درمانی دیابت سرعت گرفت و هرساله بشر به یک مرحله تازه برای درمان بیماری دست پیدا می‌کند. حالا دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اراک توانسته نانوکپسول خوراکی را برای درمان این بیماری تولید کند.
قاسم حبیبی، دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اراک درباره نانوکپسول خوراکی، محصول تولیدی خود به «فرهیختگان» گفت: «افراد دیابتی بیماری خود را بسته به نوع بیماری خود(نوع یک یا 2) از روش تزریق انسولین و مصرف قرص درمان می‌کنند. محصول تولیدی ما با ترکیب طب سنتی و نانو بیوتکنولوژی، نانوکپسول‌های خوراکی تولید کرده که معادل تزریق انسولین روی بیماران دیابتی تاثیر می‌گذارد. این محصول برای درمان بیماران دیابتی نوع یک تهیه و تولید شده که دیگر بدن‌شان قادر به تولید انسولین نیست.»
حبیبی درخصوص نحوه عملکرد این محصول در بدن بیماران دیابتی اظهار کرد: «در حالت معمول بیمار باتوجه به تشخیص دکتر معالج، از انسولین به میزان موردنظر استفاده می‌کند. درحالی‌که با مصرف این محصول در بیماران نوع یک، قند خون به آهستگی کاهش پیدا کرده و پزشک از میزان تزریق انسولین کم کرده و به مرور میزان به صفر خواهد رسید. در این مرحله بیمار بسته به تشخیص پزشک، می‌تواند به جای انسولین از قرص استفاده کند. اگر سلول‌های بتا زنده باشند، امکان احیای آنها توسط این محصول تولیدی وجود دارد تا به مرور زمان بدن خود بیمار به تولید انسولین بپردازد. اما اگر این سلول‌ها از بین رفته باشند، کنترل بیماری را در حد بالایی انجام می‌دهد.»
او با بیان اینکه این محصول نمونه خارجی ندارد؛ عنوان کرد: «برخی افراد ادعا به تولید محصولی شبیه این را داشته‌اند اما هنوز موردی ثبت یا به مرحله تست حیوانی یا انسانی نرسیده است. درحالی‌که این محصول 2 تست سَمیت و اثربخش و پس از آن تست تعیین دُز روی حیوان را انجام و درنهایت به مرحله تست انسانی رسیده است.»
دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اراک درخصوص سرمایه موردنیاز برای تولید نانوکپسول دیابتی گفت: «برای رساندن این محصول به خط تولید، مبلغ 500 میلیون تومان سرمایه موردنیاز است. همچنین به شرط مصرف 10 درصد از بیماران دیابتی کشور، این محصول سودی در حدود یک میلیارد و 33 میلیون تومان ماهانه به همراه خواهد. داشت.»
دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اراک در معرفی دیگر محصول تولیدی خود گفت: «این محصول یک اسپری ترکیب گیاهی با فناوری نانو تکنولوژی است که به یک محصول «آهسته رهش» تبدیل شده است. برای درمان بیماران، این محصول روی یک داربست مخصوص مناسب هر بیمار قرار گرفته و با تعیین زمان رهایش هر بیمار بسته به تشخیص پزشک از چند ساعت تا چند روز و در تعداد دفعات مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرد.»
او درباره موارد مختلف بیمارانی که از این روش سلامت خود را به دست آورده بودند، اظهار کرد: «این اسپری برای درمان زخم‌های دیابتی و سوختگی مناسب بوده و از روش نانو پلیمر آهسته رهش با پایه گیاهی استفاده می‌کند. برای تولید این اسپری به جای آنکه محصولات دیگر را رَد کنیم؛ اشکالات و ایراداتی که در دیگر محصولات بوده را برطرف و نقاط مثبت را تقویت کرده‌ایم. این محصول جایگزین برخی درمان‌ها و پمادها شده است. به‌طور مثال در زخم‌های عمق پاشنه‌ای که پیش از این از روش درمانی PRP یا پلاسما درمانی و پمادها برای درمان آن استفاده می‌شد، اما به علت سختی و هزینه بالا بیماران با مشکلاتی مواجه بودند. حالا این محلول که به‌صورت اسپری است؛ به خوبی بیمار را درمان می‌کند.»
حبیبی در ادامه تصریح کرد: «بیماران سرطانی توانایی و قدرت ترمیم بافت بسیار پایینی دارند. باتوجه به این ویژگی، در این محصول قدرت کُلاژن‌سازی تقویت شده و در نمونه مصرف توسط بیمار سرطانی عملکرد و نتایج بسیار خوبی داشته است.»
دانشجوی دانشگاه آزاد واحد اراک با بیان اینکه این محصول روی بسیاری از افراد استفاده و نتایج بسیار خوبی از درمان و بهبودی بیماران حاصل شده، ادامه داد: «رفع جای زخم و تاول پس از سوختگی‌های پوستی، یکی از عوامل نگران‌کننده افراد است. این محلول در مواردی مانند سوختگی با آتش و ترکیدن دیگ زودپز روی دست در مدت یک هفته توانسته در بهترین شکل پوست را بهبود ببخشد. درحالی‌که در بهترین شرایط، پوست در مراحل درمان حالت چروکیده به خود می‌گیرد یا با تغییر رنگ و تیرگی همراه بوده است. در این مرحله، بیمار نیاز به درمان از روش جراحی پلاستیک را خواهد داشت. اما بیمارانی که از این محصول برای درمان استفاده کردند، این علائم را نداشته و دیگر به مرحله جراحی نرسیده‌اند.»
او در ادامه از نمونه‌های دیگری که با استفاده از این محصول سلامت پوست خود را به دست آورده بودند، گفت: «افرادی که دچار قطع عضو می‌شوند؛ درحالت کلی باید با پیوند عروق و پس از آن عروق عصبی و جاگذاری در قسمت شکم درمان را آغاز کنند. بعد از گذشت 45 روز جراح عضو را از داخل شکم درآورده و با یک گِرَفت پوست از روی پا برداشته و دور زخم می‌بندد. پس از انجام این مراحل باید منتظر بهبود ماند تا نتیجه حاصل شود. درحالی‌که این محصول در مدت 25 روز و تنها با چند بخیه ساده بیمار را درمان و به ترمیم کامل و رگ‌زایی بدون بخیه رگ‌ها دست پیدا کرده است.»
حبیبی درمورد هزینه موردنیاز سرمایه‌گذاری برای آغاز خط تولید این محصول، عنوان کرد: «این محصول برای رسیدن به مرحله تجاری‌سازی بدون درنظر گرفتن سوله موردنیاز، به500 میلیون تومان هزینه اولیه نیاز دارد. برای تجاری‌سازی این محصول همه مجوزهای لازم مانند کُد اخلاق و کُد IRCT اخذ شده و تنها نیازمند تامین هزینه از سوی سرمایه‌گذار برای تولید است.»
دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی واحد اراک درخصوص نوع سوددهی این محصول نیز گفت: «درحال حاضر 4 میلیون نفر بیمار با زخم‌های مختلف اعم از دیابت، سوختگی و... در کشور وجود دارد. اگر تنها 10 درصد این تعداد، فقط در هر سال دو نوبت از این محصول خریداری کنند. هر ماه حدود 660 میلیون تومان سود خالص برای تولید‌کننده به همراه خواهد داشت.»
او درباره وجود نمونه خارجی یا داخلی این محصول اظهار کرد: «این محصول هیچ‌گونه نمونه داخلی یا خارجی ندارد و در مرحله ثبت US PATENT یا ثبت اختراع در کشور آمریکاست.»
حبیبی درخصوص قیمت این محصول، عنوان کرد: «به خاطر شرایط بازار، قیمت دقیقی از این محصول نمی‌توان ارائه داد. بسته به قیمت خرید مواد اولیه، قیمت تولید نیز کم یا زیاد خواهد شد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار