• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۲ - ۰۳:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

بخش‌ قلب بیمارستان فرهیختگان به‌زودی افتتاح می‌شود

هفته آینده بخش‌های آنژیوگرافی و قلب در بیمارستان فرهیختگان افتتاح و بخش سرطان مغز استخوان نیز به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد.

بخش‌ قلب بیمارستان فرهیختگان به‌زودی افتتاح می‌شود

همایش یک‌روزه توانمندسازی فناوران حوزه سلامت دانشگاه آزاد اسلامی در بیمارستان فرهیختگان برگزار شد. حمیدرضا غلامرضایی، رئیس بیمارستان فرهیختگان در این همایش اظهار کرد: «بیمارستان فرهیختگان بزرگ‌ترین بیمارستان دانشگاه آزاد اسلامی و ۳۲۰ تخته است، ما در بیمارستان در حوزه آموزش‌وپژوهش کارهای زیادی انجام داده‌ایم.»
وی افزود: «قرار است بیمارستان در حوزه‌های خاصی برند شود، تاکنون حدود ۲ هزار دیالیز و ۵۰۰ پیوند کلیه در بیمارستان فرهیختگان انجام شده است. این بیمارستان هم‌اکنون در حوزه‌های درمانی و تشخیصی بیماری‌های کلیوی یکی از بیمارستان‌های خوب غرب تهران است.»
رئیس بیمارستان فرهیختگان بیان کرد: «تاکنون چندین هزار دانشجو در بیمارستان آموزش دیده‌اند، از مرکز تحقیقات همگرا که متعلق به بیمارستان است از زمان افتتاح تاکنون ۳۰ مقاله منتشر شده است.»
غلامرضایی اعلام کرد: «هفته آینده بخش‌های آنژیوگرافی و قلب در بیمارستان فرهیختگان افتتاح خواهد شد و بخش سرطان مغز استخوان نیز به‌زودی راه‌اندازی خواهد شد، با شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت کردیم تا در بالین وکلینیک تولیدات‌شان را آزمایش کنند. در این زمینه آماده همکاری با شرکت‌های دانش‌بنیان هستیم.»
 همایش یک روزه توانمندسازی فناوری حوزه سلامت دانشگاه ویژه مدیران و روسای مراکز رشد و تحقیقات علوم پزشکی و فناوران منتخب حوزه سلامت حاضر در رویداد عصر امید سه‌شنبه ۲۱ تیر برگزار شد.

ارائه تسهیلات صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد به شرکت‌های دانش‌بنیان
در این مراسم عسگری غلام‌زاده، مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه گفت: «صندوق‌های پژوهش و فناوری غیردولتی براساس ماده ۱۰۰ و ماده ۴۵ شکل گرفته است و از سال ۸۱ اساسنامه صندوق‌ها شکل گرفته است.»
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه افزود: «در سال ۹۹ صندوق پژوهش دانشگاه آزاد اسلامی ثبت و مصوب شده و با گذشته دو ماه آغاز فعالیت این صندوق را شاهد هستیم. تصمیمات در هیات‌مدیره موردتوجه قرار می‌گیرد.»
به گفته وی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه اسلامی زیرنظر هیچ‌یک از معاونت‌ها فعالیت نمی‌کند و محدودیتی در حوزه فعالیت ندارد و این صندوق از حیث جغرافیا محدودیت ندارد. در این صندوق متقاضیان ماهیت حقوقی داشته و نیاز به ضمانتنامه دارند.
غلام‌زاده ادامه داد: «امکان ارائه تسهیلات وجود دارد و تمامی امور ذیل فراخوان انجام شده و انواع تسهیلات ارائه می‌شود.»
به گفته وی صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه اسلامی آماده خدمات‌رسانی است درحالی که در رویداد عصر امید بسیاری از افراد آگاه به فعالیت این صندوق نبودند.
غلام‌زاده اظهار کرد: «در سرمایه‌گذاری دیدگاه خدمت و مشارکت و سرمایه‌گذاری است. برای مشارکت مدنی صندوق ورود کرده و آورده از نوع نقدی نیست بلکه تامین منابع، مشارکت بازار و حضور تیم فنی و... جزء آورده طرفین محسوب می‌شود.»
به گفته وی سهام از طریق افزایش نقدینگی اخذ می‌شود و چند نهاد مالی نماینده شده و در رویداد عصر امید مشارکت حقوقی را شاهد بودیم.
مدیرعامل صندوق پژوهش و فناوری دانشگاه درباره ضمانتنامه برای ارائه وام افزود: «ودیعه یک‌ونیم تا دو درصد کارمزد و تضمین و وثیقه هم اخذ می‌شود. صندوق دارایی دانشگاه باید با بانک‌ها رقابت کرده و مدل‌های دیگر همچون بدون کارمزد و ودیعه با کارمزد اندک تسهیلات اخذ می‌کنند. مدل دیگر این است که شرکت تعامل‌کننده با کارفرما یک درصد کارمزد اخذ می‌کند.»
در ادامه این مراسم نیز احمدی، مدیرکل دفتر توسعه پژوهش و فناوری علوم پزشکی با بیان اینکه در رویداد عصر امید محصولات متعددی ارائه شد، گفت: «تمامی اقدامات برای تولید داروهای شیمیایی، گیاهی و فروش محصولات تخصصی ارائه شده و امیدواریم ادامه این اقدامات در استان‌ها پیگیری شود، چون فعالیت‌ها در استان‌ها سهل‌تر است. برای مثال تمامی اقدامات در استان‌ها قابل اجراست و به‌ویژه در بخش فروش از اهمیت برخوردار است.»
به گفته احمدی، بخش پژوهش در علوم پزشکی از مدیریت پژوهش، مدیریت اسناد و مدیریت مراکز رشد و تحقیقات مراکز رشد موردتوجه قرار می‌گیرد.

پایان‌نامه‌های دانشجویان باید به سمت حل مساله کشور هدایت شوند
عبدالحسین خسروپناه، معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی در نشستی با مدیران و اساتید گروه‌های آموزشی رشته‌های علوم انسانی و هنر و معماری واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی استان یزد، علم نافع و کاربردی را در زمینه علوم پایه و طبیعی کارآمد دانست و گفت: «این کارآمدی نشانه وجود حکمت یعنی همان دانش عقلانی نافع است که مردم از آن استفاده می‌کنند.»
وی فرآیند علوم انسانی را همچون علوم پایه و کارآمدی آن برای مردم مهم توصیف کرد و افزود: «اگر آن کارآمدی علوم پایه را در علوم انسانی نداریم به خاطر کم‌توجهی به آن است درحالی که همه علوم پیوندی با فلسفه دارند.»
خسروپناه با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی اظهار کرد: «این سند دارای اهداف بلندمدتی ازجمله «ارتقای کیفیت و کارآمدی دوره‌های تحصیلی»، «ارتقای تربیت اخلاقی معنوی و هویتی»، «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مساله»، « توسعه فناوری، نوآوری و کارآفرینی»، «ارتقای جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی»، «پیشرفت علمی، مرجعیت‌ساز و تمدن‌آفرین»، «فعالیت منسجم و هم‌افزایی شبکه‌ای»، «تحول و فرهنگ سازمانی و فرهنگ کار و به نتیجه رساندن»، «دستیابی به سازمان یادگیرنده» و «بهره‌وری و پایداری اقتصادی» است.»
وی درخصوص «ارتقای تربیت اخلاقی معنوی و هویتی» تاکید کرد: «باید در جامعه دانشگاهی در بحث تربیت اجتماعی بکوشیم و حضور دانشجویان نباید در کلاس درس نامتعارف باشد.»
معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص «ارتقای پاسخگویی و قابلیت حل مساله» به‌عنوان یکی از اهداف سند تحول گفت: «پایان‌نامه‌های دانشجویان باید به سمت حل مساله کشور هدایت شوند.»
خسروپناه خاطرنشان کرد: «رشته‌های دانشگاهی باید به جایگاه بین‌المللی و الهام‌بخشی ارتقا پیدا کنند و در سطح بین‌المللی نیز جایگاه قابل‌قبولی داشته باشند. دانشگاه‌های امروز دیگر رشته‌محور نیستند، بلکه موضوع‌محور و مقوله‌محور شده‌اند.»  وی تاکید کرد: «درحالی‌که به دنبال تحول و احیای دانشگاه اسلامی هستیم، ولی می‌بینیم که همه توصیه‌های رهبرمعظم‌انقلاب در زمینه تولید علم را، دانشگاه‌های دنیا اجرا می‌کنند.»
لازم به ذکر است، خسروپناه در حاشیه این نشست از نگارخانه دانشکده هنر و معماری دانشگاه آزاد اسلامی واحد یزد و مجموعه آثار نقاشی استاد درخشن از اعضای هیات‌علمی این دانشکده بازدید کرد.

تفاهمنامه دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با سازمان زمین‌شناسی کشور
 تفاهمنامه دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی با سازمان زمین‌شناسی کشور به‌منظور مشارکت، تبادل‌نظر و بهره‌مندی از خدمات، تخصص‌های علمی، پژوهشی و فنی متقابل در امر توسعه زمین‌شناسی و اکتشافات موادمعدنی با سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور بین دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی به نمایندگی محسن مرادی، رئیس این دانشگاه و علیرضا شهیدی رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور به مدت پنج سال منعقد شد.
براساس این تفاهمنامه، سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در اجرای پروژه‌های تحقیقاتی - کاربردی مشترک، استفاده متقابل از توانمندی‌های علمی، آموزشی و پژوهشی یکدیگر، استفاده مطلوب از امکانات و تجهیزات آزمایشگاهی طرفین در راستای اجرای برنامه‌ها و پروژه‌های علوم زمین و اکتشافات با هم همکاری می‌کنند.
تحقیق و پژوهش کاربردی درباره طرح‌های تحقیقاتی در حوزه‌های معدنی و زمین‌شناسی موردنیاز سازمان با اولویت استفاده از پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌های دانشگاه آزاد اسلامی(سامانه پایش دانشگاه)، ایجاد بستر مناسب به‌منظور بهره‌گیری از توانمندی و ظرفیت پارک علم‌وفناوری، سراهای نوآوری و شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد اسلامی در راستای فعالیت‌های تحقیقاتی کاربردی، همکاری مشترک با دانشگاه در زمینه انجام پروژه‌ها و حمایت علمی از پایان‌نامه‌های تحصیلات تکمیلی با موضوعات مرتبط با فعالیت‌های سازمان از دیگر زمینه‌های همکاری در این تفاهمنامه است.

جشنواره «گوهر مکنون» آغاز شد
جشنواره گوهر مکنون به مناسبت اعیاد بزرگ قربان و غدیر به همت اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی آغاز شد.  جشنواره گوهر مکنون به مناسبت اعیاد بزرگ قربان و غدیر به همت اداره‌کل تبلیغ و امور دینی نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی و با هدف تبلیغ، ترویج و بزرگداشت این اعیاد بزرگ ویژه استادان، دانشجویان و کارمندان دانشگاه آزاد اسلامی و خانواده‌هایشان آغاز شد.
این جشنواره دارای پنج محور نقاشی، طراحی پوستر، عکاسی، کلیپ و کتابخوانی و مهلت شرکت در آن از 19 تیر تا 7 مردادماه 1401 است. جایزه نفر اول در هر محور 10 میلیون ریال، نفر دوم در هر محور هفت میلیون و 500 هزار ریال و نفر سوم در هر محور پنج میلیون ریال است. همچنین به 10 نفر از شرکت‌کنندگان به قید قرعه دو میلیون ریال اهدا خواهد شد. در مجموع 150 میلیون ریال جایزه به برگزیدگان اهدا خواهد شد.  «محور نقاشی» این جشنواره ویژه کودکان 7 تا 12 سال و با موضوع امامت و ولایت، «محور عکاسی» با موضوع نذورات مردمی در اعیاد قربان و غدیر و بیان آداب و سنن مردم استان‌ها، توزیع شربت و شیرینی و نورافشانی در سطح شهر، عیادت بیماران و دورهمی‌های خانوادگی، «محور کلیپ» با موضوع سبک زندگی علوی برگرفته از خطبه‌ها و گفته‌های امام علی(ع)، «محور طراحی» با موضوع شخصیت گرانقدر امام علی(ع) به یکی از زبان‌های فارسی، عربی و انگلیسی و «کتابخوانی» با محوریت کتاب «غدیر در زیارت غدیر» است.  علاقه‌مندان می‌توانند جهت کسب اطلاعات بیشتر، دریافت آیین‌نامه جشنواره و ارسال آثار به سایت www.nahad.ir مراجعه کنند.

تقویم آموزشی سال تحصیلی ۱۴۰1-۱۴۰2 دانشگاه آزاد اعلام شد
محسن‌ نفر معاون علوم پزشکی دانشگاه، جواد علمایی معاون علوم، مهندسی و کشاورزی دانشگاه و  عبدالحسین خسروپناه معاون علوم انسانی و هنر دانشگاه، دستورالعمل «تقویم آموزشی سال تحصیلی 1402-1401 جهت دانشجویان رشته‌های غیرپزشکی و گروه علوم پزشکی» را به روسای استان‌ها و واحدهای ویژه دانشگاه آزاد اسلامی ابلاغ کردند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار