• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۲ - ۰۱:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
در «سردر» این هفته از واحد هریس بخوانید

احیای سنت تولید فرش هریس در دانشگاه آزاد

درکنار مدرسه مهارتی فرش، کارگاه تولیدی پوشاک نیز تاسیس و با اقداماتی که انجام می‌شود، افراد بعد از گذراندن آموزش‌های مخصوص توانایی آغاز فعالیت اقتصادی مستقل خود را خواهند داشت.

احیای سنت تولید فرش هریس در دانشگاه آزاد

 راضیه فلاح، خبرنگار: «هِریس» یکی از شهرهای استان آذربایجان‌شرقی و هم‌مرز با شهر تبریز مقصد این هفته «سردر» است. این شهر از تهران 641 کیلومتر فاصله و کمی بیشتر از هفت ساعت زمان برای رسیدن نیاز دارد. خورشید در آنجا بسیار درخشان‌تر از شهرهای شلوغی مانند تهران می‌تابد و از ازدحام و استرس خیابان‌ها هم خبری نیست. اقتصاد منطقه برمبنای کشاورزی و دامداری استوار است و هنوز مرغوب‌ترین و معروف‌ترین فرش پشمی آذربایجان به‌عنوان حرفه‌ای قدیمی با همان سبک و سیاق در این شهرستان تولید و به بازار جهانی عرضه می‌شود. اگر برای سفر تفریحی به این شهرستان آمده بودم به‌طور حتم به آب معدنی اکوزداغی، امامزاده ابواسحاق، دربند هرزه‌ورز، میدان قلعه‌بوری و... سر می‌زدم؛ اما مقصد من دانشگاه آزاد این شهر است. واحد هریس فعالیت خود را در سال 1383 با 209 دانشجو در فضای 16 هکتاری آغاز کرد و طی این سال‌ها دوهزار و 100 نفر از جوانان منطقه توانسته‌اند از این واحد فارغ‌التحصیل شوند. هم‌اکنون 500 نفر دانشجوی مشغول به تحصیل این واحد توسط 15 نفر از اعضای هیات‌علمی در مقاطع کاردانی، کارشناسی و کارشناسی‌ارشد در رشته‌های حسابداری، عمران، معماری، مدیریت صنعتی، برق و کامپیوتر با گرایش‌های مختلف آموزش می‌بینند. در سال‌های اخیر رشته حسابداری محبوبیت خود را بین جوانان بالا برده و رشته مهندسی عمران اجرایی از محبوبیتش کاسته شده است.

رئیس دانشگاه آزاد واحد هریس:
احیای صنعت و اصالت فرش هریس در دستورکار است

جواد محمودی‌کرمجوان رئیس دانشگاه آزاد واحد هریس در گفت‌وگو با «فرهیختگان» اظهار کرد: «تلاش کردیم واحد هریس به یک واحد دانشگاهی مساله‌محور تبدیل شود؛ برای رسیدن به این امر، اقداماتی مانند تاسیس مدرسه عالی مهارتی فرش انجام شده که هدف از تاسیس آن، به غیر از رسیدن به سند تحول، تلاش برای اشتغال‌آفرینی جوانان منطقه نیز بوده است. درکنار مدرسه مهارتی فرش، کارگاه تولیدی پوشاک نیز تاسیس و با اقداماتی که انجام می‌شود، افراد بعد از گذراندن آموزش‌های مخصوص توانایی آغاز فعالیت اقتصادی مستقل خود را خواهند داشت.»
او در ادامه افزود: «با هماهنگی‌ای که بین دانشگاه آزاد واحد هریس و فرمانداری شهرستان انجام شده؛ افرادی که در کارگاه‌ تولیدی این واحد فعالیت دارند؛ از مزایایی مانند وام 100میلیون تومانی نیز بهره‌مند می‌شوند. همچنین، کارگاه پوشاک واحد هریس مشغول تولید پوشاک زمستانی برای عرضه بازار بوده و طی قراردادی که با کارخانه‌ها و کارگاه‌های صنعتی شهرستان داشته به تولید لباس کار برای واحدهای صنعتی مشغول شده است.» رئیس دانشگاه آزاد واحد هریس درباره اقداماتی که در قالب طرح پویش انجام شده، عنوان کرد: «برای گسترش فعالیت بهتر و بیشتر کارگاه‌های پوشاک و فرش، دانشجویان برای مهارت‌آموزی در قالب طرح پویش جذب شده‌اند. همچنین با مذاکراتی که با نیروگاه برق منطقه و کشاورزان داشته‌ایم؛ 15 نفر را به این دو صنعت در قالب این طرح معرفی کرده‌ایم.»
محمودی‌کرمجوان با بیان اینکه بسیاری از جوانان تمایلی به فعالیت در صنایع ندارند، ادامه داد: «ترجیح بیشتر دانشجویان فعالیت و اشتغال در قالب کارهای دفتری و شرکتی است. بر این اساس مسئولان واحد برای ورود فارغ‌التحصیلان به صنایع شهری تلاش دارند و در این زمینه تبلیغات گسترده‌ای را در سطح شهرستان برای جذب دانشجویان به کارگاه‌های تولید فرش و پوشاک واحد انجام داده‌اند که درحال حاضر پنج نفر نیز با این اقدامات جذب کارگاه‌ها شده‌اند. در نظر داریم تا این تعداد را برای سال آینده به بیش از 30 نفر ارتقا  داده و حتی فرصت آموزش را برای دیگر ساکنان منطقه مهیا کنیم.»
او تصریح کرد: «تلاش واحد تنها برای اشتغالزایی فارغ‌التحصیلان نیست و اشتغال‌آفرینی در منطقه نیز جزء برنامه‌های بلندمدت واحد است. با جذب ساکنان منطقه برای همکاری، گستردگی فعالیت‌های مهارتی واحد به تعداد کارگاه‌های کوچک و خانگی مردم خواهد رسید و می‌توان با تحت‌پوشش قرار دادن این کارگاه‌ها یک بازار مناسب فروش را ایجاد کرد.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد هریس درباره تعداد هسته‌های فناور این واحد اظهار کرد: «به علت کوچکی واحد، مرکز تحقیقاتی در آن فعال نیست اما تحقیقات آن در قالب هسته‌های فناور در چهار رشته بلاک‌چین، پوشاک، فرش و عمران انجام می‌شود.»
او در ادامه گفت: «در یکی از روستاهای شهرستان هریس، 90 درصد خانوارها خیاط هستند و پس از فراگیری این فن به تهران مهاجرت می‌کنند. در قالب فعالیت هسته فناور و مدرسه عالی مهارتی چند نفر از آنها را برای تولید برند مخصوص دانشگاه جذب و مشغول به کار کرده‌ایم. همچنین، هسته‌ها‌ی فناور پوشاک و بلاک‌چین به همراه اعضای هیات‌علمی رشته کامپیوتر به صورت متمرکز بر بازار فروش بدون واسطه تولیدات، همکاری داشته و اقداماتی برای فروش و عرضه بدون واسطه به بازار با روش‌های استفاده از فضای مجازی و رمز ارزها انجام و حتی چند مرحله آزمایشی نیز اجرا شده است.»
محمودی‌کرمجوان با بیان فعالیت‌های هسته فناور فرش، ادامه داد: «قدمت فرش هریس بسیار زیاد بوده و به علت روش‌های تولید خاص آن، این فرش به یک نام تجاری در دنیا تبدیل شده است. رنگ‌آمیزی از مواد و گیاهان طبیعی و گره‌های خاص این نوع فرش، وجه‌تمایز آن با دیگر نمونه‌های تولیدی است که به علت سختی و زمانبری مراحل تولید، درحال فراموشی است. همچنین با ورود رنگ‌های شیمیایی و دسترسی آسان و قیمت پایین آنها، مرحله رنگ‌رزی نخ که در تولید این فرش از اهمیت بسیاری برخوردار است؛ از بین رفته و از مرغوبیت آن بسیار کاسته شده است. هسته فناور فرش واحد هریس تلاش دارد با همان روش‌های پیشین اصالت این فرش را حفظ و از فراموشی آن جلوگیری کند.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد هریس تصریح کرد: «رنگ‌هایی که در این فرش استفاده می‌شود از گیاهانی مانند پوست انار یا کاه بوده که همین امر باعث مرغوبیت و گران شدن این محصول نیز شده است. قیمت بالای این نوع خاص فرش، نیاز به شناخت دقیق بازار و عرضه به بازارهای جهانی را طلب می‌کند. در این خصوص، یک کارگاه با چهار «دار قالی» آماده و تفاهمنامه‌ای نیز با اتحادیه قالیبافان استان برای حمایت مالی برای تولید این محصول داشته‌ایم.»
او در ادامه افزود: «در نظر داریم فعالیت کارگاه‌ تولید را در دو گام تولید در دانشگاه و تولید در سطح منطقه انجام داده و اجرای آن را تا پایان سال جاری به نتیجه مطلوب برسانیم. حتی برای سرعت بخشیدن به این امر نیز دوره‌های کوتاه‌مدت آموزشی ارائه و ساکنان منطقه را به تولید زیرنظر دانشگاه تشویق کرده‌ایم.»
محمودی‌کرمجوان درخصوص نحوه اجرای طرح پایش در این نهاد دانشگاهی، اظهار کرد: «به علت آنکه رشته‌های تحصیلات تکمیلی در واحد کم هستند به صورت عمده به این طرح پرداخته نشده است. ولی واحد تبریز برخی مشکلات و معضلات را به واحدهای کوچک برای انجام پژوهش‌های مختلف، شناسایی و واحد هریس نیز به دانشجویان برای انجام پایان‌نامه ارائه کرده است.»
رئیس دانشگاه آزاد واحد هِریس درمورد مبلغ درآمد غیرشهریه‌ای این واحد عنوان کرد: «پیش‌بینی می‌شود با فروش تولیدات پوشاک در شهریورماه به درآمدی بیش از 500میلیون تومان دست پیدا خواهیم کرد.»

معاون دانشگاه آزاد واحد هریس:
2 تشکل دانشجویی در واحد هریس فعال خواهند شد

کیارش شکیبایی، معاون دانشگاه آزاد واحد هریس نیز درخصوص تعداد پژوهش‌هایی که در این واحد انجام شده، عنوان کرد: «از سال 1383 که فعالیت این واحد آغاز شده سه جلد کتاب تالیف، سه جلد کتاب ترجمه، 12 مقاله ISI listed، چهار مقاله ISI with Impact factor، دو مقاله Scopus، دو مقاله Isc، دو مقاله علمی-پژوهشی و 15 مقاله در سایر حوزه‌ها انجام شده است. همچنین، در این مدت این واحد در 24 کنفرانس بین‌المللی خارجی، 25 کنفرانس بین‌المللی داخلی، 19 کنفرانس ملی و سه کنفرانس منطقه‌ای شرکت کرده است.»
معاون دانشگاه آزاد واحد هریس درمورد تعداد کتاب‌های موجود در این نهاد دانشگاهی عنوان کرد: «در کتابخانه دانشگاه حدود 6 هزار و 67 جلد کتاب موجود است که از این تعداد 201 جلد نیز به زبان اصلی وجود دارد.»
شکیبایی درخصوص فعالیت فرهنگی واحد هریس، گفت: «دوسال گذشته بیشتر فعالیت‌های فرهنگی دانشگاه در قالب فضای مجازی انجام شد. این فعالیت‌ها با ساخت کلیپ‌های مختلف برای مراسم‌ تقویمی و برگزاری انواع کارگاه‌ها در این فضا انجام شده است. در این باره کارگاه‌های مختلفی در زمینه مهدویت، زنان و خانواده، ورزش با تمرکز روی زنان انجام شد. در مسابقات قرآن و عترت اقداماتی انجام شد و یکی از دانشجویان در مسابقه اذان به مرحله استانی صعود کرد. کارگاه‌های مختلفی برای اعضای هیات علمی و کارکنان واحد مانند بینش مطهر نیز برگزار شد.»
او درباره اقدامات انجام‌شده برای کسب مجوز تشکل‌ها و نشریات دانشگاهی، اظهار کرد: «به علت عدم‌فعالیت حضوری دانشگاه در دو سال گذشته تشکل و نشریه فعال درحال حاضر نداریم اما برای تاسیس دو تشکل دانشجویی به استان درخواست داده و اقدامات کسب مجوز انجام شده است. همچنین در تلاشیم مجوز فعالیت یک کانون دانشجویی را نیز اخذ کنیم.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین