• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۱ - ۰۴:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
آشنایی با ویژگی‌های رفتاری ریکاردو؛ خوش‌برخورد اما جدی

قیمت ساپینتو هم دوبرابر می‌شود؟

اگر ساپینتو در استقلال موفق عمل کند، مطمئنا برای فصل بعدی با پیشنهادهای سنگینی (حداقل دوبرابر رقم فعلی قراردادش) از سوی همین کشورهای حاضر در خلیج‌فارس مواجه خواهد شد.

قیمت ساپینتو هم دوبرابر می‌شود؟

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تمرینات تیم فوتبال استقلال برای فصل جدید رقابت‌های لیگ برتر درحالی دیرتر از سایر تیم‌ها آغاز شد که بعد از خداحافظی فرهاد مجیدی از سرمربیگری این تیم، استقلالی‌ها تا مدت‌ها درگیر پیدا کردن سرمربی برای تیم خود بودند. از گزینه‌های ایرانی مانند عنایتی و نکونام تا برخی سرمربیان خارجی که درنهایت و بعد از جمع‌بندی‌های انجام‌شده ریکاردو ساپینتوی پرتغالی که سابقه طولانی در امر هدایت تیم‌های مختلف را دارد به‌عنوان سرمربی جدید تیم فوتبال استقلال انتخاب شد.

 دو روی ساپینتو
ساپینتو که از سال 2010 به‌عنوان سرمربی کار خود را آغاز کرده، از روحیه‌ای ماجراجو و جنگنده برخوردار است تا جایی که باعث شده این سرمربی شغل خود را تا حدودی جدی بگیرد. البته چنین روحیه‌ای را اکثر مربیان پرتغالی دارند اما بیشتر این دسته از مربیان از اخلاقی پرخاشگر توام با عصبانیت برخوردار هستند اما ساپینتو فعلا تا این جای کار در تهران خوشرویی و ملایمت به خرج داده است، هرچند انتشار تصاویری از عکس‌العمل‌های وی در تیم‌های گذشته‌اش نشان می‌دهد که این سرمربی هم در بزنگاه‌های ممکن می‌تواند از خود بی‌خود شده و همان رفتار سرمربیان پرتغالی را بروز بدهد. در همین مدت زمان کوتاه از سرمربیگری این چهره پرتغالی صحبت با اطرافیان تیم باعث شده برخی خصوصیات ساپینتو بیشتر از گذشته برای استقلالی‌ها محرز شود، ازجمله اینکه از این چهره به‌عنوان یک سرمربی باهوش نام برده می‌شود. او در همان دفعه اول نام بازیکنان را یاد گرفت و در تمرینات سعی می‌کند با صدا زدن نام کوچک با آنها ارتباط صمیمانه‌ای بگیرد.
این مربی دنیادیده که در 3 قاره به سرمربیگری پرداخته، با وجود آنکه خوشرو و بامحبت است اما ‌یک‌باره در تمرینات، چهره دیگری را از خود بروز می‌دهد و باانضباط توام باجدیت از شاگردانش می‌خواهد تا کارهای فنی را انجام بدهند.
در این میان برخی نگران این هستند که فضای استقلال با بسیاری از تیم‌ها به‌واسطه پرهوادار بودن و افتخارهایی که دارد، متفاوت است و چه‌بسا این سرمربی نتواند در چنین فضایی موفق عمل کند اما مرور و بررسی گذشته کاری این سرمربی نشان می‌دهد که ساپینتو در فضای تیم‌های پرهوادار در کشورهای خود به سرمربیگری پرداخته و به‌خوبی با چنین اتمسفری آشنایی دارد. از حضور در تیم‌هایی مانند اسپورتینگ، ستاره سرخ بلگراد در سال‌های دور گرفته تا استاندارد لیژ و واسکودوگاما در همین سال‌های اخیر نشان می‌دهد که او با فضای چنین تیم‌هایی مانند استقلال به‌خوبی آشنایی دارد و در برخی از این تیم‌ها نیز در رقابت قهرمانی قرار گرفته است.

 طلسم بی‌ثباتی ریکاردو می‌شکند؟
سرمربی پرتغالی استقلال از تجربه بالا و زیادی برای هدایت تیمی مانند استقلال برخوردار است اما تنها نکته منفی و عجیب در کارنامه ساپینتو به آنجایی برمی‌گردد که این مربی در هیچ تیمی بیشتر از یک‌سال سرمربیگری نکرده و اگر این روال ادامه داشته باشد با وجود بسته شدن قراردادی دوساله مشروط با استقلال، در پایان سال اول این مربی تحت هر شرایطی از باشگاه ایرانی هم جدا خواهد شد.
درمجموع شواهد در تمرینات اخیر استقلال نشان می‌دهد که این تیم فعلا با ساپینتو که به‌عنوان یک اسم نسبتا بزرگ در دنیای فوتبال به نیمکت این تیم رسیده، وضعیت خوبی دارد اما عدم استمرار در تیم‌های مختلف باعث شده این ابهام به‌وجود بیاید که چرا مهاجم سال‌های دور تیم ملی پرتغال بیشتر از یک‌فصل در هیچ تیم و کشوری به‌صورت مستمر دوام نمی‌آورد. البته استراماچونی آخرین سرمربی خارجی استقلال تا قبل از ساپینتو، هم تقریبا چنین وضعیتی داشت ولی تفاوت این دو سرمربی به آنجا برمی‌گردد که استرا معمولا کارش به اخراج کشیده می‌شد تا سفت پای‌کار بایستد و غرامت بگیرد (درست مانند کاری که با استقلال کرد) اما ریکاردو ساپینتو یا با اتمام قرارداد یا توافق از تیم‌های قبلی خود جدا شده است.
از سویی یک نگرانی دیگر هم در این رابطه در بین علاقه‌مندان به استقلال وجود دارد مبنی‌بر اینکه آیا یک‌بار دیگر این باشگاه آبی‌پوش سکوی پرتاب ساپینتو می‌شود؟ در سال‌های اخیر از بازیکنان جوان و گمنام گرفته تا برخی مربیان با حضور در استقلال در ویترینی پربازدید قرار گرفته و با مطرح شدن در این تیم در همین تیم‌های منطقه خلیج‌فارس برای خود وضعیتی به‌مراتب بهتر از لحاظ مالی را رقم‌ زده‌اند. در همین سال‌های اخیر بازیکنانی مانند قایدی یا صیادمنش، علی کریمی و مجید حسینی و سایر بازیکنان ازجمله امیرحسین حسین‌زاده با درخشش در استقلال به تیم‌های نه‌چندان اسم‌ورسم‌دار اما با شرایط مالی بهتر پیوستند و در بین مربیان هم هنوز افرادی مانند مجیدی یا استراماچونی همراه دستیارانی مثل پین جلوی چشم قرار دارند که با موفقیت در باشگاه ایرانی، با پیشنهادهای چندین برابری از همین کشورهای حوزه خلیج‌فارس مواجه شدند.
بنابراین از حالا این نگرانی درباره ساپینتو نیز به ‌وجود آمده که درصورت موفقیت در استقلال و از آنجا ‌که قراردادش با آبی‌ها دوساله و مشروط است و از سوی دیگر در هیچ‌تیم و کشوری هم بیشتر از یک‌سال مستمر حضور نداشته، بنابراین این قصه درصورت موفقیت ساپینتو در استقلال هم تکرار شده و این مربی در صورت عملکرد مناسب و موفق در جمع آبی‌ها از این تیم هم جدا خواهد شد. البته استقلالی‌ها به گفته مدیران این باشگاه فعلا با رقمی منطقی و مناسب در حد باشگاه استقلال با ساپینتو قرارداد بسته‌اند اما مطمئنا این مربی که در گذشته این فرصت را داشته تا در سطوح بالاتری مربیگری کند اگر در استقلال موفق عمل کند، مطمئنا برای فصل بعدی با پیشنهادهای سنگینی (حداقل دوبرابر رقم فعلی قراردادش) از سوی همین کشورهای حاضر در خلیج‌فارس مواجه خواهد شد. این درحالی است که مدیران استقلال در این خصوص تدبیر کرده و فکر اینجای کار را هم کرده‌اند، بر این اساس که با توجه به اینکه قرارداد سال دوم مشروط به رضایت طرفین است، در صورتی که این سرمربی در نیم‌فصل نخست بتواند نتایج موفقی را با استقلال کسب کند، مطمئنا مذاکرات خود را از همان زمان برای تمدید قرارداد قطعی با این سرمربی آغاز خواهند کرد تا رضایت وی را برای ماندن در تهران جلب کنند.

موتا آدم امن ساپینتو!
ریکاردو ساپینتو، سرمربی جدید تیم استقلال هفته گذشته با همراهی سه دستیار پرتغالی وارد تهران شد تا تمرینات این تیم را در شروع فصل جدید زیرنظر بگیرد. روی موتا، مربی 43ساله پرتغالی که به‌عنوان مربی در تیم‌های الفتح، آترومیتوس یونان، استانداردلیژ بلژیک، لژیا ورشو، براگا، واسکوداگاما، غازی‌انتپ و مورینسه دستیار مورد اعتماد ساپینتو بوده در تیم فوتبال استقلال نیز سرمربی پرتغالی را همراهی می‌کند. پائولو میگوئل دوس‌سانتوس، مربی بدنساز جدید باشگاه استقلال خواهد بود که با نظر سرمربی پرتغالی این تیم انتخاب شده و سابقه فعالیت در باشگاه‌های بواویشتای پرتغال و التعاون عربستان را در کارنامه دارد و برای دومین‌بار حضور در یک باشگاه آسیایی را تجربه خواهد کرد. ژائو آبرئو، آنالیزور جوان و 25ساله ساپینتو نیز تیم فنی او را همراهی می‌کند. درخصوص روی موتا شنیده می‌شود این مربی 43ساله به‌شدت مورد اعتماد ساپینتو قرار دارد و از سال2016 به‌بعد در همه تیم‌هایی که این چهره سرمربیگری کرده، موتا نیز او را همراهی کرده است. درواقع موتا آدم امن و امین سرمربی پرتغالی آبی‌ها محسوب می‌شود تا جایی که تمامی موارد تاکتیکی و فنی در ابتدا با موتا بررسی می‌شود. طی سالیان کار متمادی بین ساپینتو و موتا، باعث شده سرمربی استقلال بیشترین اطمینان و اعتماد را به موتا داشته باشد.

 پشت‌پرده انتخاب دقیقه نودی حیدری و غلامپور
با بازگشت ساپینتو به ایران، خسرو حیدری درحالی به‌عنوان دستیار وی انتخاب شد که پیشکسوت استقلالی‌ها در لحظه آخر و بین چند گزینه دیگر برای این سمت انتخاب شد. درخصوص حیدری نیز شنیده می‌شود این چهره تا همین روزهای آخر با حضور در کلاس‌های فشرده مربیگری درحال ارتقای سطح سواد فنی خود بوده و بعد از حضور در دوره‌های آنلاین پیشرفته مربیگری در هلند، این اواخر در دوره‌های مربیگری در ترکیه هم شرکت کرده است تا به‌عنوان یکی از دستیاران ساپینتو انتخاب شود.
بهزاد غلامپور، مربی دروازه‌بان های‌استقلال که مدت‌هاست به‌عنوان مربی گلرهای استقلال فعالیت می‌کند برای فصل جدید نیز با این باشگاه به توافق رسید و در این تیم ماندنی شد. غلامپور بهار سال98 و بعد از انتخاب آندره‌آ استراماچونی به‌عنوان سرمربی سابق استقلال با مسئولان این باشگاه برای تکمیل کادرفنی استقلال وارد مذاکره شد و مدیران باشگاه نیز در اولین اقدام مربی دروازه‌بان‌های این تیم را انتخاب کردند. بهزاد غلامپور که فصل نوزدهم از سایپا به استقلال پیوسته بود به‌جز یک مقطع کوتاه که جای خود را به عزیزیان داده بود در این سال‌های اخیر همواره به‌عنوان مربی و دستیاران چهره‌هایی مانند استراماچونی، مجیدی و حالا ساپینتو به‌کار پرداخته و قرار است در فصل بیست‌ودوم نیز به کارش با این باشگاه ادامه بدهد.
این درحالی است که غلامپور هم مانند سایر ارکان ایرانی باشگاه مثل خسرو حیدری و بیژن طاهری توافق دیرهنگامی با باشگاه برای فصل آینده داشت و این موضوع تا قبل از توافق طرفین، تردیدها برای ادامه همکاری دستیاران ایرانی را با استقلال برای فصل بعد افزایش بدهد. طبق شنیده‌ها، این تواق دیرهنگام به بررسی سوابق وی توسط ساپینتو مربوط است و زمانی که مشخص شد دروازه‌بان‌های استقلال در فصل گذشته بهترین آمارها را از خود به‌جای گذاشته و برخی رکوردها را نیز جابه‌جا کرده‌اند این تصمیم گرفته شد تا با این مربی دروازه‌بان‌ها برای باقی‌ماندن در جمع آبی‌ها توافق شود. این درحالی است که از رابطه صمیمانه غلامپور با گلرهای استقلال به‌عنوان یکی از نقطه‌عطف‌های ویژگی این چهره نام برده می‌شود که باعث شده وی برای فصل جدید هم گزینه هدایت دروازه‌بان‌های این تیم باشد.
غلامپور که در گفت‌وگویی پیش از این اعلام کرده بود اولویت اولش برای فصل آینده استقلال است با وجود این، وی از برخی تیم‌های داخلی نیز پیشنهادهایی داشت. حتی شنیده می‌شود مربی گلرهای استقلال از تیم جدید مجیدی در امارات هم پیشنهادهایی را دریافت کرده بود، با وجود این، وی در تهران ماند تا کار را با آبی‌پوشان ادامه دهد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار