• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۱ - ۰۳:۱۸
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۲
  • 0
  • 0
در گفت‌وگوی «فرهیختگان» با کیومرث سرمدی‌واله، دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس مطرح شد

جلوی برخوردهای خودسرانه با بدحجابی باید گرفته شود

به‌نظر بنده، در زمینه برخورد با پدیده بدحجابی لازم است بین کسانی که بدحجاب هستند و کسانی که در این رابطه توطئه‌گر هستند با برنامه و حساب‌شده، تفکیک قائل شد و با توطئه‌گران برخورد قانونی صورت گیرد.

جلوی برخوردهای خودسرانه با بدحجابی باید گرفته شود

نرگس چهرقانی، خبرنگار گروه سیاست: نامه معاون دادستان مشهد پیرامون مساله حجاب در هفته اخیر واکنش‌های بسیاری را به‌همراه داشته؛ از واکنش بسیاری از فعالان سیاسی گرفته تا رئیس قوه‌قضائیه. غلامحسین محسنی‌اژه‌ای، رئیس قوه‌قضائیه دیروز در صحبتی که در نشست شورای عالی قوه‌قضائیه داشت، بیش از هر موضوعی به مساله حجاب پرداخت، به‌طوری‌که به‌نظر می‌رسد اژه‌ای در واکنش به اقدام فراقانونی معاون دادستان مشهد این عبارات را مطرح کرده است: «اینکه چه کسی به‌عنوان یک فرد حجاب دارد یا ندارد، حجابش کمرنگ است یا پررنگ یک بحث است و توجه به آن در جای خود ضروری است، اما شناسایی و کشف عوامل و دست‌های پشت‌پرده ترویج بی‌عفتی و بی‌حیایی در جامعه، مقوله مهمی است که نیاز به کار اطلاعاتی دارد.» در این صحبت‌ها مشخصا بین افراد بدحجاب با مروجان بدحجابی تفکیک قائل شده است. دراین‌باره با دبیر دوم کمیسیون اجتماعی مجلس، کیومرث سرمدی‌واله به گفت‌وگو پرداختیم که در ادامه می‌خوانید.

این دبیر کمیسیون اجتماعی مجلس در ابتدای صحبت‌های خود به تفکیک بین بدحجاب و ترویج‌دهنده بدحجابی پرداخت و گفت: «شکی در این واقعیت وجود ندارد که دشمن چه در قالب نفوذی‌ و چه در قالب استکبار جهانی به‌دنبال این است تا در بزنگاه‌های مختلف به‌صورت افراطی علیه جمهوری اسلامی توطئه کند. در موضوع حجاب نیز شرایط همین‌گونه است. ممکن است ما در مواردی با پدیده بدحجابی غیرعمدی مواجه شویم و در مواردی دیگر نیز این احتمال وجود دارد که در پدیده بدحجابی ما با یک هنجارشکنی سازمان‌یافته برای مقابله با ارزش‌های جمهوری اسلامی روبه‌رو باشیم، در اینجا مساله بدحجابی تبدیل به پاشنه‌آشیلی می‌شود که دشمن نیز روی آن دقت و برنامه‌ریزی دارد. دشمن در تلاش است وانمود کند هنجارشکنی که در مساله حجاب صورت می‌گیرد حرکت بانوان ایرانی در راستای مقابله با خواست جمهوری اسلامی در زمینه حجاب است، درحالی که این‌گونه نیست.»
او ادامه داد: «به‌نظر بنده، در زمینه برخورد با پدیده بدحجابی لازم است بین کسانی که بدحجاب هستند و کسانی که در این رابطه توطئه‌گر هستند با برنامه و حساب‌شده، تفکیک قائل شد و با توطئه‌گران برخورد قانونی صورت گیرد. لازم است در مواجهه با کسانی که برای مقابله با پدیده بدحجابی به‌دنبال اجرای امر الهی امربه‌معروف و نهی‌ازمنکر هستند و چه کسانی که تعمدا می‌خواهند با سوءاستفاده از وضعیت بدحجابی توطئه کنند، برخورد قانونی و در چهارچوب هنجارهای جمهوری اسلامی صورت بگیرد تا جلوی برخوردهای خودسرانه گرفته شود، بخشی از این برخوردهای خودسرانه می‌تواند توسط بانیان توطئه بدحجابی در کشور ساماندهی شود، آنها همزمان با اینکه در کشور دست به ترویج بدحجابی می‌زنند، ممکن است با تحریک گروه‌هایی خودسر به مبارزه غیرقانونی و ساختارشکن با پدیده بی‌حجابی دست بزنند تا از این طریق نام گروه‌های مذهبی را نیز خراب کنند.»
کیومرث سرمدی در ادامه با تاکید بر اینکه حتما باید بین مروجان بدحجابی با کسی که بدحجاب است، تفکیک قائل شد، بیان کرد: «در جریان مطالبات برخی اصناف دیگر نیز بعضا شاهد توطئه‌ عده‌ای قلیل بوده‌ایم. فرض کنید صنف رانندگان برای تحقق مطالبات بر حق‌شان دست به اعتراض بزنند، در جریان این اعتراض قطعا دشمن پیوست امنیتی خود برای به حاشیه کشیدن مطالبات رانندگان و به حاشیه کشیدن اعتراضات با هدف توطئه‌کردن علیه نظام جمهوری اسلامی را دارد. در رابطه با مساله بدحجابی نیز ما چنین شرایطی را داریم و باید بین کسانی که به‌دنبال سوءاستفاده از این پدیده هستند، با دیگران تفکیک قائل شد.»
در ادامه‌ این گفت‌وگو نظر سرمدی را دراین‌باره پرسیدیم که عدم همخوانی شعار و عمل برخی مسئولان در سال‌های بعد از انقلاب نیز موجب فاصله گرفتن مردم از حجاب یا دیگر مناسک دینی شده است.
او در پاسخ به این مساله اشاره کرد: «ما که خود مسئول هستیم باید الگوی برتر در زمینه رعایت اخلاق و هنجارهای دینی و اسلامی در جامعه باشیم، قطعا اگر من به‌عنوان مسئول، مقید به رعایت آنچه مدعی‌اش هستم نباشم، مردم نیز از رفتار من تاثیر منفی می‌گیرند. در بحث حل مشکل بدحجابی نیز اصل کار ما فرهنگی است و لازم است در این مورد ما به بیان ویژگی‌ها و دیدگاه‌های فاخر اسلامی در زمینه بدحجابی بپردازیم.»
او همچنین در ادامه تاکید کرد: «همان‌طور که اشاره کردید رفتار مسئولان و خانواده‌هایشان نه در این دوران بلکه از ابتدای انقلاب تاکنون به‌عنوان الگوی رفتاری بر منش و رفتار مردم نیز موثر بوده است. اگر در این میان، مسئولان و خانواده‌هایشان در رفتار خود به هنجارهای جامعه پایبند نباشند، این عدم پایبندی مستمسکی می‌شود تا مردم نیز هنجارهای شرعی و قانونی را رعایت نکنند.»

در این رابطه بیشتر بخوانید:

یک موضع امیدوارکننده درباره مساله حجاب (لینک)

مروج بدحجابی و بدحجاب را باید تفکیک کرد (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۲

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند

محمدسعید صفاری، پژوهشگر مرکز رشد دانشگاه امام‌صادق(ع):

انقلاب خمینی کبیر؛ راهبر وارثان عالم

محسن فرجیان روزنامه‌نگار:

رسانه کارآمد و هزینه‌های آن

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر:

دست سردبیر، گاوبازی اپوزیسیون و پروژه ما

سیدجواد نقوی خبرنگار فرهیختگان؛

بی‌بی‌سی نمی‌تواند خودش را احیا کند؟‌ +فیلم

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار