• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۱ - ۰۲:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مرحله آخر ماراتن ورود به مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی از روز گذشته آغاز شد

7 نکته از مصاحبه‌های متمرکز داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد

یکی از مهم‌ترین بخش‌های برگزاری جلسات مصاحبه دکتری بررسی حضوری و توانایی‌های فردی داوطلب است.

7 نکته از مصاحبه‌های متمرکز داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد

زهرا رمضانی، خبرنگار گروه دانشگاه: این روزها دانشگاه‌های مختلف میزبان بیش از 137هزار داوطلب از میان بیش از 186هزار شرکت‌کننده هستند که 6 اسفندماه سال گذشته توانستند در زمره پذیرفته‌شدگان آزمون کتبی قلمداد شوند. تقویم برگزاری جلسات مصاحبه حضوری در دانشگاه‌های کشور یکسان نیست و به همین دلیل داوطلبانی که از سوی دانشگاه‌ها برای حضور در این مصاحبه‌ها دعوت شده‌اند، باید به تقویم هر دانشگاه توجه داشته باشند. دانشگاه آزاد اسلامی نیز همانند دیگر مراکز آکادمیک از روز گذشته اقدام به برگزاری جلسات مصاحبه حضوری کرده تا از این طریق داوطلبان دکتری خود را پذیرش کند. داوطلبان دکتری دانشگاه آزاد در بازه زمانی تعیین‌شده از 25 فروردین تا پنجم اردیبهشت ماه فرصت داشتند حداکثر تا 80 رشته/محل مدنظر خود را انتخاب کنند تا از این طریق درصورت پذیرفته‌شدن در مصاحبه عملی، امکان تحصیل در واحد پذیرفته‌شده را داشته باشند.

1. علوم‌وتحقیقات و تهران‌مرکزی؛ محل برگزاری مصاحبه‌های متمرکز
با توجه به جمعیت قابل‌توجه داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، مسئولان این دانشگاه تصمیم گرفتند امسال دو واحد دانشگاهی در تهران را به مدت 11 روز به این مساله اختصاص دهند و به همین دلیل داوطلبان شهرهای مختلف نیز باید در زمان تعیین‌شده در استان تهران حضور داشته باشند. دانشگاه آزاد اسلامی علوم‌وتحقیقات و تهران‌مرکزی همان دو مرکز دانشگاهی هستند که قرار است در زمان تعیین‌شده، جلسات مصاحبه حضوری در آنها برگزار شود. به دلیل سرعت بخشیدن در برگزاری جلسات هر واحد دانشگاهی 70 کلاس خود را به این مهم اختصاص داده است و این مهم باعث می‌شود تا امکان برگزاری همزمان چندین جلسه مصاحبه در هرکدام از واحدها فراهم شود. با توجه به فشردگی برگزاری جلسات مصاحبه حضوری داوطلبان، لازم است تا در طول روز امکان برگزاری جلسات بیشتر فراهم شده باشد، موضوعی که با نگاهی به زمان شروع اولین و آخرین جلسه در طول یک روز نشان می‌دهد، برنامه‌ریزی‌ها به‌گونه‌ای است تا زمان کافی برای هر جلسه اختصاص پیدا کند. به‌عبارت دیگر هرکدام از دو واحد دانشگاهی علوم‌وتحقیقات و تهران‌مرکزی قرار است از ساعت هشت صبح تا 18 به مدت 11 روز میزبان داوطلبان و اساتید باشند.

2. روزانه 4هزار دانشجو به جلسه مصاحبه می‌روند
با توجه به برگزاری جلسات مصاحبه حضوری دکتری در استان تهران طبیعی است که سرعت در برگزاری جلسات نیز حرف اول را می‌زند، به طوری که باید هر 33هزار داوطلب در بازه زمانی 11 روزه مورد محک زده شوند. موضوعی که باعث می‌شود تا روزانه بین سه‌هزار و 500 تا چهارهزار داوطلب بسته به اولویت زمان‌بندی در نظر گرفته‌شده در جلسه مصاحبه حضوری شرکت کنند.
 به گفته معصومه طباطبایی، رئیس مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی این دانشگاه حضور داوطلبان در جلسات مصاحبه به گروه آزمایشی و همچنین رشته انتخابی‌شان بستگی دارد، به طوری که شاید جلسات مصاحبه حضوری داوطلبان یک گروه در یک روز به اتمام برسد.
درمقابل گروه‌هایی مانند علوم پایه به دلیل کاهش تعداد داوطلبان آن، جلسات مصاحبه حضوری‌شان نیز در زمان کمتری به اتمام می‌رسد، اما رشته‌هایی مانند حقوق یا برخی گرایش‌های رشته مدیریت با تراکم داوطلب روبه‌رو بوده و همین مساله باعث می‌شود تا برگزاری جلسات رشته‌های پرطرفدار در تمام روزهای تعیین‌شده تداوم داشته باشد.

3. 3 تا 5 استاد در جلسات مصاحبه حاضر می‌شوند
یکی از مهم‌ترین بخش‌های برگزاری جلسات مصاحبه دکتری بررسی حضوری و توانایی‌های فردی داوطلب است. مقوله‌ای که برای آن هرکدام از داوران تلاش می‌کنند تا داوطلبی را که بناست در آینده به‌عنوان دانشجوی دکتری شناخته شود، نه‌تنها از حیث داده‌های علمی، بلکه از جنبه‌های مختلف محک بزنند، از این‌رو به طور معمول در هر جلسه برگزارشده، چهار عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی حضور خواهد داشت. البته این مساله بسته به رشته/محل و گرایش داوطلب هم دارد؛ چراکه تعداد اساتید حاضر برای هر گروه آزمایشی بین سه تا پنج داور خواهد بود و هیچ جلسه‌ای با کمتر از سه داور برپا نخواهد شد. داوران نیز متناسب با هر رشته انتخاب شده‌اند تا امکان بررسی علمی داوطلبان نیز فراهم باشد.

4. هتل فرهیختگان میزبان داوطلبان دکتری می‌شود
با توجه به برگزاری جلسات دکتری در دو واحد دانشگاه آزاد اسلامی تهران، مسئولان این دانشگاه تسهیلات ویژه‌ای را برای داوطلبان غیرتهرانی در نظر گرفته‌اند تا از این طریق خیال دانشجویان دکتری آینده برای حضور در جلسات مصاحبه حضوری راحت شود. اسکان در هتل فرهیختگان را باید اصلی‌ترین اقدام این دانشگاه برای سهولت داوطلبان دانست؛ اقدامی که مرکز سنجش و پذیرش و فارغ‌التحصیلی با هماهنگی معاونت توسعه مدیریت و منابع دانشگاه آزاد انجام داده و قرار است هتل در تمام 11 روز برگزاری جلسات مصاحبه میزبان داوطلبان باشد. البته برای سهولت حضور داوطلبان نیز سامانه‌ای شنبه 18 تیرماه فعال شد تا داوطلبانی که خواهان بهره‌مندی از این امکان هستند، با ثبت‌نام در آن بتوانند در هتل فرهیختگان اسکان داده شوند. نکته دیگر اینکه نحوه اسکان داوطلبان در هتل براساس اولویت‌بندی صورت می‌گیرد و داوطلبان براساس اولویت ثبت‌نام در سامانه، می‌توانند اسکان پیدا کنند.
درکنار بهره‌مندی از ظرفیت هتل فرهیختگان برای اسکان داوطلبان، هماهنگی‌ها برای فراهم شدن سرویس حمل‌ونقل داوطلبانی که محل برگزاری جلسه مصاحبه آنها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد تهران‌مرکزی است نیز انجام شده تا از این طریق خیال این دسته از داوطلبان نیز برای رسیدن به جلسه مصاحبه راحت شود، هرچند هنوز این مساله به‌طور قطع نهایی نشده است.

5. مصاحبه حضوری داوطلبان دانشگاه آزاد اسلامی تا چه زمانی ادامه دارد؟
دانشگاه آزاد امسال حدود 33هزار داوطلب ثبت‌نام‌کننده برای تحصیل در مقطع دکتری رشته‌های مختلف را داشته است که در گروه‌های آموزشی مختلف بوده و در زمان انتخاب‌رشته، رشته/محل‌های متفاوتی را انتخاب کرده‌اند و طبیعتا داوطلبان براساس رشته/محل‌های انتخابی از روز گذشته به جلسه مصاحبه حضوری دعوت شده‌اند. بازه زمانی که مسئولان این دانشگاه برای اتمام برگزاری جلسات مصاحبه در نظر گرفته‌اند اول مرداد ماه خواهد بود و در این مدت هر داوطلبی باید براساس زمان‌بندی اعلام‌شده سر جلسه مصاحبه حضور پیدا کند.

6. نتایج نهایی دکتری نیمه‌اول شهریور اعلام می‌شود
 هرچند تقویم زمانی دانشگاه‌ها برای برگزاری جلسات حضوری مصاحبه از داوطلبان دکتری متغیر است اما نتایج نهایی در یک زمان مشخص به اطلاع داوطلبان خواهد رسید و دانشگاه آزاد نیز اسامی پذیرفته‌شدگان جلسات مصاحبه را همزمان با وزارت علوم اعلام خواهد کرد. امسال نیز درنهایت در نیمه‌اول شهریور ماه با اعلام نتایج تکلیف داوطلبان مشخص خواهد شد.

7. بیش از 11هزار داوطلب درنهایت دانشجوی دکتری دانشگاه آزاد خواهند شد
اما آنچه پیش‌تر از سوی رئیس سازمان سنجش اعلام شده بود، 11 هزار و 538 نفر به‌عنوان دانشجوی دکتری در دانشگاه آزاد تحصیل خواهند کرد، با توجه به ظرفیت 12 هزار و 716 نفری دانشگاه‌های دولتی برای مقطع دکتری، باید گفت نیمی از جمعیت ورودی جدید دانشجویان دکتری در این دانشگاه تحصیل می‌کنند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار