• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۰ - ۰۰:۵۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
اولین تمرین استقلال با سرمربی جدید؛ ریکاردو ادامه‌دهنده سیاست فرهاد

ساپینتو خطاب به آبی‌ها: خودتان را ثابت کنید، باید دبل کنیم

این گوی و این میدان، خودتان را اثبات کنید تا برای فصل بعدی در ترکیب اصلی قرار بگیرید.

ساپینتو خطاب به آبی‌ها: خودتان را ثابت کنید، باید دبل کنیم

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق، خبرنگار گروه ورزش: تمرینات تیم فوتبال استقلال، قهرمان فصل گذشته رقابت‌های لیگ برتر درحالی از شنبه گذشته به‌صورت رسمی در مجموعه ورزشی انقلاب و با حضور اکثر بازیکنان این تیم برگزار شد تا این تیم هم سرانجام استارت تمرینات خود را در پیش‌فصل رقابت‌های فصل بیست‌ودوم لیگ برتر به این ترتیب زده باشد. البته هواداران این تیم از این بابت که تمرینات تیم‌شان به نسبت سایر حریفان ازجمله رقیب سنتی این تیم دیرتر آغاز شده، کمی با نگرانی اوضاع و احوال را دنبال می‌کنند. این درحالی است که برخی مسئولان باشگاه آبی‌پوش اعتقاد دارند از همان هفته‌ای که پرسپولیس قهرمانی را از دست داد، مدیران این تیم با حفظ یحیی از همان زمان، استارت بسته‌شدن تیمی قدرتمند را به‌منظور جبران ناکامی فصل گذشته زدند اما در استقلال، این امر با توجه به خداحافظی مجیدی و از سوی دیگر به درازا کشیدن مذاکرات برای پیدا کردن سرمربی جدید، با تاخیر مواجه شده، هرچند تعویق دیدار سوپرجام عاملی شده تا کادرفنی جدید آبی‌ها در فاصله حدود یک ماه تا آغاز فصل جدید، کمی با خیال راحت کار را استارت بزنند.
با همه این تفاسیر، استقلالی‌ها هم کار خود را به‌صورت رسمی زیرنظر ساپینتو آغاز کردند تا خود را برای شروعی مقتدر در فصل جدید رقابت‌ها آماده کنند. نکته جالب اینکه شلوغی اولین تمرین آبی‌ها با آغاز کار، بیشتر از هر چیز دیگری به چشم آمد و از سوی دیگر نظم و انضباطی که سرمربی جدید در تمرین حاکم کرده بود، باعث شد با وجود شلوغی بیش از حد، کار با نظم و انضباط خاصی دنبال شود.

 ساپینتو ادامه‌دهنده سیاست فرهاد
تمرین استقلالی‌ها درحالی آغاز شد که در بدو شروع، با حضور هواداران و علاقه‌مندان به این تیم، محوطه اطراف تمرین در مجموعه انقلاب بیش از حد شلوغ و هرج‌ومرج‌ شود و همین امر باعث شد کار عبور و مرور بازیکنان و اعضای تیم برای ورود و خروج به محوطه تمرین با مشکلاتی مواجه شود. به جز این مورد نیز بسته بودن تمرینات هم عاملی شد تا تماشاگران زودتر خود را به مجموعه انقلاب برسانند و در همان فرصت کوتاه که بازیکنان خود را به زمین می‌رسانند، با ستاره‌های محبوب خود دیدار کنند. البته بسته بودن تمرین در غیاب هواداران و اصحاب رسانه موضوع عجیبی برای علاقه‌مندان به این تیم نبوده؛ چراکه در سال‌های اخیر این امر به‌مراتب در تمرینات تکرار شده. این درحالی است که به جز بستن تمرینات، سال گذشته فرهاد مجیدی تاکید زیادی روی مخفی ماندن آیتم‌های تمرینی داشت و به همین دلیل دورتادور مجموعه انقلاب با پارچه مشکی پوشانده شد و حالا هم سرمربی جدید با تداوم همان افکار و سیاست‌های سرمربی سابق، دستور داده زمین تمرین مجموعه انقلاب در جهت‌های دیگر هم با پارچه مشکی پوشانده شود تا تمرینات استقلال ساپینتو هم مخفیانه دنبال شود.

 ساپینتو در رختکن چه گفت؟
قرار بازیکنان استقلال در روز اول ساعت 16و30 در محل تمرین بود تا تمرین از ساعت 18 آغاز شود. بااین‌حال سرمربی پرتغالی از حدود 13 خود را به محل تمرین رسانده بود تا آخرین وضعیت امکانات و شرایط پیرامونی تیم را همراه با دستیارانش زیرنظر بگیرد.
در ادامه و بعد از خوش‌وبش‌های اولیه، از ساعت حدود 17 جلسه معارفه ساپینتو با بازیکنان آغاز شد و حدود نیم‌ساعتی این چهره برای بازیکنان تیم جدیدش صحبت کرد. البته قبل از آن، سرمربی جدید استقلالی‌ها در اولین برخورد با بازیکنانش آنها را به‌شدت تحویل گرفت و برخورد گرمی با آنها داشت، بااین‌حال در اظهاراتش برای بازیکنان، دیگر از آن گرمای برخورد اولیه خبری نبود و ساپینتو سعی کرد با دیسیپلین و منضبط از بازیکنان درخواست کند آنها هم به همین شکل در طول فصل وی را همراهی کنند.
این سرمربی در ابتدا از اهمیت نام استقلال برای بازیکنان این تیم صحبت و اعلام کرد به تهران آمده تا این تیم را دوباره قهرمان کند. همچنین ساپینتو خطاب به استقلالی‌ها اعلام کرد تا زمانی که به شناخت خوبی از بازیکنان تیمش نرسد، فعلا از لیست خروجی خبری نیست و به زمان نیاز دارد تا با بررسی شرایط همه بازیکنان درخصوص آنها به اظهارنظر بپردازد. این درحالی است که طی روزهای گذشته و هنوز ساپینتو نیامده، برخی اخبار درباره لیست خروجی وی منتشر شده و جالب اینکه حتی این‌طور عنوان شد که او با جدایی عده‌ای نیز مخالفت کرده است.
همچنین ساپینتو در ادامه این‌طور عنوان کرد که تمرینات استقلال به‌منظور شناخت هرچه بیشتر از شاگردان جدیدش و همچنین آماده‌سازی آنها سفت و سخت و در روزهای ابتدایی در دو نوبت دنبال می‌شود، اما نقطه‌عطف صحبت‌های این مربی آنجا بود که وی رو به بازیکنانش اعلام کرد: «این گوی و این میدان، خودتان را اثبات کنید تا برای فصل بعدی در ترکیب اصلی قرار بگیرید.» ساپینتو همچنین روی بازیکنان فصل گذشته استقلال تاکید و از آنها بابت تلاش برای قهرمان کردن این تیم تشکر و قدردانی کرد. او همچنین از بازیکنانش درخواست کرد جدی و منضبط به‌خصوص در روزهای ابتدایی کار را دنبال کرده و فقط روی دستورات تاکتیکی تمرکز کنند تا به این شکل یک‌بار دیگر فوتبال‌دوستان به قهرمانی این تیم در فصل جدید هم امیدوار شوند.

 تمرین سفت و سخت در ابتدای کار
 استقلالی‌ها روز شلوغی را پشت‌سر گذاشتند؛ اما این شلوغی هم باعث نشد ساپینتو در روز اول با ملایمت و نرمی با بازیکنان برخورد کند. با وجود همه بازیکنانی که به‌صورت قرضی رفته و دوباره به تمرین بازگشته بودند و از سوی دیگر با حضور بازیکنان جدید، بیشتر از 25 بازیکن در نخستین تمرین استقلال حاضر بودند و بعد از انجام کارهای بدنی، بازیکنان به دو تیم تقسیم شده و فوتبال درون تیمی را برگزار کردند. در همین خصوص یکی از بازیکنان استقلال با تاکید بر پرفشار بودن تمرین اول این تیم به «فرهیختگان» گفت: «توقع چنین تمرینی را در جلسه اول نداشتیم و واقعا ساپینتو ما را کشت!»
به نظر می‌رسد سرمربی پرتغالی استقلال در همین روزهای نخست برای بازیکنان تیمش خط‌ونشان کشیده که آنها در همین ابتدا، حساب کار دست‌شان بیاید.

 بلاتکلیف‌های تمرین
مسئولان باشگاه استقلال در روزهای گذشته تلاش زیادی کردند تا قرارداد یک‌سری از بازیکنان را تمدید کنند و چند بازیکن جدید نیز به تیم اضافه شدند. در همین راستا، قرارداد برخی بازیکنانی که از مدت قراردادشان باقی مانده بود هم تمدید شد اما برخی مانند قرضی‌های بازگشتی همچنان بلاتکلیف هستند. در این بین رضاوند که با وجود حضور در تمرین حاضر به تمرین در کنار استقلالی‌ها نشد از بلاتکلیف‌ترین‌ها محسوب می‌شود. این درحالی است که تکلیف بازیکنانی مانند عارف غلامی، محمدجواد به‌آفرین، امیرحسین حسین‌زاده، امیرعلی صادقی و ابوالفضل جلالی به‌همراه محمدحسین مرادمند و سیاوش یزدانی هم هنوز مشخص نیست. ضمن اینکه در تمرین شنبه، پیمان بابایی با استقلالی‌ها تمرین نکرد و سیلوای برزیلی هم غایب بود.

 تمرینات فعلا در 2 نوبت تا بازی دوستانه
ساپینتو در برنامه خود به باشگاه اعلام کرده که فعلا و در روزهای ابتدایی باید شرایطی مانند برپایی اردوی تدارکاتی را فراهم کنند تا از ابتدای صبح تا بعد از تمرین، همه بازیکنان در اختیار وی قرار بگیرند تا به این ترتیب این سرمربی به جز برنامه‌های تمرینی، روی تغذیه و استراحت بازیکنانش نیز احاطه داشته باشد. همچنین وی در روزهای ابتدایی دو جلسه تمرین روزانه در هر روز برای تیمش تدارک دیده و قرار است پس از آن طی یک بازی تدارکاتی، شاگردانش را در شرایط مسابقه نیز محک بزند.

 صمیمیت ساپینتو با دستیاران ایرانی
نکته جالب اینکه سرمربی جدید استقلالی‌ها که اتفاقا 3 دستیار خارجی را هم با خود به تهران آورده، با دستیاران و همراهان ایرانی خود با صمیمیت خاصی رفتار کرده و این درست برعکس رفتار سرمربی سابق ایتالیایی استقلال بود که مدت زمان زیادی به طول انجامید تا به قول معروف در ارتباط با دستیاران ایرانی ازجمله غلامپور و سایر ایرانی‌ها یخش آب شود! اما ساپینتو از همان ابتدای کار برخورد گرم و صمیمانه‌ای با حیدری، غلامپور و طاهری داشت و حسابی آنها را تحویل گرفت.

 خسرو محور می‌شود؟
خسرو حیدری، ملی‌پوش سابق استقلال که مدت زمان زیادی از خداحافظی وی از میادین سپری نمی‌شود و همچنین رابطه مطلوب او با مدیریت باشگاه بر هیچ‌کس پوشیده نیست، درحالی در لحظات پایانی و فاصله کم باقی‌مانده تا اولین تمرین استقلال به‌عنوان دستیار جدید ساپینتو مشغول کار شد که از گزینه‌های دیگری مانند قربانی، عنایتی و چند نفر دیگر هم به‌عنوان گزینه دستیار ایرانی سرمربی جدید استقلال نام برده می‌شد. هافبک سابق سربه‌زیر و محبوب آبی‌ها درحالی برای این سمت انتخاب شد که به نظر می‌رسد به‌‌عنوان گزینه ایرانی کادرفنی، این وظیفه را دارد تا در ارتباط بین بازیکنان با ساپینتو و سایر نفرات خارجی وظیفه محوری را ایفا کند و به نوعی اتحاد و انسجام را در تیم فصل جدید استقلال، این چهره به وجود بیاورد.

 همه سلامت زیرنظر فیزیوتراپیست جدید
استقلالی‌ها درحالی از عصر شنبه کار خود را آغاز کردند که فیزیوتراپیست جدیدی به نام شاهد عریانی تمرینات را به همراه تیم سابق پزشکی باشگاه زیرنظر گرفته، هرچند در تمرین نخست هیچ‌کدام از بازیکنان این تیم با مصدومیتی مواجه نبودند تا تمامی شاگردان ساپینتو در کمال صحت و سلامت استارت کار را بزنند.

 ساپینتو به‌زودی لیست می‌دهد
همان‌طور که در بالا ذکر شد، هنوز ساپینتو درخصوص نفرات مدنظرش برای استقلال فصل بعد اقدام خاصی انجام نداده و منتظر است بعد از ارزیابی‌های اولیه در این خصوص اقدام لازم را به عمل بیاورد. البته لیست استقلال درصورتی‌که عارف غلامی هم تمدید کند، با وجود این بازیکن پر می‌شود و درصورتی‌که این تیم همچنان خریدهای جدیدی را مدنظر داشته باشد باید چند بازیکن دیگر را از لیست بزرگسالان خود خارج کند. البته شنیده می‌شود یک بازیکن خارجی در خط میانی موردتوجه ساپینتو قرار دارد.

 دوباره استقلالی‌ها ممنوع‌المصاحبه شدند!
شنبه عصر و در جلسه معارفه بین ساپینتو با بازیکنان این تیم، سرمربی جدید استقلال از بازیکنانش می‌خواهد فعلا روی تمرینات و کارهای تاکتیکی زوم کرده و از مصاحبه پرهیز کنند. نکته جالب‌توجه اینکه همین سیاست را فصل گذشته فرهاد مجیدی هم اعمال می‌کرد، اما اینکه با حضور یک سرمربی دیگر آن هم از نوع خارجی، یک‌بار دیگر اعضای باشگاه و بازیکنان این تیم ممنوع‌المصاحبه می‌شوند، به نظر می‌رسد این موضوع از حیطه وظایف کادرفنی احتمالا بالاتر بوده و دستور ممنوع‌المصاحبه بودن از بالاتر صادر می‌شود.

 جای یک نفر خالی بود
تمرین روز شنبه استقلالی‌ها درحالی پیگیری شد که همه‌چیز تحت‌الشعاع خداحافظی وریا غفوری، کاپیتان این تیم قرار گرفته تا جایی که برخی بازیکنان و رسانه‌ها از این موضوع به‌عنوان یک اتفاق ویژه در تمرین استقلال یاد کرده و این‌طور مطرح کردند که جدایی غفوری بعد از سال‌ها از جمع آبی‌پوشان باعث شده جای خالی او حسابی به چشم بیاید. این درحالی است که فعلا باشگاه به‌دنبال آن است تا از بین گزینه‌های داخلی ممکن یک نفر را هرچه سریع‌تر به جای غفوری جذب کند. البته در این پست صالح حردانی حرف اول و آخر را می‌زند اما بازیکنانی مانند کوین یامگا و گاه سبحان خاقانی درصورتی‌که استقلال با 4 دفاع بازی نکند، می‌توانند جایگزین حردانی در این پست شوند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک