• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۲۰ - ۰۴:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
فعالان سابق دانشجویی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» مطرح کردند

پیشنهاد‌هایی برای احیای فعالیت تشکل‌ها در پساکرونا

اولین کاری که معتقدم در شرایط فعلی تشکل‌ها باید صورت بگیرد، مطالعه شخصی درباره مسائل مفاهیم مبنایی مانند آزادی، عدالت، مردم‌سالاری و نسبت آرمان و واقعیت است.

پیشنهاد‌هایی برای احیای فعالیت تشکل‌ها در پساکرونا

فاطمه طاری‌بخش، خبرنگار: حالا که چندماهی از حضوری‌شدن دانشگاه‌ها می‌گذرد، رسیدن فصل تابستان را می‌توان غنیمتی برای دانشجویان دانست. فصلی که به‌دلیل بازه زمانی تعطیلی مراکز آکادمیک می‌تواند فرصت خوبی برای این قشر قلمداد شود که بتوانند کارهای عقب‌افتاده‌شان را انجام دهند. در این میان تابستان امسال برای تشکل‌های دانشجویی هم برخلاف دوسال کرونایی تب‌وتاب بیشتری دارد؛ فرصتی که می‌تواند همانند سال‌های گذشته به یکی از بهترین زمان‌ها برای تقویت بنیه فکری فعالان این تشکل‌ها تبدیل شود. به همین دلیل در این گزارش به‌سراغ فعالان ادوار تشکل‌های دانشجویی مختلف رفتیم تا در حوزه‌های گوناگون کتاب، فیلم و مستند و ایده‌های جدید پیشنهادهایی را به دانشجویانی بدهند که امروز به‌عنوان فعال دانشجویی شناخته می‌شوند.

مهدی طرفی، عضو سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی
 کتاب: سودای سکولاریسم به نویسندگی سیدیاسر جبرئیلی، سراب اصلاحات نوشته محمدجواد اخوان و طرح کلی اندیشه اسلامی
 فیلم: فیلم «چ» به کارگردانی ابراهیم حاتمی‌کیا
توصیه1: توصیه‌ام به دانشجویان این است که توجه به تربیت نیرو را مدنظر قرار داده و در این راستا برگزاری طرح‌ها و دوره‌های آموزشی را فراموش نکنند،‌ از این‌رو دانشجویان کار تشکیلاتی را یاد می‌گیرند، البته به این شرط که مباحث کاربردی در دوره‌ها گفته شود.
توصیه2: موضوع بعدی که معتقدم تشکل‌ها باید به آن عمل کنند، داشتن پیوست رسانه‌ای در فعالیت‌های تشکلی مخصوصا فعالیت‌های جهادی است.
توصیه3: همچنین مولفه دیگری که باید مدنظر قرار بگیرد توجه به مطالبه‌گری است تا ذیل آن فعالیت‌ها و دیگر فعالیت‌ها نیز تعریف شود.

امین سلیمی، دبیر اسبق تبیین مواضع بسیج دانشجویی
 کتاب: چرا ملت‌ها شکست می‌خورند که جیمز ای.رابینسون و دارون عجم‌اوغلو نویسندگی آن را برعهده داشته و توسط محسن میردامادی و محمدحسین نعیمی‌پور نیز ترجمه شده است
 فیلم: spotlight به کارگردانی تام.مک‌کاردی،‌ برف‌شکن ساخته بانگ. جون‌هو و همشهری کین به کارگردانی اورسون ولز
 پادکست: گجستگان از رادیو مضمون و دیالوگ باکس که گلچینی از دیالوگ‌های ماندگار سینمای ایران است.
توصیه1: اولین توصیه‌ام با توجه به اینکه بعد از کرونا دانشجویان به دانشگاه‌ها بازگشتند،‌ آن است که یکی از رسالت‌های هر مسئول تشکلی طراحی رویدادهای آموزشی ناظر به میدان است؛‌ یعنی قطعا در این بازه زمانی ما دچار یک خلأ تربیتی شده‌ایم و دانشجویان از فضای دانشجویی دور ماندند و همین مساله طراحی چنین رویدادهایی را پراهمیت کرده است.
توصیه2: موضوع دیگر اینکه سری مدل‌های آموزشی ناظر به فعالیت میدانی باید مدنظر قرار گرفته شود تا از این طریق تجربیاتی به دانشجویان زودتر منتقل شود و معتقدم این مساله باید جزء موارد اصلی است که در خلأ سیاستگذاری‌ها در این دوره‌ها باید اتفاق بیفتد.
توصیه3: توصیه آخرم نیز آن است که فعالان فعلی باید چندین ماموریت در فضای داخلی و خارجی دانشگاه پیدا کنند و به‌سراغ آن بروند.

دانشور خدابنده‌لو، دبیر سیاسی اسبق دفتر تحکیم وحدت
 کتاب: طرح کلی اندیشه اسلامی در قرآن و انسان 250ساله به نویسندگی سیدعلی خامنه‌ای، جلد۲۱ صحیفه‌امام و سیر مطالعاتی آثار شهیدمطهری
 فیلم: ایستاده در غبار که توسط محمدحسین مهدویان ساخته شده است. شیار143 به کارگردانی نرگس آبیار، آژانس شیشه‌ای، دیده‌بان و «چ» ساخته ابراهیم حاتمی‌کیا

علی دهقان، دبیراسبق دفتر تحکیم
 کتاب: علی و شهر بی‌آرمان به نویسندگی رحیم پوراذغدی، سرلوحه‌ها که مجموعه یادداشت رضا امیرخانی است و مبانی نظری غرب مدرن نوشته شهریار زرشناس
 فیلم: 12 مرد خشمگین به کارگردانی سیدنی لومت
توصیه1: قطعا یکی از اولویت‌ها بحث تربیت نیرو در فرصت تابستان است و با توجه به شرایطی که بعد از دوران کرونا داشتیم قطعا تربیت نیرو با مولفه‌های به‌روز از باب پرداختن به شبهات روز دانشجویان و هم مباحث مربوط به کارآمدی و چالش‌های فکری و عملیاتی نظام در اولویت است،‌ در این راستا باید دوره آموزشی مفصلی ایجاد شود که بتواند شبهات فکری دانشجویان را برطرف کند.
توصیه2: مولفه دیگر این است که در فرصت تابستان باید در بحث مبانی با محور جدال دو اسلام، صحیفه‌امام و سخنرانی رهبری برای فعالان دانشجویی را به‌درستی طرح‌ریزی کرد.
توصیه3: اگر امروز فعال دانشجویی وقت بیشتری را برای تقویت مبنایی و تشکیلاتی اختصاص بدهد، از این طریق فرصت برای رشد اعضا فراهم می‌شود.

وحید شورابی، دبیر سابق شورای هماهنگی بسیج دانشجویی دانشگاه‌های آزاد
 کتاب: نبرد حق و باطل شهیدمطهری
 فیلم: ایستاده در غبار به کارگردانی محمدحسین مهدویان و ساخته‌های ابراهیم حاتمی‌کیا
 پادکست‌: مجموعه پادکست‌های صوتی ارحیم‌پورازغدی
توصیه1: اولین کاری که معتقدم در شرایط فعلی تشکل‌ها باید صورت بگیرد، مطالعه شخصی درباره مسائل مفاهیم مبنایی مانند آزادی، عدالت، مردم‌سالاری و نسبت آرمان و واقعیت است.
توصیه2: موضوع دیگر اینکه فعال دانشجویی امروز باید کنشگری به‌موقع درباره مسائل اساسی انقلاب و کشور با رویکرد مساله‌محوری دنبال کند.
توصیه3: مساله دیگری که باید مدنظر تشکل‌ها قرار بگیرد تقویت اصول کار تشکیلاتی است که با برگزاری دوره‌های مختلف انجام می‌شود و می‌تواند مهارت‌های دانشجویان را در چهار زمینه معرفتی، بصیرتی، اخلاقی و مهارتی ارتقا دهد.

محسن خزایی، دبیر سابق شورای تبیین مواضع بسیج دانشجویی استان اصفهان
  کتاب: جنبش دانشجویی در ایران به نویسندگی شهریار زرشناس و کار باید تشکیلاتی باشد که مجموعه بیانات رهبر انقلاب درباره کار تشکیلاتی است.
توصیه1: مهم‌ترین نقش تشکل‌ها و اتحادیه‌های دانشجویی امروز تعیین نسبت خود با جامعه و مردم و طراحی انواع برنامه‌ها براساس این موضوع است. به‌نظر بنده این مساله به‌صورت بنیادین و با اولویت خاص باید پیگیری شود.
‌ توصیه2: موضوع دیگر اینکه ارتقای فعالیت‌های علمی و دانش پایه در سطح تشکیلات باید یک ضرورت آرمانی برای آن تشکل به‌شمار رود و این مساله باید در همه ابعاد هم نمود داشته باشد. طبیعتا در این راستا باید برنامه‌های مختلفی شکل بگیرد.
‌ توصیه3: مولفه سوم اینکه تشکل باید بزرگ‌ترین مأمن دانشجویان در دانشگاه باشد و به اعتبار تجربه تشکل‌های دانشجویی، امروزه نه سخنگوی نیازهای اساسی دانشجوها هستند و نه میدان‌دار حل مسائل دانشجو و دانشگاه؛ درحالی که این مهم به‌عنوان اولویت اصلی باید در تشکل‌ها دنبال شده و جریان‌سازی‌های عظیم دانشجویی از کانال گفتمانی تشکل‌ها به منصه‌ظهور برسد.

سمیرا اکبری، دبیر فرهنگی اسبق اتحادیه انجمن‌های اسلامی مستقل
‌ کتاب:  نیمه پنهان ماه نوشته حبیبه جعفریان،‌ من با خدای کوچکم قهرم به نویسندگی عباسی وادی،‌ نه آبی نه خاکی نوشته علی موذنی،‌ رویای یک دیدار نوشته سیدناصر هاشم‌زاده و خاطرات سفیر نوشته نیلوفر شادمهری
 فیلم: هناس به کارگردانی حسین دارابی، سیانور ساخته بهروز شعیبی،‌ در جست‌وجوی خوشبختی به کارگردانی گابریل موچینو و سکسکه ساخته سیدهارث مالهوترا
مستند: من عروسک کوکی نیستم ساخته محمد رضاییان،‌ بانو به کارگردانی محمد حبیبی‌منصور و مجموعه مستند ضد
توصیه1: اگر امروز به‌عنوان فعال دانشجویی فعالیت داشتم، قطعا بحث ارجاع نظام مسائل تشکیلات به قرآن و پاسخ گرفتن از قرآن را پررنگ می‌کردم و مقدمه تحقق این مساله نیز فهم و تدبر در قرآن است.
توصیه2: موضوع دیگری که حتما آن را در اولویت‌های کاری قرار می‌دادم اهمیت دادن به کتابخوانی است که با توجه به حضور دانشجویان در تشکل‌ها باید نقش پررنگی داشته باشد.
توصیه3: بحث هویت‌شناسی و هویت‌یابی را به‌مراتب با جدیت بیشتری دنبال می‌کردم.

محمد زادمهر، دبیرکل سابق اتحادیه جامعه اسلامی دانشجویان
 کتاب: تشکل حق که گفتارهایی از شهیدبهشتی است
  فیلم: دیدن این فیلم جرم است به کارگردانی رضا زهتابچیان
توصیه1: ما در دوران قبل از کرونا مسئولیت داشتیم، اما امروز شرایط متفاوت شده است و امروز باید سه برنامه را مدنظر قرار دهند که یکی از آنها بحث مبانی است،‌ حتی مقام‌معظم‌رهبری سال98 گفتند روی مبانی پافشاری کنید، اما هنوز در این زمینه ضعف داریم و لازم است تا تقویت این حوزه را به طرق مختلف مانند برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی،‌ همایش‌ها و بحث‌های درون‌گفتمانی دنبال کنیم.
توصیه2: موضوع دیگری که باید تشکل‌ها در شرایط فعلی به آن توجه داشته باشند برنامه‌ریزی برای تحقق جهاد تبیین است که رهبری نیز اخیرا به آن اشاره کردند، البته حوزه‌های آن بسیار گسترده است و تشکل‌ها می‌توانند در حد توان در آن فعالیت کنند. یکی از راهکارها این است که به افرادی که می‌توانند شرایط امروز کشور و انقلاب را تبیین کنند،‌ تربیون دهند.

حمزه دستیار، دبیر سیاسی اسبق اتحادیه انجمن اسلامی دانشجویان مستقل
 کتاب: عصر جدید: خوانشی از مفاهیم و راهبردهای بیانیه گام دوم به نویسندگی سیدمحمدمهدی میرباقری، آینده قدرت نوشته ژوزف نای و ولایت‌فقیه امام‌خمینی(ره)
 فیلم: قطار یخ‌شکن به کارگردانی بونگ جون‌هو، دادگاه شیکاگو هفت ساخته آرون سورکین و پلتفرم به کارگردانی گالدر گازتلواوروتیا
پادکست: ترجمان علوم‌انسانی
توصیه1: در حوزه مطالبه‌گری و عملیات تشکل‌های امروزی باید همانند دوران گذشته ورود کنند،‌ به‌طوری که در برهه فعالیت ما به‌عنوان دانشجوی تشکلی مقابله با صید ترال در خلیج‌فارس را که خارجی‌ها و سرمایه‌دارها انجام می‌دادند به‌عنوان موضوع انتخاب و پویشی برای آن راه انداختیم تا جایی که دانشگاه‌های سراسر کشور با ما همراه شدند و توانستیم عامل اصلی مقابله با این نوع صید شویم،‌ این مهم تجربه موفق مطالبه‌گری دانشجویی است و باید تشکل‌های فعلی نیز چنین مسیری را دنبال کنند.
توصیه2: در حوزه جریان‌سازی و کار محتوایی هم کارهایی را انجام دادیم و توصیه‌ام این است که این بخش هم از حیطه فعالیت‌های دانشجویان کنار گذاشته نشود. البته در این حوزه کتاب «شفافیت؛ مدیریت مردم بر حکومت» را نوشتم که در آن ایام به حوزه محتوایی و مطالبه‌گری شفافیت بسیار کمک کرد.
توصیه3: کار ویژه دیگری که تشکل‌ها باید آن را در شرایط امروز کشور همانند گذشته دنبال کنند حضور در اردوهای جهادی مناطق محروم است.

اسماعیل کوهی‌مقدم، دبیر سابق دفتر تحکیم وحدت
 کتاب: روایت و کنشگری جمعی به نویسندگی فردریک دبلیومیر که ازسوی لهام شوشتری‌زاده ترجمه شده و کتاب علی از زبان علی به نویسندگی محمد محمدیان است.
 فیلم: vice به کارگردانی آدام مک‌کی
 پادکست: کول تاک: یادگیری زبان و سکه ازسوی دانشگاه تهران تولید شده است
توصیه1: تشکل صحنه تضارب آرا و بعضا چالش بین انسان‌ها به‌شمار می‌رود و اگر دانشجویی قرار است مسئولیتی در آن داشته باشند باید نسبت به مخالفت‌هایی که درباره نظرها و عقاید آنها می‌شود، تامل کرده و این مهم را باید تمرین کنند.
توصیه2: فعال دانشجویی امروز باید بتواند مساله روز را پیدا کند تا در این کوران اتفاقات با هر رویدادی و هر موجی به یک سمت سوق پیدا نکند،‌ یعنی دانشجو باید بداند که چه کارهایی در اولویت قرار دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار