• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۱۴ - ۰۲:۳۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از حضور دانشگاه آزاد اسلامی در سومین نمایشگاه «شهر هوشمند» گزارش می‌دهد

پتانسیل‌های فناورانه دانشگاه آزاد شهر را هوشمند می‌سازد

یکی از بندهای تفاهمنامه‌ میان وزارت کشور و دانشگاه آزاد حضور شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه در حوزه مدیریت شهری بود.

پتانسیل‌های فناورانه دانشگاه آزاد شهر را هوشمند می‌سازد

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: این روزها دیگر «شهرهای هوشمند» رویایی دست‌نیافتنی یا رویایی در آینده نیستند؛ از آنجایی که وجود راهکارهای نوآورانه به‌سرعت درحال افزایش است، تکنولوژی نیز روزبه‌روز پیشرفت کرده و هر روز برای هر چیزی مدل جدیدی ارائه می‌دهد. به همین دلیل است که هرساله نمایشگاهی با عنوان شهر هوشمند در تهران برگزار می‌شود؛ نمایشگاهی که در آن آخرین دستاوردهای علمی پژوهشگران و فعالان این عرصه درجهت تعامل هرچه بیشتر برای رسیدن به امر هوشمندسازی در معرض دید قرار می‌گیرد.  امسال سومین دوره نمایشگاه شهر هوشمند (City Smart Expo 2022) با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و مشارکت و حمایت وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری، سازمان شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور، صندوق نوآوری‌وشکوفایی، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان اکوسیستم فناوری‌ونوآوری در حوزه هوشمندسازی از ۱۲ تا ۱۴ تیرماه سال جاری در مصلای تهران درحال برگزاری است. نمایشگاه شهر هوشمند را می‌توان به‌عنوان بزرگ‌ترین گردهمایی شرکت‌های برتر هوشمندسازی کشور نام برد و همچنین برقراری مشارکت و تعاملات ملی و بین‌المللی مهم‌ترین هدفی است که در این نمایشگاه دنبال می‌شود. سومین دوره این نمایشگاه محورهایی را شامل می‌شود که دولت هوشمند، ساختمان‌های هوشمند، انرژی، حمل‌ونقل هوشمند، امنیت در شهر‌های هوشمند، محیط‌زیست هوشمند، هوشمندسازی تجهیزات زیرساخت‌های اطلاعات و مخابرات، سلامت، آموزش‌وپرورش و اقتصاد هوشمند ازجمله این محورهاست. در این راستا در نمایشگاه امسال ۲۳۰استارتاپ، شرکت دانش‌بنیان و خلاق برای عرضه محصولات خود در راستای هوشمندسازی شهر و بهره‌مندی از فناوری‌های نوین درجهت آسایش و زندگی آسان، تولیدات خود را عرضه کرده‌اند. دانشگاه آزاد هم به‌عنوان بازوی قدرتمند حوزه فناوری‌ونوآوری و با دارا بودن پتانسیل عظیم در این حوزه خود طی انعقاد تفاهمنامه‌ای با وزارت کشور، در سومین دوره این نمایشگاه حضور پیدا کرده است. در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی 11واحد با ارائه 35محصول مرتبط با شهر هوشمند و مدیریت شهری و روستایی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی و... واحدهای دانشگاهی همچون واحد نجف‌آباد، قزوین، واحد الکترونیک، دماوند، علوم‌وتحقیقات، اسلامشهر و... عرضه شده تا ضمن بازدید عموم از این ظرفیت‌ها، تعاملاتی با سازمان‌ها و دیگر صنایع برای توسعه محصول، بازارسازی، مشارکت با سرمایه‌گذران و... صورت بگیرد.
درکنار حضور پارک‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان و فعالان حوزه شهری، بخش دیگری از این نمایشگاه مختص به نمانام‌های روستایی است و برندهای شناخته‌شده و معتبر روستایی در حوزه‌هایی چون تولید فرآورده‌های دامی، تولید محصولات کشاورزی، صنایع‌دستی، گردشگری و... محصولات خود را به نمایش عموم گذاشته‌اند تا این توانایی‌های پنهان در معرض دید صنایع و بازدیدکنندگان رویداد قرار بگیرد. در این گزارش، با چند شرکت دانش‌بنیان و استارتاپ‌های فعال دانشگاه آزاد اسلامی حاضر در رویداد درخصوص محصولات تولیدی، حمایت از حضور در نمایشگاه شهر هوشمند، چالش‌های پیش‌روی تیم‌های فناور دانشجویی و... گفت‌وگو کرده‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

حضور 11 واحد دانشگاه با ارائه 35 محصول شرکت خلاق و فناور

عبدالله محمدی، مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به نقش‌آفرینی دانشگاه آزاد در سومین نمایشگاه «شهر هوشمند» بیان کرد: «با توجه به تفاهمنامه‌ای که در این دوره از نمایشگاه شهر هوشمند میان وزارت کشور و دانشگاه آزاد منعقد شد، یکی از بندهای آن حضور شرکت‌های دانش‌بنیان این دانشگاه در حوزه مدیریت شهری و بحث صنایع خلاق روستایی خود را در نمایشگاه شهر هوشمند بود. بنابراین قرار شد در این نمایشگاه درقالب یک غرفه حضور فعال داشته باشیم.» وی افزود: «این غرفه دو بخش دارد؛ نخست مشارکت تعداد محدودی از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه در حوزه شهر هوشمند است و دیگری حضور برخی از اعضای هیات‌علمی در زمینه جغرافیای شهری است که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و در تعامل با دهیاری‌ها، شهرداری‌ها و دیگر شرکت‌های دانش‌بنیان قراردادهایی را منعقد کنند.»

 دانش‌بنیان‌های دانشگاه آزاد از حمایت وزارتخانه‌ها بهره‌مند می‌شوند
به‌گفته مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی، 11واحد دانشگاه آزاد اسلامی با ارائه 35محصول شرکت خلاق و فناور دانشگاهی در این نمایشگاه حضور دارند. این شرکت‌ها در زمینه بتن، نرم‌افزارهای مدیریت شهری، صرفه‌جویی در مصرف انرژی، حوزه رباتیک، استحکام سازه‌های شهری، نانو، آبیاری هوشمند و... محصولات و خدمات خود را عرضه می‌کنند. محمدی ادامه داد: «انعقاد تفاهمنامه میان دانشگاه آزاد و وزارت کشور موجب می‌شود ما حمایت سازمان‌های مختلف، وزارتخانه‌های مختلف و به‌ویژه حمایت وزارت کشور را در این رویداد در راستای حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه داشته‌ باشیم؛ به این معنا که شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاه آزاد هم برای تکمیل‌شدن و هم در امر بازاریابی می‌توانند از حمایت وزارتخانه‌ها بهره‌مند شوند.»
وی با اشاره به تاثیر برگزاری این رویداد بر شناخته‌تر شدن شرکت‌های خلاق این دانشگاه برای توسعه بازار و خدمات‌شان عنوان کرد: «یکی از مهم‌ترین اهداف غرفه دانشگاه آزاد در این نمایشگاه، شناساندن شرکت‌های دانش‌بنیان خود به اکوسیستم فناوری‌ونوآوری در حوزه‌های مختلف است. بسیاری از سازمان‌ها و دستگاه‌های اجرایی آن‌طور که باید و شاید در جریان فعالیت‌های فناورانه این دانشگاه نیستند و برپایی این رویدادها، همرسانی ایجادشده و تعامل برای همکاری‌های میان طرفین شکل می‌گیرد.»
مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد اسلامی در ادامه توضیح داد: «درقالب برگزاری این نمایشگاه و تعامل با دیگر شرکت‌های حاضر در رویداد، به شرکت‌هایی که هیچ رابطه‌ای با دانشگاه آزاد ندارند، پیشنهاد کرده‌ایم برای علمی‌شدن کارشان، در مراکز رشد دانشگاه مستقر شده و فعالیت کنند؛ به این معنا که این شرکت‌ها و واحدهای خلاق مسیر دانش‌بنیانی را از مراکز رشد دانشگاه شروع کنند.»
محمدی افزود: «همچنین به برخی شرکت‌های دانش‌بنیانی که فعال بوده و عرضه محصولات نیز دارند، پیشنهاد کرده‌ایم برای آموزش و تربیت نیروی مورد نیازشان، با دانشگاه مشارکت کنند. این بحث، موضوع مذاکره ما با یکی از شرکت‌های پیشرفته در حوزه تولید محصول بود که نیروی متخصص برای توسعه شرکت خود را از دانشگاه آزاد تامین کند. این جریان، چیزی شبیه به طرح پویش اما درقالبی کوچک‌تر است. بر این اساس، دانشجو از ابتدا که وارد دانشگاه می‌شود با این شرکت تعامل داشته ‌باشد و وارد بازار کار شود؛ به‌عبارت دیگر، به‌دنبال ارتباط هرچه بیشتر صنعت با دانشگاه هستیم.»

 تیم ارتباط با صنعت دانشگاه در نمایشگاه فعال است
وی با اشاره به ماموریتی که دانشگاه آزاد در سه‌روز برگزاری نمایشگاه برای خود تعیین کرده ‌است، گفت: «در تلاش هستیم در مدت برگزاری رویداد، ارتباط‌های خوبی را با شرکت‌ها و سازمان‌های دولتی برقرار کنیم. تیم ارتباط با صنعت دانشگاه در این نمایشگاه فعال است. مورد دیگر نیز شناساندن تیم‌های دانش‌بنیان دانشگاه به بازدیدکنندگان و مراجعه‌کنندگان نمایشگاه است.» مدیرکل شبکه پژوهشی و آزمایشگاهی دانشگاه آزاد در پایان بیان کرد: «اگر بتوانیم بازار شرکت‌های فعال‌ و حاضر در غرفه را که به نمایندگی از دانشگاه آزاد حضور دارند توسعه دهیم، ایده‌های خوبی را از دیگر شرکت‌ها بگیریم، شرکت‌هایی را در اکوسیستم فناوری‌ونوآوری دانشگاه جذب کنیم و مجموعه این 20شرکت را به مراجعه‌کنندگان نمایشگاه معرفی کنیم تا نماینده خوبی برای شناساندن مجموعه فعالیت‌های دانشگاه به بازدیدکنندگان باشند، به هدف خود دست پیدا کرده‌ایم.»

ساختمان‌سازی بدون نیاز به مصرف آب!

علیرضا اصل‌داوطلب، مخترع و تولیدکننده خانه‌ها و دیوارهای پیش‌ساخته و نیمه‌پیش‌ساخته از دانشگاه آزاد اسلامی واحد الکترونیک درخصوص محصولی که در این رویداد عرضه کرده‌است، گفت: «تولیدکننده مصالح ساختمانی بوده و نزدیک به 9 محصول همچون LSF، دیوارها و سازه‌های بدون جوش و... در الکترونیک، دیوارهای ایزوله‌ای را در برابر سرما، گرما و صدا تولید کرده‌‌ایم. همچنین خانه‌های پیش‌ساخته‌ای را با تکنولوژی برتر یعنی با سیستم LSF طراحی کرده‌ایم که علاوه‌بر اینکه کیفیت بالایی دارد، کم‌هزینه نیز هست.»  وی افزود: «یکی از مزیت‌های تولید این محصول، این است که آب را از سیستم ساختمانی حذف کرده‌ایم؛ چراکه آب زیادی در سیستم ساختمان‌سازی هدر می‌شود و باتوجه به اینکه در شرایط کم‌آبی به سر می‌بریم، این روش بسیار جوابگو بوده و دیگر در ساختمان‌سازی نیازی به مصرف آب نیست.»  اصل‌داوطلب ادامه داد: «این خانه‌های پیش‌ساخته در مقابل زلزله نیز مقاوم هستند، یعنی باتوجه به اینکه کشور زلزله‌خیز است، می‌توان گفت با این روش می‌توان از خسارات احتمالی این بلای طبیعی نیز تا حدی جلوگیری کرد.»
تولیدکننده خانه‌ها و دیوارهای پیش‌ساخته و نیمه‌پیش‌ساخته با اشاره به اصلی‌ترین چالش و دغدغه خود عنوان کرد: «تامین منابع مالی، اصلی‌ترین چالش ماست و نیازمند حمایت‌های مالی بسیاری برای گسترده ‌شدن فعالیت‌ها، توسعه بازار، تبلیغات و باکیفیت‌تر شدن تولیدات‌مان هستیم. دانشگاه باید برای سرمایه‌گذاری بر طرح‌های دانشجویی و تامین منابع مالی اقدامات بیشتری انجام بدهد. اگر تیم‌های دانشجویی از لحاظ مالی حمایت شوند، می‌توانند اقدامات موثرتری در اکوسیستم فناوری کشور ایفا کنند.»  وی افزود: «مجموعه ما می‌تواند نقش موثری در بخش ساختمانی داشته ‌باشد، حتی می‌تواند در زمینه شهرک‌سازی و مسکن ملی نقش مثبتی از خود به جا بگذارد.»

عرضه ربات جنگجو «پارسیس» واحد نجف‌آباد در «شهر هوشمند»

مهدی شریفی، عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد و نماینده کنسرسیوم هوش مصنوعی گفت: «دانشجویان رباتیک و الکترونیک واحد، ربات جنگجویی به ‌نام «پارسیس» را طراحی کردند که موفق شد در مسابقات کشوری و انتخابی تیم‌ملی که توسط معاونت علمی‌وفناوری ریاست‌جمهوری در کرمان برگزار شد، رتبه اول را کسب کند و می‌تواند با کسب این عنوان در مسابقات جهانی ربات‌های جنگجو نیز شرکت کند. البته این ربات، صرفا برای مصرف مسابقه نیست و کارکردهای دیگری نیز دارد و می‌تواند در مصارف صنعتی و نظامی بازطراحی شده و مورد استفاده قرار بگیرد. »  به‌گفته عضو هیات‌علمی دانشکده مهندسی کامپیوتر دانشگاه آزاد اسلامی واحد نجف‌آباد، دانشگاه می‌تواند از لحاظ علمی تیم‌های دانشجویی را حمایت کند، اما باید سرمایه‌گذارانی برای حمایت‌های مالی از خدمات فناورانه و نوآورانه حاضر باشند تا محصولات بیشتری ساخته یا توسعه پیدا کند؛ تا جایی‌که تولید این ربات به تولید انبوه برسد.»

هوشمندسازی چراغ‌های خیابانی با استفاده از اینترنت اشیا

آرش محمدیان، مدیرعامل شرکت «صنایع انرژی سبز پاسارگاد» از دانشگاه آزاد واحد قزوین درباره محصول خود در این نمایشگاه گفت: «محصول ما، هوشمندسازی چراغ‌های خیابانی با استفاده از اینترنت اشیاست. اینترنت اشیا نیز به‌معنای تجهیزکردن اشیا با استفاده از تجهیزات هوشمند است، یعنی ایجاد و برقراری یک ارتباط دوطرفه میان انسان و اشیا با استفاده از سنسورهای تجهیزات.»  وی افزود: «برای تولید این محصول نیز با استفاده از تجهیزات تعبیه‌شده، چراغ‌های شهری را هوشمند کردیم؛ منظور از هوشمندسازی چراغ، بحث مانیتورینگ چراغ‌های شهری است؛ همان چالشی که در صنعت وجود داشت و در این ‌راستا تلاش کردیم تا از طریق ارتباط با صنعت دانشگاه معضل را حل کنیم.»  محمدیان گفت: «در گذشته به این صورت بود که اگر یکی از چراغ‌های شهری خراب شده یا می‌سوخت، مامورهای شرکت‌های توزیع برق به‌صورت میدانی در جریان آن قرار می‌گرفتند یا توسط تماس مردم به شرکت توزیع برق از خرابی یا خاموشی چراغ‌ها و وضعیت نور و روشنایی آن مطلع می‌شدند؛ اما سیستم این چراغ‌های هوشمند، به این صورت است که ماموران شرکت توزیع برق هر لحظه و به‌صورت آنلاین در جریان خرابی یا سوختگی چراغ‌ها قرار می‌گیرند تا هر مشکلی را که در روند فعالیت این چراغ‌ها پیش بیاید، برطرف کنند.»  به گفته مدیرعامل شرکت «صنایع انرژی سبز پاسارگاد»، این جریان روند فعالیت ماموران شرکت توزیع برق را در بهبود خرابی چراغ‌های شهری سرعت بخشیده و کار آنها را تسهیل می‌کند.  وی با اشاره به موانع فعالیتی خود در تولید محصول فناورانه عنوان کرد: «چالش اصلی در فعالیت ما، بحث بازاریابی و فروش این محصولات است. اینکه بتوانیم با مدیران سازمان‌ها و نهادهای مربوطه ارتباط گرفته تا ریسک کار را قبول کرده و بر محصول سرمایه‌گذاری کنند و این سیستم در کشور اجرایی شود.»  محمدیان در پایان بیان کرد: «برگزاری نمایشگاه‌ها ازجمله نمایشگاه شهر هوشمند، از این حیث که موجب بازدید مسئولان از محصولات و تولیدات فناورانه دانشگاهی می‌شود، تاثیرات خوبی بر دیده‌شدن فعالیت‌های دانشجویی دارد. معتقدم این نمایشگاه‌ها تعامل‌های خوبی را با صنعت برای پیشبرد فعالیت‌های فناورانه دانشجویی ایجاد می‌کند.»

ربات آتش‌نشان؛ لازمه شهر هوشمند

 محمدضا سمیعی، کارمند واحد قزوین با اشاره به عرضه محصول خود در نمایشگاه شهر هوشمند گفت: «ما ربات‌های آتش‌نشانی را طراحی کرده‌ایم که لزوم استفاده از آن در کشور وجود داشت. کارایی آن این است که در محل‌هایی که آتش‌سوزی شده و امکان حضور آتش‌نشان به دلیل خطرات احتمالی وجود ندارد، این ربات‌ها حاضر شده و آتش را خاموش می‌کنند.»  وی افزود: «این ربات‌، قابلیت کنترل از راه‌دور داشته و می‌تواند پرتاب آب به‌صورت عمودی تا 30 متر و افقی تا 60 متر انجام می‌دهد که می‌تواند گستره خوبی از آتش را در یک رخداد پوشش دهد. این ربات‌، یک جداره دولایه نیز دارد که آب به‌صورت گردشی در داخل آن خنک می‌شود. همچنین با دارا بودن یک کاور سیلیکونی مانع از آسیب گرما به ربات می‌شود.»  سمیعی اشاره کرد: «حضور این ربات‌ها در جامعه ضروری بوده و باتوجه به اینکه لازمه شهر هوشمند است، باید گفت که چنین ربات‌هایی باید کاربردی شده و در بازار عرضه شود تا اگر مشکلی پیش آمد، کمک‌رسان باشد. اگر این محصول دانشجویی تجاری‌سازی شود، قطعا می‌تواند فواید و تاثیرات خوبی را با خود به‌همراه بیاورد. درحال حاضر این محصول نمونه پیاده‌سازی شده اولیه است که برای توسعه و تولید انبوه نیاز به حمایت دارد.»  کارمند دانشگاه آزاد اسلامی واحد قزوین ادامه داد: «برای تجاری‌سازی این محصول و حضور آن در بازار، نیازمند اسپانسر و سرمایه‌گذار هستیم که پای کار قرار گرفته و تا تجاری‌سازی و تولید و حمایت‌های لازمه را داشته ‌باشد. دانشگاه آزاد اسلامی قزوین در مرحله ساخت و پیاده‌سازی نمونه اولیه این ربات، حمایت‌های بسیاری از طرح داشتند و توانستیم با کمک دانشگاه به این دستاورد دست پیدا کنیم اما برای تجاری‌سازی آن نیازمند پشتیبانی‌های گسترده‌ای هستیم.»  وی در پایان بیان کرد: «هدف از شرکت در نمایشگاه شهر هوشمند، شناخته‌تر شدن فعالیت‌های دانشجویی است و امیدواریم که در این چند روز بتوانیم در سطح گسترده‌تری این محصول را به بازار مخاطب بشناسانیم.»

مدیریت هوشمند برق با تولیدات دانش‌بنیان واحد دماوند

 فهمیه عزیزکنداری، نماینده «شرکت اندیشه هوشمند مانا» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد دماوند نیز با اشاره به محصول عرضه‌‌شده این شرکت در نمایشگاه شهر هوشمند بیان کرد: «محصولاتی که برای شرکت در نمایشگاه شهر هوشمند عرضه کرده‌ایم، نخست نرم‌افزار مدیریت اضطراری بار است و کار عمده آن برنامه‌ریزی برای خاموشی‌های ساعتی برق است؛ به این معنا که می‌توان ساعات خاموشی را مشخص کرد یا اینکه مشخص شود وقتی در منطقه‌ای برق قطع می‌شود، این قطعی برق توسط کدام پست‌های باری قطع شده یا قرار است به چه مناطقی برق‌رسانی شود. همچنین اگر اختلال و مشکلی در شبکه ایجاد شود، این نرم‌افزار می‌تواند برای تعمیر و تغییر قطعات کمک‌رسانی کند.»  وی افزود: «نرم‌افزار دیگری که تحت وب فعالیت می‌کند، مربوط به برق تهران بزرگ است و اطلاعات تمام پست‌های فوق توزیع از زمانی که برق در شبکه جریان پیدا می‌کند تا زمانی که به مشترکان می‌رسد، در نرم‌افزار ثبت می‌شود. این جمع‌آوری اطلاعات در نرم‌افزار برای زمانی است که مرکز دیسپاچر می‌خواهد تصمیم بگیرد که برق منطقه‌ای را قطع کند یا بار برق را به آن اضافه کند. در گذشته این کار به‌صورت دستی انجام می‌شد؛ اما دیگر به کمک این نرم‌افزار کار سرعت بیشتری پیدا خواهد کرد.»  به‌گفته کنداری، اگر در منطقه‌ای اعلام آتش‌سوزی شود، دیسپاچر برق باتوجه به نقشه و هوش مصنوعی‌ای که در اختیار دارد، بهترین مسیر را انتخاب می‌کند تا در مدت زمان کم، برق برخی از مناطق را وصل کرده یا برای بهبود مشکلات برق منطقه‌ای را خاموش کند. این نرم‌افزارها باتوجه به کاربردهایی که دارد، مختص به فعالیت‌های وزارت نیرو است.» 

کاهش 80 درصدی مصرف آب با استفاده از نانوذرات در ساخت بتن و بستر گلخانه‌ای

 کبری حاجی‌زاده، مدیر گروه پژوهشی نانوبیوپلاسمای مرکز تحقیقات نانو دانشگاه آزاد واحد تهران‌جنوب با اشاره به عرضه محصولات خود در نمایشگاه عنوان کرد: «تیم ما سه محصول نانوبتن، گلخانه مگنتوهیدروپلاس‌پونیک و نانوفیلم‌های زیستی هوشمند را در این نمایشگاه عرضه کرده‌ است. این محصولات بر پایه پلاسما و نانوفناوری تولید شده‌اند، به این معنا که از نانوذرات برای ساخت بتن، بستر گلخانه و... استفاده کرده‌ و موفق شدیم بتن‌های فوق‌سبک پرفشاری را تولید کنیم که قابلیت خودترمیم‌شوندگی دارند.» وی افزود: «در گلخانه نیز با استفاده از نانوذرات، موفق به ایجاد بستری شدیم که آنتی‌باکتریال بوده و کاملا ضدکپک و قارچ باشد؛ تا جایی که موجب رشد سریع گیاه شده و محصول‌دهی بیشتری داشته‌ باشد. البته این محصول‌دهی بدون ایجاد کوچک‌ترین تغییر هرمونی یا بیولوژیک بوده و صرفا با تغییرات فیزیکی که ایجاد می‌کند، مصرف آب را تا 80درصد کاهش می‌دهد.»  مدیرگروه پژوهشی نانوبیوپلاسما مرکز تحقیقات نانو اشاره کرد: «همچنین، با استفاده از این نوع سیستم، هیچ‌نوع گیاه و علف هرزی در این بستر رشد نمی‌کند. البته جاهای مختلفی مثل نانوفیلم‌های زیستی نیز از نانوذرات استفاده کرده‌‌ایم. به این معنا که نانوذرات ویژه‌ای را در کار نانوفیلم‌های زیستی برای بسته‌بندی تولید و بسته‌بندی‌هایی را ایجاد کردیم که ماندگاری محصول را افزایش می‌دهند. البته که برای نخستین‌بار در دنیا، نانوفیلم‌هایی را ایجاد کردیم که آنتی‌کپک بوده و اجازه رشد کپک را نمی‌دهند، حتی باعث ترمیم زخم روی میوه‌ها نیز می‌شوند.»
حاجی‌زاده اشاره کرد: «تنها مکانی که تیم‌های دانشجویی می‌توانند ارتباط موثری با دیگر بخش‌های اکوسیستم فناوری داشته ‌باشند، نمایشگاه‌ها هستند؛ چراکه شرکت در نمایشگاه‌ها به توسعه بازار تیم‌های دانشجویی کمک می‌کند. امید داریم که با حضور در این رویداد که دانشگاه آزاد اسلامی امکان آن را فراهم کرده ‌است، جایگاه خودمان را در این اکوسیستم پیدا کنیم و تعاملات بیشتری برای توسعه فعالیت‌ها برقرار کنیم.»
وی ادامه داد: «اصلی‌ترین چالش پیش‌رو، مباحث مالی است و زمانی‌که این دغدغه برای تیم‌های دانشجویی برطرف شود، دیگر مسائل علمی را خود تیم‌های دانشجویی دانشگاه آزاد اسلامی برطرف خواهند کرد. حتی تمامی امکانات لازم را خودمان تهیه خواهیم کرد.»

استارتاپ‌ «برق‌یار»؛ از خدمت‌رسانی لوازم خانگی تا مولدهای برق و توربین بادی

عاطفه کلانی، کارشناس شرکت دانش‌بنیان «پیشگامان بهره‌وری رایکا» با نام استارتاپ «برق‌یار» از دانشگاه آزاد اسلامی واحد علوم و تحقیقات نیز با اشاره به عرضه محصول و خدمت خود در نمایشگاه شهر هوشمند گفت: «استارتاپ برق‌‌یار در حوزه برق، کامپیوتر، تاسیسات و لوازم خانگی در منازل و انجام خدمات‌ لازمه فعالیت دارد. همچنین این استارتاپ در حوزه مولدهای برق، دیزل‌ژنراتور، سولار و پنل خورشیدی و توربین بادی هم فعال است. این شرکت در ساختمان دکتر حبیبی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد اسلامی مستقر و درحال فعالیت است.»  وی افزود: «پس از تماس مشتریان، کارشناس برق و تاسیسات این استارتاپ درخصوص معضل بیان شده هماهنگی و مشاوره‌های لازم را ارائه می‌کند و در صورت رفع ‌نشدن آن، کارشناس مربوطه برای تعمیر آن مشکل به محل اعزام می‌شود. مزیت این خدمت این است که مشتریان پیش از انجام تعمیرات از هزینه آن مطلع خواهند شد.»  کارشناس استارتاپ «برق‌یار» با اشاره به اصلی‌ترین چالش پیش روی خود بیان کرد: «مهم‌ترین دغدغه ما، توسعه فعالیت‌هایمان است، به این معنا که بتوانیم مخاطبان شرکت را در بخش‌های مختلف همراهی کرده و رضایت‌شان را جلب کنیم؛ تا جایی‌که در تلاشیم تا هرچه بیشتر این دغدغه را رفع کرده و در گستره بیشتری به مشتریان خدمت‌رسانی کنیم.»  کلانی با اشاره به حمایت‌های دانشگاه آزاد اسلامی برای توسعه فعالیت‌ و دیده ‌شدن آنها توضیح داد: «حضور ما در نمایشگاه شهر هوشمند که با هماهنگی دانشگاه آزاد انجام شده، به شناخته‌تر شدن استارتاپ برق‌یار کمک بسیاری خواهد کرد؛ چراکه مردم به چنین خدماتی در منازل‌شان نیاز دارند و حضور در این نمایشگاه به افزایش گستره مخاطبان ما کمک خواهد کرد.»  وی ادامه داد: «شهر هوشمند، شهری است که بتوانیم از صفر تا 100 خدمات یک مجموعه استفاده کنیم؛ همچون استارتاپ‌ برق‌یار که مخاطبان می‌توانند برای راحتی خود و بهبود دغدغه‌هایشان از آن استفاده کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار