• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۱۳ - ۰۲:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

بازدید وزیر کشور از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه شهر هوشمند

سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران توسط احمد وحیدی وزیر کشور افتتاح شد. وحیدی با حضور در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی، از محصولات فناورانه واحدهای دانشگاه آزاد بازدید و با مسئولان غرفه گفت‌وگو کرد.

بازدید وزیر کشور از غرفه دانشگاه آزاد اسلامی در نمایشگاه شهر هوشمند

غرفه دانشگاه آزاد با عرضه محصولات فناورانه واحدهای دانشگاه در حوزه شهر هوشمند و مدیریت شهری و روستایی در سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران فعال است.
در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی محصولات مرتبط با شهر هوشمند و مدیریت شهری و روستایی شرکت‌های دانش‌بنیان و شرکت‌های مستقر در مراکز رشد، مراکز تحقیقاتی، و... واحدهای دانشگاه آزاد اصفهان، نجف‌آباد، قزوین، واحد الکترونیکی، دماوند، ساوه، اراک، کرج، یادگار امام‌خمینی‌(ره)، علوم و تحقیقات، اسلامشهر و... عرضه شده است.
سومین نمایشگاه شهر هوشمند ایران توسط احمد وحیدی وزیر کشور افتتاح شد. وحیدی با حضور در غرفه دانشگاه آزاد اسلامی، از محصولات فناورانه واحدهای دانشگاه آزاد بازدید و با مسئولان غرفه گفت‌وگو کرد.
سومین نمایشگاه شهر هوشمند  ایران Smart City Expo 2022 با مجوز سازمان توسعه تجارت ایران و حمایت وزارت کشور (مرکز توسعه دولت الکترونیک، فناوری اطلاعات و آمار)، از دوازدهم تا چهاردهم تیرماه سال ۱۴۰۱ در مصلای تهران از ساعت 9 تا 18 درحال برگزاری است.
در سومین دوره از نمایشگاه شهر هوشمند، ۲۳۰ استارتاپ، شرکت دانش‌بنیان و فناوری حضور دارند، همچنین تعداد زیادی از شهرداری‌های کشور با حضور در این نمایشگاه خدمات خود را به عموم مردم ارائه کردند.

تمدید مهلت انتخاب‌رشته داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد
مهلت انتخاب‌رشته داوطلبان آزمون کارشناسی‌ارشد سال ۱۴۰۱ دانشگاه آزاد تا شنبه ۱۸ تیر تمدید شد.آن دسته از داوطلبان شرکت‌کننده در آزمون کارشناسی‌ارشد سال 1401 که براساس کارنامه صادره از سوی سازمان سنجش آموزش کشور مجاز به انتخاب‌رشته شده‌اند و علاقه‌مند به انتخاب رشته/محل‌های دایر در دانشگاه آزاد اسلامی هستند، می‌توانند با استفاده از کد دسترسی انتخاب‌رشته مندرج در ذیل کارنامه سازمان سنجش تا شنبه 18 تیر با مراجعه به سامانه ثبت‌نام الکترونیکی مرکز سنجش، پذیرش و فارغ‌التحصیلی به آدرس www.azmoon.org نسبت به انتخاب‌رشته اقدام کنند.
به داوطلبان توصیه می‌شود ابتدا دفترچه راهنمای انتخاب‌رشته را دریافت و پس از مطالعه و کسب آگاهی، نسبت به انتخاب‌رشته اقدام کنند.
همچنین داوطلبان لازم است پس از انتخاب‌ رشته/محل، کد رهگیری و نسخه چاپی ثبت‌نام خود را تهیه کرده و تا زمان اعلام نتایج نزد خود حفظ کنند.

دفتر بنیاد نخبگان در دانشگاه آزاد مشهد راه‌اندازی می‌شود
سیدعبدالکریم سجادی در مراسم امضای تفاهمنامه همکاری بنیاد ملی نخبگان با دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی از راه‌اندازی دفتر این بنیاد در دانشگاه آزاد واحد مشهد در آینده‌ای نزدیک خبر داد و اظهار کرد: «نخستین کار بعد از امضای تفاهمنامه، راه‌اندازی دفتری در دانشگاه آزاد اسلامی خواهد بود تا کارشناسان مستقیما با دانشجویان در ارتباط باشند. یقینا این دانشگاه با آن همه توانمندی‌ای که دارد، می‌تواند سهم عمده‌ای را در این بنیاد به خود اختصاص دهد. همه تلاش ما این است که مخاطبان بیشتری جذب و از آنان حمایت کنیم.»
وی افزود: «در این تفاهمنامه قرار است دانشگاه کارهای آموزشی، پژوهشی و فناورانه را انجام دهد و ما نیز از با طرح‌های حمایتی خود از این فعالیت‌ها حمایت خواهیم کرد. همکاری و ارتباط بین دانشجویان، اساتید و بنیاد با این تفاهمنامه نزدیک‌تر خواهد شد و ما هم از این کارها حمایت خواهیم کرد.»
رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی بر تقویت ارتباط بین بنیاد نخبگان و دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و ادامه داد: «بنیاد ملی نخبگان از سال ۸۴ تاسیس شد و با ریاست معاونت علمی و فناوری ریاست‌جمهوری هدفش این است که صاحبان استعدادهای برتر را جذب کند و آنها را پرورش دهد. این کار مانع مهاجرت آنان به خارج از کشور می‌شود؛ چراکه سرمایه‌های انسانی بزرگی برای کشور هستند. نخبگی استعداد ذاتی و خدادادی بوده و هدف ما استعدادیابی و استعداد‌پروری است. هیچ تفاوتی بین دانشجوی دانشگاه آزاد و دانشجویان سایر دانشگاه‌ها در کشور وجود ندارد. همه صاحبان استعدادهای برتر می‌توانند از طرح‌های حمایتی استفاده کنند. شعار امسال برای ما فرصتی بود تا تفاهمنامه‌های متعددی با ارگان‌های مختلف امضا کنیم.»
سجادی درباره طرح‌های در دستورکار بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی بیان کرد: «اکنون طرح شهید وزوایی در دستورکار است که دانشجویان می‌توانند در سایت بنیاد در آن ثبت‌نام کنند. طرح‌های شهید احمدی‌روشن در هفته‌های آینده ثبت‌نام خواهد شد. دانشجویانی که در طرح‌ها شرکت می‌کنند از امتیازات ویژه‌ای برخوردار خواهند شد.»
معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد مشهد نیز گفت: «چیزی که برای مدیران دانشگاه اهمیت دارد نیروی انسانی متخصص و دانشجویانی هستند که با جان‌ودل برای پیشرفت دانشگاه کار می‌کنند.»
جواد بهارآرا اضافه کرد: «ماحصل همه تلاش‌ها کسب جایگاه دوم بین تمام واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی در کشور بعد از واحد علوم و تحقیقات است. دانشمندان خوبی داریم که در عرصه‌های بین‌المللی صاحب‌نام بوده و بسیاری از مدیران کشور فارغ‌التحصیل همین دانشگاه هستند. اگر بتوانیم فضای پرنشاط علمی برای دانشجویانی فراهم کنیم که قرار است در آینده گوشه‌ای از مشکلات کشور را حل کنند به وظیفه شرعی و قانونی خودمان عمل کردیم.» وی ادامه داد: «تا به‌حال نتوانسته‌ایم از بنیاد نخبگان حمایت‌های زیادی دریافت کنیم، اکنون در این بنیاد فضای جدیدی باز شده و همه تلاش‌ها منجر به تفاهمنامه شده که بخش‌های خوبی دارد و اگر آنها را به فعلیت برسانیم دریچه جدیدی برای دانشجویان و استادان باز و فرصت‌های بسیار خوبی ایجاد خواهد شد. حدود ۵۰ درصد بار آموزش عالی را دانشگاه آزاد در کشور عهده‌دار است؛ اما هیچ بودجه‌ای از دولت دریافت نکردیم. از بنیاد نخبگان درخواست داریم بخشی از امکانات و حمایت‌های خودشان را به دانشجویان بدهند و فضا را بازتر کنند تا دانشجویان بتوانند از طرح‌های بنیاد نخبگان استفاده کنند.»
رئیس نهاد نمایندگی مقام‌معظم‌رهبری در دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی نیز توضیح داد: «نخبگی نعمت و موهبت الهی بوده و اکتسابی نیست بلکه ذاتی است؛ بنابراین شکرگزار این نعمت الهی باشید.»
جواد مهدوی‌نسب ادامه داد: «همه دانشجویان حق دارند به گردن ما؛ اما نخبگان حق بیشتری دارند و زمینه رشد آنان را باید فراهم کنیم؛ این وظیفه ماست. نخبگان سلاح‌های علمی ما هستند؛ اگر غفلت کنیم سلاح ما را می‌برند و همان جریان فرار نخبگانی اتفاق خواهد افتاد. دانشجویان باید دیده شوند و نباید دانشگاه آزادی‌ها حس درجه دومی در کشور داشته باشند؛ اگر از دانشجویان دانشگاه آزاد حمایت شود، آنان نهال‌هایی هستند که در آینده تبدیل به درختان تنومند علمی خواهند شد.»
در این جلسه تعدادی از دانشجویان به بیان دغدغه‌های خود ازجمله معافیت از سربازی یا گرفتن امریه برای کارهای تحقیقاتی در بنیاد نخبگان و بهبود‌بخشی به وجهه دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی برای استخدام در دستگاه‌های دولتی و معرفی ظرفیت‌ها و امکانات دانشگاه آزاد به عموم جامعه پرداختند.
در پایان این مراسم، تفاهمنامه همکاری آموزشی، پژوهشی و فناورانه به امضای جواد بهارآرا معاون پژوهشی دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و سیدعبدالکریم سجادی رئیس بنیاد نخبگان استان خراسان رضوی رسید.

مطالعات شهرک صنعتی بازیافت و دهکده سلامت طالقان در دانشگاه آزاد البرز
مجتبی عبداللهی، استاندار البرز در دیدار با رئیس و جمعی از پژوهشگران و مبتکران دانشگاه آزاد واحد کرج اظهار کرد: «نخبگان دانشگاه‌های استان طرح‌ها و پروژه‌های بزرگی دارند که باید قابلیت اجرایی آنها را سنجید و با رویکرد توسعه دانش‌محور مورد استفاده قرار گیرد.» استاندار البرز با بیان اهمیت حضور فعال هیات‌های علمی و دانشجویان نخبه استان در راستای تحقق اهداف توسعه‌ای استان بر ضرورت بهره‌برداری از این توان پویا، تاکید کرد و افزود: «بر این باور هستیم که با خرد‌جمعی و انسجام می‌توانیم برنامه‌های ویژه‌ای را در استان اجرا کنیم که علاوه بر مردم این استان، مردم کشور از آن منتفع شوند.»
وی با تاکید بر اینکه تا جای ممکن و با همه توان از ایده‌های جدید و کاربردی حمایت می‌کنیم، بیان کرد: «در سال «تولید دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین» باید دانشگاهیان وارد میدان شوند. ساماندهی زباله‌ها در استان دغدغه‌ای جدی است که باید مدیریت شهری با اهتمام ویژه‌ای ورود و از طرح‌های خلاقانه استقبال کند.»
حسین کلانتری‌خلیل‌آباد رئیس دانشگاه آزاد استان البرز نیز گفت: «این دانشگاه با رویکرد سازمان حل مساله ضمن ارائه طرح‌های مختلف آمادگی رفع معضلات و مشکلات در منطقه را دارد و اکنون دو طرح بزرگ ایجاد شهرک صنعتی فناوری بازیافت در کرج و احداث دهکده سلامت در منطقه طالقان با توجه به نیاز استان در دست بررسی است که پس از انجام مطالعات کارشناسانه برای اجرایی‌کردن آنها با مساعدت مسئولان استانی اقدام خواهد کرد.»

امضای تفاهمنامه همکاری ستاد توسعه و بازسازی عتبات ملارد با دانشگاه آزاد
تفاهمنامه همکاری بین ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات و دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد در جلسه‌ای با حضور ابوالفضل ذکائی، معاون این واحد دانشگاهی و احمد بهرامی، رئیس این ستاد به‌منظور استفاده از ظرفیت‌ها و توانمندی‌های یکدیگر در راستای منافع ملی منعقد شد.
ابوالفضل ذکائی در این جلسه از تشکیل کمیته عتبات‌عالیات شامل استادان، کارکنان و دانشجویان فعال و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد خبر داد و اظهار کرد: «برای پیشبرد اهداف باید جلسات متعدد برگزار شود و خروجی آن دراختیار ستاد بازسازی عتبات‌عالیات قرار گیرد. این تفاهمنامه برای استفاده جامعه دانشگاهی از ظرفیت ستاد برای اعزام دانشگاهیان به زیارت عتبات‌عالیات و استفاده از ظرفیت اعضای هیات‌علمی و استادان این واحد دانشگاهی در راستای بازسازی، طراحی، معماری و... حرمین شریفین اهل‌بیت عصمت و طهارت(ع) است.»
وی یکی ‌دیگر از دلایل و اهداف انعقاد این تفاهمنامه همکاری را زمینه به‌کارگیری هرچه بیشتر توانایی‌های دانشگاه آزاد اسلامی واحد ملارد بیان کرد و افزود: «بهره‌مندی ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات از تخصص و توانمندی‌های علمی و عملی اعضای هیات‌علمی و امکانات دانشگاه، ترغیب اعضای هیات‌علمی و دانشجویان برای فعالیت بیشتر در حوزه بازسازی عتبات عالیات و... است.»
معاون دانشگاه آزاد واحد ملارد با برشمردن اهمیت حفظ شعائر و مقدسات مذهب تشیع عنوان کرد: «اعزام دانشگاهیان به عتبات‌عالیات فرصت استثنایی برای نظام جمهوری اسلامی ایران است و باید از این موهبت الهی و فرصت پیش‌آمده نهایت استفاده را کنیم و از ظرفیت ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات شهرستان ملارد در راستای اعزام استادان، دانشجویان و کارکنان به عتبات‌عالیات استفاده شود. این واحد دانشگاهی به‌عنوان مولود انقلاب و یکی از نهادهای علمی و انقلابی که زیرنظر مقام‌معظم‌رهبری است با تمام توان و ظرفیت خود درخدمت ستاد توسعه و بازسازی عتبات‌عالیات خواهد بود.»
ذکائی بیان کرد: «سفر به عتبات‌عالیات می‌تواند آثار مشهود و تاثیرگذاری در قشر دانشگاهی داشته باشد و امیدوارم مجموع این فعالیت‌ها یکی از ظرفیت‌های خوبی باشد که در دانشگاه جریان معنوی ایجاد کند.»
رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات شهرستان ملارد نیز گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی باید به‌عنوان الگوی موفق در زمینه اشتغال‌آفرینی و دانش‌بنیان به ادارات دیگر معرفی شود.»
احمد بهرامی اضافه کرد: «با تدابیر معاون دانشگاه و مجموع همکاران دانشگاه آزاد واحد ملارد چندین هکتار زمین که بایر و بدون استفاده بود با روش‌های نوین آبیاری و زیرکشت بردن این زمین‌ها تبدیل به مزرعه گل‌محمدی شد که باعث ایجاد محیطی بانشاط، اشتغالزایی و درآمد شد و این کار ارزشمند در راستای فرمایشات مقام‌معظم‌رهبری در بحث دانش‌بنیان است که می‌توان از دانشگاه الگو گرفت و دراختیار دیگر نهادها قرار داد. از ظرفیت دانشجویان و استادان در پروژه‌های عمرانی ستاد بازسازی عتبات‌عالیات در کشور عراق استفاده خواهیم کرد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار