• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۱۱ - ۰۱:۲۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
نگاهی به بدترین خریدهای تاریخ لیگ برتر انگلیس

چلسی، استاد خریدهای ناموفق

روملو لوکاکو بلژیکی برای دومین‌بار در طول دوران فوتبالش به چلسی رفت اما خیلی زود متوجه شد در این برهه هم کمکی نمی‌تواند به تیمش انجام دهد و برای دومین‌بار یک اشتباه را مرتکب شد. گلزن نخست تیم ملی بلژیک حالا تصمیم گرفته به اینترمیلان برگردد و روزهای خوبش در این تیم ایتالیایی را تکرار کند.

چلسی، استاد خریدهای ناموفق

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: در فوتبال بارها این نکته ثابت شده که همیشه با پرداخت بیشترین هزینه برای خرید یک بازیکن الزاما نمی‌توانید انتظار خرید موفقی داشته باشید. ستاره‌های زیادی در این ورزش به‌خصوص طی سال‌های اخیر که هزینه جابه‌جایی بازیکنان به‌شدت افزایش پیدا کرده است با پول‌های هنگفتی راهی باشگاه‌های جدید خود شده‌اند اما درنهایت دستاورد خاصی نداشته‌اند تا برچسب خرید بد به آنها زده شود. تازه‌ترین نمونه در این میان روملو لوکاکو بلژیکی است که برای دومین‌بار در طول دوران فوتبالش به چلسی رفت اما خیلی زود متوجه شد در این برهه هم کمکی نمی‌تواند به تیمش انجام دهد و برای دومین‌بار یک اشتباه را مرتکب شد. گلزن نخست تیم ملی بلژیک حالا تصمیم گرفته به اینترمیلان برگردد و روزهای خوبش در این تیم ایتالیایی را تکرار کند. اتفاقی که به احتمال زیاد در آستانه جام‌جهانی هم به سود خودش خواهد بود و هم به اینتر کمک می‌کند در رقابت برای کسب عنوان قهرمانی لیگ موفق‌تر باشد و شاید دوباره بتوانند قهرمانی دو فصل پیش خود را تکرار کنند. در ادامه به 10 انتقال ناموفق و بد تاریخ لیگ برتر جزیره نگاهی خواهیم داشت.

10. پل پوگبا (2016 به منچستریونایتد)
هافبک فرانسوی که در تیم‌های پایه یونایتد رشد کرده پس از رفتن به یوونتوس به یکی از جوانان آینده‌دار فوتبال اروپا تبدیل شده بود و همه منتظر درخشش فوق‌العاده این پدیده جوان بودند. ژوزه مورینیو پس از حضور روی نیمکت شیاطین سرخ این بازیکن را به‌عنوان بخشی از پروژه خود برای احیای باشگاه به خدمت گرفت و از او مثل یک قهرمان استقبال شد. درنهایت 6 فصل حضور او در اولدترافورد بیشتر با ناکامی، افول و البته مصدومیت همراه بود تا این بازیکن که گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه لقب گرفته بود درنهایت باز هم به‌عنوان بازیکن آزاد در تابستان جاری از یونایتد جدا شود. البته پوگبا که بارها توانایی و استعداد خود را به‌خصوص در دیدارهای تیم ملی فرانسه به رخ کشیده بود در این سال‌ها بیشتر درگیر حواشی بود و همین مسائل باعث شد انتقال 89 میلیون پوندی او درنهایت با شکست مواجه شده و به‌عنوان یکی از بدترین انتقالات فوتبال انگلیس انتخاب شود.

9. فرناندو تورس (2011 به چلسی)
در آن زمان فرناندو تورس نامش را در لیورپول به‌عنوان یکی از بهترین مهاجمان فوتبال دنیا مطرح کرده بود و در ترکیب این تیم که البته همانند این روزها یکی از قدرت‌های برتر فوتبال انگلیس و اروپا محسوب نمی‌شد، نقش بسیار مهمی داشت. چلسی که در خط حمله دچار مشکل بود و البته از نظر مالی هم برای خرید این بازیکن مشکلی نداشت، به‌راحتی 50 میلیون پوندی را که قرمزها برای مهاجم اسپانیایی خود می‌خواستند، پرداخت کرد و این بازیکن را به خدمت گرفت. در آن زمان پرداخت چنین رقمی چندان مرسوم نبود و به‌عنوان یکی از گران‌ترین بازیکنان فوتبال فشار زیادی روی دوش او گذاشته شد. شاید همین موضوع باعث شد این ملی‌پوش اسپانیایی نتواند در استمفوردبریج موفق باشد و در طول چهار سالی که پیراهن این تیم را به تن کرد نتوانست بیشتر از 8 گل در طول یک فصل به ثمر برساند. این انتقال نه‌تنها باعث پشیمانی چلسی از خرید تورس شد بلکه هواداران لیورپول نیز تا مدت‌ها حسرت از دست دادن این بازیکن را خوردند.

8.آندری شوچنکو (2006 به چلسی)
آبی‌های لندن حدود دو دهه‌ای که رومن آبراموویچ روس مالکیت باشگاه را برعهده داشت و بارها بدون حساب و کتاب به خرید بازیکن جدید پرداخت، از این‌دست اشتباهات کم نداشتند. آندری شوچنکو یکی دیگر از مهاجمان بزرگ و نامداری بود که در چلسی دچار افت شد و کمتر توانست روزهای خوبی را در این تیم لندنی سپری کند. روند عالی او در میلان مدیران چلسی را متقاعد کرد که در آن زمان 30 میلیون پوند برای خرید این مهاجم اوکراینی پرداخت کنند، اما هرچه از حضور او در استمفوردبریج گذشت، آنها بیشتر به این نتیجه رسیدند که خرید او اصلا حرکت درستی نبوده است و به نوعی پول خود را هدر داده‌اند. اسطوره فوتبال اوکراین در طول دوران حضورش در این تیم انگلیسی نتوانست انتظارات را برآورده کند و در 48 باری که پیراهن این تیم را به تن کرد تنها 9 گل زده، و یکی از خریدهای ناکام تیم لقب گرفت. البته او با مصدومیت‌های مختلفی هم در دوران حضورش در این تیم مواجه شد و درنهایت دوباره به میلان برگشت.

7. دنی درینک‌واتر (2017 به چلسی)
هفتمین بازیکن این فهرست هم یکی دیگر از خریدهای آبراموویچ برای چلسی است که پس از روزهای خوبی که در لسترسیتی داشت، موردتوجه این تیم قرار گرفت و او را برای تقویت خط میانی خود به خدمت گرفتند. درینک‌واتر در آن زمان حتی به تیم ملی انگلیس هم دعوت می‌شد و در چنین شرایطی لستر خواستار 35 میلیون پوند برای فروش او شده بود که آبی‌ها با پرداخت آن موافقت کردند اما این جابه‌جایی اصلا خوب پیش نرفت و او در طول 5 سالی که برای این تیم به میدان می‌رفت تنها در 12 بازی لیگ برتری حاضر شد و درنهایت در تابستان امسال به‌عنوان بازیکن آزاد این تیم را ترک کرد تا در آخرین روزهای حضور آبراموویچ در این باشگاه یک انتقال ضعیف دیگر هم به نام او به ثبت برسد.

6. تیموئه باکایوکو (2017 به چلسی)
در سال 2017 درینک‌واتر تنها هافبکی نبود که آبی‌ها برای تقویت خود به خدمت گرفتند و در کنار او چند گزینه دیگر را نیز مدنظر داشتند تا اینکه درنهایت با موناکو برای خرید باکویوکو به توافق رسیدند. چلسی برای این بازیکن هم 40 میلیون پوند هزینه کرد، درحالی‌که فقط یک فصل در این باشگاه حضور داشت و در سال‌های بعدی به‌عنوان بازیکن قرضی راهی تیم‌های دیگر شد. البته آنها فصل قبل ترفند جالبی را به‌کار بستند و قرارداد این بازیکن را تا سال 2024 تمدید کردند تا شاید در سال‌های بعد بتوانند او را با قیمت نسبتا خوبی به فروش برسانند و از ضرر مالی بیشتر درباره این انتقال جلوگیری شود. این هافبک 27ساله فرانسوی در این مدت در تیم‌های میلان، موناکو و ناپولی به‌صورت قرضی بازی کرده و فصل گذشته نیز دوباره برای میلان به میدان رفت.

۵. اندی کارول (2011 به لیورپول)
پس از اینکه لیورپول تورس را به چلسی فروخت با پول این انتقال سراغ خرید دو مهاجم جدید رفت و همزمان اندی کارول و لوئیس سوارز را به خدمت گرفت. دو خریدی که کاملا سرنوشتی متفاوت داشتند و یکی بسیار موفق بود و دیگری کاملا ناکام. لیورپولی‌ها 35 میلیون پوند برای خرید این مهاجم انگلیسی که در آن زمان در تیم ملی نیز بازی می‌کرد، پرداختند و اما دستاورد این انتقال تنها 6 گل در 44 مسابقه بود و در کنار مصدومیت‌های زیادی که نصیبش شد هیچ‌گاه نتوانست خود را در قالب یک بازیکن در حد این باشگاه مطرح کند.

4. نیکولاس په‌په (2019 به آرسنال)
یکی از جدید‌ترین انتقال‌های حاضر در این فهرست که هواداران آرسنال شاید تا سال‌ها آن را فراموش نخواهند کرد؛ آرسنال تا پیش از خرید این وینگر ساحل‌عاجی هیچ‌گاه 72 میلیون پوند برای خرید بازیکنی پرداخت نکرده بود اما درخشش عالی په‌په در لیل آنها را متقاعد کرد تا گران‌ترین خرید تاریخ خود را انجام دهند. او هنوز در ترکیب توپچی‌ها قرار دارد؛ اما این اواخر بیشتر روی نیمکت تیم قرار داشته و کمتر دیگر حتی فرصت بازی در ترکیب تیمش را پیدا می‌کند. در چنین شرایطی باشگاه به‌دنبال راه‌حلی برای فروش اوست. 16 گل در 80 بازی لیگ برتری برای بازیکنی که به‌عنوان یک وینگر تکنیکی و دریبل‌زن نامش را مطرح کرده، اصلا قابل قبول نیست و شاید انتقال او در تابستان به یک باشگاه خارجی باعث شود دوباره به فرم خوبش برگردد.

3. الکسیس سانچ (2018 به منچستریونایتد)
بازیکنی که در آرسنال فوق‌العاده بود و در یونایتد یک بازیکن معمولی؛ سانچز قرار بود تیم را از بحران خارج کند و مدیران باشگاه تصور می‌کردند او به یک فن‌پرسی دیگر تبدیل خواهد شد. برای خرید این بازیکن شیلیایی پولی هزینه نشد و هنریک مخیتاریان با او معاوضه شد؛ اما دستمزد هفتگی 500 هزار پوندی او بار مالی سنگینی را روی دوش باشگاه قرار داد. پیراهن معروف شماره 7 باشگاه هم به او رسید اما در طول دو فصلی که در این تیم بازی می‌کرد تنها 32 بازی کرد و 3 گل زد تا باشگاه تصمیم به فروش او بگیرد. سانچز با انتقالی قرضی به اینتر رفت و در سال 2020 نیز قراردادش دائمی شد.

2. آنخل دی‌ماری (2014 به منچستریونایتد)
در آن سال یونایتد در فاصله کمی از بازنشستگی فرگوسن دوران سختی را سپری می‌کرد و با ناکامی مویس روی نیمکت تیم، فن‌خال هدایت تیم را برعهده گرفت. نخستین خرید این مرد هلندی نیز دی‌ماریا بود که 60 میلیون پوند برای به خدمت گرفتنش پرداخت شد اما تنها یک فصل بعد با قیمتی به‌مراتب کمتر به پاری‌سن‌ژرمن فروخته شد. او در دو ماه نخست حضورش در این تیم سه گل زد اما پس از آن مصدوم شد و دوران حضورش در اولدترافورد خیلی زود به پایان رسید. البته این چپ‌پای آرژانتینی در فرانسه روزهای خوبی را سپری کرد و یکی از نفرات تاثیرگذار تیمش بود.

1. روملو لوکاکو (2021 به چلسی)
مهاجم بلژیکی تنها یک سال پس از اینکه با انتقالی پرسروصدا به چلسی برگشت دوباره در مسیر حضور در اینتر قرار گرفت تا به نوعی بدترین خرید تاریخ لیگ برتر لقب بگیرد. سران باشگاه 97 میلیون پوند برای خریدش پرداخت کردند تا گران‌ترین ورودی تاریخ فوتبال انگلیس لقب بگیرد اما حالا پس از فقط یک فصل مشخص شد که توماس توخل هم نمی‌تواند در چلسی از او بازی بگیرد و به همین دلیل او ترجیح داد بار دیگر بازی در لیگ ایتالیا را امتحان کند. نفراتی چون هری مگوایر، جک گریلیش و جیدون سانچو هم با ارقام زیادی به تیم‌های خود رفتند و تاکنون هم چندان موفق نبوده‌اند؛ اما این سه بازیکن هنوز در تیم‌های خود حضور دارند و فرصت دارند بتوانند ثابت کنند خرید آنها اشتباه نبوده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار