• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۰۹ - ۰۵:۰۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
باشگاه‌های بزرگ اروپایی با هر روشی می‌خواهند بازیکنان مدنظر خود را بخرند

بازار داغ هایجک

یکی از اتفاقات جالبی که در این روزها در چندین مورد شاهد آن بوده‌ایم تلاش باشگاه‌ها برای توافق با گزینه‌های دیگر تیم‌ها و به‌اصطلاح هایجک کردن آنهاست که در روزهای اخیر اخبار زیادی در این مورد منتشر شده است.

بازار داغ هایجک

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: فوتبال اروپا پس از باز شدن رسمی پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی روزهای پرهیجانی را سپری می‌کند و طرفداران باشگاه‌های مختلف منتظرند تا مشخص شود که ستاره‌های این روزهای فوتبال که شایعات زیادی درباره احتمال جابه‌جایی‌ آنها در هفته‌های آتی به گوش می‌رسد درنهایت راهی چه تیمی خواهند شد. یکی از اتفاقات جالبی که در این روزها در چندین مورد شاهد آن بوده‌ایم تلاش باشگاه‌ها برای توافق با گزینه‌های دیگر تیم‌ها و به‌اصطلاح هایجک کردن آنهاست که در روزهای اخیر اخبار زیادی در این مورد منتشر شده است. در ادامه نگاهی به مهم‌ترین اخبار و جابه‌جایی‌های احتمالی طی روزهای آتی خواهیم داشت.

وینگر برزیلی و چرخش جالب در روزهای اخیر
رافینیا، وینگر 25 ساله برزیلی لیدز یونایتد یکی از بازیکنان پرطرفدار این روزهای بازار نقل‌وانتقالات است که قطعا این تیم که فصل پیش به زحمت توانست در لیگ برتر بماند را به مقصد یکی از باشگاه‌های بزرگ اروپایی ترک خواهد کرد. نخستین تیمی که رافینیا را در فهرست خرید خود قرار داده بود، بارسلونا بود که باتوجه به علاقه ژاوی به این بازیکن تلاش کرد تا با لیدز یونایتد به توافق برسد اما قیمت بالای درخواستی تیم انگلیسی باعث شد تا آنها خیلی زود قید خرید این بازیکن را بزنند و با وجود اینکه خود رافینیا هم علاقه زیادی داشت تا راهی نوکمپ شود، این انتقال تقریبا منتفی شد. آرسنال و میکل آرتتا که برای تقویت خط حمله خود به دنبال بازیکنی با خصوصیات او بودند به سرعت وارد عمل شده و پیشنهادی را برای خرید این بازیکن ارائه کردند که گفته می‌شد تقریبا کار این انتقال نهایی شده است. توپچی‌ها برای خرید این بازیکن 30 میلیون پوند به‌علاوه‌برخی آپشن‌ها را پیشنهاد داده بودند اما غافل از اینکه چلسی با مالکان جدید خود در کمین این بازیکن نشسته است. تیم همشهری پیشنهادی دو برابر آرسنال ارائه کرد و رسانه‌های انگلیسی از موافقت لیدز با پیشنهاد 60 میلیون پوندی چلسی خبر می‌دهند. در این میان دکو، هافبک پرتغالی سابق چلسی که به‌عنوان مدیربرنامه‌های این بازیکن فعالیت می‌کند نقش مهمی در رفتن او به جمع آبی‌های لندنی داشته و البته پیشنهاد خیره‌کننده این باشگاه هم در تغییر تصمیم رافینیا و لیدز بی‌تاثیر نبوده است. اگر چه توماس توخل در ژانویه گذشته هم نیم‌نگاهی به خرید این وینگر تکنیکی برزیلی داشت اما در آن زمان گفته می‌شد بارسا مشتری سرسخت این بازیکن است و به احتمال زیاد در تابستان و با رفع مشکلات مالی‌اش به سراغ خرید او خواهد رفت. با این حال هنوز این مشکلات حل نشده است و از سوی دیگر رقم درخواستی بالای لیدز باعث شد تا آنها از این معامله کنار بکشند. به این ترتیب تاد بولی، مالک آمریکایی و تازه‌وارد چلسی که سهام رومن آبراموویچ را خریده است در نخستین گام در آستانه هایجک کردن یکی از خریدهای رقیب لندنی است تا در بین هواداران باشگاه محبوب شود.
اگرچه هنوز توافقات شخصی با خود بازیکن باقی‌مانده است اما بعید است مشکلی دراین‌باره ایجاد شود و تقریبا می‌توان رافینیا را یکی از خریدهای مهم چلسی در این تابستان دانست. توخل پس از اینکه روملو لوکاکو، گران‌ترین خرید تاریخ باشگاه پس از تنها یک فصل حضور در استمفوردبریج نتوانست نمایش خوبی ارائه دهد و سه‌شنبه شب راهی ایتالیا شد تا دوباره به جمع بازیکنان اینترمیلان برگردد به فکر تغییرات عمده در خط حمله تیمش افتاده است. به این ترتیب خرید رافینیا تنها تغییر در مثلث تهاجمی این تیم نخواهد بود و آنها علاوه‌بر این بازیکن به دنبال به خدمت گرفتن رحیم استرلینگ، ستاره تیم ملی انگلیس نیز هستند که گفته می‌شود منچسترسیتی مشکلی با جدایی این بازیکن ندارد و احتمالا جذب او هم به‌زودی رسمی خواهد شد.
چلسی همچنین برای تقویت خود در فاز دفاعی به سراغ ماتیس دلیخت، ستاره جوان یوونتوس رفته و حتی نفراتی چون کریستین پولشیچ و تیمو ورنر را در ازای این مدافع هلندی پیشنهاد داده است. ناتان آکه، مدافع سیتی نیز دیگر بازیکن شاخص در فهرست این تیم است که البته خرید او هزینه زیادی به دنبال دارد و باید دید آیا گواردیولا راضی به فروش این بازیکن خواهد شد یا نه. البته در فهرست چلسی نام‌های سرشناس دیگری چون ژولس کانده، میلان اشکرینیار و کالیدو کولیبالی هم وجود دارد که خرید هرکدام از آنها به راحتی امکان‌پذیر نخواهد بود. دیگر بازیکنی که در این تابستان مدنظر آبی‌ها قرار دارد سرگوی میلینکوویچ ساویچ، هافبک لاتزیو است که ممکن است راهی لندن شود.
با قطعی شدن خرید رافینیا که فصل پیش 11 گل و سه پاس‌گل داشته چلسی دیگر از خرید عثمان دمبله از بارسلونا و ریچاردلیسون از اورتون کنار خواهد کشید و به این ترتیب این دو بازیکن باید به دنبال مسیر جدیدی در نقل‌وانتقالات تابستانی باشند. ریچاردلیسون احتمالا راهی تاتنهام می‌شود و دمبله هم ممکن است پس از کش‌وقوس‌های فراوان قراردادش را با بارسا تمدید کند.
آرسنال هم با توجه به اینکه نتوانسته سهمیه لیگ قهرمانان فصل بعد را کسب کند در وضعیت خوبی در نقل‌وانتقالات قرار ندارد. با از دست دادن شانس خرید رافینیا و پس از خرید گابریل ژسوس از منچسترسیتی به سراغ لیساندرو مارتینز، مدافع آژاکس خواهد رفت تا برای فصل جدید آمادگی بیشتری داشته باشد.

رناتو سانچز، چرخش به سوی پول پاریسی‌ها
رناتو سانچز در سال 2016 به‌عنوان پسر طلایی فوتبال اروپا انتخاب شد و قرار بود به یکی از ستاره‌های دنیای فوتبال تبدیل شود. او که پس از درخشش در ترکیب بنفیکا راهی بایرن مونیخ شد در این تیم آلمانی نتوانست جایگاه ثابتی پیدا کند و پس از مدتی حضور قرضی در سوانسی راهی لیل فرانسه شد. عملکرد خوب او در این تیم فرانسوی باعث شده تا دوباره موردتوجه باشگاه‌های بزرگ اروپایی قرار بگیرد و احتمالا فصل بعد در تیمی مدعی توپ خواهد زد. میلان یکی از اصلی‌ترین مشتریان او در هفته‌های اخیر بوده و پائولو مالدینی به‌عنوان یکی از مدیران باشگاه به دنبال به خدمت گرفتن او برای فصل لینده بود به‌خصوص که قرارداد فرانک کسیه هم تمدید نشد و روسونری برای پرکردن جای خالی این هافبک ساحل‌عاجی به دنبال گزینه‌ای مناسب بود.
حالا رسانه‌های فرانسوی از تلاش پاری‌سن‌ژرمن برای هایجک کردن این انتقال خبر می‌دهند و البته گفته می‌شود خود این ستاره جوان پرتغالی حتی اگر پیشنهاد تیم فرانسوی کمتر از میلان هم باشد، ترجیح می‌دهد در لوشامپیونه بماند. به همین دلیل در این شرایط به نظر می‌رسد میلان شانس زیادی برای خرید او ندارد، لیل باتوجه به اینکه قرارداد این بازیکن سال آینده به پایان می‌رسد تصمیم دارد به هر طریق ممکن او را در همین تابستان بفروشد تا سود خوبی نصیبش شود. میلان از ماه‌ها پیش برای خرید او دست به کار شده بود و حتی پیشنهادی 18 میلیون یورویی هم برای خریدش به لیل داد که رد شد. با این حال مالدینی امید زیادی داشت که بتواند سانچز را به سن‌سیرو ببرد. در روزهای اخیر اما لوپاریزین، اسکای اسپرت ایتالیا و جیانلوکا دی‌مارتزیو، همگی از چرخش این هافبک پرتغالی به سوی باشگاه پاریسی خبر می‌دهند و ظاهرا او قرار است فصل بعد برای تیم قهرمان فرانسه به میدان برود. در این میان گفته می‌شود لوئیس کامپوس، مدیر ورزشی جدید پاری‌سن‌ژرمن که در سال 2019 نقش اصلی را در انتقال او به لیل داشت مهم‌ترین دلیل تغییر تصمیم سانچز بوده و او توانسته این بازیکن را راضی کند تا به جمع ستاره‌های این تیم ملحق شود. از طرف دیگر گفته می‌شود کریستوف گالتیه، سرمربی قبلی لیل قرار است به‌زودی به‌عنوان مربی جدید پاری‌سن‌ژرمن و انتخاب و جانشین مائوریتسیو پوچتینو شود و در این شرایط سانچز ترجیح می‌دهد با سرمربی سابق خود کار کند.
البته این نخستین بازیکنی نیست که میلان قرار بود از لیل بخرد و درنهایت تصمیمش را تغییر داد و به باشگاه دیگری رفت. شاید برای سانچز مسائل مالی علت اصلی تغییر تصمیمش نبود اما اسون بوتمن پول مالکان سعودی نیوکاسل را به حضور در تیم پرافتخار و باسابقه میلان ترجیح داد و راهی انگلیس شد. میلان برای تقویت خط دفاعی خود به سراغ این بازیکن رفت اما وقتی پیشنهاد وسوسه‌کننده 37 میلیون یورویی نیوکاسل از راه رسید میلان توان رقابت با آنها را نداشت و درنتیجه به راحتی یکی از گزینه‌های این تیم در تابستان توسط باشگاه انگلیسی هایجک شد.

رقابت با همشهری بر سر دیبالا
البته میلان که در این دو مورد با شکست مواجه شده تصمیم دارد به‌سراغ یکی از گزینه‌های تیم همشهری برود و پائولو دیبالا را به‌عنوان یکی از اهداف نقل‌وانتقالاتی خود مدنظر دارد. مهاجم آرژانتینی یوونتوس که سال‌ها در این تیم بازی کرده و دوست داشت همچنان به حضورش در این تیم ادامه دهد اما درنهایت با مدیران باشگاه برسر مفاد قراردادش به توافق نرسید تا به‌عنوان بازیکن آزاد از این تیم جدا شود. با توجه به اینکه او بازیکن آزاد است باشگاه‌های زیادی برای خرید او دست‌به‌کار شدند اما اصلی‌ترین گزینه او در این مدت اینترمیلان بوده که گفته می‌شد حتی به توافقات اولیه نیز با این تیم رسیده بود. در این روزها اما بالا رفتن احتمال بازگشت لوکاکو به اینتر باعث شده مدیران و کادرفنی این باشگاه درباره امکان خرید دیبالا دچار تردید شوند و شاید به‌دلیل مشکلات مالی برای اضافه‌کردن این مهاجم آرژانتینی به ترکیب خود مجبور به فروش برخی بازیکنان خود شوند. در این شرایط میلان تصمیم گرفته از این موقعیت بیشترین استفاده را داشته باشد و این بازیکن را برای حضور در روسونری متقاعد کند.
میلان در خط‌حمله خود دو بازیکن پابه‌سن گذاشته دارد و برای جانشینی زلاتان ابراهیموویچ و اولیویه ژیرو به‌دنبال نفراتی مناسب می‌گردد که دیبالا می‌تواند گزینه‌ای بسیار خوب باشد، به‌خصوص که سابقه سال‌ها بازی در فوتبال ایتالیا را دارد و این مهم‌ترین مزیت او برای حضور در جمع شاگردان پیولی محسوب می‌شود. البته هنوز مشخص نیست آیا میلان می‌تواند این گزینه را از چنگ رقیب خارج کرده و به‌نوعی انتقام انتقال هاکان چالهان‌اوغلو به تیم رقیب را بگیرد یا درنهایت اتفاق دیگری رخ خواهد داد. البته احتمال حضور او در لیگ‌های دیگر اروپایی ازجمله انگلیس و پیوستن به تاتنهام یا حتی منچستریونایتد منتفی نشده است.
یوونتوس هم که پس از جدایی دیبالا به‌سراغ خرید آنخل دی‌ماریا، هموطن او رفته بود در آستانه هایجک‌شدن این انتقال قرار داشت و گفته می‌شد شاید این آرژانتینی باتجربه راهی بارسا شود اما در روزهای اخیر رسانه‌های ایتالیایی از نهایی‌شدن حضور او در تورین طی روزهای آتی خبر می‌دهند.

هایجک یونایتد از لیون
درحالی‌که این روزها هواداران یونایتد منتظر نهایی‌شدن انتقال فرانکی دی‌یونگ، هافبک هلندی بارسلونا به اولدترافورد هستند و انتظار می‌رفت این بازیکن اولین خرید شیاطین سرخ باشد اما آنها نخستین خرید خود را از لیگ هلند انجام دادند و هم‌تیمی علیرضا جهانبخش راهی لیگ برتر جزیره شد تا فصل بعد پیراهن قرمزهای منچستر را بر تن کند. تایرل مالاسیا، مدافع چپ فاینورد درازای انتقالی 12.9میلیون پوندی راهی یونایتد شد تا رقیب لوک‌شاو در این پست شود. با این خرید احتمالا الکس تلس، مدافع برزیلی این تیم در مسیر ترک باشگاه و حضور در تیم دیگری قرار خواهد گرفت. مالاسیا درحالی به‌عنوان نخستین خرید فصل یونایتد معرفی شد که رسانه‌های فرانسوی از نهایی‌شدن انتقال او به لیون فرانسه خبر می‌دادند اما تیم انگلیسی در اقدامی ناگهانی پیشنهادی بهتر به فاینورد داد تا در این میان دست بالاتر را داشته باشد. لیون درمجموع 12.9میلیون پوند به فاینورد برای خرید مالاسیا پیشنهاد داده بود اما یونایتد علاوه‌بر این مبلغ، 1.7میلیون پوند نیز به‌عنوان آپشن به قرارداد این بازیکن اضافه کرد تا فاینورد برای فروش او به این تیم متقاعد شود.
مالاسیا که سابقه پنج‌بار پوشیدن پیراهن تیم‌ملی هلند را نیز در کارنامه دارد یک مدافع چپ انرژیک و مدرن است که نظر تن‌هاگ را در لیگ هلند و زمانی که این مربی هدایت آژاکس را برعهده داشت جلب کرده بود. درحالی‌که تمرکز مدیران یونایتد این روزها بیشتر روی مذاکرات با بارسا برای خرید دی‌یونگ است اما درکنار آن شرایط مالاسیا را نیز زیرنظر داشتند.
حتی گفته می‌شد با قطعی‌شدن حضور این بازیکن در لیون آنها برای تقویت سمت چپ خط دفاعی خود به‌سراغ گزینه‌های دیگر ازجمله نیکولاس تاگلیافیکو از آژاکس خواهند رفت اما درنهایت تن‌هاگ ترجیح داد همین بازیکن را از فاینورد به خدمت بگیرد. فرانک آرنسن، مدیر باشگاه فاینورد دراین‌باره گفت: «ما برای جدایی مالاسیا با منچستریونایتد به توافق رسیدیم و البته فقط توافق نهایی با خود این بازیکن مانده است که اگر او پاسخ نهایی را بدهد قراردادش امضا خواهد شد.»
ازسوی دیگر رسانه‌های انگلیسی معتقدند اینکه مدیربرنامه‌های دی‌یونگ و مالاسیا یک نفر است و در این انتقال نقش زیادی داشته اما به هر حال این بازیکن علاوه‌بر لیون از وستهام هم پیشنهاد داشته و می‌تواند خرید خوبی برای این تیم باشد. او که متولد شهر روتردام است از سال2008 در آکادمی فاینورد حضور داشته و نخستین قرارداد حرفه‌ای‌اش را نیز در سال2015 با این باشگاه امضا کرده است. دوسال بعد مالاسیا نخستین بازی‌اش را در لیگ قهرمانان برابر ناپولی انجام داد و 90دقیقه برابر این تیم ایتالیایی به میدان رفت. این مدافع چپ در فصل 2018-2017 به‌همراه فاینورد قهرمانی در جام‌حذفی هلند را نیز تجربه کرده است.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار