• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۰۸ - ۰۲:۴۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
ربیعی به‌دور از هیاهوی مدعیان مشغول تقویت تیمش است

رفسنجانی‌ها به‌دنبال رتبه‌ای بهتر از ششم

مس رفسنجان در دو دوره اخیر لیگ برتر به ترتیب در جایگاه‌های هشتم و ششم لیگ برتر قرار گرفته است و برای حضوری شایسته‌تر در فصل 1402-1401 با جذب ایمان سلیمی، مرتضی منصوری، حامد لک و لوسیانو پریرا قدم‌های خوبی برای رقم‌زدن بهترین جایگاه تاریخ خود در لیگ برتر برداشته است.

رفسنجانی‌ها به‌دنبال رتبه‌ای بهتر از ششم

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: در روزهایی که تمام نگاه‌ها و افکار علاقه‌مندان فوتبال در کشور ایران معطوف به نقل‌وانتقالات باشگاه‌های مطرح و پرهوادار همچون تیم‌های سپاهان اصفهان، پرسپولیس و استقلال تهران و تراکتور تبریز است یکی از تیم‌هایی که به‌دور از هیاهوی رسانه‌ای مشغول بازسازی نقاط‌ضعف و بهبود نقاط خود است باشگاهی نیست به‌جز مس رفسنجان که در فصل 1399-1398 لیگ آزادگان موفق شد با اتکا به حضور بازیکنانی همچون محسن آذرباد، حمید گلزاری و مهرداد رضایی با کسب 67امتیاز قهرمان شود و جواز حضور در بیستمین دوره لیگ برتر را کسب کند. این تیم در دو دوره اخیر لیگ برتر به ترتیب در جایگاه‌های هشتم و ششم لیگ برتر قرار گرفته است و برای حضوری شایسته‌تر در فصل 1402-1401 با جذب ایمان سلیمی، مرتضی منصوری، حامد لک و لوسیانو پریرا قدم‌های خوبی برای رقم‌زدن بهترین جایگاه تاریخ خود در لیگ برتر برداشته است.

کسب رتبه ششم دیگر راضی‌کننده نیست
از منظر بسیاری از هواداران فوتبال باشگاه‌هایی می‌توانند در پنجره‌های نقل‌و‌انتقالاتی لقب برنده را تصاحب کنند که با خریدهای پرسروصدا و پرطمطراق فضای رسانه‌ای ورزش ایران را به تملک خود درآورند، اما لقب برنده را می‌توان با یک راهکار ساده و بدون توجه به اسامی بزرگ به تیم‌های حاضر در مسابقات اعطا کرد. یکی از راهکارهایی که تیم‌های برنامه‌محور تازه‌صعود‌کرده به لیگ برتر یا کم‌تجربه در این مسابقات دنبال می‌کنند به حفظ حداکثری شاکله اصلی خود و اضافه‌کردن بازیکنان نسبتا باتجربه برمی‌گردد؛ این تدبیر عموما برنده پیش از این در مس رفسنجان در فصل 1401-1400 اجرایی شد و تیم تحت محمد ربیعی بعد از دست دادن بازیکنان تاثیرگذاری همچون حامد نورمحمدی، مسیح زاهدی و میثم نقی‌زاده با جذب افرادی مثل شاهین توکلی، فرشاد محمدی‌مهر، میثم تیموری، مجید علیاری، مهدی ترکمان، مهدی حسینی و گادوین منشا به اهداف مدنظر خود یعنی تداوم حضور در لیگ برتر و بهبود جایگاه نسبت به لیگ بیستم رسید و در نقل‌وانتقالات زمستانی با اضافه کردن حسین پورامینی یک جایگزین شایسته برای مهدی کیانی برگزید. اما به‌نظر می‌رسد مس رفسنجان مدل 1402-1401 دیگر نمی‌تواند با تمهید فصل گذشته اتفاقاتی خوشایندتر از لیگ گذشته را رقم بزند؛ درخشش این تیم در دوره بیست‌ویکم لیگ برتر منجر به دیده شدن مجید علیاری و پیوستن مهره هجومی 26ساله به جمع شاگردان جواد نکونام شد. همچنین بازیکنان تاثیرگذاری مثل محسن آذرباد و گادوین منشا بعد از عملکرد قابل تحسین در لیگ گذشته مورد توجه تیم‌های متمول و سرشناس فوتبال ایران قرار گرفته‌اند که این موضوع و هدف‌گذاری‌های تیم رفسنجانی شاگردان ربیعی را به سمت‌وسوی خرید بازیکنان نامدارتر سوق داد.

نگاهی به لیست ورودی‌ها
تیم رتبه ششم لیگ بیست‌ویکم در اولین قدم نقل‌وانتقالاتی با جذب سنگربان فصل گذشته پرسپولیس حامد لک به عنصر تجربه درون چهارچوب خود توجه کرد. قطعا نمی‌توان منکر اشتباهات فاحش سنگربان 31ساله فصل گذشته قرمزپوشان پایتخت و نقش به‌سزای او در عدم قهرمانی شاگردان گل‌محمدی شد اما این سنگربان 194سانتی‌متری فارغ از سبک و سیاق خاصش که چندان موردپسند مخاطب نیست و منجر به کسب 45کارت زرد، 2کارت قرمز و کسب رکورد بیشترین کارت بین دروازه‌بانان تاریخ لیگ برتر شده است با 289بار ایستادن درون چهارچوب دروازه در مسابقات لیگ برتر و ثبت 104کلین‌شیت، یکی از سنگربان‌های باتجربه فعلی لیگ برتر است که این موضوع می‌تواند به مس رفسنجان برای رسیدن به هدف موردنظرش کمکی شایان کند. همچنین این تیم با جذب مرتضی منصوری که فصل گذشته یکی از بازیکنان تاثیرگذار نساجی بود و با نماینده فوتبال مازندران موفق به کسب قهرمانی جام‌حذفی شد به‌دنبال رسیدن به اهدافی است که فصل گذشته فرشاد محمدی‌مهر و حسن جعفری در برآورده کردن آن چندان موفق عمل نکردند و در بعضی رقابت‌ها با تاثیرگذاری ضعیف در حملات و اشتباهات دفاعی شرایط عدم نتیجه‌گیری مس رفسنجان را فراهم کردند. یکی دیگر از بازیکنان جذب‌شده توسط نماینده فوتبال استان کرمان، لوسیانو پریرا است که سابقه پوشیدن پیراهن تیم‌های فولاد خوزستان، سپاهان، گسترش فولاد تبریز و صنعت نفت آبادان را در رزومه می‌بیند که این 10فصل حضور منجر به 265بازی لیگ برتری، 95گل‌زده و کسب آمار برترین گلزن خارجی تاریخ این مسابقات برای این مهاجم 38ساله شده است و به‌نظر می‌رسد مهاجم 182سانتی‌متری اهل کشور برزیل به‌دلیل توانایی‌های مشترکش با آقای لیگ بیست‌ویکم یعنی گادوین منشا گزینه مناسبی برای روزهای بعد از جدایی احتمالی مهاجم 32ساله نیجریه‌ای باشد. اما این تیم در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی با جذب ایمان سلیمی یک خرید پرریسک نیز انجام داده است؛ سلیمی 26ساله فصل گذشته بعد از پیوستن به گل‌گهر سیرجان با حضور در یک بازی محلی دچار پارگی رباط‌صلیبی شد که این موضوع می‌تواند درکنار نیمکت‌نشینی در تیم سیرد اسلواکی و عدم حضور در نیم‌فصل نخست لیگ بیستم فوتبال ایران از حیث آمادگی مس رفسنجان و سلیمی را دچار مشکل کند. اما به‌نظر می‌رسد محمد ربیعی به‌دلیل خصوصیات مشابه مدافع 187سانتی‌متری با استراتژی‌های مدنظرش که مبتنی‌بر توانایی بازیسازی از عقب است با گرفتن یک تصمیم پرریسک قصد دارد در فصل 1402-1401 تیمی زهردارتر و مقتدرتر را راهی مسابقات کند.

رسیدن به هدف مستلزم اشتباهات کمتر
قطعا خرید موفق در بازه نقل‌وانتقالات تابستانی می‌تواند تا حدود زیادی شرایط موفقیت یک تیم فوتبال را مهیا کند اما موانع پیش‌روی مس رفسنجان برای رسیدن به رتبه‌ای بهتر از ششمی فراتر از عملکرد نقل‌وانتقالاتی این تیم است. شاگردان محمد ربیعی از زمان لیگ‌برتری شدن 13دیدار در چهارچوب مسابقات لیگ برتر و جام‌حذفی برابر سه تیم مشهور ایران یعنی سپاهان، استقلال و پرسپولیس انجام داده‌اند که ماحصل آن 10شکست، 2تساوی و یک برد بوده است. فارغ از کیفیت ستارگان نمایندگان استان تهران و اصفهان که در خیلی از موارد نتیجه بازی را مشخص کرده‌اند یکی از دلایل اصلی این تعداد شکست اشتباهات بی‌حد و حصر دفاعی این تیم مقابل باشگاه‌های بزرگ است؛ آنها حتی در روزی که با نتیجه 3 بر یک سپاهان را شکست دادند با اشتباهات عجیب در دقایق نخست طعم تلخ دریافت گل زودهنگام را چشیدند و در روزی که بسیار از حیث فنی عملکردی شایسته و قابل‌قبول مقابل شاگردان محرم نویدکیا به نمایش گذاشتند به‌دلیل چندین اشتباه دفاعی فاحش با شکست 5 بر یک مستطیل سبز را ترک کردند. قطعا خرید چند بازیکن نامدار و باتجربه می‌تواند اشتباهات دفاعی شاگردان ربیعی را کاهش دهد اما به‌نظر می‌رسد بزرگ‌ترین مشکل این تیم ضعف کادرفنی رفسنجانی‌ها برای آماده‌سازی روحی و روانی بازیکنان برای تقابل با تیم‌های بزرگ است؛ موضوعی که در عملکرد پیش از حضور عقیل کعبی، حسن جعفری و میثم تیموری در مس رفسنجان کمتر اتفاق می‌افتاد و حامد نورمحمدی بعد از جدایی از جمع شاگردان ربیعی زیرنظر مهدی تارتار عملکردی کم‌اشتباه‌تر به نمایش گذاشت.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار