• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۰۷ - ۰۴:۲۷
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0

امضای تفاهمنامه بین دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات و دانشگاه المعارف لبنان

همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری تاکید دارند؛ توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران تنها مربوط به کشور ما نیست و این پیشرفت علمی متعلق به کل جامعه مسلمین است و باید آن را به اشتراک گذاشت. ما علاقه‌مندیم در رتبه‌های علمی جهان با دوستان خود همراه باشیم.

امضای تفاهمنامه بین دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات و دانشگاه المعارف لبنان

نشست امضای تفاهمنامه همکاری علمی، آموزشی و فرهنگی بین دانشگاه آزاد واحد علوم‌وتحقیقات و دانشگاه المعارف لبنان با حضور دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.
این تفاهمنامه که به امضای جمشید صباغ‌زاده، قائم‌مقام ریاست دانشگاه در واحد علوم‌وتحقیقات و علی علاءالدین، رئیس دانشگاه المعارف لبنان رسید، با هدف تامین اساتید برای برگزاری دوره‌های تحصیلی در مقاطع مختلف، دوره‌های مهارتی و تخصصی، همکاری در زمینه تحصیل دانشجویان در دو کشور و فراهم‌سازی بستر اجرای دوره‌های علمی و کارورزی و اختصاصی برای دانشجویان، تبادل اساتید و پژوهشگران و همچنین تبادل نشریات، پژوهش‌های علمی و کاربردی، استفاده از کتابخانه و اسناد علمی و انجام اطلاع‌رسانی منعقد شده است. براساس این تفاهمنامه برگزاری دوره‌های تحصیلی به‌صورت مشترک در مقاطع مختلف در لبنان و ایران، همکاری در پژوهش‌های دانشجویان دانشگاه المعارف، برگزاری نشست‌ها، کنفرانس‌ها و سمینارهای علمی تخصصی مشترک، همکاری در راه‌اندازی رشته‌های جدید و توسعه علمی و آموزشی دانشگاه المعارف و مشارکت دانشگاه آزاد اسلامی در توسعه و تقویت زیرساخت‌های اداری و آموزشی دانشگاه المعارف لبنان از دیگر اهداف اصلی این همکاری خواهد بود. به‌منظور اجرای مفاد این تفاهمنامه و هماهنگی پروژه‌های در دست اجرا یک کمیته هماهنگی مشترک تشکیل خواهد شد.  همچنین دوطرف کمیته کارشناسی مشترکی را در زمینه همکاری‌های علمی و فناوری به‌منظور بررسی وضعیت و تعیین برنامه همکاری، پیگیری، نظارت و ارزیابی نتایج کار تشکیل خواهند داد.
دکتر طهرانچی در نشست امضای این تفاهمنامه گفت: «همان‌طور که مقام‌معظم‌رهبری تاکید دارند؛ توسعه علمی جمهوری اسلامی ایران تنها مربوط به کشور ما نیست و این پیشرفت علمی متعلق به کل جامعه مسلمین است و باید آن را به اشتراک گذاشت. ما علاقه‌مندیم در رتبه‌های علمی جهان با دوستان خود همراه باشیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه پیشرفت علمی ایران از موضوعاتی است که تعجب غرب را برانگیخته است، به مقاله مجله «نیچر» اشاره کرد و گفت: «نیچر در سال 2005 مقاله‌ای با عنوان «رژه بزرگ ایرانیان» منتشر و در آن تاکید کرد که مرجعیت علمی ایران درحال تحقق دوباره است، مگر اینکه با اغتشاش یا تحریم‌های تکمیلی جلوی آن گرفته شود. در متن این مقاله اشاره شده که توسعه علمی ایران، حاصل رهبری مقام‌معظم‌رهبری است و باید با تحریم و اغتشاش سیاسی جلوی این پیشرفت را گرفت.»
وی افزود: «معتقدیم این پیشرفت علمی باید با همکاری‌های متقابل با کشورهای دوست و برادر به‌ویژه لبنان به اشتراک گذاشته شود. از این رو بسیار خرسندیم که میزبان مدیران دانشگاه المعارف لبنان هستیم و با انعقاد این تفاهمنامه، همکاری‌های علمی، آموزشی و فرهنگی دانشگاه آزاد اسلامی با این دانشگاه آغاز خواهد شد.»
دکتر طهرانچی فعالیت مشترک در دو حوزه فناوری‌های نو و علوم پزشکی را مقدمه مناسبی برای آغاز همکاری دانشگاه آزاد اسلامی و دانشگاه المعارف لبنان عنوان کرد و گفت: «فناوری‌های نو و علوم پزشکی دو حوزه علمی است که ثمره توسعه دانش در جمهوری اسلامی ایران محسوب می‌شود و تلاش داریم امکان تحصیل دانشجویان در این دو حوزه را برای جوانان علاقه‌مند لبنانی فراهم کنیم. این پیشرفت علمی زمانی می‌تواند منتقل شود که اساتید ما دانشجویان لبنانی را در کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌های دانشگاه آزاد اسلامی آموزش دهند.»
وی در پایان خاطرنشان کرد: «با توجه به‌سرعت گسترش علم در دنیای امروز، امیدواریم ارتباط تنگاتنگی با دانشگاه المعارف لبنان ایجاد کنیم تا این دانشگاه نیز بتواند به جایگاه رفیع بین‌المللی برسد.»
در ادامه، علی علاءالدین، رئیس دانشگاه المعارف لبنان با ابراز خرسندی از حضور در دانشگاه آزاد گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی امکانات و ظرفیت‌های بزرگی در اختیار دارد و امیدوارم این سفر برای همکاری‌های دوجانبه پربرکت و مثمرثمر باشد.»
وی ادامه داد: «دانشگاه المعارف دارای 6 دانشکده مهندسی، علوم پایه، مدیریت، رسانه، علوم‌انسانی و علوم تربیتی است و علاقه‌مندیم که دانشکده‌های پزشکی، کشاورزی و ادبیات را نیز در این دانشگاه راه‌اندازی کنیم. همچنین در نظر داریم در مقطع تحصیلات تکمیلی هم دانشجو جذب کنیم. از این رو آماده همکاری با دانشگاه آزاد در تمامی سطوح هستیم. بازدیدهایی که از بخش‌های مختلف دانشگاه آزاد ازجمله واحد تهران مرکزی، واحد فرشتگان، بیمارستان فرهیختگان و واحد علوم‌وتحقیقات داشتیم، بسیار امیدوارکننده بود و از آشنایی با دانشگاه آزاد بسیار خرسندیم.»
در این جلسه، علی سروری‌مجد، مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط عمومی و هماهنگی استان‌ها، جلال درخشه، سرپرست معاونت بین‌الملل و امور دانشجویان غیرایرانی، جواد علمائی، معاون علوم، مهندسی و کشاورزی، سیدمحمودرضا آقامیری، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و واحد تهران مرکزی و سیدمحمدجواد صدری‌مهر، رئیس پارک علم‌وفناوری دانشگاه آزاد حضور داشتند.

ایجاد تسهیلات ویژه برای دانشجویان ولایت‌های زلزله‌زده افغانستان در دانشگاه آزاد مشهد
مراسم گرامیداشت جان‌باختگان زلزله افغانستان با حضور جمعی از اساتید، کارکنان و دانشجویان افغانستانی دانشگاه آزاد مشهد برگزار شد. محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد استان خراسان‌رضوی و واحد مشهد در این مراسم با تسلیت به مصیبت‌دیدگان و دانشجویان افغانستانی گفت: «برای نیمسال آینده تسهیلات ویژه‌ای برای پرداخت شهریه دانشجویان دانشگاه آزاد مشهد که از ولایت‌های زلزله‌زده افغانستان هستند از طریق معاونت توسعه و مدیریت منابع دانشگاه فراهم خواهد شد.»
وی اظهار امیدواری کرد: «به برکت همراهی‌ها و همدردی‌ها، این‌گونه حوادث و بلایا قابل تحمل‌تر شود و از این آزمایش بزرگ الهی سربلند بیرون بیاییم و بتوانیم دین خودمان را به برادران دینی و مسلمان افغانستان ادا کنیم.»

۴ عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد به مرتبه استادی ارتقا یافتند
جلسه هیات‌ممیزه دانشگاه آزاد اسلامی به ریاست بیژن رنجبر، قائم‌مقام رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد. در این جلسه پس از بحث و بررسی پرونده‌ها، چهارعضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد به مرتبه استادی ارتقا یافتند. در این جلسه با ارتقای مرتبه علمی علیرضا پورسعید، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد ایلام، محمد صاحب‌الزمانی، عضو هیات‌علمی واحد پزشکی دانشگاه علوم پزشکی آزاد تهران، مهناز سعیدی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز و همایون موتمنی، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد ساری به مرتبه استادی موافقت شد.
علیرضا پورسعید با مدرک تخصصی و مرتبه علمی استاد تمام، عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد ایلام است که دارای 32 مقاله ISI و 48 مقاله علمی پژوهشی و 8 مقاله علمی ترویجی است. وی به‌عنوان نخستین استادتمام رشته ترویج و آموزش کشاورزی دانشگاه آزاد دارای سوابقی ازجمله رئیس پردیس تحصیلات تکمیلی علوم و تحقیقات ایلام، معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد ایلام، معاون آموزش دانشگاه آزاد ایلام و ... است.
محمد صاحب‌الزمانی با مدرک دکتری تخصصی مدیریت آموزشی عضو هیات‌علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد است که دارای سوابقی ازجمله مدیر گروه رشته‌های بهداشت، رئیس اداره‌کل آموزش دانشگاه، معاون دانشکده پزشکی، مدیر امور آموزش و دبیرخانه‌های علوم پزشکی معاونت علوم پزشکی دانشگاه آزاد و... است.
وی تاکنون 26 مقاله در مجلات ISI و 10 مقاله در مجلات ایندکس شده در PubMed و 70 مقاله در مجلات علمی پژوهشی، ISC و Scopus به چاپ رسانده است.
مهناز سعیدی با مدرک دکتری آموزش زبان انگلیسی عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد تبریز است که دارای 15 مقاله ISI و 25 مقاله علمی پژوهشی است.
وی در سال‌های 1390-1386 به‌عنوان پژوهشگر نمونه و در چهارمین جشنواره فرهیختگان دانشگاه آزاد به‌عنوان مترجم نمونه معرفی و تقدیر شد.
همایون موتمنی با مدرک دکتری مهندسی کامپیوتر عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد واحد ساری است که کسب چندین عنوان پژوهشگر برتر در سطوح کشوری و استانی، چاپ بیش از 170 عنوان مقاله علمی در مجلات بین‌المللی و داخلی، تالیف و ترجمه چندین جلد کتاب تخصصی در حوزه کامپیوتر، تنها بخشی از کارنامه پژوهشی همایون موتمنی است.

بازی‌های فکری و مهارتی، دانش‌آموزان را وارد دنیای فناوری و نوآوری خواهد کرد
وحید ضرغامی، قائم‌مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در حاشیه بازدید از نمایشگاه نوشت‌افزار و نمایشگاه تخصصی اسباب‌بازی (ایرانپنکس) گفت: «در این نمایشگاه از نزدیک با ظرفیت بی‌نظیر بازی‌های فکری و مهارتی جهت استفاده در نظام آموزشی کشور آشنا شدیم. از این‌رو نیازمند تدوین اسناد بالادستی در نظام آموزشی برای به‌کارگیری جهت ارتقای روش‌های یادگیری و مهارت‌آموزی هستیم.»
وی با بیان اینکه براساس آخرین گزارش‌های آماری بیش از 100میلیون دلار برای واردات انواع اسباب‌بازی‌ها هزینه می‌شود، افزود: «این درحالی است که دارای پتانسیل بالای تولید و راه‌اندازی خطوط تولید از طراحی بازی و اسباب‌بازی تا تولید نهایی محصول هستیم. نمایشگاه ایرانپنکس نشان داد ایده‌های بسیار جذابی برای تولید وجود دارد که قابلیت رقابت در سطح منطقه و فرامنطقه‌ای را دارد. در حال حاضر بخش کوچکی از تولیدات به کشورهای همسایه صادر می‌شود، ولی تراز تجاری در این بخش به‌شدت به سمت واردات است.»
ضرغامی به استفاده از ظرفیت‌های بازی‌های فکری و سرگرم‌کننده در مقاطع مختلف تحصیلی اشاره کرد و افزود: «می‌توان با این ابزار کودکان را از نظام حفظ محور به سمت آموزش‌های انضمامی و غیرمستقیم سوق داد. در برخی از مدارس از این روش‌ها تا حدی بهره گرفته می‌شود، ولی به‌صورت منسجم و گسترده چنین ظرفیتی مورد غفلت واقع‌شده است. به دنبال بسترسازی برای تدوین سند ملی اسباب‌بازی در دانشگاه آزاد هستیم.»
قائم‌مقام معاونت تحقیقات، فناوری و نوآوری دانشگاه آزاد، بسترسازی برای آماده کردن جمعیت نوجوان و جوان برای ورود به بازار کار از طریق فناوری را از وظایف این معاونت دانست و گفت: «مباحث فناوری و نوآوری در نظام آموزشی و پژوهشی می‌تواند از همان ابتدای شروع فرآیند آموزش به کودکان وارد شود تا مباحث مرتبط در سنین بالاتر با دید و ذهنیت آماده از سوی آنها مورداستفاده قرار گیرد.»
وی افزود: «دانشگاه آزاد بیش از ۹۰۰ مدرسه سما و همچنین ده‌ها مهدکودک دارد که می‌توان در گام نخست طرح استفاده از ابزار بازی‌های فکری و سرگرم‌کننده را در قالب دستورالعمل‌های مشخص وارد نظام آموزشی کودکان این مدارس کرد. تجربه بسیار موفقی در به‌کارگیری اعضای هیات‌علمی و دانشجویان در مسیر فناوری و نوآوری داریم ولی باید میدان بازی را بزرگ‌تر و فراگیرتر از سنین پایین در نظر بگیریم.»
وی در پایان تاکید کرد: «طرح ملی اسباب‌بازی را از طریق دانشگاه آزاد اسلامی و نهادهای آموزشی پیگیری خواهیم کرد تا در تعامل با سایر بخش‌ها به یک سند بالادستی در این زمینه دست پیدا کرد. معتقدم بازی‌های فکری و مهارتی، دانش آموزان را وارد دنیای فناوری و نوآوری به‌صورت منسجم خواهد کرد تا در رده‌های بالای تحصیلی خلاقیت، مهارت، ابتکار و کار گروهی به‌عنوان مؤلفه‌های مهم در دنیای فناوری بیشتر بروز پیدا کنند.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار