• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۰۵ - ۰۵:۳۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۱
  • 2
  • 0
مصطفی طاهری، رئیس کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:

انتشار این خبر درمجموع به ضرر وزیر صمت تمام شد

من جزء امضاکنندگان استیضاح نیستم. آنها باید تعیین کنند که آیا از توضیحات وزیر قانع می‌شوند یا خیر و درنهایت به استیضاح رای موافق خواهند داد یا مخالف. ممکن است ایشان توضیحات خوبی از برنامه‌ها و عملکردشان و همین‌طور کارهایی که می‌خواهند بکنند، داشته باشند و درنتیجه آن توضیحات بعضی‌ نمایندگان فرصت دیگری به ایشان بدهند.

انتشار این خبر درمجموع به ضرر  وزیر صمت تمام شد

فرهیختگان: درباره خبری که در گزارش به آن پرداختیم گفت‌وگویی نیز با مصطفی طاهری، رئیس جدید کمیسیون صنایع و معادن برای اجلاسیه سوم مجلس یازدهم داشته‌ایم. طاهری معتقد است پیش‌آمدن چنین مواردی استثناست و اغلب نمایندگانی که خواهان استیضاح وزیر صمت بوده‌اند، مطالبات و نگرانی‌هایی درخصوص عملکرد و برنامه‌های فاطمی‌امین دارند و نه منافع شخصی. رئیس کمیسیون صنایع و معاون مجلس همچنین با ذکر این نکته که شخصا مخالف استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت درمقطع کنونی است، می‌گوید فضای حاکم بر مجلس، فضای منطق و گفت‌وگو است و به همین دلیل ممکن است بعد از توضیحات وزیر صمت، نمایندگان از استیضاح او منصرف شوند. این نماینده مردم در مجلس یازدهم در تکمیل سخنان خود گفت نمی‌تواند پیش‌بینی مشخصی از سرنوشت استیضاح فاطمی‌امین داشته باشد اما اطمینان دارد دغدغه غالب نمایندگان متقاضی استیضاح وزیر صمت درباره آینده وزارتخانه است. در ادامه متن این گفت‌وگو را می‌خوانید.

باتوجه به خبر منتشرشده درخصوص اعمال فشار برخی نمایندگان بر وزیر صمت و پاسخ منفی وزیر به آنان، نقش این‌گونه منافع شخصی را تا چه میزان در جریان استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت پررنگ می‌دانید؟
به‌نظر من و طبق آن چیزی که از نمایندگان به ما رسیده، بحث مورد نظر آنان، میزان کارآمدی است. مطالبات نمایندگان دراین‌خصوص جدی ا‌ست. این‌ قبیل خبرها حاشیه است. من این را قبول ندارم که بحث استیضاح به‌خاطر این بوده است. ممکن است از 100نفر یک‌نفر پیدا شود، یک چیزی از وزیر بخواهد و وزیر به او جواب رد بدهد و نماینده بگوید پس من به‌این‌خاطر استیضاحش می‌کنم. قصد ندارم منکر آن شوم اما بحث مورد نظر غالب افرادی که درخواست استیضاح داشتند روی عملکرد و کارآمدی وزیر صمت است. روی آن حرف دارند. اینکه بیایم این مساله را به آن خبر وصل کنیم و دلیل استیضاح را رد درخواست آن نماینده بدانیم نه انصاف است، نه در شأن مجلس است و نه درست است. این‌طور نیست. شاید استثنائا یک موردی دراین‌باره پیدا شود که طبیعی است و هرجایی ممکن است چنین موردی باشد. اینجا هم ممکن است چنین اتفاقی بیفتد، اما نکته قابل‌توجه این است که غالب افرادی که نامه استیضاح را امضا کرده بودند، مطالبات و نکات‌شان به این صورتی است که گفتم. نکته دیگر آنکه مطرح کردن چنین چیزی درواقع به‌ضرر خود آقای فاطمی‌امین است. نمی‌دانم چرا این‌طور گفته‌اند. به این دلیل به‌ضرر ایشان است که حالا با انتشار چنین اخباری، اگر نمایندگان از توضیحات و ارائه برنامه ایشان هم راضی شوند، ممکن است درنهایت برای عدم استیضاح قانع نشوند، یعنی بیان چنین چیزی خیلی برای آقای فاطمی‌امین مثبت نیست. ایشان می‌تواند با آن نمایندگانی که نامه استیضاحش را امضا کرده‌اند به جلسه برود و نکات را برایشان توضیح دهد، گزارش عملکرد بدهد و برنامه‌اش را برای وزارت صمت در جلسه با آنان شرح دهد. ممکن است درنتیجه آن جلسه نمایندگان یک فرصت دیگری به ایشان بدهند یا مثلا بگویند از این توضیحات و برنامه‌ها خبر نداشته‌اند و بنابراین به ادامه مسئولیت ایشان رضایت دهند. به‌نظرم نشر چنین خبری درمجموع به‌ضرر آقای فاطمی‌امین شد. من چنین چیزی را رد می‌کنم. نمایندگانی که استیضاح را امضا کرده‌اند، همه درباره مطالبات‌شان از وزیر صمت حرف دارند و به همین خاطر بوده که استیضاح را به‌جریان انداخته‌اند.

با این اوصاف احتمال استیضاح فاطمی‌امین را چقدر می‌دانید؟
من جزء امضاکنندگان استیضاح نیستم. آنها باید تعیین کنند که آیا از توضیحات وزیر قانع می‌شوند یا خیر و درنهایت به استیضاح رای موافق خواهند داد یا مخالف. ممکن است ایشان توضیحات خوبی از برنامه‌ها و عملکردشان و همین‌طور کارهایی که می‌خواهند بکنند، داشته باشند و درنتیجه آن توضیحات بعضی‌ نمایندگان فرصت دیگری به ایشان بدهند. این احتمال وجود دارد که بگویند حالا تذکری داده شده و فرصتی بدهیم. هر چیزی محتمل است و باید توجه داشت که فضای حاکم بر مجلس، فضای منطقی و عقلانی گفت‌وگو است. نمایندگان هم توضیحات را می‌شنوند و هم عملکرد را می‌بینند. ممکن است متناسب با عملکرد و برنامه‌ها فرصتی بدهند و ممکن هم هست از توضیحات وزیر راضی نشوند. هر چیزی امکان‌پذیر است. واقعا پیش‌بینی خاصی ندارم.

آیا مقطع کنونی را فرصت مناسبی برای استیضاح فاطمی‌امین می‌دانید؟
شخصا به‌عنوان یک نماینده استیضاح ایشان را امضا نکرده‌ام. اگر فرصت استیضاح را مناسب می‌دانستم این کار را انجام می‌دادم. به‌نظرم خیر، الان می‌شود فرصت داد. می‌توان هم حمایت بیشتری از ایشان داشت و هم مطالبه بیشتری تا کار جلو برود. شاید الان زمان مناسبی برای استیضاح وزیر صنعت، معدن و تجارت نباشد.

در این رابطه بیشتر بخوانید:

تیغ مجلس را کند نکنید (لینک)

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۱

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

میکائیل دیانی، فعال فرهنگی:

ترمیم شکاف‌ها؛ اولین ماموریت پزشکیان

محمدامین ایمانجانی، مدیر مسئول؛

پروژه مدد به مسعود پزشکیان

مهدی خانعلی‌زاده، پژوهشگر سیاست خارجی:

آقای پزشکیان! این شما و این جهان واقعی

محمدرضا کردلو، فعال فرهنگی:

آری، اینچنین است برادر!

در مناظره ۲ به ۲ نامزدهای ریاست‌جمهوری مجری با سوالات صریح و به‌جا بحث را داغ کرد؛

تنها ستاره مناظره

محمد زعیم‌زاده، سردبیر: 

کلید انتخابات در دست مرددها

پرویز امینی، استاد دانشگاه:

مرددین؛ سرنوشت‌سازان انتخابات چهاردهم

پیام پیغام‌های انتخاباتی؛

چرا تحریم انتخابات شکست خورد؟

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

بازگشت به راهبرد مشارکت حداکثری

«اگر دفاع ما نبود، حمله ایران به اسرائیل ویرانگر می‌شد»؛

اعتراف بایدن

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان؛

‌نوبل خون

حمید ملک‌زاده، پژوهشگر اندیشه‌های سیاسی:

مقاومت؛ روح پایدار انقلاب اسلامی ایران

سیدجواد نقوی، خبرنگار فرهیختگان:

عجب کشور قانون‌مداری!

صادق امامی، عضو شورای سردبیری:

در مسیر تحول

7 نکته از دیدار رمضان 1403 رهبر انقلاب با دانشجویان؛

پای درس جامع‌نگری در خانه پدری

جیش‌العدل به نیابت از تل‌آویو دست به عملیات تروریستی زد؛

تروریست‌های توسعه

سیدحسین امامی، خبرنگار اندیشه سیاسی:

نقدی بر ایده پایان دین در یک کتاب

جعفر درونه، تحلیلگر سیاسی:

دو روی یک انتخابات

عباسعلی کدخدایی، عضو شورای نگهبان:

من رای نمی‌دهم!

جعفر درونه، پژوهشگر سیاسی:

نقطه عزیمت به‌‌سمت مشارکت حداکثری

درباره نامه 110 اصلاح‌طلب مشارکت‌جو؛

نه به خاتمی، سلام به واقعیت

محمد قائمی‌راد، پژوهشگر هسته مکتب امام خمینی(رحمه‌الله) مرکز رشد دانشگاه امام صادق(ع):

از «خواص و عوام» تا «خاصه و عامه» در اندیشه رهبری

درباره جوانب مختلف ردصلاحیت روحانی

او باید در انتخابات شکست می‌خورد

مرتضی قاضی، نویسنده:

صادق الوعد

آرزویی که بستر آن فراهم نیست؛

تمایل به شیوه‌های کنترلگری نوین

سرباز روح الله رضوی؛ فعال رسانه ای:

الجزیره و آفریقای جنوبی؛ جای ایران را نخواهد گرفت

محسن فایضی؛

چقدر بی انصاف‌اند

نگاه سطحی اپوزسیون سلبریتی؛

این جهل نیست خیانت به تاریخ و انسانیت است

سیدجواد نقوی، خبرنگار؛

بحران‌زدگی برندینگ برهانی

در حاشیه اظهارات جدید وزیر سابق خارجه؛

تاریخ را با تراژدی‌هایش بخوانید

کنشگران سیاست و نوار باریک انسانیت؛

در آینه فلسطین به خودتان نگاه کنید

وقایع نقش جهان و مصائب توییتری شدن سیاست

سانتی‌مانتال‌ها مشغول کارند