• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۴-۰۴ - ۰۴:۵۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دکتر محمدمهدی طهرانچی:

گفت‌وگو سبک گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی است

هر فردی در نقطه حال، دارای گذشته و آینده است و اگر فراموشی بگیرد، آینده ندارد. درعین‌حال نباید با گذشته خود بجنگد، چراکه گذشته بخشی از آینده است. با نگاه به گذشته هم می‌توان ناامید بود و هم امیدوار. نباید ناامیدی را تزریق کرد، وظیفه مدیران ایجاد امید به فرداست و در این راستا باید گام‌های عملی و جدی برداشت.

گفت‌وگو سبک گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی است

دکتر محمدمهدی طهرانچی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی در جریان سفر به زنجان در نشست صمیمانه با اعضای هیات‌علمی و کارکنان دانشگاه آزاد اسلامی استان زنجان حضور یافت و به بیان برنامه‌ها و سیاست‌های دانشگاه در گام دوم پرداخت.
دکتر طهرانچی در ابتدای این نشست با گرامیداشت یاد و خاطره شهید شهریاری و شهدای عرصه جهاد علمی، گفت: «شهادت دکتر مجید شهریاری سندی بر نقطه حضیض غرب است که مدعی پیشروی در علم است، اما همین غرب استاد دانشگاه ما را وقتی که پایان‌نامه کارشناسی‌ارشد دانشجویش را مطالعه می‌کرد، به شهادت رساند. این موضوع نشان می‌دهد غرب تاب تحمل پیشرفت دیگران را ندارد و تاریخ غرب نمی‌تواند پاسخگوی این سیاهی باشد. باید در کلاس‌های درس از این نقطه سیاه غرب سخن گفت و این نقطه که اوج رذالت غرب است را به جوانان نشان داد.»
وی ادامه داد: «هر فردی در نقطه حال، دارای گذشته و آینده است و اگر فراموشی بگیرد، آینده ندارد. درعین‌حال نباید با گذشته خود بجنگد، چراکه گذشته بخشی از آینده است. با نگاه به گذشته هم می‌توان ناامید بود و هم امیدوار. نباید ناامیدی را تزریق کرد، وظیفه مدیران ایجاد امید به فرداست و در این راستا باید گام‌های عملی و جدی برداشت. اما واقعیت این است که برخی نمی‌توانند پیشرفت دانشگاه آزاد اسلامی را تحمل کنند و با حسد به‌دنبال دمیدن روح ناامیدی در پیکره آنها هستند.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه آینده دانشگاه برمبنای واقعیت موجود، روشن و پرفروغ خواهد بود، اظهار داشت: «کسانی که نمی‌توانند ببینند که خانواده دانشگاه آزاد اسلامی خود را باور کرده و جامعه هم او را باور کرده است، بنابراین می‌خواهند در اعتماد و ذهن شما ناامیدی القا کنند.»
عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به برگزاری رویداد ملی «عصر امید» اظهار داشت: «واقعیت این است که نمایشگاه‌های زیادی در تهران برگزار می‌شود، اما کمتر نمایشگاهی بود که مانند «عصر امید» روزانه بیش از 20هزار بازدیدکننده داشته باشد. رویداد ملی عصر امید، نمایش امید دانشگاه آزاد اسلامی به ساخت فردا بود. اکنون جامعه ما را باور کرده است، چراکه براساس خواست جامعه عمل کرده‌ایم.»
دکتر طهرانچی یافتن شغل مناسب را اولین دغدغه دانشجویان عنوان کرد و افزود: «براساس نظرسنجی و ارزیابی‌ای که در فضای حقیقی و مجازی از دغدغه دانشجویان داشته‌ایم، پاسخ اول به این پرسش کار و اشتغال بود. این موضوع نشان می‌دهد دانشگاهیان به‌قدری بد عمل کردند که جوان ایرانی که روزی ورود به دانشگاه آرزوی او بود، امروز یافتن کار و شغل مناسب به دغدغه اصلی‌اش تبدیل شده؛ به‌طوری‌که دغدغه اشتغال در جایگاه بالاتر از سلامتی قرار گرفته است. رویکرد تربیتی دانشگاه‌ها باعث شده یافتن شغل مناسب برای جوان به آرزو تبدیل شود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با بیان اینکه دانشگاه‌ها باید در روش خود تجدیدنظر کنند، گفت: «پاسخ دانشگاه آزاد اسلامی به این دغدغه جوانان، رویداد «عصر امید» بود که جلوه جدید دانشگاه را نشان داد و این موضوع را نمایان کرد که دانشگاه آزاد اسلامی به تحولات اقتصادی، اجتماعی و فناورانه پاسخ به‌موقع و مناسب می‌دهد. پاسخ به تحولات، نیازمند تغییرات است و هر سازمان و مجموعه‌ای که در خود تغییر ایجاد نکند، محکوم به خروج از چرخه رقابت‌هاست. دوسال شیوع کرونا نشان داد مردم ایران بالاترین زیست سازگاری را بین مردم جهان دارند و به همین دلیل توانستند پس از دوسال بر همه‌گیری کرونا غلبه کنند. بنابراین ما دانشگاهیان نیز باید در زیست سازگاری پیشرو باشیم، تحولات را درک کرده و روزهای پررونقی را رقم بزنیم.»
دکتر طهرانچی تدوین اسناد آمایش اجتماعی، اقتصادی و فناورانه در استان‌ها را در راستای درک زیست‌بوم دانشگاه آزاد اسلامی دانست و گفت: «سند آمایش زنجان نشان می‌دهد عمده دانش‌آموزان استان در رشته فنی‌وحرفه‌ای تحصیل می‌کنند و دانشگاه آزاد اسلامی زنجان باید برای نیاز این دانش‌آموزان در ورود به دانشگاه، برنامه‌ریزی داشته باشد. سند آمایش استان نشان می‌دهد درمجموع 100 دانش‌آموز استان در رشته ریاضی تحصیل می‌کنند، درحالی که بیش از 700 نفر از دانش‌آموزان زنجان فنی‌وحرفه‌ای هستند. این آمار بیانگر این است که دانشگاه آزاد اسلامی زنجان باید به دانشکده‌های مهارت و کارآفرینی توجه ویژه‌ای داشته باشد و بداند چه برنامه‌ای برای ورود این دانش‌آموزان به دانشگاه دارد.» رئیس دانشگاه آزاد با اشاره به سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی، خاطرنشان کرد: «این سند می‌خواهد بگوید چرا باید برای آینده دانشگاه با چشمان باز به امروزمان نگاه کنیم. این برنامه دارای یک عقبه فکری است که تبدیل‌شدن به دانشگاه تراز که محل تربیت قوه متفکره و قوه عاقله است را دنبال می‌کند و در این مسیر باید یک صیرورت دائمی و تحول را تجربه کند. اکنون تحولات بسیار سرعت یافته و عمر تحولات از قرن و نیم‌قرن به سال رسیده است. بنابراین تربیت 10ساله دانشجویان در محیط دانشگاه، دیگر پاسخگوی تحولات نیست؛ چراکه نظام سُلب و منجمد با تغییرات بلند، عمر خود را به تحولات کوتاه‌مدت، داده است و سبک زندگی نیز به‌سرعت درحال تغییر است. بنابراین تغییر را با تغییر پاسخ داد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه توجه به مبنا لازمه تحول است، اظهار داشت: «در این دنیای آشفته و متحول، مبنای تحولات ما براساس آیات قرآن کریم و کلام اهل‌بیت(ع) است و قرآن‌کریم کتاب هدایتی است که بشر تحول فرهنگی علمی تمدن‌ساز را با آن تجربه کرده است.»
عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد اسلامی به تفاوت گام اول و دوم این دانشگاه اشاره کرد و گفت: «گام اول دانشگاه آزاد اسلامی بر محور توسعه دانش بود. تلاش داریم در گام دوم به دانشگاه حل مساله و بسترساز اشتغال دانش‌بنیان تبدیل شویم، اما درمیان گام اول و دوم، دانشگاه درک مساله نقطه‌عطف است و به این موضوع توجه ویژه‌ای داریم؛ چراکه معتقدیم همانطور که در پزشکی تشخیص گام اول درمان است، بدون درک مساله نیز نمی‌توان به حل مساله پرداخت.»
وی با بیان اینکه دانشگاه اول، دانشگاه تقلید علمی و فراگیر بود، یادآور شد: «فراگیری مقدمه هر تمدن علمی است، اما فراگیری به‌تنهایی کافی نیست و حلقه بعد از فراگیری و سمع که «خردورزی» و نظریه‌پردازی در دانشگاه است، بسیار اهمیت دارد؛ چراکه دانشگاهی که نظریه‌پرداز نباشد، تولید علم نخواهد داشت. بعد از دانش تفکر می‌تواند جنبه الهی و نگرشی را درست کند و بینش با علم و گرایش با ذکر و تفکر اصلاح می‌شود.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت درک مساله در دانشگاه، خاطرنشان کرد: «اگر به سمت درک مسائل واقعی نرویم، شناخت حاصل نمی‌شود. تمدن اسلامی بر پایه ابصار و درک مساله شکل گرفت و در این مسیر فراگیری، درک مساله، مشاهده و خردورزی باید مورد‌توجه قرار بگیرد.»
دکتر طهرانچی با بیان اینکه دانشگاه باید به‌دنبال مساله‌یابی باشد نه مساله‌سازی، تصریح کرد: «مقالات علمی و پژوهشی دانشگاه باید براساس مساله‌یابی باشد و مساله‌یابی می‌تواند مسیر دانشگاه را کامل کند. در مرحله بعد نیز دانشگاه باید به کاربست و حل مساله بپردازد.»
وی با بیان اینکه گفت‌وگو سبک گام دوم دانشگاه آزاد اسلامی است، گفت: «بیانیه تعلیم و تربیت اجتماعی خطاب به اعضای هیات‌علمی دانشگاه آزاد اسلامی، نشان‌دهنده نگاه ما به دانشگاه به‌عنوان کانون عقلانیت است که از بخشنامه‌محوری به بیانیه‌محوری تغییرجهت داده‌ایم. در دانشگاه آزاد اسلامی به‌دنبال یادگیری باکیفیت هستیم که تنها منجر به صدور مدرک نشود، در این مسیر لازم است استادان با تشکیل هسته فکری و با درک مساله استان خود، خلاقیت و کارآمادگی دانشجویان را رقم بزنند.»
عضو هیات‌امنای دانشگاه آزاد تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی به سه بعد «دانش»، «درک مساله» و «کاربست و حل مساله» توجه دارد و می‌خواهد در قالب برنامه پنج‌ساله راهبردی عملیاتی خود به این سه بعد برسد.»

مدرسه معارف و علوم اسلامی سعادت در زابل تاسیس می‌شود
نشست مشترک علی سروری‌مجد مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با امام‌جمعه و مسئولان شهرستان زابل به‌منظور احداث مدرسه معارف و علوم اسلامی برگزار شد.
سروری‌مجد در این جلسه از موافقت اصولی برای تاسیس دبیرستان معارف و علوم اسلامی سعادت در زابل خبر داد و گفت: «این مدارس با آموزش معارف و علوم اسلامی و منطبق با استانداردهای وزارت آموزش‌وپرورش در سه نقطه کشور ایجاد خواهد شد که یکی از آنها در دارالولایه سیستان پیش‌بینی شده است.»
وی تصریح کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی بیش از ۷۰۰ مدرسه سما در سطح کشور دارد که در سیستم آموزشی کشور نقش‌آفرینی می‌کنند و بسیاری از نخبگان کشور در این مدارس تحصیل کرده‌اند. ما به‌دنبال ایجاد مدرسه‌ای هستیم که آموزش معارف و علوم اسلامی داشته باشد.»
رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به شکل‌گیری قرارگاه جهادی این دانشگاه در سیل لرستان در سال ۹۸ اظهار کرد: «قرارگاه جهادی دانشگاه آزاد اسلامی همچنان به فعالیت و خدمات‌رسانی خود در مناطق محروم و کمتربرخوردار ادامه می‌دهد و در انجام رسالت محرومیت‌زدایی و اعزام گروه‌های جهادی به مناطق محروم از تمام ظرفیت‌های مادی و معنوی دانشگاه استفاده خواهد کرد. اعضای هیات‌علمی، کارکنان و دانشجویان نیز همواره با این قرارگاه همکاری می‌کنند.»
سروری‌مجد یکی از اهداف سفر خود به سیستان را تشکیل و سازماندهی قرارگاه جهادی در این منطقه با محوریت دانشگاه آزاد اسلامی عنوان کرد و افزود: «دانشگاه آزاد همواره درکنار مردم بوده و در حوادث و بلایای طبیعی با اعزام گروه‌های جهادی و به‌کارگیری تمامی توان و امکانات کوشیده است تا در راستای رفع‌مشکلات آنها اقدام کند.»

 حوزه علمیه ظرفیت خود را دراختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار خواهد داد
مجتبی عزیزی، امام‌جمعه زابل نیز در این جلسه گفت: «احداث مدرسه معارف و علوم اسلامی موجب تقویت هویت فرهنگی و پیشینه ولایی سیستان خواهد شد و زیرساخت‌های فرهنگی این منطقه را ارتقا خواهد بخشید.»
وی سیستان را قطب علوم اسلامی شرق کشور دانست و یادآور شد: «حوزه علمیه تمام ظرفیت و توان خود را جهت راه‌اندازی مدرسه معارف و علوم اسلامی دراختیار دانشگاه آزاد اسلامی قرار خواهد داد.»
امام‌جمعه زابل تاکید کرد: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی زابل می‌تواند در حوزه خانواده با توجه به مرکز مشاوره قوی و مرکز تحقیقاتی روانشناسی به مردم زابل کمک کند و مردم از نزدیک خدمات سازنده دانشگاه را درک کنند.»
وی خواستار کمک دانشگاه آزاد اسلامی واحد بین‌المللی زابل در ایجاد کتابخانه الکترونیکی در این منطقه شد و افزود: «با تاسیس این کتابخانه می‌توانیم گام‌های مثبت در مراودات علمی شیعه و سنی و همچنین تقریب مذاهب برداریم.»

 لزوم مستندسازی همایش‌های بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی
علی سروری‌مجد، مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی همچنین در ادامه سفر به استان سیستان‌وبلوچستان در شورای سیاستگذاری دومین جشنواره ملی شعر نبوی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زابل برگزار شد، حضور یافت.
وی در این جلسه بر لزوم مستندسازی همایش‌های بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی تاکید کرد و گفت: «مستندسازی و انتشار دستاوردهای بسیاری از همایش‌های بزرگ در دانشگاه آزاد اسلامی ضروری است که باید پیگیری شود و آثار فاخر حتما باید منتشر شود.»
سروری‌مجد اظهار کرد: «جشنواره‌های مختلف اسلامی و دینی مانند «قیام عاشورا از دیدگاه اهل‌سنت» و جشنواره ملی «شعر نبوی» از نفوذ افکار ضداسلامی علیه برادران شیعه و سنی جلوگیری کرده است.»
وی خاطرنشان کرد: «قطعا برای برگزاری جشنواره‌های اسلامی و بزرگ با اهداف انقلابی و دینی ساعت‌ها وقت گذاشته و مباحث علمی و مذهبی بررسی می‌شود، به همین دلیل آثار و برکاتش فراوان است.»

 رویداد عصر امید هویت‌بخشی مجدد به دانشگاه آزاد اسلامی بود
علی سروری‌مجد، مشاور ریاست و رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی در جلسه تبیین بیانیه تربیت اجتماعی که در دانشگاه آزاد اسلامی واحد زاهدان برگزار شد، گفت: «دستاوردهای استان‌های مختلف دانشگاه آزاد اسلامی هم‌افزایی را در رویداد عصر امید مضاعف کرد و باعث انعقاد تفاهمنامه بین واحدها شد. رویداد عصر امید هویت‌بخشی مجددی به دانشگاه آزاد اسلامی بود و اکنون دانشگاه به دو دوره قبل از رویداد عصر امید و بعد از این رویداد تقسیم می‌شود؛ بنابراین اتکای دانشگاه به فناوری، دانش‌بنیان‌ها و منابع طبیعی می‌تواند تحولاتی در منطقه به وجود آورد. رسالت حل مساله که اکنون در دانشگاه مطرح است باعث می‌شود متفکران برای برون‌رفت از مشکلات دلسوزانه راه‌حل دهند.»
وی تصریح کرد: «در دوران پساکرونا باید تغییراتی در دانشگاه صورت می‌گرفت. از ۱۴ فروردین کلاس‌های حضوری در دانشگاه آزاد برگزار شد و همان‌طور که در آموزش غیرحضوری پیشگام بودیم در آموزش حضوری هم پیشگام شدیم، به همین ترتیب در حوزه‌های مختلف نیز تغییر رفتار محیطی در مقایسه با قبل از کرونا کاملا مشهود است. آیین‌نامه آراستگی سال ۹۷ با ویرایش جدید ابلاغ و در دوره پساکرونا با اتخاذ تصمیمات جدید منجر به ابلاغ بیانیه تربیت اجتماعی شد.»
رئیس مرکز حوزه ریاست، روابط‌عمومی و هماهنگی استان‌های دانشگاه آزاد اسلامی ادامه داد: «براساس این بیانیه باید شیوه اجرای جدیدی جایگزین می‌شد، رفتار و پوشش در محیط‌های علمی و آکادمیک در همه دنیا با محیط‌های دیگر متفاوت است؛ بنابراین استاد و دانشجو باید رعایت استانداردهای پوششی و رفتاری را داشته باشند که متولی این امر با توجه به این بیانیه اعضای هیات‌علمی بوده و موظف به رعایت این اصول هستند. بیانیه تربیت اجتماعی ناظر بر رفتارهای شایسته و پوشش مناسب بوده و مباحثه بین استادان و برگزاری کارگاه‌های مختلف برای تبیین بیانیه لازم‌الاجراست و باید استادان برای این موضوع اهمیت ویژه‌ای قائل شوند.»
وی با تاکید بر اینکه از ظرفیت فضای مجازی برای صیانت محیط دانشگاه و تربیت اجتماعی باید استفاده کرد، افزود: «حفظ استانداردهای کلاس توسط استاد از وظایف شرعی استاد است. رابطه عاطفی استاد و دانشجو می‌تواند بسیاری از مشکلات و معضلات را حل کند و جلوی افکار منحط و پوچ را بگیرد. باید به فرهنگ اصیل ایرانی اسلامی خودمان اتکا کرده و با توجه به این پیشینه تعلیم و تربیت اجتماعی را تقویت کنیم، پیوستگی در انتقال فرهنگ زیست دانشگاهی مساله‌ای است که با مدیریت استادان می‌تواند رشد و توسعه پیدا کند. شئون رفتاری و سبک زندگی-اسلامی ایرانی و قوام فضایل اخلاقی و باورهای دینی می‌تواند توسط استادی تبیین شود که خود به این امور اعتقاد کامل داشته باشد.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار