• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۳۱ - ۰۴:۱۳
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد استان چهارمحال‌وبختیاری خبر داد

ورود دانشگاه آزاد به مهارت‌افزایی سربازان

توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای یکی از اقداماتی است که می‌تواند تا حد زیادی در ریل‌گذاری دانشگاه‌ها برای نقش‌آفرینی و حل نیازهای استان‌ها اثرگذار باشد.

ورود دانشگاه آزاد به مهارت‌افزایی سربازان

توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای یکی از اقداماتی است که می‌تواند تا حد زیادی در ریل‌گذاری دانشگاه‌ها برای نقش‌آفرینی و حل نیازهای استان‌ها اثرگذار باشد. موضوعی که چندسالی می‌شود در دستورکار واحدهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار گرفته و دانشگاه آزاد استان چهارمحال‌وبختیاری یکی از همان واحدهایی است که توانسته با ورود فعال در حوزه پرورش گیاهان دارویی و صنایع وابسته به آن، نه‌تنها زمینه را برای رشد ظرفیت‌های این حوزه آماده کند،‌ بلکه بستر را برای حضور فعالانه دانشجویان رشته‌های مرتبط با این حوزه فراهم کند. البته افزایش مهارت‌افزایی نیروی انسانی ازسوی این دانشگاه آزاد این استان تنها به حیطه دانشجویی محدود نشده و با عقد قرارداد با بخش‌های مختلف اقدامات قابل‌توجهی در چهارمحال‌وبختیاری ازسوی دانشگاه آزاد استان صورت گرفته است.

ابراهیم رحیمی، رئیس دانشگاه آزاد استان چهارمحال‌وبختیاری در گفت‌وگو با «فرهیختگان» با اشاره به رویداد عصر امید گفت: «در رویداد عصر امید دستاوردهای خوبی از بخش‌های مختلف کشور به نمایش گذاشته شد. در این رویداد فرصت خوبی برای عقد قراردادهای مختلف با سرمایه‌گذاران و صاحبان صنایع فراهم و تفاهمنامه‌های خوبی هم به امضا رسید.» او با بیان اینکه استان چهارمحال‌وبختیاری با 27شرکت، ایده، زیرساخت و هسته‌های فناور در این رویداد شرکت کرده بود،‌ بیان داشت:‌ «با ارزیابی و داوری تخصصی استانی و ملی میان 200شرکت، ایده، زیرساخت و هسته‌های فناور که متقاضی شرکت در این رویداد بودند، نهایتا 27تیم مجوز حضور در رویداد عصر امید را پیدا کردند و توانستند به‌خوبی بدرخشند. استان چهارمحال‌وبختیاری علی‌رغم کوچک‌بودن اما دانشمندان بسیار بزرگی را تحویل جامعه علمی کشور داده است.»

 استان چهارمحال‌وبختیاری از پیشروهای صنعت گیاهان دارویی است
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری درخصوص شعار سال گفت: «در وهله اول باید بگویم این رویداد در راستای انتخاب شعار سال به‌نام دانش‌بنیان، اشتغال‌زایی، جوان‌گرایی و توجه به نخبگان برگزار شده بود و امیدوارم در سال‌های بعدی هم با همین قوت این مسیر ادامه یافته و نقاط‌ضعف‌مان هم برطرف شود.» او در توضیح بیشتر این مساله بیان داشت: «استان ما براساس آمایش سرزمینی روی مباحث کشاورزی و دامداری و گردشگری تکیه کرده است و بیشتر رشته‌های ما در همین رشته متمرکز است. مولفه‌ای که باعث شد آزمایشگاه‌ها و زیرساخت‌های ما با تمرکز بر همین حوزه ساخته یا تقویت شوند. برای مثال در عرصه گیاهان دارویی فناور برتر کشوری از استان چهارمحال‌وبختیاری بوده است.» رحیمی افزود:‌ «ما توانسته‌ایم گیاهان دارویی را کاملا صنعتی و علمی پرورش دهیم و درکنار آن، دانشجویان نیز به‌صورت عملی با این حوزه آشنا شوند. البته این گیاهان برداشت و خشک‌شده و در ادامه بسته‌بندی و اسانس‌گیری می‌شود و حتی ترکیبات تخصصی اسانس‌ها نیز گرفته می‌شود. خط تولید اسانس‌گیری ما در آینده تخصصی‌تر خواهد شد.»

 100 دانشجو مشمول طرح پویش شدند
رئیس دانشگاه آزاد استان چهارمحال‌وبختیاری درخصوص طرح پویش بیان داشت: «ما در استان برای مهارت‌افزایی و توانمندسازی سربازان قراردادی را با سپاه منعقد کرده‌ایم که جزء اولین قرارداد کشور در این حوزه به‌شمار می‌رود. همچنین با برفاب که یکی از بزرگ‌ترین صنایع خانگی کشور محسوب می‌شود هم تفاهمنامه‌هایی بسته شده است.»
او به فعالیت در حوزه نمد به‌عنوان یکی از صنایع سنتی استان اشاره و تصریح کرد: «با 12شرکت فعال در این حوزه قرارداد داریم که براساس آن دانشجویان اقدام به کارورزی در آن می‌کنند. درحال حاضر نیز 100دانشجوی ما در فضای صنایع درقالب طرح پویش مشغول‌به‌کار هستند که امیدواریم در سال‌های آینده با قراردادهایی که بسته‌ایم این رقم افزایش پیدا کرده و چندبرابر شود.»

 چهارمحال‌وبختیاری قطب دامداری، کشاورزی پرورش گیاهان دارویی و گردشگری
رحیمی با اشاره به مزیت منطقه‌ای استان چهارمحال‌وبختیاری ادامه داد: «استان ما یک درصد از جمعیت و مساحت کشور را دارد درحالی که 10 تا 11درصد تامین آب کشور را پوشش می‌دهد از این جهت از لحاظ دامداری، کشاورزی، پرورش گیاهان دارویی و گردشگری قطب کشور حساب می‌شود. مسیر حرکت ما هم در همین راستاست. امیدواریم که در سال‌های آتی بتوانیم محصولات‌مان را به‌خوبی ارائه دهیم.»
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی استان چهارمحال‌وبختیاری خاطرنشان کرد: «دانشگاه ما از لحاظ آزمایشگاه‌های بیوتکنولوژی و زیست‌شناسی بسیار قوی است و اکثر اساتید ما استادتمام و دانشیار در این رشته هستند، مولفه‌ای که باعث شده ما جزء سرآمدان این رشته در کشور به‌شمار رویم.»

* سمیه فرهادی آذر 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

روزنامه فرهیختگاننظرسنجی

مناظره‌های دور دوم، چقدر شما و اطرافیانتان را به مشارکت در انتخابات ترغیب کرده است؟



مشاهده نتایج

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین