• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۳۱ - ۰۳:۰۲
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
گام‌های استوار سیرجانی‌ها در روزهای بلاتکلیفی حریفان

گل‌گهر می‌خواهد مدعی بماند

با بررسی تمام جوانب گل‌گهر در کنار پرسپولیس روزهای خوش و موفقی را از حیث نقل‌وانتقالاتی می‌گذراند و با وجود برگشت اریک باگناما به جمع این تیم قطعا آسمان دفاعی حریفان نا امن‌تر از فصل گذشته خواهد شد.

گل‌گهر می‌خواهد مدعی بماند

امید نظری‌گوهر، خبرنگار: در روزهایی که تب حساسیت و جذابیت فصل نقل‌وانتقالاتی در جامعه فوتبال ایران بالا رفته است و تیم‌های مطرحی همچون سپاهان اصفهان و استقلال تهران بعد از جدایی سرمربیان خود جایگزین‌های مناسبی برای محرم نویدکیا و فرهاد مجیدی پیدا نکرده‌اند وضعیت در اردوی بعضی از حریفان متفاوت است. فارغ از تیم پرسپولیس که با حفظ سرمربی خود یحیی گل‌محمدی و اضافه کردن علیرضا بیرانوند، مرتضی پورعلی‌گنجی، دانیال اسماعیلی‌فر، سروش رفیعی، گئورگی گولسیانی و محمدمهدی احمدی به کادر بازیکنانش و ایجاد تغییر در اعضای کادرفنی خود گام‌های مثبتی برای رقم زدن اتفاقاتی بهتر در لیگ بیست‌ودوم برداشته است؛ دیگر باشگاه فوتبال ایران که با حضور فعال در پنجره نقل‌وانتقالات تابستانی در حال ساخت یک تیم مدعی است باشگاهی نیست به جز گل‌گهر سیرجان که برخلاف رویکردش در طول فصل، با دوری از هیاهو و حاشیه فعالیت نقل‌وانتقالاتی خود را برای رقم زدن اتفاقی شیرین‌تر از 3 فصل اخیر جلو می‌برد.

پروژه جدید با مهندسی ژنرال
این تیم در فصل 98-97 لیگ آزادگان با هدایت وینگو بگوویچ عنوان قهرمانی این مسابقات را کسب کرد و قدم در دوره نوزدهم لیگ برتر گذاشت اما شرایط برای نماینده شهر 200 هزار نفری خوب پیش نرفت و گل‌گهر به دلیل عدم تناسب ابزارهای موجود با وضعیت فصل 1399-1398 در 6 دیدار ابتدایی 3 تساوی، 3 شکست و حذف در مرحله یک‌شانزدهم نهایی را تجربه کرد. مدیران این تیم برای جلوگیری از تداوم این نتایج دست به تغییر روی نیمکت خود زدند و مجید جلالی را جایگزین مربی کهنه‌کار و مسن کروات کردند. حضور جلالی روی نیمکت سیرجانی‌ها چندان گرهگشا نبود و این تیم تا پایان هفته شانزدهم یک برد، 4 تساوی و 5 شکست به دست آورد و با تکیه به جایگاه پانزدهمی به تعطیلات زمستانی رفت اما این تیم در پنجره نقل‌وانتقالاتی زمستانی با جذب رضا علیاری، یونس شاکری، احمد موسوی، احمد زنده‌روح، میلاد کمندانی و گادوین منشا از خطر سقوط به لیگ آزادگان گریخت و با 6 برد، 5 تساوی و 3 شکست به امتیاز مجموع 33 رسید و با تکیه به جایگاه دهم به حضور خود در لیگ برتر تداوم بخشید.
گل‌گهر برای حضوری شایسته‌تر در لیگ بیستم به سراغ موفق‌ترین مربی تاریخ لیگ برتر یعنی امیر قلعه‌نویی رفت که بعد از قهرمانی با استقلال در فصل فوتبالی 1392-1391 به ترتیب با تصاحب جایگاه‌های پنجم، ششم، چهارم، سوم و دوم دوران افول خود را می‌گذراند و در لیگ نوزدهم بعد از استعفایش پیش از آغاز هفته بیست‌ونهم که منتهی به شکست در مرحله یک‌چهارم نهایی جام حذفی مقابل استقلال نیز شد تیمی را تحویل میگوئل تکسیرا داد که در پایان فصل به جایگاه پنجم تکیه زد.
پیش از این تجربه امیر قلعه‌نویی در دنیای مربیگری بیشتر معطوف به حضور روی نیمکت تیم‌هایی همچون استقلال تهران، سپاهان اصفهان و تراکتور تبریز بود که در بعضی از مواقع حواشی پیرامون این باشگاه‌ها از متن آن قوی‌تر بود و حضور روی نیمکت گل‌گهر به ژنرال فوتبال ایران فرصت دوری از توقعات بیش از حد و بازیابی ارزش‌های گذشته داد؛ از سوی دیگر گل‌گهر نیز با اتکا به حضور مرد کهنه‌کار که در کارنامه‌اش 5 قهرمانی و 4 نایب‌قهرمانی لیگ برتر را می‌بیند شرایط مناسبی برای ابقا در این لیگ و رسیدن به اهداف مدنظرش پیش روی خود می‌دید، اما به نظر می‌رسد تا پیش از آغاز لیگ بیست‌ودوم همکاری گل‌گهر و قلعه‌نویی که با ابقای این مربی روی نیمکت سیرجانی‌ها وارد 3 سال می‌شود تا این لحظه مقصود موردنظر را به همراه نداشته است. تیم تحت هدایت این مربی در فصل فوتبالی 1400-1399 با کسب 13 برد، 6 تساوی و 11 شکست به جایگاه پنجم لیگ برتر تکیه زد و در مسابقات جام حذفی در یک دیدار پر از حاشیه و جنجال در نیمه‌نهایی این مسابقات با نتیجه 2 بر یک مقابل شاگردان فرهاد مجیدی در تیم استقلال شکست خورد. ارمغان گل‌گهر در فصل فوتبالی 1401-1400 نیز کسب 13 برد، 12 تساوی، 5 شکست، تکیه زدن به جایگاه چهارم و حذف در مرحله یک‌هشتم نهایی جام حذفی مقابل نساجی مازندران بود. اما طبق شواهد و قرائن مدیران این باشگاه به سرانجام خوش همکاری با قلعه‌نویی اعتقاد دارند و با تمدید قراردادشان با مربی 58 ساله نیمکت خود را در کنار نیمکت پرسپولیس و مس رفسنجان تبدیل به یکی از نیمکت‌هایی کردند که برای سومین فصل متوالی تغییری روی خود ایجاد نکرده است.

حفظ شاکله اصلی
این تیم بعد از برداشتن گام نخست یعنی تمدید قرارداد با سرمربی خود با تمدید قرارداد محسن فروزان، علی علیزاده، علی‌اصغر عاشوری و امین پورعلی بخشی از شاکله اصلی و تعیین‌کننده‌اش در مسابقات فصل گذشته را برای لیگ بیست‌ودوم حفظ کرد و با پیروزی در جنگ نقل‌وانتقالاتی با تیم پرسپولیس پیراهن خود را بر تن محمد خدابنده‌لو کرد تا در فصل فوتبالی 1402-1401 دیگر جای خالی احمدرضا زنده‌روح نشود که به دلیل اعزام به خدمت سربازی پیش از آغاز لیگ بیست‌ویکم راهی تیم فجرشهید سپاسی شد. اما طبق شواهد و قرائن سیرجانی‌ها کار سختی برای جایگزینی آرمین سهرابیان و سعید صادقی پیش روی خود می‌بیند بازیکنانی که در فصل گذشته به ترتیب 2069 و 2574 دقیقه برای گل‌گهر به میدان رفتند و در مجموع روی 25 گل این تیم تاثیر مستقیم داشتند و ظاهرا در مسیر جدایی قرار دارند.
این اما تمام چالش‌های سیرجانی‌ها نیست و بازیکنان تاثیرگذاری همچون میلاد زکی‌پور، فرشید باقری، علیرضا آرتا، رضا شکاری و مرتضی تبریزی با اتمام قراردادشان در دسترس حریفان هستند و به جز بازیکنان اشاره شده افرادی همچون حسین اکبرمنادی، محمدرضا خانزاده، سیداحمد موسوی، مهران گلزاری و امین قاسمی‌نژاد برای فصل آینده قراردادی با این تیم ندارند و به احتمال بسیار زیاد بخشی اصلی این نفرات جایی در لیست فصل بعد گل‌گهر ندارند و مدیران این تیم باید به فکر جایگزین مناسب برای بازیکنان کم‌اثر فصل گذشته باشند.

امیدوار به فعال نبودن رقبا
نکته‌ای که می‌تواند سیرجانی‌ها را بابت موفقیت در دوره بیست‌ودوم لیگ برتر امیدوار کند شروع زودهنگام فعالیت نقل‌وانتقالاتی این تیم است. درحال حاضر باشگاه‌های استقلال و سپاهان درگیر انتخاب سرمربی هستند که همین موضوع منجر به از دست دادن بخشی از زمان طلایی نقل‌وانتقالات شده است، از سوی دیگر فولاد خوزستان نیز هنوز به صورت واضح و مشهود وارد بازار نقل‌وانتقالات نشده است و با تعلل در تمدید قرارداد بازیکنان تاثیرگذاری همچون شهاب گردان، سینا شاه‌عباسی، موسی کولیبالی، وحید حیدریه، مجتبی نجاریان، مهدی شیری، حمید بوحمدان، محمد آبشک، محمدرضا عباسی، آیاندا پاتوسی و لوسیانو پریرا کار سختی برای حضور موفق در لیگ بیست‌ودوم و مرحله حذفی لیگ قهرمانان آسیا پیش روی خود می‌بیند. همچنین از سوی دیگر تراکتور بعد از انتخاب قربان بردیف برای برگشت به کورس مدعیان نیازمند چند خرید با کیفیت و حفظ افرادی مثل پیمان بابایی است. با بررسی تمام جوانب گل‌گهر در کنار پرسپولیس روزهای خوش و موفقی را از حیث نقل‌وانتقالاتی می‌گذراند و با وجود برگشت اریک باگناما به جمع این تیم قطعا آسمان دفاعی حریفان نا امن‌تر از فصل گذشته خواهد شد. پیش از این گل‌گهری‌ها در نقل‌وانتقالات تابستانی و زمستانی لیگ بیستم با از دست دادن حداقل بازیکن تاثیرگذار و جذب مهدی تیکدری، مسیح زاهدی، محسن فروزان، شایان مصلح و کی‌روش استنلی بسیاری از مشکلات دفاعی و هجومی خود را حل کردند و حالا به دنبال موفقیت و حضور در جمع مدعیان لیگ بیست‌ودوم هستند.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار