• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۳۱ - ۰۲:۵۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
مدیر اجرایی یونایتد به‌شدت از مدیران قبلی انتقاد کرد

تکرار ماجرای رسول‌پناه در انگلیس

مدیران باشگاه از انتشار فیلمی که در آن ریچارد آرنولد، مدیر اجرایی باشگاه یونایتد درحال انتقاد از شرایط باشگاه در 12 ماه گذشته و همچنین هدر دادن پول‌های زیاد در یونایتد است، به‌شدت ناراحت شده‌اند.

تکرار ماجرای رسول‌پناه در انگلیس

سیامک خاجی، خبرنگار گروه ورزش: حدود دوسال پیش بود که انتشار یک فیلم از سرپرست مدیرعاملی وقت پرسپولیس حواشی زیادی ایجاد کرد. مهدی رسول‌پناه در یک جمع خصوصی صحبت‌های عجیبی را درباره یحیی گل‌محمدی و برخی بازیکنان پرسپولیس مطرح کرد که رسانه‌ای شد و جنجال زیادی به‌پا کرد و درنهایت هم باعث شد او از سمتش کنار برود. در آن زمان گفته شد که یکی از افراد حاضر در آن جمع بدون‌اطلاع رسول‌پناه اقدام به فیلمبرداری از صحبت‌های او کرده و حالا اتفاقی مشابه در فوتبال انگلیس و باشگاه منچستریونایتد افتاده است. مدیران باشگاه از انتشار فیلمی که در آن ریچارد آرنولد، مدیر اجرایی باشگاه درحال انتقاد از شرایط باشگاه در 12 ماه گذشته و همچنین هدر دادن پول‌های زیاد در یونایتد است، به‌شدت ناراحت شده‌اند. او در ادامه گفته که اوضاع را تحت‌کنترل دارد و تلاش خواهد کرد وضعیت بهتر شود و در آینده دوباره تیم به روزهای خوبش برگردد.

پول‌هایی که به باد رفت
ماجرا از آنجا آغاز شد که ریچارد در گفت‌وگو با برخی هواداران یونایتد به انتقادهای آنها از وضعیت تیم گوش کرد و سپس تلاش داشت آنها را به آینده امیدوار کند. اگرچه مدیر اجرایی باشگاه از آنها می‌خواهد که از صحبت‌هایش فیلمی گرفته نشود اما مشخص است که یکی از افراد حاضر در این جلسه به‌صورت مخفیانه مشغول ضبط صحبت‌های نسبتا تند ریچارد است. مقامات باشگاه هم از اینکه این هوادار از اعتماد آنها سوءاستفاده کرده و فیلم موردنظر را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک گذاشته است به‌شدت ناراحتند.
ریچارد که در اوایل سال جاری میلادی جانشین اد وودوارد در پست مدیر اجرایی باشگاه شد در نخستین اقدام مهمش اریک تن‌هاگ را به‌عنوان سرمربی جدید منچستریونایتد منصوب کرد. یونایتد فصل پیش رالف رانگنیک را موقتا به‌عنوان سرمربی خود منصوب کرد که در انتهای فصل با 35 امتیاز اختلاف نسبت به سیتی صدرنشین در جایگاه ششم قرار گرفتند و به‌زحمت سهمیه لیگ اروپا را به دست آوردند.
ریچارد در این گفت‌وگوی خصوصی با اشاره به اینکه خانواده گلیزرها که مالکیت باشگاه را برعهده دارد در این سال‌ها بالغ بر یک میلیارد پوند خرج خرید بازیکنان جدید کرده و بیشترین هزینه را در بین باشگاه‌های اروپایی داشته، می‌افزاید: «من اصلا از جایی که در آن قرار داریم راضی و خوشحال نیستم. برای من این وضعیت اصلا آسان نیست و نگران این هستم که چگونه می‌خواهیم این ماجرا را در آینده بهتر کرده و به اوضاع سروسامان بدهیم. اتفاقی که در این مدت افتاده این است که ما پول‌های زیادی را سوزانده و از بین برده‌ایم. شما نمی‌توانید به زمین تمرینی ما آمده و بگویید به من نشان دهید این یک میلیارد پوند در کجا هزینه شده است، چون ما اصلا در این مدت این پول را به‌درستی هزینه نکرده‌ایم. سال گذشته برای باشگاه واقعا یک کابوس بود و در بسیاری از بازی‌ها مشکل داشتیم و مشخص بود که پول خود را به باد داده‌ایم.»
ریچارد می‌گوید باشگاه با وجود اینکه نتوانسته سهمیه لیگ قهرمانان را کسب کند اما بودجه خوبی برای تقویت خود در اختیار دارد. آنها در پایان فصل قبل بازیکنانی چون پل پوگبا، جسی لینگارد، ادینسون کاوانی، خوان ماتا و نمانیا ماتیچ را از دست داده‌اند و برای جانشینی آنها باید به‌سرعت وارد بازار نقل‌وانتقالات شوند: «برای این تابستان پولی که مدیر فوتبال ما (جان مورتو) نیاز داشت در اختیارش قرار دارد و به‌دنبال تقویت تیم هستیم. برای آینده هم برنامه‌های زیادی داریم ازجمله سرمایه‌گذاری روی یک ورزشگاه جدید و همچنین زمین تمرینی بزرگ‌تر و جدید که امکانات بیشتری داشته باشد. ما باید تلاش کنیم شرایط بهتر شود و هزینه‌ها را هم در جای درستی انجام دهیم. من می‌خواهم هر کاری را که باشگاه به آن نیاز دارد، انجام دهم و البته به پول بیشتری نیاز داریم، چون درحال‌حاضر باشگاهی در دنیا نیست که بتواند ورزشگاه جدیدی را بسازد. شما یا باید آن را قرض بگیرید یا از طریق سرمایه‌گذاری این بودجه را فراهم کنید. شاید شما مالکان باشگاه را دوست نداشته باشید اما باید کمی به آنها برای سامان دادن به این اوضاع زمان بدهید.»
ریچارد همچنین از هواداران می‌خواهد که از توهین به مالکان و همچنین بازیکنان باشگاه دست برداشته و متحدتر باشند: «بسیاری از بازیکنان ما جوان هستند و پس از رقابت‌های یورو هجمه زیادی به آنها وارد شد. هواداران باید صبورتر باشند و به اعتمادبه‌نفس بازیکن خدشه وارد نکنند. من هم تلاش می‌کنم درکنار هواداران باشم و تا حد امکان پاسخ آنها را بدهم، باید از این رفتارها دست‌ بردارید و بیشتر در کنار تیم باشید.»
صحبت‌های ریچارد و برخی انتقادهای او از هواداران و همچنین مدیران قبلی باعث بروز حواشی برای یونایتد شده و حالا یکی از سخنگوهای باشگاه در توجیه این حرف‌ها می‌گوید: «ریچارد برای برخی هواداران که نزدیک خانه‌اش بودند صحبت‌هایی داشت و پس از شنیدن انتقادهای آنها تلاش کرد راهکارهایش را توضیح دهد. او برنامه‌های باشگاه را تشریح کرد و از آینده روشن باشگاه حرف زد.»

پیشنهاد 55 میلیون پوندی برای زوج طارمی
ریچارد درحالی از پول‌هایی که مدیران قبلی بر باد داده‌اند، سخن می‌گوید که این تیم در بازار نقل‌وانتقالاتی تابستانی هم گزینه‌های زیادی را مدنظر دارد و رسانه‌ها هر روز از تلاش این باشگاه برای خرید یک بازیکن جدید سخن می‌گویند. یونایتد بودجه خوبی در این تابستان برای تقویت تیمش در نظر گرفته است و آنها امیدوارند با تن‌هاگ و تاکتیک‌های این مربی هلندی بتوانند از شرایط بد کنونی خارج شوند. یکی از بازیکنانی که آنها تمایل زیادی به خریدش داشتند داروین نونز، مهاجم اروگوئه‌ای بنفیکا بود که به این دلیل که یونایتد نتوانست راهی لیگ قهرمانان شود، ترجیح داد به تیم رقیب یعنی لیورپول منتقل شود. تن‌هاگ برای تقویت خط حمله خود به‌دنبال یک ذخیره مناسب برای کریس رونالدو است و گفته می‌شود اصلی‌ترین گزینه آنها درحال‌حاضر زوج مهدی طارمی در خط حمله پورتو است. روزنامه اوجوگو پرتغال خبر داده که این باشگاه پیشنهاد 55 میلیون پوندی یونایتد برای به خدمت گرفتن اوانیلسون 22 ساله را رد کرده است اما ظاهرا شیاطین سرخ دست ‌بردار نیستند و احتمالا به‌زودی با پیشنهادی بهتر دوباره برای خرید او تلاش خواهند کرد.
اوانیلسون که فصل قبل زوج موفقی را با ستاره تیم ملی ایران تشکیل داده بود با 21 گل زده در تمامی رقابت‌ها عملکرد خوبی در ترکیب تیم قهرمان پرتغال داشت. تن‌هاگ پس از شکست در خرید نونز حالا سراغ دیگر مهاجم خوب لیگ پرتغال رفته و امیدوار است با خرید این بازیکن برزیلی تیمش را به‌خوبی بازسازی کند. البته پورتو برای مهاجم گلزن خود 70 میلیون پوند می‌خواهد که همین قیمت بسیار بالا سبب شد دو باشگاه ولورهمپتون و برایتون که برای خرید او تمایل داشتند خیلی زود منصرف شوند. اوجوگو معتقد است پورتو درصورتی‌که پیشنهاد یونایتد کمی بالاتر برود به اوانیلسون که تا سال 2025 با این باشگاه قرارداد دارد اجازه جدایی خواهد داد. اگرچه آینده کریس رونالدو در یونایتد هم کمی مبهم بود اما براساس گزارش‌هایی که در هفته‌های اخیر در رسانه‌های انگلیسی منتشر شده، مربی هلندی می‌خواهد ستاره پرتغالی خود را حفظ کند. رونالدو فصل قبل 24 گل برای تیمش به‌ثمر رساند و بهترین گلزن این تیم بود اما نتوانست تیم را از شرایط بحرانی خارج کند. حالا با توجه به اینکه کاوانی از این تیم جدا شده، این تیم به یک جانشین مطمئن برای رونالدو نیاز دارد تا با توجه به سن‌وسال بالای این بازیکن، فرصت بیشتری برای استراحت در اختیارش قرار داده شود.
اوانیلسون در سپتامبر 2020 از فلومیننزه برزیل راهی پورتو شد و در این مدت در 70 بازی برای تیمش 25 گل و 5 پاس گل داشته که در این سن‌وسال آمار بسیار خوبی برایش محسوب می‌شود. درخشش او و طارمی در خط حمله پورتو سبب شد تا این تیم در پایان فصل بتواند جام قهرمانی در لیگ و همچنین حذفی را بالای سر ببرد و فصلی خوب را سپری کند. آنها پس از حذف از مرحله گروهی لیگ قهرمانان راهی لیگ اروپا شدند که در آنجا هم در یک‌هشتم نهایی به لیون باختند و از دور مسابقات کنار رفتند.

گزینه‌های مرد هلندی برای بازسازی یونایتد
تن‌هاگ پروژه بازسازی تیم و تقویت یونایتد برای اینکه فصل بعد حداقل در یکی از رتبه‌های اول تا چهارم قرار گیرد، پنج بازیکن را مدنظر دارد که بیشتر آنها قبلا جزء شاگردانش بوده‌اند. به نوشته رسانه‌های انگلیسی، اولویت‌های او درحال حاضر فرانکی دی‌یونگ هافبک هلندی و جوان بارسلونا، کریستین اریکسن هافبک بازیساز برنتفورد، جورین تیمبر و آنتونی از آژاکس و همچنین خرید یک گلر ذخیره است. البته خرید این بازیکنان بودجه زیادی را طلب می‌کند و درکنار آن اگر بخواهند برای خرید اوانیلسون هم اقدام کنند پول زیادی را در این تابستان خرج خواهند کرد. البته ریچارد آرنولد معتقد است این باشگاه درحال حاضر مشکل مالی ندارد و برای خرید این بازیکنان پول کافی دراختیار دارد.
جالب اینکه یونایتد فصل قبل هم وقتی نفراتی چون رونالدو، رافائل واران و جیدون سانچو را به خدمت گرفت امیدوار بود فصلی خوب را سپری کند اما نه‌تنها این اتفاق رخ نداد بلکه با 58امتیاز بدترین فصل خود را در تاریخ لیگ برتر سپری کردند.
دی‌یونگ یکی از بازیکنانی است که در این هفته‌های اخبار زیادی درباره تلاش یونایتد برای خریدش منتشر شده است اما درخواست مالی بالای بارسا و همچنین عدم تمایل این بازیکن فعلا باعث‌شده مذاکرات به نتیجه نرسد. با این حال آرنولد در همان جلسه به هواداران گفته که نمایندگان باشگاه در بارسلون هستند تا قرارداد این بازیکن را نهایی کنند. تن‌هاگ در آژاکس با دی‌یونگ کار کرده و این هافبک 25ساله یکی از ارکان موفقیت این تیم در لیگ قهرمانان2019 و رسیدن آنها به نیمه‌نهایی این تورنمنت بود.
دی‌یونگ تنها بازیکن سابق آژاکس نیست که در راه اولدترافورد قرار دارد و با توجه به جدایی پوگبا، ماتیچ، ماتا و لینگارد خط‌میانی این تیم به حداقل یک بازیکن دیگر نیاز دارد که نظر تن‌هاگ روی کریستین اریکسن دانمارکی است. او که سال قبل در یورو2020 تا آستانه مرگ هم پیش رفت پس از مشکلات قلبی‌ای که داشت از اینتر جدا شد و به برنتفورد رفت و در آنجا هم عملکرد بسیار خوبی داشت. با توجه به اینکه قرارداد 6ماهه او با این تیم به پایان رسیده، خرید او می‌تواند هزینه‌های یونایتد را کمتر کند. آنتونی و تیمبر هم قرار است مستقیما از تیم کنونی آژاکس راهی انگلیس شوند. یونایتد پیشنهادی 51میلیون پوندی برای وینگر برزیلی ارائه کرده و البته در این میان تاتنهام هم برای خرید آنتونی 22ساله ابراز تمایل کرده است.
اوضاع خرید تیمبر اما کمی پیچیده شده و یکی از دلایل آن هم به رفتار عجیب سرمربی سابق یونایتد برمی‌گردد. لوئیس فن‌خال که درحال حاضر هدایت تیم‌ملی هلند را برعهده دارد به مدافع جوان این تیم اعلام کرده ممکن است با حضور در اولدترافورد و نیمکت‌نشینی در این تیم شانس بازی در جام‌جهانی را از دست بدهد و به همین دلیل فعلا این انتقال که احتمالا 30میلیون پوند برای یونایتد هزینه خواهد داشت، متوقف شده است. دین هندرسون برای اینکه فرصت حضور در تیم‌ملی انگلیس را از دست ندهد به‌دنبال حضور در باشگاهی است که بتواند دروازه‌بان اول باشد و به همین دلیل برای گلر دوم و ذخیره داوید دخه‌آ گفته می‌شود تن‌هاگ نفراتی چون دنیل بچمن از واتفورد و کارل دارلو از نیوکاسل را مدنظر دارد.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سایه‌روشن‌های تغییر نسل در تیم ملی؛

جوان‌گرایی چگونه حاصل می‌شود؟

امیر کریمی؛ فرهیختگان آنلاین:

اوسمار-پرسپولیس و بازسازی اعتماد

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای استقلالِ نکو

محمدرضا ولی‌زاده؛ فرهیختگان آنلاین:

آدم‌های اشتباهی و اقتصاد بیمار فوتبال ایران

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین؛

اسکار برای انتخاب ارزان اوسمار!

محمدرضا ولی‌زاده، خبرنگار فرهیختگان آنلاین:

بیم و امیدهای تیم ملی فوتبال

واگذاری دو باشگاه سرخابی رهاسازی توسط دولت است؛

تداوم اشتباه در واگذاری سرخابی‌ها

هومن جعفری، خبرنگار: 

شهروند، مافیا و تک‌تیرانداز

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و استقلال تاجیکستان؛

ساکن طبقه بالای آزادی

محمدرضا حاجی‌عبدالرزاق؛

فرصتی تاریخی برای بازیکنان استقلال

پیمان اسدیان، خبرنگار:

هانگژو، سنگ محک ورزش ایران

حاشیه‌نگاری بازی پرسپولیس و گل‌گهر سیرجان؛

این گزارش می‌توانست واقعی باشد!

هومن جعفری، خبرنگار:

تیم المپیک و مصلحت

مجید خاتونی، کارشناس مدیریت و جامعه‌‌شناسی ورزش:

ورزش کشور باید با منافع و اعتبار ملی همسو شود

مسعود فروغی، سردبیر «فرهیختگان»؛

درویش، مترجم و رونالدو؛ سنگ ریاکاری بر سر ما

کسر امتیاز و جریمه مالی سپاهان به شرط رعایت انصاف و عدالت برای همه تیم‌ها به نفع فوتبال است، سیاسیون آدرس غلط ندهند

آزمون بزرگ فوتبال ایران

محمد زعیم زاده، جانشین سردبیر؛

آقای کاردرست، آقا پژمان عزیز! دمت گرم +فیلم

هومن جعفری، خبرنگار گروه ورزش:

بهشت خیرین گمنام

هومن جعفری، خبرنگار:

این خرابه حاصل عملکرد شماست!

هومن جعفری، خبرنگار:

آینده ترسناک است

مجید خاتونی؛ کارشناس مدیریت و جامعه‌شناسی ورزش

انحصار در قانون نویسی، تعرض به حقوق ذینفعان فوتبال

محمد زعیم‌زاده، جانشین سردبیر روزنامه فرهیختگان:

ما همه بیرانوند هستیم؟

فرهیختگان بررسی می‌کند؛

گره انتخاب سرمربی استقلال کجاست؟

مواجهه فدراسیون با منتقدان؛

از طارمی هم شکایت کنید! 

مسعود فروغی

قلب مشترک

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار