• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۳۰ - ۰۴:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
«فرهیختگان» از رتبه‌بندی مراکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی گزارش می‌دهد

هر منطقه دانشگاهی؛ یک قطب روان‌شناسی و مشاوره

حضور بیش از 200دفتر و مرکز مشاوره با 1500مشاور یکی از ظرفیت‌های پنهان دانشگاه آزاد اسلامی است. مراکزی که جایگاهی ویژه در سند تحول و تعالی این دانشگاه داشته و این روزها درحال خدمت‌رسانی به دانشگاهیان و گسترش این خدمات هستند.

هر منطقه دانشگاهی؛ یک قطب روان‌شناسی و مشاوره

یگانه عرب، خبرنگار گروه دانشگاه: حضور بیش از 200دفتر و مرکز مشاوره با 1500مشاور یکی از ظرفیت‌های پنهان دانشگاه آزاد اسلامی است. مراکزی که جایگاهی ویژه در سند تحول و تعالی این دانشگاه داشته و این روزها درحال خدمت‌رسانی به دانشگاهیان و گسترش این خدمات هستند. به‌دلیل همین اهمیت، سازماندهی و نظارت کیفی بر عملکرد مراکز مشاوره یکی از اولویت‌های معاونت فرهنگی و دانشجویی این دانشگاه است. درواقع معاونت فرهنگی دانشگاه تلاش می‌کند با نظارت بر نحوه عملکرد مراکز مشاوره دانشگاهی، روزبه‌روز خدمات ارائه‌شده به مراجعه‌کنندگان کیفی‌تر شود. برای رسیدن به این مهم، رتبه‌بندی مراکز مشاوره در دستورکار قرار گرفت و برای اولین‌بار تمام مراکز مشاوره دانشگاه آزاد توسط تیمی متشکل از 20ارزیاب حائز صلاحیت در حوزه‌های مشاوره و روان‌شناسی از بهمن‌ماه سال گذشته در 7محور کلی یعنی ساختار فیزیکی، تجهیزات مرکز، نیروی انسانی، ساختار اداری، وضعیت پذیرش مراجعان، فعالیت‌های حمایت‌گرانه و آموزش، فرآیند مشاوره و البته 40شاخص مورد ارزیابی قرار گرفته و درنهایت رتبه‌بندی شدند. نکته قابل‌تامل این است که در طراحی شاخص‌ها به ویژگی‌های استاندارد و جامع برای فعالیت مرکز مشاوره تخصصی و آیین‌نامه مراکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی دقت شده ‌است. براساس این رتبه‌بندی، 12مرکز مشاوره ممتاز، برتر، موفق و ساعی در واحدهای سطح ویژه، سطح یک و سطح مشخص شدند. در این گزارش با آتوسا صادق‌پور مدیر مشاوره و مددکاری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی، فاطمه صحرایی مدیر مرکز مشاوره ممتاز واحد تربت‌جام، نسرین اردلی مدیر مرکز مشاوره ممتاز واحد اهواز و شجاعی مدیر مرکز مشاوره واحد بهبهان درخصوص اهداف این رتبه‌بندی، اهمیت جریان مشاوره، حمایت از مراکز مشاوره برگزیده، فعالیت‌های این مراکز مشاوره برگزیده، برنامه‌ریزی و اقدامات این مراکز برای سال1401، ارائه پیشنهادهایی برای تقویت مشاوره در دانشگاه‌ها و... گفت‌وگویی داشته‌ایم که در ادامه می‌خوانید.

غربالگری سلامت روان دانشجویان در دستورکار مراکز مشاوره

 آتوسا صادق‌پور، مدیر مشاوره و مددکاری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی درخصوص هدف از برگزاری این رتبه‌بندی بیان کرد: «از سال گذشته به این نتیجه رسیدیم که با توجه به حضور مشاوران و ظرفیت مراکز مشاوره دانشگاهی، این مراکز باید از لحاظ ارائه خدمات مشاوره‌ای، کیفیت ارائه خدمات و تخصصی‌بودن آنها مورد ارزیابی قرار بگیرند. بنابراین قرار شد مراکز مشاوره از لحاظ کیفی‌بودن و تخصصی‌بودن مورد ارزیابی قرار بگیرند.»
وی افزود: «این طرح در راستای سند تحول و تعالی دانشگاه که در آن به بحث و جایگاه مشاوره توجه خاصی شده ‌است، اجرایی شد و به‌دنبال آن 20نفر از واجدان شرایط و صلاحیت در رشته‌های روان‌شناسی و مشاوره و اعضای هیات‌علمی در یک استان مستقر و مراکز مشاوره آن استان را ارزیابی کردند. این پروسه از بهمن1400 شروع شد و بنابر آن یک فرم تهیه و در هفت محور کلی مراکز مشاوره مورد بررسی قرار گرفتند.»
صادق‌پور با بیان اینکه این مراکز در هفت محور بررسی شدند، اضافه کرد: «در بسیاری از مواقع شاهد بودیم برخی از دانشجویان به یک مرکز مشاوره مراجعه و تنها در یک یا دو جلسه شرکت کرده و روند مشاوره خود را به پایان نمی‌رسانند و درنهایت منتج به نتیجه نمی‌شود. بنابراین یکی از دغدغه‌ها این بود که فرآیند مشاوره مورد ارزیابی قرار بگیرند و سوپروایزها پرونده‌های مراجعان را بررسی کنند تا مشخص شود آیا روند مشاوره درست است یا خیر. پس از کسب اطلاعات از سوپروایزرها، ارزیابی مراکز انجام‌شده و براساس این ارزیابی‌ها ربته‌بندی شدند.»
مدیر مشاوره و مددکاری اجتماعی دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به اهمیت جریان مشاوره در این دانشگاه عنوان کرد: «با توجه به ظرفیت عظیم یک‌میلیون و 200 هزار دانشجویی این دانشگاه، توجه به سلامت دانشجویان، استادان و خانواده دانشگاهیان اهمیت دارد. در مرحله نوجوانی که دانشجویان وارد دانشگاه می‌شوند، بحث هویت‌یابی و انسجام هویت در دانشجویان بسیار مطرح است. آنها از فضای دیگری به فضای گسترده‌تری با فرهنگ دیگری وارد می‌شوند و از شهرهای مختلف و دوری از خانواده یکجا جمع شده و با جامعه جدیدی روبه‌رو می‌شوند. درنتیجه سلامت‌شان اهمیت دارد؛ چراکه آنها آینده‌سازان جامعه خواهند بود. اگر درحال حاضر به سلامت این قشر توجه نشود، درنهایت آسیب‌هایش دامن کشور را خواهد گرفت.»

  در هر منطقه یک قطب روان‌شناسی الگوی مراکز دیگر می‌شود
وی با اشاره به تاثیر جریان رتبه‌بندی مراکز مشاوره دانشگاه بر ارتقای عملکرد این مراکز درجهت حفظ سلامت دانشجویان توضیح داد: «با برگزاری این رتبه‌بندی، تلاش داریم در هر منطقه یک قطب روان‌شناسی و مشاوره داشته ‌باشیم و این مراکز، الگویی برای سایر مراکز مشاوره باشند. بحث ارتقای کیفیت و تخصصی‌بودن مشاوره، احساس امنیتی را برای مراجعه‌کننده ایجاد می‌کند؛ پس باید به‌سمت فرهنگ‌سازی مراجعه به مشاوره حرکت ‌کنیم. مراکز مشاوره‌ای که قرار است کار کنند باید چهارچوب‌های اساسی را رعایت کرده و اخلاق ‌حرفه‌ای درستی داشته ‌باشند.»
صادق‌پور ادامه داد: «انجام این رتبه‌بندی، شروع کار مراکز مشاوره است؛ وقتی کار رتبه‌بندی را انجام می‌دهیم، این مراکز وظیفه سنگینی بر دوش خود خواهند داشت و توقع این است که این مراکز روزبه‌روز سطح کیفیت خدمات خود را بالا ببرند؛ چراکه جریان سلامت، موضوعی نیست که همانند مراجعه به پزشک، تجویز قرص و دارو و اتمام فرآیند درمان باشد؛ خدمات مشاوره خدمات مستمر و پیوسته‌ و ممکن است که چندین جلسه به‌طول بینجامد.»

  تسهیل دسترسی دانشجویان به خدمات مشاوره‌ای
به‌گفته مدیر مشاوره و مددکاری اجتماعی دانشگاه آزاد، یکی از اهداف دانشگاه، تسهیل دسترسی دانشجویان به خدمات مشاوره‌ای است. یکی از مباحثی که در سند تحول دانشگاه نیز وجود دارد، بحث غربالگری سلامت روان دانشجویان بوده، بنابراین تقویت مراکز مشاوره در دستورکار است تا در آینده غربالگری سلامت روان دانشجویان نیز انجام شده و از یک‌سری آسیب‌های پیش‌رو پیشگیری شود.
وی افزود: «قرار است این رتبه‌بندی هرساله به‌صورت مستمر برگزار شود و شاهد رشد روزافزون مراکز مشاوره باشیم. درحال حاضر حدود 24مرکز مشاوره در دانشگاه وجود دارد و تلاش داریم در تمام واحدهای دانشگاهی دفتر مشاوره داشته‌ باشیم تا دانشجو با هزینه بالا به مراکز مشاوره خصوصی مراجعه نکند. البته از دانشجویان دعوت می‌کنم که بحث سلامت‌روان خود را با توجه به ایام امتحانات یا آزمون کنکور جدی بگیرند و از مراجعه به مشاور نترسند.»

 مسئول مرکز مشاوره دانشگاه آزاد واحد اهواز در گفت‌وگو با «فرهیختگان»:
 اختلال‌های روانی در ایام کرونا افزایش یافت

نسرین اردلی، مسئول مرکز مشاوره دانشگاه آزاد واحد اهواز نیز درخصوص نوع فعالیت مرکز مشاوره اهواز و چگونگی کسب عنوان واحد ممتاز گفت: «در مرکز مشاوره واحد اهواز هر چیزی سر جای خود قرار داشت و کاملا براساس استانداردهای تعریف‌شده فعالیت‌ها و کارها انجام می‌شد. تعهد و علاقه‌ زیادی در روند مشاوره میان مشاوران وجود داشت و این علاقه و تعهد با پیوندی که به سرعت عمل خورد توانست نتیجه مطلوبی را به بار بیاورد.»
او درمورد تعداد مشاوره‌هایی که در این واحد فعالیت دارند، اظهار کرد: «مشاوره‌های این مجموعه در هر ترم بین 19 تا 21نفر متغیر است که در حوزه‌های روان‌شناسی، تغذیه، امور ورزشی، امور حقوقی، روانپزشک، مددکار و مذهب مشغول به ارائه خدمات هستند.»
اردلی درمورد تعداد مراجعان هر ترم عنوان کرد: «تعداد مراجعان در زمان شیوع کرونا و بعد از آن متغیر است و مانند دیگر مشاغل که با شیوع این بیماری مجازی شدند؛ تغییراتی را داشت. قبل از شیوع ویروس کرونا در هر ترم تعداد مراجعان به هزار نفر و گاهی نیز بیشتر می‌رسید ولی این تعداد بعد از شیوع بیماری کاهش 500نفر داشت.»
مسئول مرکز مشاوره دانشگاه آزاد واحد اهواز درخصوص طبقه‌بندی مراجعان تصریح کرد: «برای هر ترم طبقه‌بندی متفاوتی وجود دارد اما به‌صورت کلی مشاوره‌های روابط، ازدواج، خانوادگی، تحصیلی و در برخی مواقع اختلال‌های روانی همیشه بیشترین تعداد مراجعان را به‌خود اختصاص می‌داد. بعد از شیوع کرونا تعداد مراجعانی که از اختلال روانی رنج می‌بردند، نسبت به قبل از همه‌گیری روبه‌افزایش گذاشت.»
او درخصوص چگونگی روند کار این مرکز مشاوره برای بهبود و حل مسائل مراجعان و نقشی که دراین‌باره اجرا می‌کرد، عنوان کرد: «توانستیم در بیشتر مواقع مراجعان را همراهی کنیم. این همراهی در زمان همه‌گیری کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها که به‌صورت مجازی و تلفنی مشغول به خدمات‌دهی بودیم بیشتر مشخص شد. برای پیشگیری از آسیب‌ها به‌صورت مداوم مشغول برگزاری کارگاه‌های آموزشی، سخنرانی‌ها، تهیه بروشورهای مجازی بوده و از طریق شبکه‌های ارتباطی مجازی همه مشاوره‌های مرکز همیشه به پیام‌های مراجعان رسیدگی می‌کردیم.»
اردلی درمورد بیشتر علت مراجعه افراد به مرکز مشاوره واحد اهواز بعد از شیوع کرونا اظهار کرد: «بعد از همه‌گیری شیوع ویروس کرونا افراد بیشتر به‌علت اختلال‌هایی مانند اضطراب، افسردگی، استرس‌ و مشکلات تحصیلی به مرکز مراجعه داشتند. حتی در زمان امتحانات سطح استرس‌ها بیشتر هم شد که با تهیه بروشور و پخش آنها در گروه اساتید و دانشجویان توانستیم آن را به‌طور مناسبی کنترل کنیم.»
مسئول مرکز مشاوره واحد اهواز درباره برنامه‌ریزی این مرکز برای ایام بعد از کرونا گفت: «دانش و سطح آگاهی دانشجویان را باید با برگزاری دوره‌ها و کلاس‌های مختلف بالا برد و به‌طور قطع تعدادی از دانشجویان را به‌عنوان همراه‌مشاوره جذب خواهیم کرد. حضور همراه‌مشاور باعث می‌شود برخی دانشجویان که به‌سختی به مراکز مشاوره اعتماد دارند؛ راحت‌تر به این مرکز اعتماد و مراجعه کنند. همچنین در نظر داریم مشاوره‌ها را در داخل دانشکده‌ها برای ارائه خدمات فرستاده تا بتوانیم بیشتر به‌سمت سلامت‌روان درخصوص امید به زندگی و استرس‌ها حرکت کنیم.»
او با بیان راهکارها و ایده‌های مشاوره‌ای برای توجه بیشتر مسئولان بالادستی به این امر اظهار کرد: «درحال حاضر فضای فیزیکی مرکز مشاوره واحد اهواز به‌نسبت دانشجویان این واحد کوچک است و نیاز به یک فضای بزرگ‌تر و بهتری برای ارائه خدامت احساس می‌شود. همچنین نیاز به برخی موضوعات برای تشویق و ترغیب بیشتر مشاوران مجموعه نیز نیاز است.»

 مدیر مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان:
 مرکز مشاوره واحد بهبهان مستندهای روان‌شناسی تولید می‌کند

آزیتا شجاعی، مدیر مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان با اشاره به نقش جریان مشاوره در دانشگاه آزاد به‌ویژه واحد بهبهان بیان کرد: «از آنجا که قشر دانشجو در کشور ما آینده‌ساز بوده و از منزلت و احترام ویژه‌ای برخوردار است، تلاش برای تامین سلامت آنها درواقع در جهت سلامت و بهبود جامعه امروز و فرداست. دانشجویان دانشگاه‌ها به لحاظ حساسیت دوران رشد و تحول خود و شرایطی که باعث بحران در زندگی به‌ویژه در سال‌های ورود به دانشگاه می‌شود و فشارها، ناراحتی‌ها و استرس‌های بیشتری را تجربه می‌کنند، این مساله لزوم خدمات مراکز راهنمایی و مشاوره را در دانشکده‌ها و خوابگاه‌ها تبیین می‌کند.» وی با اشاره به فعالیت‌های این مرکز عنوان کرد: «مرکز مشاوره امین به‌زعم خود تلاش دارد جامعه پیرامونی را برای رسیدن به کمال انسانی که شایسته هستی اوست، یاری کند. در این پروژه، رشد و سلامت روحی و روانی دانشجویان، رشد و شکوفایی استعداد دانشجویان، پیشگیری از مسائل و مشکلات عاطفی رفتاری، ارتقای سطح کیفی و کمی بهداشت روانی دانشجویان، افزایش رضایتمندی دانشجویان و کارکنان از فعالیت‌های مرکز مشاوره، کاهش مشکلات رفتاری مثل افسردگی، اضطراب و افزایش زمینه استفاده دانشجویان و کارکنان از خدمات مختلف مرکز مشاوره، پیشگیری از افت تحصیلی‌ و کمک به ارتقای وضعیت دانشجویان درمعرض خطر افت تحصیلی را پیگیری کردیم. در این‌ راستا برنامه خود را در سه بستر تحقیق و مطالعه، تعیین فعالیت‌ها و عملیاتی‌کردن راهکارها تعریف کردیم.» مدیر مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان اشاره کرد: «در زمینه افزایش جریان مشاوره و حفظ سلامت روان دانشجویان به حضور فعال در بخش‌های واحد، ارتباط با استادان و کارکنان، حضور مستمر در خوابگاه دانشجویان و شنیدن مشکلات آنها، پژوهش درباره مسائل دانشجویان و ارائه راهکارهای مناسب با کسب نظر از متخصصان، جلب مشارکت دانشجویان با رشته مرتبط در زمینه‌ فعالیت‌های بهداشت روانی، شناخت عوامل آسیب‌زا، برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی با هدف ارتقای بهداشت روانی و... نیاز است که باید به این امر توجه شود.» وی افزود: «با توجه به رسالتی که در برنامه‌ریزی مرکز تعریف شده بود، گسترش فعالیت‌های مرکز را به دانشگاه محدود نکرده و به جامعه شهری هم بسط دادیم؛ بنابراین دانشجویان، استادان، اعضای هیات‌علمی، کارکنان و مراجعه‌کنندگان خارج از دانشگاه نیز از مراجعه‌کنندگان مرکز هستند.» به‌ گفته شجاعی، بیشترین مشکلاتی که مراجعه‌کنندگان در این مرکز با آن همراه بودند، شامل مسائل تحصیل، سردرگمی در تعیین هدف، پریشانی در رفتار و زندگی، ازدواج دانشجویی و غیردانشجویی، مشاوره ورزشی و تغذیه و حتی مشاوره‌های کسب‌وکار است.» مدیر مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان با اشاره به اقدامات درحال انجام این مرکز، گفت: «با قرارگرفتن در دوران پساکرونا و بازگشایی تدریجی دانشگاه‌ها، قطعا برخی دانشجویان به‌ویژه دانشجویان جدیدالورود با مشکلات روان‌شناختی ناشی از دوران کرونا، همچون اضطراب، وسواس، افسردگی و... مواجه خواهند شد که اغلب ریشه روحی و روانی دارند.» او تصریح کرد: «در همین راستا، مرکز مشاوره امین واحد بهبهان درتلاش است مجموعه کارگاه‌های مهارت‌آموزی دانشجویی و همچنین وبینارهای روان‌شناسی را در فضای مجازی برگزار کند که این برنامه‌ها حول محور موضوعات روان‌شناسی و روا‌ن‌شناختی همچون ارتقای اعتمادبه‌نفس، اختلال اضطراب، مشاوره خانواده، مشاوره دینی و مذهبی، خدمات روانپزشکی و خدمات روان‌سنجی، خدمات نوروفیدبک، مشاوره ورزشی، مشاوره تغذیه، مشاوره فردی، مشاوره گروهی، روان‌درمانی، راهنمایی و مشاوره ازدواج، راهنمایی و هدایت تحصیلی برای دانشجویان نوورود و خانواده‌های آنها اجرایی خواهد شد.» آن‌طور که شجاعی گفته، قرار است طبق برنامه تا روز دانشجو یعنی ۱۶آذرماه این برنامه‌ها عملیاتی شده‌ باشد. رویدادهای فصلی، صدور گواهی برای شرکت‌کنندگان در موضوعات مختلف روان‌شناسی، حقوقی، تغذیه، اعتقادی، اجتماعی و سیاسی برگزار خواهد شد. وی ادامه داد: «یکی دیگر از برنامه‌ها، ساخت مستند چندقسمتی با حضور دانشجویان در موضوعات مختلف روان‌شناسی است و اختلال‌هایی مثل اضطراب اجتماعی، اختلال فکری در آن مطرح و راهکارهای آن نیز با مثال‌های عینی ارائه خواهد شد. همچنین مرکز مشاوره واحد بهبهان برای دانشجویان جدید‌الورود فرم تست روان‌شناسی استاندارد تهیه کرده و مطالعه نکات دانشجویان نیازمند مشاوره تحت نظارت کامل قرار گرفته و با همکاری خانواده‌ها با متخصصان امر تا مرحله بهبودی کامل مورد حمایت آموزشی قرار خواهند گرفت.» شجاعی درخصوص پیشنهادهای خود برای بهبود عملکرد جریان مشاوره در دانشگاه‌ آزاد عنوان کرد: «بدیهی است که فعالیت همه‌جانبه در امور انسانی و پیگیری تا نتیجه امر به‌ویژه برای نسل جوان امروزی مستلزم استفاده از افراد متخصص و کارشناس بوده که آن هم نیازمند تخصیص بودجه‌ای درخور برای این واحد است. البته برگزاری همایش‌های آموزشی و پژوهشی برای مسئولان مرکز مشاوره امین نیز از ملزومات به‌روز‌بودن دانش است. پیشنهاد دیگر، استفاده از ظرفیت متخصصان روان‌شناسی جامعه شهری است. همچنین پیشنهاد چهارم برگزاری گردهمایی مسئولان مراکز دانشگاه‌ها به‌صورت منظم برای به اشتراک‌گذاری ایده‌ها و پیشنهادهایشان در راستای عملکرد بهتر است.» مدیر مرکز مشاوره امین دانشگاه آزاد اسلامی واحد بهبهان در پایان بیان کرد: «17نفر از استادان و اعضای هیات‌علمی و 15 دانشجوی گروه آموزشی مشاوره و روان‌شناسی به‌عنوان همیار روان‌شناس با این مرکز همکاری می‌کنند. درخصوص عملکرد این مرکز باید گفت که این دفتر مشاوره روزانه حدود 14نفر استاد، کارمند و دانشجو مراجعه حضوری و حدود 20 مشاوره تلفنی دارند.»

مدیر امور فرهنگی- دانشجویی واحد تربت‌جام خبر داد
 انعقاد تفاهمنامه مرکز مشاوره واحد تربت‌جام با کمیته‌ امداد برای گسترش فرآیند مشاوره

 فاطمه صحرایی، مدیر امور فرهنگی- دانشجویی و مدیر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد واحد تربت‌جام با اشاره به فعالیت‌های این مرکز مشاوره در کسب رتبه ممتاز بیان کرد: «مرکز مشاوره واحد تربت‌جام از ابتدا در شرق ایران به‌عنوان قطب روان‌شناسی شناخته می‌شد و مرکز مشاوره این واحد با حضور اعضای هیات‌علمی رشته روان‌شناسی و غیرهیات‌علمی تشکیل شد. مورد دوم آنکه ساختمان مستقلی برای مرکز مشاوره جنب دانشگاه تاسیس شده که با تجهیزات کاملی چون بازی‌درمانی، اتاق روان‌سنجی و... ارائه خدمات می‌کند. البته یکی دیگر از اقدامات این مرکز، خدمت‌رسانی به مردم شهرستان است.» وی افزود: «همچنین کارگاه‌های خوبی را برای دانشجویان و هم عموم مردم در مرکز مشاوره برگزار می‌کنیم. این مرکز از لحاظ تجهیزات، نیروی انسانی و... نیز توانسته فعالیت مثبتی داشته باشد و رتبه ممتاز را کسب کند.» صحرایی اشاره کرد: «در این مرکز، صرفا یک نوع مشاوره ارائه نمی‌شود؛ بلکه مشاوره‌های تحصیلی، حقوقی، کودک، اعتیاد و... داریم که هرکدام از این مباحث، مشاور خاص خود را دارد. درمجموع حدود 18 مشاور در این مرکز مستقر بوده که آماده خدمت‌رسانی به قشر دانشجو هستند. نکته جالب‌توجه اینکه این مرکز هم مشاوره حضوری و هم مشاوره آنلاین دارد.» مدیر مرکز مشاوره دانشگاه آزاد اسلامی واحد تربت‌جام عنوان کرد: «طبق آمار موجود در 6ماهه نخست سال 1400، 460 مراجعه زن و 288 مراجعه مرد داشتیم که در حوزه‌های اختلالات روانی، دینی-مذهبی، خانوادگی، ازدواج، تحصیلی، شغلی، مهارتی، تغذیه-ورزش، حقوقی و مصرف مواد به مرکز مشاوره مراجعه می‌کردند. با توجه به تفکیک مقطع تحصیلی در همین بازه زمانی، پنج نفر مقطع دکتری، 60 نفر ارشد، 250 نفر کارشناسی و 150 نفر نیز از مقطع کاردانی مراجعه‌کننده این مرکز بودند.» وی با اشاره به عمده مسائل مراجعه‌کنندگان به مرکز مشاوره واحد تربت‌جام عنوان کرد: «اصلی‌ترین و بیشترین مسائل در حوزه خانوادگی و فضای مجازی بود.» صحرایی با اشاره به عملکرد مشاوران این مرکز در بهبود دغدغه‌‌های دانشجویان گفت: «مراجعه‌کنندگان این مرکز بعد از یک‌بار مشاوره، باز هم برای گرفتن نتیجه مراجعه کردند و این امر نشان‌دهنده عملکرد مثبت و موثر مشاوران این مرکز بوده که در افزایش مراجعه‌ها تاثیر مستقیم داشت.» مدیر امور فرهنگی- دانشجویی واحد تربت‌جام با اشاره به اقدامات این مرکز مشاوره در سال 1401 در راستای بهبود عملکرد مشاوران و سلامت روان دانشجویان توضیح داد: «یکی از آسیب‌هایی که در دوران پساکرونا شاهد آن بودیم، آسیب‌های فضای مجازی برای دانشجویان متاهل و مجرد و وابستگی آنها به این جریان است که موجب شده آسیب‌های بسیاری در پی آن ایجاد شود. به‌طور مثال طلاق در دوران پساکرونا افزایش پیدا کرد. با توجه به این آسیب‌ها، کارگاه‌هایی را از لحاظ تحصیلی یا حمایت مشاوره‌ای فراهم کردیم تا به زندگی عادی خود بازگردند.»
وی با اشاره به ایده پیشنهادی خود برای تقویت جریان مشاوره در این مرکز توضیح داد: «یکی از اقداماتی که در این مرکز انجام دادیم، ارائه تلفن گویای مرکز مشاوره برای انجام مشاوره بود. همچنین از بنرهای تبلیغاتی برای افزایش جریان مشاوره در شهر استفاده کردیم. نکته دیگر آنکه با کمیته امداد قراردادی منعقد شد تا به نیازمندان شهر نیز ارائه خدمات داشته ‌باشیم تا جریان مشاوره در جامعه پررنگ‌تر باشد.»

رتبه ممتاز
بین واحدهای سطح ویژه: مرکز مشاوره واحد اهواز                     
بین واحدهای سطح یک: مرکز مشاوره واحد بهبهان
بین واحدهای سطح دو: مرکز مشاوره واحد تربت‌جام 

رتبه برتر
بین واحدهای سطح ویژه: مرکز مشاوره واحد بندرعباس
بین واحدهای سطح یک: مرکز مشاوره واحد آزادشهر
بین واحدهای سطح دو: واحد فردوس

رتبه موفق
بین واحدهای سطح ویژه: مرکز مشاوره واحد کرمان
بین واحدهای سطح یک: مرکز مشاوره واحد زنجان
بین واحدهای سطح دو: مرکز مشاوره واحد ارسنجان

رتبه ساعی
بین واحدهای سطح ویژه: مرکز مشاوره واحد خرم‌آباد
بین واحدهای سطح یک: مرکز مشاوره واحد آمل
بین واحدهای سطح دو: مرکز مشاوره واحد زابل

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین