• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۸ - ۰۲:۱۵
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
رئیس دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام در گفت‌وگو با «فرهیختگان» خبر داد

فصل جدید آموزش‌ها با راه‌اندازی دانشکده مهارتی خلبانی

دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین‌بار نمایشگاهی را دایر کرد که تمامی توانمندی‌های آن دیده شود. این یک کاتالوگ و بروشوری از دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی سرتاسر امکانات و توفیقات است و آنچه دوستان در رویداد دیدند، بروشوری از کل دانشگاه است.

فصل جدید آموزش‌ها  با راه‌اندازی دانشکده مهارتی خلبانی

مریم طیبی‌نظری، خبرنگار: در رویداد ملی عصر امید که چندی پیش میزبان جمع بزرگی از دانشجویان و پژوهشگران دانشگاه آزاد بود، شرکت‌کنندگان در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان و هسته‌فناور و گروه پژوهشی و زیرساخت شرکت کردند. دانشگاه آزاد یادگار امام ازجمله واحدهایی بود که با 50 اثر در این رویداد شرکت کرد و نگاه‌های زیادی را به خود جلب کرد. رویکرد اصلی این واحد دانشگاه آزاد تربیت دانشجویان مهارتی است، این واحد در راستای جذب فارغ‌التحصیلان خود قراردادها و تفاهمنامه‌های مختلفی را بسته است و قرار است به‌عنوان یک پایلوت در کشور عمل کند. در ادامه گفت‌وگو با محمد نریمانی‌راد رئیس دانشگاه آزاد یادگار امام‌خمینی را با «فرهیختگان» می‌خوانید.

  عصر امید کاتولوگی از توانمندی‌های دانشگاه آزاد بود
محمد نریمانی‌راد، رئیس دانشگاه آزاد واحد یادگار امام درباره برگزاری رویداد عصر امید گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی برای اولین‌بار نمایشگاهی را دایر کرد که تمامی توانمندی‌های آن دیده شود. این یک کاتالوگ و بروشوری از دانشگاه آزاد اسلامی بود؛ چراکه دانشگاه آزاد اسلامی سرتاسر امکانات و توفیقات است و آنچه دوستان در رویداد دیدند، بروشوری از کل دانشگاه است. امیدواریم این نمایشگاه که برای اولین‌بار و به‌مناسبت سالگرد چهلمین سال تاسیس دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد، تبدیل به نقطه‌عطفی شود برای دانشگاه‌های کشور که یافته‌ها و برنامه‌هایشان را در چنین نمایشگاه‌هایی به نمایش بگذارند. نمایشگاه خلاصه‌ای از توانمندی‌های دانشگاه آزاد بود و به‌هیچ‌وجه اعتقاد نداریم که تمام کارهای دانشگاه در رویداد دیده شد. امیدوارم مردم عزیز از دیدن چنین کارهای بزرگ و توفیقات عظیمی لذت ببرند.»

 واحد یادگار امام یک دانشگاه پلی‌تکنیک است
وی درباره نحوه حضور و تعداد گروه‌های شرکت‌کننده واحد یادگار امام در عصر امید گفت: «دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام، دانشگاهی جامع با یک درخشش خوب در کشور است. این واحد با 50 اثر در رویداد شرکت کرد و با تمام امکانات حضور داشت تا این دانشگاه را که یکی از واحدهای پرافتخار در کشور است، معرفی کند. دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار امام یک دانشگاه پلی‌تکنیک است، مانند دانشگاه ام‌ای‌تی مهارت را آورده و در دروس آموزشی گنجانده و حاصل این دانشگاه و خروجی‌های آن دانشمندانی خواهند بود که در میدان عمل مهارتی خواهند بود. معمولا برنامه‌ریزی‌های وزارت علوم طبق درس‌های آموزشی تدوین شده بود، درحالی که در این واحد ما به سمت مهارت رفته‌ایم، به این معنا که دانشجو درس تئوری‌اش را در کلاس یا کارگاه می‌خواند اما درکنار آن حضور در کارگاه، کارخانه و مراکز خدماتی که نسبت به رشته‌اش تدوین شده است، الزامی است بنابراین در کنار تحصیل و دانش، مهارت لازم را کسب خواهد کرد.»

 اعطای مدرک مهارتی درکنار مدرک دانشگاهی
نریمانی‌راد درخصوص چگونگی تدوین آموزش مهارت در این واحد توضیح داد: «برای توضیح کامل این مساله، ما مهارت را به دو قسم تقسیم کرده‌ایم، یک دوره‌های کوتاه مدت داریم و یک دوره بلند‌مدت. در دوره‌های کوتاه‌مدت، دوره‌هایی که دانشجوی ما در یک رشته خاص مثل رشته حسابداری، نرم‌افزارهای مربوط به این رشته را در این دوره‌ها درکنار تحصیل طی می‌کند. فرد هم لیسانس حسابداری می‌گیرد و هم در یک رشته خاص مثل حسابداری صنعتی یک مدرک مهارتی می‌گیرد که با این مدرک می‌تواند در تمامی این کارخانه‌ها به‌طور مستقیم بدون طی کردن دوره استخدام شود، با کارخانه‌های مختلفی تفاهمنامه‌های گوناگونی را بسته و درحال بستن هستیم تا فارغ‌التحصیلان ما را جذب کنند؛ آنها هم توقع‌شان نیروی مهارتی و کاربردی است. طبق صحبت‌های انجام‌شده قرار شده است این مراکز صنعتی نیاز‌هایشان را بگویند و ما نیروی مهارتی به آنها بدهیم. لذا مجموعه‌های مختلف با ما وارد قرارداد‌های مختلف می‌شوند و خواسته‌هایشان را می‌گویند. درنتیجه دانشگاه آزاد اسلامی واحد یادگار به عنوان یک پایلوت در کشور وارد عمل شده است و قراردادهای مختلفی را با بخش‌های گوناگون چه خصوصی و چه دولتی بسته است و فارغ‌التحصیلانمان را به این مجموعه‌ها اعزام می‌کنیم. در مجموعه‌های مختلف با استفاده از طرح پویش و قراردادهایی که بسته‌ایم دانشجویان مراجعه می‌کنند به آنجا که هم کار عملیاتی یاد می‌گیرند و هم از آن مجموعه‌ها کمک‌هزینه‌ای دریافت می‌کنند. درست است که مبلغ ناچیز است اما برای شروع کار خوب است.»
وی ادامه داد: «مورد دوم ما آموزش‌های طولانی‌مدت است که همان کارشناسی‌هایی است که داریم، با این تفاوت که برای مثال دانشجو در رشته مهندسی مکانیک ما درس‌های تئوریک طراحی‌شده را می‌خواند، درس‌های عملی را در کارخانه یا کارگاه‌های کوچک شده در دانشگاه می‌گذراند. درنتیجه وقتی فارغ‌التحصیل می‌شود یک لیسانس مهارتی است. با مشورتی که با رئیس دانشگاه انجام گرفته قرار براین است که تمام این دوره و آموزش‌های مهارتی در تمامی مقاطع رسوخ کند، یعنی فارغ‌التحصیل ما حتی با مدرک تخصصی هم یک فرد مهارتی متخصص باشد. بنا براین درمجموعه ما این مساله که طرف آموزش‌محور رشد کرده است و توان مهارت نداشته باشد را نداریم.»

 فعالیت 7 دانشکده مهارتی در شهر تهران
نریمانی‌راد ادامه داد: «ما هفت دانشکده مهارتی داخل شهر تهران داریم که همه مهارتی شده و تخصصی وارد کار شده‌اند. به‌طور مثال دانشکده شریعتی ما به‌عنوان دانشکده تجارت الکترونیک نام گرفته است و کلیه رشته‌های تحصیلی مرتبط با تجارت الکترونیک در آنجا تدریس خواهد شد، به اضافه آنکه دوره‌های مهارتی کوتاه‌مدت هم در آنجا طراحی و اجرا می‌شود. برای مثال کسی بخواهد با بورس آشنا شود می‌تواند آن دوره‌ها را بگذراند و در این دوره‌ها شرکت می‌کند. در دانشکده قلهک ما در رشته‌های خلاق ازجمله انیمیشن، موشن‌گرافی دوره‌های کوتاه‌مدت و دوره‌های بلند‌مدت و آکادمیک را ارائه می‌دهیم. به امید خدا دانشگاه آزاد با این باور و رویکرد که ما می‌توانیم دانشجویان مهارتی خوبی تربیت کنیم وارد این حوزه شده و استقبال بی نظیری شده است امیدواریم به زودی پتانسیل‌های دانشگاه آزاد واحد یادگار امام درتمامی مناطق کشور به ظهور برسد و شاهد ارتقای علمی فارغ‌الحصیلان باشیم.»

 واحد یادگار امام به‌دنبال اثر در حوزه حمل‌ونقل کشوری
 وی با اشاره به اجرای طرح تعمیر واگن‌های شرکت رجا در واحد یادگار امام گفت: «یکی از ماموریت‌ها و درواقع برنامه‌های علمی این واحد، حمل‌ونقل است و قرار است در بحث حمل‌و‌نقل منشا اثر درکل کشور باشد. درحال حاضر هم در نمایشگاه بین‌المللی تا دو روز پیش و همان بحث حمل‌ونقلی‌شو که معروف شد، استارتاپ‌هایی داشتیم و قراردادهایی را با شرکت‌های مختلف بستیم و ادامه می‌دهیم. در همین راستا با شرکت رجا قراردادی بستیم که طی آن یک‌سری واگن‌های ازکارافتاده را دانشجویان و اساتید خودمان اساسی تعمیر کنند. همه قسمت‌هایش را تعمیر اساسی کنند، فاز اول یک دستگاه تعمیر اساسی انجام شد و چون از لحاظ کیفیت درحد عالی بود بنابراین 10 واگن دیگر به ما داده شد که از این 10 واگن، هشت واگن بازسازی اساسی شد و دو واگن هم تا آخر خرداد به اتمام می‌رسد و بعد از آن وارد فازهای بعدی می‌شویم که طی آن تعداد دستگاه‌های بیشتری را برای بازسازی می‌گیریم. هدف ما این بود که بگوییم ما می‌توانیم، نیروهای جوان می‌توانند نسبت به طراحی، بازسازی و ساخت اقدام کنند. در این مسیر کار را شروع کرده و اقدامات زیرساختی را انجام داده‌ایم و در شهر‌ری یک دانشکده مهارتی خلبانی و تعمیر هواپیما را راه‌اندازی می‌کنیم که با این اقدام فصل جدیدی از خدمات دانشگاه آزاد را در سطح کشور خواهیم دید.»

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار