• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۸ - ۰۲:۱۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 0
دانشگاه ملی سنگاپور در 5 سال اخیر رتبه نخست آسیا و 11 رده‌بندی جهانی QS را حفظ کرده است؛ «فرهیختگان» بررسی کرد

دانشگاه سنگاپور بر قله آسیا

شاید دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی برترین رتبه‌های جهان را از آن خود دارند اما این دلیل نمی‌شود که از کشورهای آسیایی غافل شد و آنها را نادیده گرفت.

دانشگاه سنگاپور بر قله آسیا

ندا اظهری، مترجم: شاید دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی برترین رتبه‌های جهان را از آن خود دارند اما این دلیل نمی‌شود که از کشورهای آسیایی غافل شد و آنها را نادیده گرفت. دانشگاه‌های آسیایی به‌ویژه در سال‌های اخیر توانسته‌اند قابلیت‌‌های خود را به‌خوبی نمایش دهند و از آنها در راستای بهبود وضعیت رده‌بندی خود بین دانشگاه‌های دیگر استفاده کنند. پایگاه‌های مختلف هرساله به بررسی وضعیت دانشگاه‌های آسیایی می‌پردازند و به‌تازگی جدیدترین رده‌بندی دانشگاه‌های این منطقه از سوی پایگاه رتبه‌بندی QS منتشر شده که حرف‌های زیادی برای گفتن دارد.

جایگاه ثابت سنگاپوری‌ها بین 5 دانشگاه برتر آسیا

در رتبه‌بندی اخیر 2022 پایگاه رتبه‌بندی QS، 687 موسسه آموزشی مورد ارزیابی قرار گرفته‌اند که بزرگ‌ترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی است. در این رتبه‌بندی هم مانند سال گذشته، کشور چین بیشترین دانشگاه‌ها را از آن خود کرده است، به‌طوری‌که از میان 687 دانشگاه و موسسه آموزشی، 126 موسسه متعلق به چین بوده و بعد از آن، هند و ژاپن در رده‌های دوم و سوم پرتعدادترین دانشگاه‌های آسیایی در این رتبه‌بندی قرار گرفته‌اند. کارشناسان عنوان کرده‌اند که امسال هم کشورهای دیگری چون کره‌جنوبی و تایوان هم به جمع برترین‌ها اضافه شده‌اند و حضور قدرتمندی در میان برترین دانشگاه‌های آسیا داشته‌اند. در رتبه‌بندی جدید 2022 برترین‌های دانشگاه‌های آسیا، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه پکینگ، دانشگاه فنی نانیانگ، دانشگاه هنگ‌کنگ و دانشگاه «چینهوآ»ی چین در رده اول تا پنجم جا خوش کرده‌اند. سنگاپوری‌ها اما در سال‌های اخیر همیشه دو دانشگاه بین 5 دانشگاه نخست کشورهای آسیایی در این رتبه‌بندی داشته‌اند. نکته‌ دیگری که در این رتبه‌بندی‌ جلب‌توجه می‌کند، برتر بودن دانشگاه ملی سنگاپور برای 5 سال متوالی از سال 2019 تا 2022 است که این دانشگاه را به برترین دانشگاه آسیا طی سال‌های اخیر طبق رتبه‌بندی QS تبدیل کرده است. دانشگاه ملی سنگاپور علاوه‌بر اینکه طبق رتبه‌بندی پایگاه QS، پنج سال متوالی به‌عنوان برترین دانشگاه آسیایی انتخاب شده، در رده‌بندی‌های جهانی نیز جایگاه‌های خوبی را از آن خود کرده است، به‌طوری‌که در رتبه‌بندی‌های برترین دانشگاه‌های جهان که از سوی پایگاه QS منتشر شده، دانشگاه ملی سنگاپور رتبه 11 فهرست برترین‌ها را از آن خود کرده است. این دانشگاه در رتبه‌بندی پایگاه تایمز رده 21 دنیا را به دست آورده است. از سوی دیگر، این دانشگاه از منظر برترین دانشگاه‌های دنیا در بخش موضوعی در پایگاه رتبه‌بندی QS، مقام 12 را به دست آورده است. همچنین دانشگاه ملی سنگاپور در رتبه‌بندی میزان اشتغال فارغ‌التحصیلان هم ‌رده 17 را از آن خود کرده است. اما ویژگی‌های مهم این دانشگاه چیست و چگونه توانسته طی چند سال برترین دانشگاه آسیا لقب بگیرد؟

17 دانشکده با تنوعی از پزشکی تا موسیقی

دانشگاه ملی سنگاپور یک دانشگاه پیشروی جهانی است که در آسیا متمرکز است. این دانشگاه، شاخص سنگاپور است که رویکردی جهانی به آموزش و پژوهش با تمرکز بر دیدگاه‌ها و تخصص آسیایی ارائه می‌دهد. این دانشگاه از 17 دانشکده تشکیل شده که یکی از ویژگی‌های مثبت این موسسه آموزشی به شمار می‌رود. آموزش‌های دانشگاهی در دانشگاه ملی سنگاپور جزء برترین‌ها در آسیا و حتی دنیا محسوب می‌شود، به‌طوری‌که دانشجویان هر رشته و مقطعی کارشناسی و کارشناسی‌ارشد را که انتخاب کنند، تجربه متفاوتی خواهند داشت و آن رشته را به‌طور تمام و کمال به سرانجام می‌رسانند. دانشگاه ملی سنگاپور از 17 دانشکده هنر و علوم اجتماعی، کسب‌وکار، کامپیوتر، آموزش و تداوم زندگی، دندانپزشکی، طراحی و محیط‌زیست، مدرسه پزشکی دوک، مهندسی، علوم و مهندسی یکپارچه، حقوق، پزشکی، موسیقی، بهداشت عمومی، سیاست عمومی، علوم، دانش‌پژوهان دانشگاهی و کالج یال- دانشگاه ملی تشکیل شده است.

3 پردیس دانشگاهی  و 8 کتابخانه

دانشگاه ملی سنگاپور علاوه‌بر 17 دانشکده‌ای که دارد، از سه پردیس دانشگاهی «کنت ریج»، «بوکیت تیما» و «اوترام» هم تشکیل شده است. بیشتر کلاس‌هایی که در قالب این پردیس‌های دانشگاهی ارائه می‌شود، در پردیس «کنت ریج» یا به‌صورت آنلاین برگزار می‌شود.
دانشگاه ملی سنگاپور از 8 کتابخانه تشکیل شده است که 7 کتابخانه آن در پردیس Kent Ride و یک کتابخانه آن هم در پردیس Bukit Timah واقع شده است.
دانشجویان معمولا به خدمات و امکانات فراوانی در دانشگاه دسترسی دارند. مرکز ورزشی دانشگاه دارای تجهیزاتی ازقبیل چند سالن ورزشی با اهداف مختلف است یک استخر شنای سرپوشیده، یک استخر شنای روباز در ابعاد استخر المپیک، یک باشگاه، یک زمین تنیس، دو زمین اسکواش در قسمت فوقانی مسیر دوومیدانی و زمین فوتبال و نیز اتاق‌هایی برای کنفرانس و جلسه است. تجهیزات ورزشی TownTM در مرکز Stephen Riady در UTown واقع شده که شامل دو سالن ورزشی چندمنظوره، یک دیوار برای صخره‌نوردی، یک باشگاه بدنسازی و یک استخر تفریحی است، مرکز دانشجویی خانه یوسف اسحاق که به موقعیتی برای آموزش‌های خارج از کلاس برای سازمان‌ها، فعالیت‌ها و گردهمایی‌های دانشجویی اختصاص یافته است، تجهیزات ورزشیBukit Timah  در این پردیس دانشگاهی شامل استخر شنا، مسیر دوومیدانی، زمین‌های سرپوشیده برای بدمینتون، بسکتبال، تنیس روی میز، اسکواش و زمین‌های روباز برای تنیس و بسکتبال و والیبال است.

تحول‌آفرین در جهان هدفی که روی کاغذ نمانده است

اداره روابط جهانی دانشگاه ملی سنگاپور مشارکت این مرکز آموزشی را با دیگر موسسات آموزشی در دنیا تقویت می‌کند تا به این واسطه بتواند به‌عنوان یکی از موسسات طراز اول دنیا بایستد. در کنار چشم‌انداز دانشگاه ملی سنگاپور مبنی‌بر تبدیل شدن به یک دانشگاه جهانی پیشرو با مرکز آسیا، اداره روابط جهانی این مرکز آموزشی تعاملات بین‌المللی معناداری را با بسیاری از موسسات برتر دیگر دنیا توسعه داده و تعاملات و همکاری‌هایی را در آموزش، تحقیق و فناوری تقویت کرده که به نفع دانشجویان، کارکنان و ذی‌نفعان این مرکز آموزشی تمام می‌شود. شرکای این دانشگاه در این مسیر توسعه، رهبران آموزش عالی از سراسر جهان هستند که استانداردهای بین‌المللی و بهترین شیوه‌ها را با آنها به اشتراک می‌گذارند تا فرهنگ تعالی پایدار را در این دانشگاه تقویت کنند. اداره روابط جهانی این دانشگاه علاوه‌بر طرح تبادل دانشجو، با دانشکده‌ها و مدارس این مرکز آموزشی در سایر پیوست‌های خارجی، ازجمله طرح‌های تابستانی بین‌المللی، طرح‌های تحقیقاتی بین‌المللی و سفرهای تحصیلی برای تعامل و غنی‌سازی کار می‌کند. هدف اصلی دانشگاه ملی سنگاپور تقویت مشارکت‌ها و همکاری‌های بین‌المللی برای تعامل جهانی تحول‌آفرین است. بررسی امتیازات این دانشگاه هم نشان می‌دهد در معیار نسبت دانشجویان بین‌المللی امتیاز 75.3 را کسب کرده و در معیار شبکه تحقیقات بین‌المللی 89.9 را کسب کرده است.

امکان دریافت مدرک مشترک با چند دانشگاه برای دانشجویان

دانشگاه ملی سنگاپور با توجه به جایگاهی که در دنیا و آسیا دارد، علاوه‌بر اینکه از قابلیت‌های بی‌نظیر دانشجویان خود نهایت استفاده را می‌برد، تلاش می‌کند آنها را برای آینده و ورود به بازار کار آماده کند که درنهایت، هدف آن تعالی پژوهشی گسترده‌ای است که قرار است پیش‌روی دانش‌آموختگان این حوزه قرار گیرد. این دانشگاه همچنین به‌دلیل گستردگی برنامه‌های دانشگاهی، آموزش کارآفرینی نوآورانه و یادگیری تجربی بسیار موردتوجه است. مقوله یادگیری و آموزش بین دانشکده‌ها و رشته‌های متنوعی که در این مرکز آموزشی ارائه می‌شود، از اهمیت بالایی برخوردار است و مقامات دانشگاهی تلاش می‌کنند با ابتکاراتی که در موضوع میان‌رشته‌ای ارائه می‌کنند، یک پایگاه دانشی کامل را با مهارت‌های قابل انتقال درپیش گیرند. دانشجویان مقطع کارشناسی دروس مختلفی را در دوره تحصیل کارشناسی فرا می‌گیرند. آنها با قرار گرفتن در فرهنگی که آنها را کنجکاو تربیت می‌کند، به افرادی با تفکر انتقادی تبدیل می‌شوند و این باعث می‌شود هنگام کار کردن در کنار هم‌کلاسی‌ها و هم‌دانشکده‌های خود بسیار خلاقانه عمل کنند. برنامه‌های متعدد دانشگاه ملی سنگاپور در خارج از کشور بر ماهیت جهانی آموزش ارائه‌شده از سوی این دانشگاه تاکید می‌کند که درنهایت، دانشجویان را درمعرض طیف وسیعی از واقعیت‌ها و چالش‌های اقتصادی قرار می‌دهد و آنها را قادر می‌سازد از نزدیک چگونگی زندگی، کار و بازی فرهنگ‌های دیگر را تجربه کنند. تاکید بر آموزش جهانی تحول‌آفرینی که در این دانشگاه برقرار است، برنامه‌هایی هستند که دنبال کردن بیش از یک مدرک دانشگاهی را در یک زمان واحد برای دانشجویان تسهیل می‌کند. دانشجویانی که در این مرکز آموزشی تحصیل می‌کنند، قادرند یک مدرک همزمان، دوگانه یا مشترک را که صرفا از سوی دانشگاه یا با همکاری چند دانشگاه برجسته از سراسر جهان ارائه می‌شود، انتخاب کنند.

میزبانی از 30 موسسه پژوهشی با رویکردی یکپارچه و چندرشته‌ای

دانشگاه ملی سنگاپور رویکردی یکپارچه و چندرشته‌ای نسبت به پژوهش دارد که مقامات این مرکز آموزشی همواره تلاش کرده‌اند این رویکرد را طی همکاری با شرکای صنعتی، دولتی و آکادمیک به سرانجام برسانند و این‌گونه موضوعات مرتبط با آسیا و جهان را مدنظر قرار دهند. دانشگاه ملی سنگاپور از 30 موسسه و مرکز پژوهشی در سطح دانشگاهی و مراکز عالی پژوهشی و تحقیقاتی تشکیل شده و محققانی که در مدارس و دانشکده‌های این دانشگاه ملی مشغول فعالیت هستند، موضوعاتی چون انرژی، محیط‌زیست و پایداری شهری، درمان و پیشگیری از بیماری‌های شایع در میان مردم آسیا، روند بالا رفتن سن در این کشور، مواد پیشرفته، خطر مدیریت، و انعطاف‌پذیری سیستم‌های مالی را در دستور اقدامات تحقیقاتی خود قرار داده‌اند. جدیدترین فعالیت‌های پژوهشی این دانشگاه روی کاربرد علوم داده، بهینه‌سازی پژوهش و امنیت سایبری جهت حمایت از طرح ملی هوشمند سنگاپور متمرکز شده است.

پروژه‌های جدید با محوریت مشکلات اجتماعی و چاشنی خلاقیت

دانشگاه ملی سنگاپور با آموزشی متحولانه و پژوهش‌‌های چندرشته‌ای که دارد، به مرکزی تاثیرگذار در سطح جهانی تبدیل شده است که هم جامعه و هم زندگی دانشجویان و فارغ‌التحصیلان خود را به‌طور مستقیم تحت‌تاثیر قرار داده است. این دانشگاه در چهار بخش به‌طور مستمر و با جدیت درحال فعالیت است. یکی از این بخش‌ها، طراحی راه‌حل برای چالش‌های پیش‌رو است. یکی از کلاس‌ها و دوره‌هایی که برای فارغ‌التحصیلان در دوره کارشناسی‌ارشد در دانشکده طراحی و مهندسی دانشگاه ملی سنگاپور برگزار می‌شود، دوره طراحی صنعتی است. پروژه‌هایی که در این دوره‌ها ارائه می‌شود شامل طرح‌های خلاقانه و متحولانه اجتماعی به‌منظور بهبود زندگی بشر است تا دانشجویان و فارغ‌التحصیلان بتوانند مرزهای اکتشاف و پژوهش را طی کنند. برخی طراحی‌های جالب ارائه‌شده در این دوره‌ها، هنر طراحان جوانی است که حتی می‌تواند جنبه درمانی داشته باشد به‌طوری که برخی طراحان جوان تجهیزاتی درمانی ابداع کرده‌اند که قادر است به بیماران مبتلا به سکته مغزی در بازتوانی جسمی کمک کند. یا به‌عنوان مثال، طراحان این دانشگاه یک توپ غلتکی را برای تسکین خارش پوست در اگزما طراحی کرده‌اند یا پلتفرمی آنلاین را برای آموزش ساده دانش مالی به کودکان در دنیای بدون پول نقد طراحی کرده‌اند که  هرکدام از آنها می‌تواند بخشی از نیاز روز جامعه را برآورده کند. به‌طور قطع، گذراندن این دوره‌ها، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان را با ذهنیتی خلاق‌تر آماده می‌کند و باعث حضور پررنگ آنها در فضای دانشجویی و فارغ‌التحصیلی می‌شود.

نوآوری‌های استارتاپی با استفاده از هوش مصنوعی

دانشگاه ملی سنگاپور مجموعه مستندی را ایجاد کرده‌ که به نوآوری برای آینده می‌پردازد. این مجموعه‌ها به تنوع استعدادها در جامعه دانشگاهی می‌پردازد به‌طوری که هر مدیر و فارغ‌التحصیلی در حوزه تخصصی خود، به‌نوبه خود تغییرات مثبتی را در سنگاپور و سیستم آموزشی آن به‌جا گذاشته‌اند. آنها روی بخش‌های مختلفی چون سالمندی و افزایش سن، امور مالی و موادغذایی تمرکز می‌کنند و باید بپذیرند که اعضای هیات‌علمی، دانشجویان و فارغ‌التحصیلان چگونه به‌طور مشترک دنیای بهتری را برای آینده خود رقم می‌زنند. یکی از حوزه‌هایی که دانشجویان و فارغ‌التحصیلان در این بخش فعالیت می‌کنند، در بخش پزشکی است به‌طوری‌که آموزش‌ها با کمک هوش مصنوعی و واقعیت مجازی ارائه می‌شوند تا دانشجویان رشته‌های پزشکی راحت‌تر با واقعیت‌های علم پزشکی در مواجهه با بیماران روبه‌رو شوند. از دیگر بخش‌هایی که در نوآوری‌های دانشگاهی به‌کار می‌رود، پژوهش و نوآوری است. محققان این دانشگاه از فناوری هوش مصنوعی جهت گسترش درمان‌های شخصی برای بیماران سرطانی، تجاری‌سازی کیت‌های تشخیصی برای بیماری سرطان و آلزایمر و ساخت کامپیوتر کوآنتومی استفاده می‌کند. به‌عنوان مثال، Patsnap نخستین استارتاپ برتر دانشگاه ملی سنگاپور است که با کمک سیستم‌های کارآفرینی این دانشگاه راه‌اندازی شده است. در نرم‌افزار برنامه‌ریزی ربات هوش مصنوعی Augmentus  که ازسوی برترین شرکت‌های تولید ربات‌های پیشرفته مورد استفاده قرار می‌گیرند، از سیستم‌های رباتیک استفاده می‌شود. یا حتی نرم‌افزار Singrow  به کشاورزان کمک می‌کند توت‌فرنگی‌ها را در دمای اتاق در سنگاپور رشد دهند. یا به‌عنوان مثال در حوزه محیط‌زیست، محققان این دانشگاه راه‌حل‌های پایداری را ارائه می‌دهند که بازی را به کلی تغییر داده و ازجمله موارد ابداع‌شده می‌توان به سیستم خنک‌کننده برای مراکز داده سبز و استراتژی‌های احیای نوعی پوشش گیاهی اشاره کرد. همچنین محققان و فارغ‌التحصیلان این دانشگاه پهپادهایی را طراحی کرده‌اند که به گرده‌افشانی گیاهان کمک کرده و با استفاده از فناوری ویرایش ژنتیک، سعی می‌کنند محصولاتی با ویژگی‌های مطلوب تولید کرده و با جوامع بین‌المللی برای تولید موادغذایی به‌عنوان دارو همکاری می‌کنند. علاوه‌بر این، موسسه مالی دیجیتال آسیایی در دانشگاه ملی سنگاپور یک آکادمی فین‌تک، یک مرکز دانش و یک شرکت استارتاپی است.

طراحی نقشه‌ای برای آینده با هدایت اولویت‌های پژوهشی

در بخشی از مجموعه دانشگاه، استادان و پروفسورهای جوان دانشگاهی معرفی می‌شوند که در خط‌مقدم زمینه‌های تحقیقاتی قرار دارند و ایده‌های خلاقانه را به نوآوری‌های مهمی تبدیل کرده که جهان را به مکان بهتری برای زندگی تبدیل می‌کنند. نقشه‌ها یکی از راه‌های مهم برای درک انسان از دنیای بیرونی هستند. اما امروزه در عصر دیجیتال، این نقشه‌ها هم دیجیتالی‌شده و افراد می‌توانند به‌راحتی به آن دسترسی پیدا کنند. یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه ملی سنگاپور از مدل‌های جغرافیایی و سه‌بعدی شهری برای هدایت اولویت‌های تحقیقاتی خود استفاده کرده و راه‌حل‌های پایدار و یکپارچه‌ای را ارائه می‌کند که قابلیت‌های دانشجویان و فارغ‌‌التحصیلان را برای تحول این کشور به کشوری هوشمند تسریع می‌کند. پیش از ظهور هوش مصنوعی، جمع‌آوری داده‌ها توسط نقشه‌برداران به‌صورت دستی انجام می‌شد که منجر به نابرابری‌ داده‌ها می‌شد اما ظهور هوش مصنوعی که در دانشگاه‌ سنگاپور هم به‌طور گسترده مورد استفاده قرار می‌گیرد به جمع‌آوری داده‌ها و دسترسی عادلانه‌تر به این داده‌ها کمک می‌کند. محققان این دانشگاه برای دستیابی به این داده‌ها از فناوری‌های جدید محاسباتی استفاده می‌کنند. با جمع‌آوری گسترده‌تر و جامع‌تر داده‌های جغرافیایی، امکان استفاده از این نقشه‌های جامع برای آینده امکان‌پذیرتر می‌شود. رشد شهرهای هوشمند و دستیابی به روش‌های خنثی‌سازی کربن از دیگر قابلیت‌هایی است که در این مسیر محقق می‌شود.

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

دبیرکل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات‌علمی دانشگاه آزاد:

فساد مانع مشارکت مردم در اقتصاد خیزش مدیریتی لازمه جهش تولید

زینب کرد، مسئول واحد زنان و خانواده اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل:

قانون جوانی جمعیت نگاهی مردانه دارد

بحران آموزش‌وپرورش- بخش دوم؛

ایرادهای ساختاری و راهکارهای تحولی

رضا نقدبیشی، مدیرکل تحلیل و نظارت بر امور پژوهشی؛

تجویز سه‌گانه برای تقویت علم داده در دانشگاه

حادثه 16 آذر 1332 یادآور اعتراض علیه حضور آمریکایی‌ها در دانشگاه تهران بود؛

5 وظیفه دانشگاهیان برای ساخت آینده کشور

«فرهیختگان» نرخ انتشار مقالات علمی پژوهشگران ایران را بررسی می‌کند؛

شروط ارتقای علمی اساتید هیچ منطقی ندارد!

علی عربی، استادیار گروه جامعه‌شناسی دانشگاه شهید چمران اهواز:

دانش محلی؛ دروازه ورود به کارآفرینی

حسین پناهی، فعال دانشجویی:

آیین‌نامه جدید کارورزان خوب اما ناکافی

7 نکته درباره آغاز سال ‌تحصیلی؛

مهر 1402، دانشگاه زنده است

درباره حواشی ماجرای دانشکده علوم اجتماعی که ادامه دارد؛

پای ایران و قانون بایستید

عباسعلی رهبر، عضو هیات‌علمی دانشگاه علامه طباطبایی:

6 ویٰژگی منظومه معرفتی جهاد تبیین امام حسن مجتبی

مهدی نوید‌ادهم، رئیس دبیرخانه هیات موسس دانشگاه آزاد:

۶ کارکرد ویژه راهپیمایی اربعین

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار