• تقویم روزنامه فرهیختگان ۱۴۰۱-۰۳-۲۵ - ۰۳:۰۰
  • نظرات روزنامه فرهیختگان۰
  • 0
  • 1
بلیت کنسرت همایون شجریان به بازار سیاه رسید

بلیت 2 میلیون و 500 هزار تومانی کنسرت شاهزاده موسیقی

زمان فروش بلیت در سایت تیوال اعلام شد و مخاطبانی که می‌خواستند به کنسرت بروند به این سایت رفتند تا بلیت‌شان را خریداری کنند اما صفحه‌ای که روبه‌روی آنها بود خبر از یک مشکل فنی بزرگ می‌داد؛ امکان خریداری بلیت برای مخاطبان وجود نداشت و این یک اشکال فنی برای یک یا دو نفر نبود و به‌طورکلی دسترسی مخاطبان به سایت قطع شد.

بلیت 2 میلیون و 500 هزار تومانی کنسرت شاهزاده موسیقی

کیانا تصدیق‌مقدم، خبرنگار: بازار سیاه ازجمله واژگان آشنای یک اقتصاد بیمار است؛ بازاری که افراد حاضر در آن به‌دنبال منافع شخصی هستند و از هر ابزاری برای کسب سود بهره می‌برند. این اتفاق سالیان زیادی است که با رویدادهای مهم فرهنگی همچون کنسرت‌ها عجین شده و عده‌ای بلیت‌هایی با تعداد بالاتر خریداری می‌کنند و با قیمت دو، سه یا حتی چهار برابر می‌فروشند. ظهور چنین پدیده‌ای شاید در گذشته تا حدودی قابل‌کنترل بود یا حداقل به‌شدت الان نبود اما این روزها بازار سیاه خریدوفروش بلیت کنسرت به‌قدری داغ و علنی شده است که بخش مهمی از حاضران یک کنسرت بلیت‌هایشان را از بازار سیاه تهیه می‌کنند نه به‌صورت قانونی!
نمونه اخیر بازار سیاه بلیت کنسرت موسیقی که می‌توان به آن اشاره کرد مربوط به کنسرت همایون شجریان است. این کنسرت قرار بود در روزهای 22 تا 25 خردادماه در سالن وزارت کشور اجرا شود. شجریان برای این کنسرت برنامه ویژه‌ای تدارک دیده بود و طی اطلاعیه‌ای اعلام کرد که قسمت وی‌آی‌پی (جایگاه ویژه) به دانشجویان اختصاص داده می‌شود و بلیت شان هم رایگان است. این اطلاعیه بسیار موردتوجه رسانه‌ها، دانشجویان و علاقه‌مندان شجریان قرار گرفت و می‌توان گفت این موضوع تبلیغ خوبی برای کنسرت شد.
زمان فروش بلیت در سایت تیوال اعلام شد و مخاطبانی که می‌خواستند به کنسرت بروند به این سایت رفتند تا بلیت‌شان را خریداری کنند اما صفحه‌ای که روبه‌روی آنها بود خبر از یک مشکل فنی بزرگ می‌داد؛ امکان خریداری بلیت برای مخاطبان وجود نداشت و این یک اشکال فنی برای یک یا دو نفر نبود و به‌طورکلی دسترسی مخاطبان به سایت قطع شد. آنهایی که برای خرید بلیت تلاش کرده بودند و موفق نشدند، این موضوع را به روابط عمومی کنسرت اطلاع دادند و خواستار پیگیری شدند. به‌دنبال این ماجرا، همایون شجریان در واکنش به این اتفاق و برای اطلاع‌رسانی، در صفحه ‌اینستاگرامش پستی منتشر کرد و درباره این مشکل فنی نوشت: «مخاطبان محترم، با سپاس از مهر و لطف شما. پس از پیش آمدن اتفاق‌های روز 22 خرداد در سایت تیوال، گزارشی از موضوع را به استحضار علاقه‌مندان می‌رسانم. سایت تیوال با آگاهی از اشتیاق مخاطبان، آمادگی لازم برای مراجعه چندین برابر نسبت به پیشینه ظرفیت فروش را با ارتقا و افزایش امکانات فنی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری تدارک دیده بود. از آنجا که تعداد مراجعه‌کنندگان در روز 22 خرداد در همان ثانیه‌های نخستین بسیار فراتر از حد تصور به بیش از 15 برابر رسید، این سایت با کندی مواجه شد که بلافاصله مدیران سایت تصمیم به متوقف کردن فرآیند فروش گرفتند. با توجه به موضوع فوق در زمان کوتاه باقی‌مانده تا شروع اجرای کنسرت‌ها، چند راهکار میسر و عملی و بررسی و نهایی شد؛ یکی اینکه تعداد روزهای اجرای برنامه از 5 به 11 اجرا در تیرماه افزایش یافت. دوم اینکه سایت تیوال مجددا نسبت به قبل برای ارتقای بیشتر و افزایش امکانات فنی سخت‌افزاری و نرم‌افزاری لازم برای افزایش ظرفیت سایت خود اقدام نمود و از آنجا که بخش جدی از مشکل پیش‌آمده به دلیل مراجعه همزمان علاقه‌مندان در راس ساعت اعلام‌شده بود، برای مدیریت این موضوع و پرهیز از ترافیک لحظه‌ای بیش از اندازه، علاقه‌مندان می‌توانند به فراخور در روز سه‌شنبه 24 خرداد برای خرید بلیت به سایت تیوال مراجعه نمایند و ساعت مشخص اعلام نمی‌شود.»
این اعلان رسمی از سوی سایت فروش بلیت اینترنتی درحالی مطرح شد که مخاطبان علاقه‌مند به تهیه بلیت، در ساعات مختلف وارد سایت می‌شدند اما امکان خریداری برای آنها وجود نداشت و پس از چند ساعت که سایت باز شد تمام بلیت‌ها هم فروش رفته بود. اما سوالاتی از سوی علاقه‌مندان کنسرت همایون شجریان مطرح شد؛ اینکه در مدت‌زمانی که سایت بسته بود چه کسی بلیت‌ها را خریده است یا اینکه فردی که موفق شده به سایت ورود کند چند بلیت خریداری کرده که مازاد بلیت‌های خریداری‌شده‌اش را به بازار سیاه بیاورد؟
پیگیری‌های خبرنگار «فرهیختگان» درباره این موضوع و مشاهدات قابل‌دسترس نشان می‌دهد که در سایت‌هایی مثل دیوار، آگهی‌هایی مبنی بر فروش بلیت کنسرت همایون شجریان به چشم می‌خورد. بعضی‌ها قیمت را توافقی اعلام کرده‌اند و برخی دیگر با نام کنسرت شاهزاده موسیقی ایران، تا حدود دومیلیون و 500 هزار تومان برای فروش این بلیت در نظر گرفته‌اند. عده‌ای هم بلیت این کنسرت را جهت معاوضه با بلیت کنسرت دیگری آگهی کرده‌اند.
این قیمت‌ها درحالی است که در سایت تیوال- که سایت رسمی فروش بلیت این کنسرت است- قیمت‌ها از 120 تا سقف 395 هزار تومان در نظر گرفته شده است، یعنی تقریبا بلیت‌ها در بازار سیاه حدود چهاربرابر فروخته می‌شود. با در نظر گرفتن این مسائل می‌توان گفت بازار سیاه در زمانی به کار خود ادامه می‌دهد که راهکارهایی برای کنترل آن وجود دارد، برای مثال اگر برای خرید بلیت، کدملی دریافت شود و هر شخص فقط با یک کدملی، بتواند یک بلیت تهیه کند و زمان ورود به سالن بلیت‌ها با کدملی چک شود؛ دیگر شاهد این اتفاقات نخواهیم بود.

بازار سیاه در کنسرت محمدرضا شجریان
این روزها اتفاقات مشابه این کنسرت بسیار زیاد است، در گذشته هم بسیار بود. از نمونه‌های آن می‌توان به آبان سال 84 اشاره کرد که بازار سیاه بلیت کنسرت محمدرضا شجریان رسیده بود. بلیت این کنسرت قرار بود از 25 آبان‌ماه از طریق سایت دل آواز رزرو و از 28 آبان‌ماه در گیشه تالار وحدت به فروش برسد. همچنین مقرر شد که این کنسرت با حضور همایون شجریان، هشتم آذرماه همان سال به مدت چهار شب در سالن وزارت کشور برگزار شود. در آن زمان هم چند روز قبل از برگزاری کنسرت، تعداد زیادی از علاقه‌مندان موفق به دریافت بلیت نشدند و متصدیان گیشه اعلام کردند به دلیل اتمام بلیت کنسرت، فروش آن متوقف شده است. عده‌ای از علاقه‌مندان شجریان در آن زمان اعلام کرده بودند که تعدادی از بلیت‌ها، در بازار سیاه و در دست افراد سودجو به قیمت 50 تا 60 هزار تومان به فروش می‌رسید درحالی‌که قیمت اصلی بلیت این کنسرت از هشت‌هزار تومان شروع و سقف آن 20 هزار تومان بود.
باتوجه به نمونه‌های بسیار از این اتفاق، می‌توان گفت بازار سیاه در فروش بلیت کنسرت‌ها که از سال‌های گذشته در ایران راه افتاده، امروز به‌دلیل دسترسی بیشتر مردم به فضای مجازی و افزایش تعداد کنسرت‌ها، زمینه‌ای برای تجارت افراد سودجو را فراهم کرده است. 

نظرات کاربران
تعداد نظرات کاربران : ۰

یادداشتهای روزنامه فرهیختگانیادداشت

سهم طبقۀ متوسط از صنعت سریال‌سازی؛

«افعی تهران» از چه کسی انتقام گرفت؟

فرصتی برای تجدید ظهور «خوبی مردم ایران»؛

مفهوم ملت را زنده کردند

فیلم پرحاشیه «بیبدن» با قصه‌‌ای به‌اندازه از ایده‌ای مهم دفاع کرد؛

سینمای اجتماعی زنده است

درباره فیلم «بی‌بدن»؛

قصه‌گویی شرافتمندانه درباره قصاص

مصطفی قاسمیان، خبرنگار:

یک درامدی خوب و تماشاگرپسند

اهل ملت عشق باش؛

عشق و دیگر هیچ...

آقای کارگردان! چه داری می‌کنی با خودت؟!

آنتی ‌کانسپچوآل آرت ترک و کُرک و پَر ریخته حسن فتحی

مریم فضائلی، خبرنگار:

چشم‌هایمان گناه داشتند!

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

رویاهای شخصی‌ات را نفروش!

سریال پرطرفدار «حشاشین» چه می‌گوید؛

علیه شیعه یا علیه اخوان؟

راضیه مهرابی‌کوشکی، عضو هیات‌‌علمی پژوهشکده مطالعات فناوری:

فیلم «اوپنهایمر» به مثابه یک متن سیاستی

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ:

از شما بعید بود آقای جیرانی

ایمان‌ عظیمی، خبرنگار:

دیکته نانوشته غلط ندارد

درباره هزینه‌ای که می‌شد صرف «هفت سر اژدها» نشود؛

چرخ را از نو اختراع نکنیم

فرزاد حسنی بعد از سال‌ها، به قاب تلویزیون آمد؛

بازگشت امیدوارکننده

در نقد بهره کشی «علی ضیا» از شهرت؛

از موج ابتذال پیاده شو

محمد زعیم‌زاده، سردبیر فرهیختگان:

در عصر پساواقعیت به احمد خطر حرجی نیست اما...

سیامک خاجی، دبیر گروه ورزش:

برای خداحافظی زود بود آقای جملات قصار!

محمدرضا ولی‌زاده، فرهیختگان آنلاین:

عجایب آماری دیدم در این دشت!

محمدامین نوروزی، مستندساز:

از این طرف که منم راه کاروان باز است...

فاطمه دیندار، خبرنگار:

برای درخشش سیمرغ‌های بلورین

محمد زعیم‌زاده، سردبیر؛

کدام سینما؟کدام نقد؟

حامد عسکری، شاعر و نویسنده:

فیلم دیدن با چشم‌های تار...

چهل و دومین جشنواره فیلم فجر؛

چند نقد بر فیلم سینمایی «آپاراتچی»

«صبحانه با زرافه‌ها»؛

یک وس اندرسون ایرانی تمام‌عیار

ویژه‌نامه جشنواره فیلم فجر؛

«صبحانه با زرافه‌ها»؛ معنازدایی از جهان

«صبحانه با زرافه‌‌ها»؛

تهش هیچی نیست، پس لذت ببر!

درباره فیلم جدید سروش صحت؛

قرار صبحانه با خودمان

هومن جعفری، خبرنگار:

مردی که سازش نمی‌کرد

در روزگار بی‌مایگی حضور قاف غنیمتی است؛

برای «قاف» و عمو اکبر

تولد قاف به میزبانی اکبر نبوی با همکاری «فرهیختگان»؛

«قاف» نمی‌خواهد متکلم‌ وحده باشد

میلاد جلیل‌زاده، خبرنگار گروه فرهنگ؛

هنوزم نقش بازی می کنی آقای فرخ نژاد؟

خبرهای روزنامه فرهیختگانآخرین اخبار